عبوری در تاریخ با بررسی شاهکار معماری سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان به‌عنوان نماد شهر اصفهان نشان‌دهنده تمدنی اصیل در دوران صفوی است. این پل با 33 دهانه و طول 296 متری خود زیبایی اعجاب‌انگیزی به مخاطب خود عرضه می‌دارد. اگر چه در گذشته این پل به منظور راه ارتباطی به دستور سردار الله وردی خان ساخته شد؛ اما امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی اصیل ایرانی شناخته می‌شود. در زیر طاق‌های این پل، صدای زاینده‌رود و پرنده‌هایی که بر فراز آن به پرواز درمی‌آیند، تجربه سی و سه پل گردی شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند. اگر شما هم به سی و سه پل علاقه دارید و دوست دارید که هنگام سفر خود در هتل های نزدیک سی و سه پل اصفهان اقامت کنید، این مقاله را از دست ندهید.

سی و سه پل اصفهان

نحوه دسترسی به سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل فاصله چندانی با دیگر جاهای دیدنی اصفهان مانند: میدان نقش جهان، کاخ هشت بهشت، بازار بزرگ اصفهان و عمارت عالی قاپو ندارد. خوشبختانه در کلان‌شهر اصفهان مسیرهای حمل و نقل فعال هستند و سرویس رسانی در اکثر ساعات برای میدان انقلاب اصفهان وجود دارد. همچنین شما می‌توانید از هر نقطه شهر اصفهان با استفاده از مسیرهای زیر خود را به این پل باشکوه برسانید.

  • مترو: ایستگاه مترو سی و سه پل که در فاصله کمتر از 100 متری این پل تاریخی قرار دارد، باعث شده که در هر نقطه از اصفهان که باشید، بتوانید خود را به سی و سه پل برسانید. این راه دسترسی با توجه به هزینه کم و سرعت رسیدن یکی از بهترین راه‌ها برای دسترسی به سی و سه پل محسوب می شود.
  • اتوبوس‌های شهری: در نزدیکی سی و سه پل، میدان انقلاب قرار دارد که دارای 2 ایستگاه اتوبوس در ضلع شرقی و غربی آن است. این ایستگاه‌ها به‌طور مکرر پذیرای افرادی هستند که از دیگر قسمت‌های اصفهان به این نقطه سفر می‌کنند.
  • ماشین شخصی: دسترسی به این پل از طریق ماشین شخصی نیز کار سختی نیست! شما می‌توانید برای رسیدن به سی و سه پل از خیابان‌های اصلی منتهی به این مکان که شامل خیابان شمس آبادی و  خیابان پاسداران هستند؛ استفاده کنید.
  • تاکسی: برای دسترسی به سی و سه پل می‌توانید از تاکسی‌های خطی،‌ بیسیم و اینترنتی استفاده کنید. ایستگاه تاکسی بیسیم 133 در فاصله کمتر از 1 کیلومتری این پل قرار دارد و شما را به نقطه مورد نظر می‌رساند.
  • آدرس سی و سه پل اصفهان: اصفهان- روبروی میدان انقلاب
ایستگاه مترو سی و سه پل، نزدیک‌ترین ایستگاه به سی و سه پل اصفهان

تاریخچه سی و سه پل

بنای حیرت‌انگیز پل سی و سه پل اصفهان به 400 سال قبل برمی‌گردد و با قدم نهادن در جای جای آن می‌توان حس ورق زدن تاریخ صوفیه را داشت. پل آجری سی و سه پل روی رودخانه زاینده رود اصفهان در جنوب خیابان چهارباغ قرار گرفته است. 33 دهانه این پل با ستون‌هایی سفالی به‌ طول 295 متر طوری قرار گرفته‌اند که شاهکاری از معماری را در معرض دید شما قرار دهند. عرض سی و سه پل 15 متر است و مکانی بسیار مناسب برای قدم زدن و خلوت شبانه محسوب می‌شود. در طول تاریخ این پل شاهد مراسم‌های بسیاری مانند آب‌پاشان نوروزی، غسل تعمید ارمنی‌ها،‌ خاج شویان صفوی و بسیاری از واقایع تلخ و شیرین بوده است.  

این پل در زمان صفوی و با هدف دسترسی بهتر مردم به منطقه جلفا تاسیس شده است. سردار الله وردی خان در سال 1008 هجری درحالی دستور ساخت سی و سه پل را به شاه عباس داد، که از زمان سلطنت او دوازده سال گذشته بود. سی و سه پل در گذشته محلی برای دسترسی مردم به مناطق جلفا، هزارجریب، عباس آباد و چهارباغ بالا بود.

جالب است بدانید که در تاریخچه ساخت سی و سه پل آمده است که‌ مجسمه رضا شاه پهلوی در زمان‌های گذشته در این پل وجود داشت که اکنون ردی از آن باقی نمانده است. در این مکان جشن‌های ملی و فرهنگی زیادی برگزار می‌شد که یکی از نمونه‌های بارز آن جشن آب ریزان است که در 13 تیرماه برگزار می‌شد و بسیاری از افراد با ریختن آب و گلاب به یکدیگر محیطی فرح‌بخش را به‌وجود می‌آوردند.

نام های دیگر سی و سه پل

جالب است بدانید در ورای نام‌های دیگر سی و سه پل اصفهان داستانی نهفته است که شنیدنش اطلاعات مفیدی را در مورد دستور ساخت سی و سه پل اصفهان، معماری و حتی هدف ساخت سی و سه پل در اختیار شما قرار خواهد داد. اسامی رایج این پل عبارتند از:

  • پل الله وردی خان و پل شاه عباسی: جالب است بدانید الله وردی خان شخصی است که دستور ساخت این پل را به شاه عباس صفوی ابلاغ کرد.
  • پل چهل چشمه: شاید کمی باورش سخت باشد که زاینده رودی که امروز تشنه به نظر می‌رسد، روزی دارای 40 چشمه جوشان بود که این نام به همین موضوع اشاره دارد.
  • پل جلفا: دلیل نام‌گذاری این بود که هدف شاه عباس، ایجاد یک راه ارتباطی محکم برای عبور از زاینده رود و رسیدن به منطقه جلفا بود.
  • نام‌های دیگر این پل شامل پل زاینده رود و پل آناهیتا (الهه آب) هستند.
نمایی قدیمی از زاینده رود و سی و سه پل

آیین ها و مراسم سی و سه پل اصفهان

به تعبیر تاریخ، مراسم ویژه‌ای در سی و سه پل اصفهان برگزار می‌شد که نشان از احترام و ارزشی است که از قدیم به این پل داشته‌اند. جشن آب‌پاشان که در گرمای روز ۱۳ تیر ماه در سی و سه پل انجام می‌شد، یکی از مراسم مفرحی بود که در تاریخ ثبت شده است. این جشن با پاشیدن آب و گلاب به یکدیگر شور و نشاط ویژه‌ای به بزرگان، سیاستمداران و عامه مردم می‌بخشید.

همچنین سی و سه پل مکانی است که در آن آیین خاج شایان به‌ وسیله مسیحیان انجام می‌شود. این آیین با انجام غسل تعمید، در دی ماه‌ به‌ وسیله ارامنه انجام می‌شد. در این زمان مسیحیان با انجام غسل تعمید در آب‌های زاینده رود، مناسک دینی خود را اجرا می‌کردند. راه ارتباطی ارامنه با اصفهانی‌ها از طریق آب‌های زاینده رود بود و حق استفاده از پل برای آن‌ها وجود نداشت.

اعیاد باستانی مانند نوروز در دوره صفویان ۳ تا ۷ روز طول می‌کشید و در این زمان سی و سه پل با هنرنمایی هنرمندان اصفهان چراغانی می‌شد. در این زمان سراسر پل، به‌ وسیله‌ شکوفه‌های بهاری گلریزان می‌شد.

معماری سی و سه پل اصفهان

معمار سی و سه پل شخصی به نام حسین بنا است که برای ساخت این بنا از مصالحی مانند سنگ، ملات، آجر، گچ و ساروج استفاده کرده است. شاید برایتان عجیب باشد که با وجود جریان آب، ستون‌های این پل هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شگفت‌انگیز است که بنای سی و سه پل اصفهان به‌گونه‌ای ساخته شده که رطوبت علاوه‌بر اینکه پایه‌ها را تخریب نمی‌کند، باعث افزایش استحکام آن‌ها نیز می‌شود. این پل 295 متری از ۲ طرف با طاق نماهایی تزیین شده است که مکان مناسبی برای دیدن زاینده رود محسوب می‌شوند.

این پل دارای 99 طاقچه است که متاسفانه امروز نشانی از آن‌ها باقی نمانده است. در تصاویری قدیمی این پل اثری از تابلوهای نقاشی روی طاقچه‌های آن دیده می‌شود که امروزه با فرسایش سنگ‌های آن از بین رفته‌اند. سی و سه پل دارای ۲ ورودی است که از یک سمت به میدان انقلاب و از سمتی دیگر به پل ختم می‌شوند.

پایه‌های محکم ستون‌های سی و سه پل اصفهان

هزینه و زمان بازدید از سی و سه پل اصفهان

تصویری که از سی و سه پل در ذهن ما وجود دارد، صدای پای رودخانه زاینده رود و طنین دلنشین آن در جوار سی و سه پل است؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر این رودخانه بسیار کم آب شده و خروش خود را از دست داده است. آسیب‌های محیطی و شرایط اکولوژیکی کره زمین باعث شده که اکنون زاینده رود به یک زمینی خاکی تبدیل شود. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم زمانی به دیدن سی و سه پل بروید که زاینده رود پرآب باشد. فصل‌های بهار، پاییز و زمستان را می‌توان زمان‌های مناسب برای تماشا کردن سی و سه پل در نظر گرفت.

این سوال برای بسیاری از افراد تکرار می‌شود که نمای سی و سه پل اصفهان در شب بهتر است یا روز؟ در پاسخ باید بگوییم که شگفتی‌های این مکان در روشنایی روز بهتر دیده می‌شوند. نماهای آجری، نقاشی‌ها، ستون‌ها و طاق‌های سی و سه پل را می‌توان در روز به بهترین شکل نظاره گر بود؛ اما دیدن سی و سه پل در شب نیز زیبایی خاص خود را دارد. در شب، سی و سه پل در زیر نور مهتاب و با نورپردازی زیبایی که در دهانه‌‌های آن وجود دارد، منظره‌ای آرامی را به وجود می‌آورد. قاب‌های بسیار زیبایی از شب‌ نشینی سی و سه پل وجود دارد که بسیار خاطره‌انگیز هستند. خوشبختانه هزینه بازدید از این اثر تاریخی رایگان است.

پایه‌های محکم ستون‌های سی و سه پل

جاهای دیدنی نزدیک به سی و سه پل

موقعیت زاینده رود در اصفهان باعث شده که بسیاری از مراکز مهم در نزدیکی این رود قرار بگیرند. همچنین در گذشته شهرسازی اصفهان برمبنای میدان نقش جهان و سی و سه پل انجام شده است. این موضوع امروزه هم در مورد اصفهان صادق است. فاصله سی و سه پل تا جاهای دیدنی اصفهان کمتر از آن است که بخواهید از وسایل حمل و نقل کمک بگیرید. شما در حین اصفهان گردی می‌توانید با یک پیاده روی ساده خود را به مکان‌های دیدنی دیگر اصفهان برسانید. در جدول زیر لیست جاهای دیدنی نزدیک به سی و سه پل اصفهان آمده است.

نام مکان دیدنیآدرسفاصله تا سی و سه پل
پل خواجوشرق سی و سه پل2.5 کیلومتر
کاخ هشت بهشتخیابان چهار باغ عباسی1.4 کیلومتر
میدان نقش جهانخیابان استانداری3.2 کیلومتر
کاخ چهل ستونروبروی شهرداری اصفهان2.2 کیلومتر
بازار بزرگ اصفهانخیابان چهار باغ پایین3.7 کیلومتر
خروش زاینده رود در کنار سی و سه پل اصفهان

هتل های نزدیک به سی و سه پل اصفهان

اگر تمایل دارید که لذت سفر به اصفهان خود را با اقامت در هتل‌های مرفهی در نزدیکی سی و سه پل بگذرانید، باید بگوییم که در نزدیکی میدان انقلاب هتل‌های بسیاری وجود دارند. این هتل‌ها را می‌توان یکی از بهترین هتل‌های اصفهان از نظر گردشگری دانست؛ زیرا علاوه بر سی و سه پل به جاذبه‌های دیگر اصفهان مانند میدان نقش جهان، عمارت هشت بهشت و پل خواجو فاصله نزدیکی دارند. هتل های نزدیک به سی و سه پل اصفهان عبارتند از:

نام و امتیاز هتلآدرسفاصله تا سی و سه پل
هتل زهره اصفهان (***)پل فردوسی – خیابان فردوسی – روبروی مسجد رضوی1.6 کیلومتر 4 دقیقه با ماشین 20 دقیقه پیاده روی
هتل پارسیان کوثر اصفهان (*****)جنب سی و سه پل400 متر 5 دقیقه با ماشین ۵ دقیقه پیاده روی
هتل ستاره اصفهان (***)میدان نقش جهان ، خیابان حافظ3.4 کیلومتر 7 دقیقه با ماشین 39 دقیقه پیاده روی
هتل عباسی اصفهان (*****)میدان انقلاب، خیابان گلدسته، چهارراه آمادگاه سمت چپ، (خیابان سنگ فرش)1 کیلومتر 4 دقیقه با ماشین 14 دقیقه پیاده روی
هتل خواجو اصفهان (***) خیابان چهارباغ خواجو – خیابان شهدای خواجو3.2 کیلومتر 8 دقیقه با ماشین 33 دقیقه پیاده روی
هتل آپارتمان طوبی اصفهان (*)خیابان فردوسی، خیابان سید علیخان1 کیلومتر 3 دقیقه با ماشین 13 دقیقه پیاده روی
هتل سفیر اصفهان (****)چهار باغ عباسی، خیابان آمادگاه (شهید مدنی)، مقابل هتل عباسی1 کیلومتر 3 دقیقه با ماشین 13 دقیقه پیاده روی
هتل ونوس اصفهان (***)خیابان آمادگاه – حدفاصل چهارراه گلدسته و فلسطین1.3 کیلومتر 4 دقیقه با ماشین 17 دقیقه پیاده روی
طبیعت اطراف سی و سه پل

رستوران های اطراف سی و سه پل

در حوالی سی و سه پل رستوران‌ها، قهوه خانه و کافی شاپ‌های فراوانی وجود دارد. اکثر این رستوران‌‌ها با بهره‌گیری از سنت‌های ارزشمند اصفهان غذاهای سنتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی بهترین رستوران های اطراف سی و سه پل اصفهان می‌پردازیم:

نام رستورانآدرسساعت کاری
رستوران سنتی نقش جهانمیدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف الله، طبقه فوقانی سرای هنرمندان اسپادانا12 تا 15:45 و 19:30 تا 22:45
رستوران شهرزادخیابان چهار باغ عباسی، ابتدای خیابان عباس آباد11:30 تا 23
رستوران سی و سه پلآیینه خانه اسفهان، شفق ۱شبانه روزی
کافه فست فود سی پلخیابان کمال اسماعيل10:30 تا 00:00
رستوران جارچی باشیخیابان حکیم12 تا 16 و 19:30 تا 23
بریانی هشت بهشتمیدان چهارباغ، خیابان چرخاب13 تا 23:30

علاوه‌بر این در نزدیکی سی و سه پل غرفه‌هایی وجود دارند که انواع شیرینی‌های لذیذ اصفهان را مانند گوشفیل به فروش می‌رسانند. غذاهای خیابانی و آبمیوه فروشی‌ها در نزدیکی سی و سه پل به وفور دیده می‌شوند.

سوالات متداول

مسیر دسترسی به سی و سه پل اصفهان چگونه است؟

شما می‌توانید برای دسترسی به سی و سه پل از اتوبوس‌های میدان انقلاب، ایستگاه مترو سی و سه پل، تاکسی و ماشین شخصی استفاده کنید. مترو سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای رسیدن به این بنای تاریخی محسوب می‌شود.

در سی و سه پل چیکار کنیم؟

سی و سه پل مکان دنج و باصفایی برای قرارهای دوستانه و خانوادگی، پیاده روی، شب نشینی و عکاسی است. همچنین در نزدیکی سی و سه پل رستوران‌های ایرانی مانند رستوران شهرزاد، سی و سه پل و رستوران سنتی نقش جهان گزینه‌های خوبی برای شکم گردی هستند.

سی و سه پل چند متر است؟

این پل حدود 300 متر است که در طول آن 33 دهانه وجود دارد. این دهانه‌‌ها عرض پل را در بر می‌گیرند.

نزدیک سی و سه پل چه جاهای دیدنی وجود دارد؟

این پل در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته و از لحاظ موقعیت مکانی با جاهای دیدنی میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، بازار بزرگ اصفهان، کاخ هشت بهشت، پل خواجو و کاخ چهل ستون فاصله نزدیکی دارد.

سی و سه پل اصفهان چند سال قدمت دارد؟

سی و سه پل در طی 3 سال ساخته شد. در سال 1008 ساختن سی و سه پل آغاز شد و در سال 1011 هجری قمری به اتمام رسید. با توجه به اینکه اکنون در سال 1402 هستیم، می‌توانیم بگوییم عمر سی و سه پل حدود 400 سال است. با توجه به قدمت 400 ساله سی و سه پل، این مکان را می‌توان یکی از پرشکوه‌ترین بناهای ایرانی به‌شمار آورد.

سی و سه پل اصفهان چند دهانه دارد؟

نام این پل گویای تعداد پل‌های این مکان تاریخی است. ۳۳ دهانه‌ای که در پل وجود دارند، وجه تسمیه نام آن هستند. نمایی از این ۳۳ دهانه در آب‌های زلال زاینده رود نقش می‌بندد که منظره‌ی چشم‌نوازی را به وجود می‌آورد. جالب است بدانید که در گذشته تعداد این دهانه‌ها 40 عدد بود که به تدریج در اثر آسیب‌هایی زمین شناختی تعداد آن‌ها کمتر شده است. افسانه‌‌ای وجود دارد که می‌گویند الله وردی خان نام این پل را به‌دلیل الفبای 33 حرفی نامگذاری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مسجد جامع اصفهان: چشم انداز هنر و مذهب

سه‌شنبه 15 اسفند 1402
اصفهان شهر گنبد‌های فیروزه‌ای و زاینده‌رود خروشان، گویی نگینی درخشان در تاریخ ایران زمین است. در میان انبوه آثار تاریخی […]
مسجد جامع اصفهان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس