جا‌های دیدنی حرم : سفری به دنیایی از آرامش و ایمان

گردشگران زیادی سالیانه به مشهد مقدس می آیند و معمولا در هتل های نزدیک حرم مشهد اقامت دارند. مشهد یکی از شهر‌های سرشار از جاذبه‌ گردشگری است این جاذبه‌ها در داخل، اطراف و حتی در چند کیلومتری حرم امام رضا (ع) قرار دارند؛ ولی به علت عدم اطلاع، اکثر مسافرین و زائرین سفر خود را تنها به چند صحن و قسمت معروف حرم محدود می‌کنند. چند مورد از بهترین جاهای دیدنی مشهد در داخل خود حرم وجود دارد. هر یک از جاهای دیدنی حرم برای خود جذابیت و تاریخچه خاصی دارند که ما در این بلاگ از مجله گردشگری «سایت‌ های هتل» در کنار شما هستیم تا شما را با تمامی بخش‌ها و جاهای دیدنی حرم آشنا کنیم.

جاهای دیدنی حرم

تاریخچه حرم امام رضا

اکثر ما فکر می‌کنیم، تاریخچه یا سرگذشت حرم امام رضا (ع) فقط محدود به شهادت ایشان و آرامگاه ایشان است. با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد، امام رضا (ع) در سال 202، 203 یا 206 قمری در جمعه یا دوشنبه آخر ماه صفر یا در 17 تا 21 ماه رمضان، توسط مأمون به شهادت رسیده است.

پس از اینکه امام رضا به شهادت رسید در یک باغ که پیش از آن هارون الرشید در آن دفن شده بود به خاک سپرده شد. حرم از آن سال‌ها تا کنون مورد بازسازی‌های زیادی قرار گرفته است. مهندسان و افراد مهمی در این پروسه نقش داشته‌اند. حرم امام رضا سرشار از اسرار عجیب است.

در حال حاضر به طور کلی مساحت حرم امام رضا 598657 مترمربع اعلام شده است، که 225223 مترمربع از این مساحت متعلق به صحن‌های حرم امام رضا است. نقشه حرم امام رضا یکی از راهنما‌های بسیار خوب برای درک بهتر مطالب و جاهای دیدنی حرم است.

چه کسانی در حرم امام رضا دفن شده‌اند؟

در حرم امام رضا (ع) افراد زیادی دفن شده‌اند، دلیل دفن این افراد متفاوت است. مهم‌ترین افرادی که در نزدیکی مقبره امام رضا، به خاک سپرده شده‌اند. اشخاص زیر هستند:

  • شیخ محمد بن حسن حر عاملی
  • محمد بهاء الدین عاملی (شیخ بهایی)
  • پیر پالان دوز
  • شیخ طبرسی

به طور خلاصه دفن شدگان در حرم امام رضا به 5 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. صاحب منصبان قدس رضوی، عالمان دینی و شهدا، ادیبان و دانشوران، هنرمندان و رجال سیاسی و نظامی، پنج گروه دفن شدگان در حرم هستند. بهشت ثامن الائمه که در صحن جمهوری اسلامی واقع شده است، نام آرامستان حرم است.

از دیگر مکان‌های دفن در حرم باید به اسم صحن‌های حرم امام رضا همچون دارالسلام، دارالحکمه، ایوان طلا و دارالزهد اشاره کنیم. در این صحن‌ها شهدای برهه‌های خاص تاریخ به خاک سپرده شده‌اند.

بهترین جاهای دیدنی حرم

اگر در هتل های مشهد نزدیک حرم مطهر امام رضا (ع) اقامت دارید، می توانید به آسانی از بهترین جاهای دیدنی حرم دیدن کنید. نقطه به نقطه حرم امام رضا دیدنی و جذاب است؛ اما در ادامه تعدادی از جا‌های دیدنی حرم امام رضا را برای شما شرح می‌دهیم.

ضریح امام رضا (ع)

جذاب‌ترین بخش حرم و به عبارتی اصلی‌ترین بخش حرم امام رضا، ضریح است. البته که قبر امام رضا 5 متر پایین‌تر از ضریح قرار دارد.

جا‌های دیدنی حرم

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از جاهای دیدنی حرم است، که در بیشتر مواقع سال شلوغ هست. در این مسجد مراسمات مذهبی و فرهنگی زیادی برگزار می‌گردد. این مسجد در قرن 9 توسط همسر شاهرخ تیموری ساخته شد. شما می‌توانید یکی از جذابیت‌های معماری و هنر را در این مسجد مشاهده کنید.

مسجد گوهرشاد هشت ایوان و هفت شبستان دارد. این مسجد 9410 مترمربع زیربنا و 2800 مترمربع مساحت دارد. مسجد در کنار حرم واقع شده است و شما با تنها کمتر از 5 دقیقه پیاده روی می‌توانید خود را به حرم مطهر برسانید.

مسجد پیرزن

در سال‌های گذشته، گوهرشاد تمامی مکان‌های اطراف حرم را برای ساخت و تأسیس مسجد خریداری کرد؛ ولی یک پیرزن حاضر به فروش خانه خود نشد. پس از گذشته زمانی پیرزن خانه‌های خود را برای عبادت وقف کرد. مکان فعلی این خانه، حوض مسجد گوهرشاد است.

پنجره فولاد

پنجره فولاد در زمان صفوی بر اساس پیشنهاد فیض کاشانی به دلیل زیارت افرادی که به دلایل خاص مانند بیماری و عذر‌های شرعی نمی‌توانند خود را به ضریح برسانند ساخته شد. این پنجره در کنار ضریح قرار دارد و نزدیک‌ترین جایی است که زائران می‌توانند از دور زیارت کنند.

 مسجد بالاسر

مسجد بالاسر یکی از جا‌های دیدنی حرم است که تاریخی چند هزار ساله دارد. این مسجد در بین روضه منوره و دارالسیاده واقع شده است. این بنا بعد از روضه منوره اولین بنایی بود که در حرم احداث شد. یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های حرم همین مسجد است.

جا‌های دیدنی حرم

حوض اسماعیل طلا

حوض اسماعیل طلا که با نام‌های سقاخانه نادری و سقاخانه اسماعیل طلا شناخته می‌شود در وسط صحن انقلاب، روبه روی ایوان طلا قرار دارد. این سقاخانه به دستور نادر شاه توسط اسماعیل طلاکار ساخته شد. گنبد 8 ضلعی این ساز بسیار جذاب و دیدنی است.

کبوترانه

کبوترانه در قسمت غربی صحن رضوی قرار دارد. این مجموعه فضایی جذاب و بزرگ برای تفریح و بازی کودکان است. خانواده‌ها می‌توانند، کودکان بین 5 تا 12 سال خود را برای یک الی یک ساعت و نیم به این مجموعه بسپارند. برنامه‌های مختلفی اعم از نقاشی، نمایش، تلاوت قرآن و… در این مجموعه برای کودکان برگزار می‌گردد.

جا‌های دیدنی حرم

ساعت‌های حرم

یکی دیگر از جا‌های دیدنی حرم ساعت‌ها هستند. دو ساعت بسیار بزرگ که در ایوان غربی صحن انقلاب و در ایوان جنوبی صحن آزادی قرار دارند، از جذابیت‌های معماری حرم به شمار ‌می‌روند.

ساعت آفتابی

ساعت آفتاب که یکی از وسایل تشخیص ساعت به کمک آفتاب است در صحن انقلاب حرم امام رضا قرار گرفته است. این ساعت یکی از جاهای دیدنی حرم محسوب می‌شود.

غذا سرای حرم امام رضا

یکی از فضا‌های بسیار جذاب و معروف در حرم، غذا سرای حرم امام رضا است. مهمان سرای امام رضا شاید در لیست یکی از جاهای دیدنی حرم قرار نداشته باشد؛ ولی بسیار محبوب است.

اگر به دنبال اسم صحن‌های حرم امام رضا هستید که در آن مهمان سرا قرار دارد باید بدانید که در این بازه از زمان، غذا سرای حرم امام رضا دارای دو درب است. ورودی 1 در بست شیخ نواب صفوی و ورودی 2 در صحن غدیر قرار دارد. این قسمت از حرم در هر سه وعده غذایی پذیرای زائرین گرامی است. روش‌های متعددی برای دریافت غذا از غذا سرای حرم وجود دارد.

جاهای دیدنی حرم

موزه حرم امام رضا

موزه حرم امام رضا، پس از انقلاب اسلامی ایران گسترش زیادی پیدا کرد. 16 گنجینه و آثار با ارزش در حال حاضر در زیر نظر موزه حرم امام رضا قرار دارند. مهم‌ترین موزه‌های حرم امام رضا شامل، موزه فرش، موزه مرکزی، موزه تاریخ و موزه هدایای مقام رهبری می‌شوند. موزه‌های حرم مطهر امام رضا یکی از بهترین جاهای دیدنی حرم است. حتماً به عنوان زائر بازدیدی از آنجا داشته باشید.

از دیگر جاهای دیدنی حرم امام رضا (ع) باید به مواردی اعم از مدرسه پریزاد، مدرسه دودر، مقبره پیر پالان دوز، مقبره طبرسی و… اشاره کنیم. مکان دقیق این فضا‌ها را می‌توانید در نقشه حرم امام رضا بیاید. شما می‌توانید با استفاده از نقشه حرم امام رضا و اطلاع کامل از نام صحن‌های حرم امام رضا به راحتی خود را به هرکدام از این فضا‌های جذاب برسانید. حرم امام رضا دارای 5 ورودی است.

شما به هر کدام از باب‌های حرم امام رضا که نزدیک‌تر بودید، وارد حرم شوید و سپس بر اساس اطلاعاتی که دارید و حتی سؤال از خادمین گرامی خود را به محل مورد نظر برسانید. باب‌های حرم امام رضا شامل باب الرضا، باب الجواد، باب حر عاملی، شیخ طوسی و شیخ طبرسی می‌شوند.

خرید بلیط هواپیما و اتوبوس

بهترین کار قبل از سفر کسب اطلاعات کامل در رابطه با محل سفر و رزرو هتل ارزان مشهد است. حرم امام رضا بسیار جذاب و آرامش بخش هست. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی خوب از تمامی جاهای دیدنی حرم دیدن کنید. حتماً در ابتدای سفر از میان باب‌های حرم امام رضا نزدیک‌ترین باب به هتل خود را انتخاب کنید و بر اساس آن مسیر رسیدن به جا‌های دیدنی را پیدا نمایید. سایت گردشگری ‌های هتل در کنار شما است تا بهترین سفر را تجربه کنید. یکی از خدماتی که در این رابطه در های هتل ارائه می‌دهیم، رزرو هتل در مشهد است. اگر در رابطه با این موضوع سؤال یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

غواصی در کیش؛ زندگی در اعماق خلیج فارس

چهارشنبه 19 مهر 1402
اگر عاشق غواصی در کیش هستید اما فکر می‌کنید که نمی‌توانید از پس آن برآیید، نگران نباشید، چرا که کنار […]
غواصی در کیش؛ امکاناتت لازم + معرفی سایت های غواصی در کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس