موزه های تهران، مکانی برای مشتاقان تاریخ

موزه‌های مختلف و متعددی در تهران وجود دارد که مکانی برای مشتاقان تاریخ گذشتگان و عکاس‌ها هستند. موزه های تهران جزء بهترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آیند و باعث آشنایی هر چه بیشتر افراد مختلف با فرهنگ مردم کشور ایران می‌شوند. این موزه‌ها اطلاعاتی در حوزه ورزشی، تاریخی، علمی و حتی هنر در اختیار شما می‌گذارند و می‌توانند تفریح خوب و مفیدی برای همه افراد به ویژه علاقه‌مندان به تاریخ و نوجوانان باشند. موزه های تهران به صورت سرپوشیده، باغ‌ موزه و خانه‌های تاریخی در جای جای شهر قابل مشاهده هستند.

موزه های تهران

لیست موزه های تهران

نامآدرس
کاخ موزه سعدآباد تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
کاخ موزه گلستان تهرانتهران، خیابان ۱۵خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان
کاخ موزه نیاوران تهرانتهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
موزه زمان تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه
موزه جواهرات ملی تهرانتهران، میدان امام‌خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی ایران، خزانه جواهرات ملی
موزه ملی ایرانتهران، خیابان امام‌خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
موزه بانک ملی تهرانتهران، خیابان فردوسی
موزه هنرهای معاصر تهرانتهران، خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله
باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهرانتهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی
موزه آبگینه و سفالینه تهرانتهران، خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر، موزه آبگینه و سفالینه
موزه مشاهیر برج میلاد تهرانتهران، بزرگراه شهید حکیم غرب
موزه رضا عباسی تهرانخیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲

کاخ موزه سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد با ۱۱۰ هکتار مساحت در کوهپایه دربند قرار گرفته و ۱۷ تالار و موزه دارد. موزه هنر یا دربار سلطنتی پهلوی که به دلیل سنگ‌کاری‌های سیاه خود به کاخ سیاه معروف است، در این مجموعه دیدنی قرار گرفته است. در کاخ سیاه یا موزه هنر نقاشی‌های جذاب با سبک‌های مختلف برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است. از دیگر موزه‌های مجموعه کاخ سعدآباد می‌توان به موزه آب، موزه آثار استاد میرعماد، موزه استاد بهزاد، موزه اسناد تاریخی، موزه ماشین‌های سلطنتی، موزه سلاح‌های سلطنتی و کاخ موزه ملت اشاره کرد.

ساعت کاری کاخ سعدآباد در طی هفته از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ و آخر هفته‌ها از ساعت ۹ تا ۲۰ است و هزینه ورودی تقریبی این موزه به‌ازای هر نفر ۳۰ هزار تومان است. محل قرارگیری این کاخ، خیابان زعفرانیه، انتهای خیابان شهید کمال طاهری است.

هتل های اطراف کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه گلستان تهران

کاخ گلستان اثر جهانی شهر تهران است که قدمت آن به زمان صفویه و حدود ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد.  این کاخ علاوه بر اینکه در زمان زند باعث جلب توجه شده بود، در زمان قاجار به عنوان اقامتگاه سلطنتی انتخاب شد. این مجموعه نشان دهنده هنر و معماری ایرانی و ترکیب آن با سبک‌های اروپایی بوده و یکی از بهترین موزه های تهران را در خود جای داده است. کاخ گلستان شامل تالار سلام، عمارت شمس العماره، خلوت کریم‌خانی، کاخ اختصاصی، ایوان تخت مرمر، تالار آینه، تالار برلین و موزه مردم شناسی است. برای بازدید از این کاخ زیبا و تاریخی می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ مراجعه کنید.

هتل های اطراف کاخ موزه گلستان

کاخ موزه نیاوران تهران

کاخ موزه نیاوران تهران

کاخ نیاوران نیز از شاهکارهای معماری و هنری دوره قاجار و پهلوی است که در شمال تهران قرار دارد. کاخ نیاوران ابتدا برای استقبال از مهمانان سلطنتی استفاده می‌شد؛ اما بعد از انجام تغییرات معماری به محل اصلی اسکان محمدرضا شاه پهلوی وخانواده او تبدیل شد. طراحی این محل توسط محسن فروغی بوده که از سبک‌های قبل و بعد از اسلام الهام گرفته شده است. این کاخ موزه شامل کاخ صاحب قرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران، موزه منسوجات و لباس‌های سلطنتی، موزه جهان نما، موزه اتومبیل‌های منحصر به فرد و مدرسه اختصاصی است.

از جالب‌ترین و مورد استقبال‌ترین قسمت‌های این کاخ موزه می‌توان به سینما، حمام و آسانسور اختصاصی و سقف بازشونده اشاره کرد. کاخ موزه نیاوران واقع در خیابان شهید باهنر همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ برای بازدید کنندگان در دسترس است.

هتل های اطراف کاخ موزه نیاوران

  • مهمانپذیر جاده ابریشم تهران
  • برج سفید تهران
  • هتل مدیا تهران

موزه زمان تهران

موزه زمان خانه حسین خداداد است که در آن انواع ساعت‌ها که قدمت آن‌ها به ۱۴ قرن پیش برمی‌گردد، وجود دارند. این موزه واقع در منطقه زعفرانیه تهران بوده و در آن سیر و تاریخچه ساعت‌ها نیز آورده شده است. بعضی از بزرگان و مشاهیر تاریخ ساعت‌های برند و لوکس خود را به این موزه اهدا کرده‌اند که می‌توان آن‌ها را در قسمت اتاق مشاهیر مشاهده کرد. این موزه شامل طبقه‌ای برای ساعت‌های مکانیکی قرن ۱۷ تا ۲۰ مانند ساعت‌های آونگی، شاهینی، رومیزی و دیواری است و طبقه دیگر آن به ساعت‌های معمولی، مخصوص، دو زمانی، کارت‌زنی، ساعت کشتی  و دستبندی اختصاص دارد.

موزه زمان به عنوان یکی از جذاب‌ترین موزه های تهران شناخته می‌شود که در کنار جذابیت‌های تاریخی، به دلیل معماری و گچ کاری‌های بی‌نظیش، دارای جذابیت‌های بصری نیز است.  این موزه همه روزه به غیر از شنبه‌ها برای بازدید علاقه‌مندان باز بوده و هزینه آن برای بازدید کنندگان داخلی ارزان‌تر از توریست‌های خارجی است. هزینه حدودی آن برای بازدید کنندگان داخلی ۴۰ هزارتومان و برای توریست‌های خارجی ۵۰۰ هزارتومان است. شما می‌توانید تنها هزینه بازدید از محوطه به مبلغ ۲۰ هزار تومان را پرداخت کنید.

هتل های اطراف موزه زمان

موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی، مکانی برای نگهداری و بازدید از جواهرات ارزشمند کشور ایران است. این موزه دارای گران‌ترین و ارزشمندترین سرمایه‌های ملی است که به صورت مجموعه یکجا جمع شده‌اند. تاج‌های مجلل، دوازده شمشیر و سپر نقره‌ای، بشقاب‌های گران‌بها، خدمات غذاخوری که با فلزات قیمتی درست شده‌اند، همگی از دارایی‌های این موزه به شمار می‌روند. وسایل این موزه متعلق به زمان نادرشاه افشار تا به امروز است. البته آثار این موزه نه به دلیل ارزش مادی؛ بلکه به خاطر نشان دادن جلال و شکوه دوران‌های مختف تاریخی در ایران دارای اهمیت فراوانی هستند.

در موزه جواهرات ملی آثار ارزشمندی چون تخت خورشید فتحعلی شاه قاجار، کره جواهرنشان، الماس دریای نور و جقه و تخت نادری نگهداری می‌شود. این موزه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع در خیابان فردوسی قرار دارد و روزهای شنبه تا سه‌شنبه، از ساعت ۲ ظهر تا ۴ و نیم بعد از ظهر برای بازدید عموم باز است. بازدید از این موزه برای کودکان پایین‌تر از ۱۲ سال ممنوع است و هزینه ورودی آن برای ایرانی‌ها ۶ هزار تومان و برای توریست‌های خارجی ۵۰ هزارتومان است.

هتل های اطراف موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران قدمت هشتاد ساله داشته و اولین، بااهمیت‌ترین و رسمی‌ترین موزه ایران است. همچنین موزه ملی به عنوان بزرگ‌ترین موزه باستانی و تاریخ شناسی و از معتبرترین موزه های تهران شناخته می‌شود. این موزه توسط معمار فرانسوی به نام آندره گدار طراحی‌شده و اصول معماری ساسانی و سبک‌های هنری در آن با یکدیگر درهم آمیخته است. کنده‌کاری‌ها، سرامیک و سفال‌ها و آثار کشف شده از تخت جمشید، شوش و ری در موزه ملی ایران قرار دارند.

این موزه به دو بخش آثار ایران باستان و آثار دوران اسلامی تقسیم‌بندی شده که در مجموع دارای حدود ۳۰۰۰۰۰ شی هستند. موزه ملی ایران در تهران آثاری از قدیمی‌ترین زمان زندگی انسان تا عصر حاضر را در خود جای داده است. موقعیت مکانی موزه ملی ایران در خیابان پروفسور رولن، خیابان سی تیر واقع در خیابان امام خمینی بوده و هزینه ورود به آن ۵۰ هزار تومان است. برای بازدید از این موزه، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ و آخر هفته‌ها از ساعت ۹ تا ۲۰ فرصت دارید.

هتل های اطراف موزه ملی ایران

موزه بانک ملی تهران

موزه بانک ملی که در خیابان فردوسی و رو به روی سفارت آلمان قرار دارد، توسط مردی آلمانی با نام هنریش طراحی شده و تلفیقی از معماری دوران هخامنشی و سبک اروپایی است. این موزه قسمت‌های مختلفی مانند سکه‌های دوره هخامنشیان به بعد، سندهای بانکی دوران‌های متفاوت، دستگاه‌های بانکی و نقاشی از چهره مدیران سابق بانک دارد. می‌توان گفت پربازدیدترین بخش این موزه، بخش مربوط به اسکناس‌های صفر و اسکناس‌های نمونه است. موزه بانک ملی در سال ۱۳۹۶ مرمت شده است. بازدید از این موزه رایگان بوده و در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۶و در آخرهفته‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۴ برای علاقه‌مندان در دسترس است.

هتل های نزدیک موزه بانک ملی

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران، نگین درخشان هنر ایران، میزبان مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار فاخر هنرمندان برجسته ایرانی و خارجی پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه ۱۹۸۰ میلادی است. این موزه که در قلب پایتخت ایران، در ضلع غربی پارک لاله واقع شده، گنجینه‌ای ارزشمند از جنبش‌های هنری نظیر هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینیمالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم را به نمایش می‌گذارد. بیش از ۴۰۰۰ اثر هنری نفیس، از جمله آثاری از بزرگان هنر همچون گوگن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی، در گنجینه دائمی این موزه نگهداری می‌شود. مجموعه آثار هنرمندان ایرانی نامداری چون سهراب سپهری نیز از دیگر افتخارات این موزه است.

موزه هنرهای معاصر تهران با ۹ گالری مجزا، پذیرای بازدیدکنندگان مشتاق هنر است. سه گالری به نمایش آثار ارزشمند هنرمندان برجسته اختصاص یافته و ۶ گالری موقت نیز در مسیر بازدید قرار دارند. در محوطه این موزه، مجسمه‌هایی از هنرمندان کشورهای مختلف دنیا خودنمایی می‌کنند. معروف‌ترین این آثار، پیکره “درمانگر” اثر رنه ماگریت، نقاش بلژیکی است که در فضایی باز، با مخاطبان خود به گفتگو می‌پردازد. موزه هنرهای معاصر در ناحیه مرکزی تهران واقع شده و بازدید از این موزه در نیمه اول سال از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۱۰ تا ۱۸ امکان‌پذیر است. قیمت بلیط ورودی این موزه ۱۰ هزار تومان است.

هتل های اطراف موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران

یکی دیگر از موزه های تهران باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که در قلب پایتخت و در اراضی عباس‌آباد واقع شده است. این مجموعه که به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران شناخته می‌شود، محلی برای پاسداشت رشادت‌ها و فداکاری‌های ملت ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس است. باغ موزه دفاع مقدس از دو بخش اصلی موزه و یادمان تشکیل شده است. در موزه تالارهای مختلفی به روایت وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی می‌پردازند. از جمله این تالارها می‌توان به تالار پروانه‌ها، آستانه، حیرت و واقعیت، دفاع، آرامش، شهادت، پیروزی و سرانجام اشاره کرد.

در بخش یادمان، نمادها و یادمان‌هایی از دوران دفاع مقدس مانند تانک‌ها، توپ‌ها، هواپیماها و ادوات جنگی به نمایش گذاشته شده است. همچنین، در این بخش می‌توان گورستان شهدای گمنام و یادمان شهدای خلبان را نیز دید. مسجد جامع خرمشهر و سراسرنمای مقاومت نیز بخش‌های دیگر این موزه هستند. این موزه در بزرگراه حقانی و در کنار پارک طالقانی قرار دارد و هزینه بازدید از آن برای گردشگران داخلی 12.000 و برای گردشگران خارجی 25.000 تومان است. در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 10 تا 17 و روزهای پنجشنبه و جمعه از 10 تا 21 می‌توانید به بزدید از موزه دفاع مقدس بپردازید.

هتل های اطراف باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران

موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه تهران، گنجینه‌ای از ظرافت و هنر ایرانی، در قلب پایتخت و در خیابان سی تیر واقع شده است. این موزه که در خانه‌ای تاریخی متعلق به دوره قاجار و “خانه قوام السلطنه” نامیده می‌شود، جای گرفته، اولین و تنها موزه تخصصی شیشه و سفال ایران و یکی از پربازدیدترین موزه های تهران است. عمارت موزه آبگینه، یادگاری از دوران قاجار، توسط استاد علی محمد معمارباشی برای قوام السلطنه، نخست وزیر احمد شاه قاجار و پهلوی اول، ساخته شد. طراحی موزه آبگینه و سفالینه، اثری از هوش و ذوق ایرانی و اتریشی است.

مهندسان ایرانی و هانس هولاین، معمار مشهور اتریشی، با الهام از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت، فضایی مدرن و در عین حال هماهنگ با بنای سنتی عمارت خلق کرده‌اند. در موزه آبگینه، بیش از 3000 اثر نفیس شیشه‌ای و سفالی از دوران پیش از تاریخ تا قاجار در معرض دید عموم قرار گرفته است. این آثار در دو طبقه و پنج تالار به نمایش گذاشته شده‌اند. تالار صدف، تالار مینا، تالار بلور، تالار زرین‌فام و تالار لاجورد از تالارهای این موزه هستند.

همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر می‌توانید به بازدید از این موزه که هزینه آن برای ایرانیان 4000 تومان و برای اتباع خارجی 20000 تومان  است، بپردازید.

هتل های اطراف موزه آبگینه و سفالینه تهران

 موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

موزه مشاهیر برج میلاد، گنجینه‌ای از مجسمه‌های مشاهیر ایران، در طبقه پنجم این برج به عنوان یکی از زیباترین موزه های تهران واقع شده است. این موزه به عنوان اولین موزه مشاهیر در تهران شناخته می‌شود و مکانی برای یادبود شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ ایران به حساب می‌آید. در موزه مشاهیر، مجسمه‌های سیلیکونی چهره‌های نام‌آشنا از جمله ستارخان و باقرخان، جلال آل احمد و سیمین دانشور، پروین اعتصامی، دکتر حسابی و پروفسور سمیعی، کمال‌الملک، جهان پهلوان تختی، امام خمینی، زکریای رازی و ابوریحان بیرونی، مولانا و رودکی و بسیاری دیگر از چهره‌های ماندگار ایران به نمایش گذاشته شده است.

مهندس علیرضا خاقانی، هنرمند خلاق و مبتکری است که با سال‌ها تجربه و ظرافت، مجسمه‌های موزه مشاهیر را با استفاده از تکنیک‌های خاص سیلیکونی خلق کرده است. برای رسیدن به موزه مشاهیر برج میلاد، می‌توانید از طریق بزرگراه همت غرب به شرق، به خروجی شیخ فضل‌الله جنوب تغییر مسیر داده و سپس مسیر اختصاصی برج میلاد را انتخاب کنید. ساعت بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب بوده و هزینه ورودی آن 40,000 تومان برای اتباع ایرانی و 200,000 تومان برای اتباع خارجی است.

هتل های اطراف موزه مشاهیر برج میلاد تهران

موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی، یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران، در قلب پایتخت، خیابان شریعتی واقع شده است. این موزه که در سال 1356 به نام نقاش مشهور دوره صفوی، رضا عباسی، نام‌گذاری شد، گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری و تاریخی ایران را از هزاره دوم پیش از میلاد تا پایان دوره قاجار در معرض دید عموم قرار می‌دهد. مجموعه آثار موزه رضا عباسی در دو بخش اصلی ایران باستان و دوره اسلامی به نمایش گذاشته شده است. در بخش ایران باستان سفالینه‌ها، مجسمه‌ها، زیورآلات و اشیاء فلزی از دوران پیش از اسلام، گویای تمدن و فرهنگ غنی ایرانیان در هزاره‌های گذشته به نمایش گذاشته شده است.

در دوره اسلامی نیز نسخ خطی نفیس، نقاشی‌ها، نگارگری‌ها، اشیاء فلزی، منسوجات و ظروف سفالی از دوره‌های مختلف اسلامی به ویژه دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجار در معرض دید عموم قرار دارد. تالارهای موزه شامل تالار پیش از اسلام، هنرهای اسلامی 1، هنرهای اسلامی 2، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی می‌شود. موزه رضا عباسی، افزون بر نمایش آثار، برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله برگزاری نمایشگاه‌های موقت و کارگاه‌های آموزشی نیز ارائه می‌کند. با پرداخت هزینه 4000 تومان برای اتباع ایرانی و 20000 تومان برای اتباع خارجی می‌توانید در همه روزها به جز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر از این موزه بازدید کنید.

هتل های اطراف موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی تهران

رزرو هتل های نزدیک موزه های تهران از های هتل

های هتل علاوه با ارائه خدمات رزرو هتل های تهران بدون نیاز به مراجعه حضوری و پشتیبانی ۲۴ ساعته می‌تواند برای پیدا کردن هتل در پایتخت با توجه به بودجه و تعداد نفرات انتخابی شما و خدمات مدنظرتان، به شما کمک کند. های هتل، سامانه جامع رزرواسیون آنلاین هتل در ایران به شمار می‌رود. شما می‌توانید رزرو هتل را به صورت اینترنتی از طریق سایت های هتل انجام دهید و با استفاده از تخفیفات ویژه، در اطراف موزه های تهران، هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

زمان‌های تعطیلی موزه‌های تهران به چه صورت است؟

این موزه‌ها در تعطیلات رسمی و در ساعات و روزهایی غیر از ساعات و روزهای ذکر شده تعطیل هستند.

اولین موزه رسمی کشور کدام یک از موزه‌های تهران است؟

موزه ملی ایران

در کدام موزه می‌توان آثار هنرمندان خارجی را مشاهده کرد؟

در موزه هنرهای معاصر تهران آثار هنرمندان خارجی نیز قرار دارند.

منظور از موزه موقتی در تهران چیست؟

گاهی موزه‌ها موقتی هستند و گاهی آثار موزه به موزه‌های خصوصی که توسط خیرین ایجاد می‌شود، از جایی به جای دیگر جا به جا می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

همه چیز درباره هتل های نزدیک بازار درگهان قشم

شنبه 19 خرداد 1403
از شهرهای غربی معروف در قشم که چشم‌انداز زیبایی نیز دارد، می‌توان به درگهان اشاره کرد. در این شهر مراکز […]
لیست هتل های نزدیک بازار درگهان قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس