میدان نقش جهان اصفهان + آدرس و تاریخچه

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که بی شک با شنیدن نامش، به یاد شکوه و زیبایی اصفهان می‌افتیم، میدان نقش‌جهان است. میدان نقش جهان اصفهان تجلی هویت و تاریخ این شهر است که در دوران گذشته آن را با میدان شاه یا میدان امام می‌شناختند. تاریخچه ساخت میدان نقش جهان در اصفهان به سال 1011 قمری باز می‌گردد و اطراف آن را 200 حجره احاطه کرده‌اند. این میدان حدود 500 متر طول و 160 متر عرض دارد. در ضلع شرقی میدان مسجد شیخ لطف‌الله، در ضلع غربی آن عمارت عالی‌قاپو و در ضلع شمالی میدان سردر قیصریه قرار دارند که از مجموع اماکن تاریخی و دیدنی این میدان به‌شمار می‌روند.

آدرس میدان نقش جهان اصفهان

شهر اصفهان، بین خیابان سپه و حافظ، میدان نقش جهان (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید از میدان نقش جهان اصفهان

  • ساعت بازدید میدان نقش جهان: 24 ساعته
نمایی از میدان نقش جهان اصفهان

مسیر دسترسی به میدان نقش جهان اصفهان

  1. خودرو شخصی: اگر به خودرو شخصی خود به این شهر سفر کرده‌اید، می‌توانید از دو خیابان سپه یا حافظ خود را به این میدان برسانید. هر دو این خیابان‌ها مسیر مستقیمی تا محل میدان دارند. در خیابان سپه پارکینگ‌های بسیاری بنا گشته که مکان خوبی برای نگهداری خودرو شما خواهد بود.
  2. تاکسی: برای دسترسی به میدان نقش جهان اصفهان با تاکسی باید ابتدا خود را به میدان امام حسین برسانید و سپس از طریق تاکسی خود را به این مکان برسانید.
  3. مترو: اگر بخواهید که از سمت خیابان سپه به این میدان بروید، باید در ایستگاه امام حسین از مترو پیاده شده و مسافتی کوتاه را تا میدان نقش جهان پیاده‌روی کنید.

تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان به دوران صفوی مربوط می‌شود که پیش از دوران حکومت صفویه، در محل میدان باغی به نام نقش جهان، در بخش غربی میدان عمارت عالی‌قاپو و در بخش میانی آن، بناهای نظامی قرار داشت. این بناهای نظامی متعلق به آق‌قویونلوها و تیموریان بود که از دوران گذشته برجای مانده‌ بود.

دوره ساخت میدان نقش جهان اصفهان از تاریخ 1011 قمری تا 1025 قمری به طول انجامید. البته کار تزئین بناهای مربوط به میدان چون مسجد آن از سال 1025 قمری آغاز شد. در دوران حکومت پهلوی اول، بناهای تاریخی اطراف میدان چون حجره‌های دور آن بازسازی شدند و در دوره حکومت رضاخان، نام این میدان به جمع فهرست آثار ملی پیوست.

میدان نقش جهان کجاست؟

میدان نقش جهان از اماکن گردشگری و تاریخی شهر اصفهان به شمار می‌رود که در شمال این شهر قرار گرفته است. برای دسترسی به میدان نقش جهان اصفهان باید در ابتدا بدانید که میدان نقش جهان کجاست. برای ورود به این میدان از سمت غرب خیابان سپه و از سمت شرق آن خیابان حافظ به میدان منتهی می‌شوند. خیابان سپه تردد بالایی دارد و به‌دلیل قرارگیری روی زاینده‌رود، پارکینگ‌های متعددی در ورودی این خیابان و طول مسیر مشاهده خواهید کرد.

جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان

مسجد جامع شاه عباسی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد و در دوران گذشته به عنوان مکانی برای برگزاری جلسات و به عنوان مرکز اجتماعی شهر کاربرد داشت. در ضلع شرقی این میدان نیز مسجد زیبای شیخ لطف‌الله و در غرب آن، عمارت عالی‌قاپو قرار گرفته است. بنای سردر قیصریه در بخش شمالی میدان از مراکز مهم اقتصادی شهر در زمان گذشته بود که امروزه به بازار سنتی تبدیل شده است.

عمارت عالی قاپو اصفهان

از جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان می‌توان به بنای عمارت عالی‌قاپو اشاره کرد. عمارت عالی‌قاپو از محبوب‌ترین اماکن تاریخی در ضلع غربی میدان نقش جهان است که بنای ساختمان آن در 6 طبقه ساخته شده است و مساحت این عمارت به 1800 مترمربع می‌رسد. بنای ساختمان این عمارت، دیوارها و فضای درونی آن دارای تزئیناتی منحصربه‌فرد هستند که شما از بخش ورودی آن شاهد زیبایی تزئینات عمارت خواهید بود. از دیگر ویژگی‌های عمارت عالی‌قاپو می‌توان به بازتاب صدا در محل ورودی به کاخ، وجود محلی برای برگزاری جلسات، تالار پذیرایی، تالار موسیقی، دولت‌خانه و 53 سوئیت برای اقامت اشاره کرد.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف‌الله در دوران حکومت صفوی و به دستور شاه عباس اول بنا گردید که در دوران گذشته در راستای مصارف شخصی شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مسجد در بخش شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته است که از زیبایی‌های آن می‌توان به گنبد مسجد با ارتفاع 32 متری اشاره کرد. این گنبد در طی 17 سال ساخته شد که برخلاف سایر مساجد مناره‌ای ندارد. در دوران حکومت قاجاریان، خسارت بالایی به مسجد شیخ لطف‌الله وارد گشت، اما در دوران رضا شاه پهلوی و سال 1315 این مسجد مجدد بازسازی شد و به تزئینات نمای داخلی و خارجی آن افزوده گردید.

مسجد جامع عباسی

مسجد جامع عباسی که در دوران گذشته با نام‌های مسجد امام، مسجد سلطانی یا مسجد کبیر عباسی یاد می‌شد، از مهم‌ترین بناهای تاریخی به‌جای‌مانده از دوران صفوی است که در سال 1020 ساخت این بنا توسط معماران ماهر و با سبک معماری سنتی ایرانی آغاز شد. ناگفته نماند که تزئینات مربوط به دیوارها، سقف و نمای ساختمان مسجد در دوران حکومت شاه سلیمان انجام شد.

در قسمت‌های مختلف مسجد عباسی می‌توانید کتیبه‌هایی از افراد نامی چون کتیبه خوش‌نویسی از علی‌اکبر اصفهانی را مشاهده کنید. کتیبه‌ خوش‌نویسی که بر سردر این مسجد نصب شده است، هنر خطاطی محمدرضا امامی است که با خط ثلث و با تمجید از شاه عباس اول خطاطی گشته است.

نمایی از مسجد جامع عباسی

سردر قیصریه

سردر قیصریه، دروازه‌ای برای ورود به بازار سنتی این شهر است که شامل یک دروازه اصلی و چهار در فرعی بوده و در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار دارد. در این مکان شما می‌توانید آثار برجسته‌ای چون ساعت قلعه پرتغالی‌ها، نقاشی‌هایی از رضا عباسی و ناقوس دیر هرمز را مشاهده کنید. ناقوس و ساعت این بنا یادگاری از دوران پیروزی حکومت صفویه است که در هنگام فتح جزیره هرمز بر این بنا افزوده شد.

در دوران گذشته آثار تاریخی بسیاری در اطراف سردر قیصریه و در فضای درونی آن قرار داشت که از نمونه آن‌ها می‌توان به میله قپق با ارتفاع 40 متر، 110 عراده توپ که غنیمت فتح هرمز از اسپانیایی‌ها بود و ساعت اروپایی اشاره کرد که در دوران قاجار بنابر دلیل بی‌کفایتی شاهان قاجار از بین رفتند.

دروازه های چوگان

ستون‌های سنگی با ارتفاع کوتاه در اطراف میدان نقش جهان اصفهان همان دروازه‌های چوگان هستند که در بخش‌های شمال و جنوب این میدان قرار دارند. این ستون‌های سنگی در دوران گذشته دروازه‌هایی برای اجرای بازی چوگان بودند که در زمان حکومت صفوی، این بازی به صورت مکرر در این محل انجام می‌شد. چوگان بازی از ورزش‌های کهنی است که سران دولتی علاقه بسیاری به انجام آن داشتند.

در واقع امروزه آن زمین‌هایی که برای این ورزش به صورت اختصاصی ساخته می‌شوند، از روی همین محل تاریخی الگوبرداری شدند. در زمان حال نیز مردم اصفهان در روزهای مهم به صورت نمادین بازی چوگان را در این محل اجرا می‌کنند.

تفریحات میدان نقش جهان اصفهان

در اطراف میدان نقش جهان، مساجدی تاریخی قرار دارند که شما می‌توانید ساعت‌ها به بازدید از تزئینات و شاهکارهای تاریخی هرکدام بپردازید. بدون‌شک تماشای آثار به‌جای‌مانده از دوران پهلوی و صفوی خالی از لطف نخواهد بود تا با گذشته و هنر معماری آن دوران نیز آشنا شوید. بازار بزرگ این شهر در نزدیکی بازار قیصریه قرار گرفته که فروشندگان آن اجناس خود را با قیمتی بسیار اقتصادی و ارزان به خریداران عرضه می‌کنند. از دیگر تفریحاتی که در این مکان قادر به انجام آن هستید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید از حجره‌های میدان نقش جهان

حجره‌های بنا شده در اطراف میدان مکان مناسبی برای خرید انواع صنایع دستی مردمان شهر اصفهان هستند تا سوغاتی از آن‌جا تهیه کرده و برای عزیزان خود هدیه‌ای ببرید.

  • صرف انواع غذا در کافه یا رستوران

در اطراف این میدان، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری قرار دارند که شما به انتخاب خود می‌توانید به یکی از آن‌ها رجوع کنید و غذایی در آن‌جا صرف نمایید. کافه‌ و رستوران‌های دیزی‌سرای چاه حاج‌میرزا، کافه گالری قیصریه، کافه سنتی هوگر، شربت‌سرای روزگار و کافه‌رستوران نمک‌دان فضای نشیمن زیبایی دارند که در آن‌ها می‌توانید انواع باقلوا، دسر، شیرینی، غذاهای سنتی و… را میل کنید.

  • درشکه‌سواری

در قسمت‌های مختلف میدان، امکان درشکه‌سواری برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. این درشکه‌ها چندین دور در اطراف میدان و محوطه داخلی آن می‌چرخند و شما در طول این مدت می‌توانید به تماشای زیبایی‌ها بپردازید.

درشکه سواری در اطراف میدان نقش جهان اصفهان

جاهای دیدنی نزدیک به میدان نقش جهان اصفهان

در جدول زیر می‌توانید با جاهای دیدنی در اطراف میدان نقش جهان و اطلاعاتی در مورد فاصله آن‌ها با میدان کسب نمایید:

نام مکان گردشگریفاصله آن تا میدان نقش جهانفاصله مسیر به صورت پیادهفاصله مسیر با خودرو
پل خواجو اصفهان5.0 کیلومتر41 دقیقه15 دقیقه
کاخ هشت‌بهشت اصفهان2.1 کیلومتر20 دقیقه8 دقیقه
سی‌ و سه پل اصفهان2.9 کیلومتر30 دقیقه11 دقیقه
پل مارنان اصفهان5.8 کیلومتر1 ساعت21 دقیقه
چهارباغ عباسی اصفهان4 کیلومتر18 الی 25 دقیقه با توجه به مسیر دسترسی15 دقیقه
بازار قیصریه اصفهان3 کیلومتر10 دقیقه با مسیر دسترسی از سردر قیصریه، این بازار در ضلع شمالی میدان قرار دارد.12 دقیقه
انگورستان ملک اصفهان1.2 کیلومتر20 دقیقه1.2 کیلومتر
حمام شیخ بهایی اصفهان1.9 کیلومتر28 دقیقه7 دقیقه
پل فردوسی اصفهان2.9 کیلومتر30 دقیقه11 دقیقه

هتل های نزدیک به میدان نقش جهان اصفهان

بسیاری از هتل های اصفهان در فواصل مختلف از نقش جهان قرار گرفته اند، در هنگام بازدید از این مکان برای اقامت خود هتلی در نزدیکی آن را رزرو نمایند. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات مشخصی از هتل های نزدیک به میدان نقش جهان اصفهان به دست آورید:

نام هتلامتیاز هتلآدرس هتلفاصله تا میدان نقش جهان
هتل صفوی اصفهان***اصفهان، خیابان فلسطین1 کیلومتر و 824 متر
هتل ملک اصفهان**اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک شمالی1 کیلومتر و 522 متر
هتل مانی اصفهان***اصفهان، خیابان استانداری، بعد از چهارراه فرشادی1 کیلومتر و 610 متر
هتل کاربات اصفهان**اصفهان، خیابان استانداری، نبش چهارراه فرشادی2 کیلومتر و 91 متر
هتل زنده‌ رود اصفهان***اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، بین چهارراه ملک و گلزار2 کیلومتر و 22 متر
هتل زهره اصفهان***اصفهان، خیابان فردوسی، بین خیابان عافیت و منوچهری2 کیلومتر و 360 متر
هتل آپارتمان هشت بهشت اصفهان*اصفهان، چهارراه فلسطین، خیابان استانداری، نبش کوچه شماره 82 کیلومتر و 341 متر
اقامت در هتل های نزدیک میدان نقش جهان اصفهان

سوالات متداول

میدان نقش جهان کجاست؟

اصفهان، بین خیابان سپه و حافظ، میدان نقش جهان

چه هتل‌هایی در نزدیکی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارند؟

هتل صفوی اصفهان، هتل ملک اصفهان، هتل مانی اصفهان، هتل کاربات اصفهان، هتل زنده‌رود اصفهان و هتل زهره و…..

ساعت بازدید از میدان نقش جهان چگونه است؟

به صورت 24 ساعته می توان از آن بازدید کرد.

جاهای دیدنی اطراف میدان نقش جهان کدامند؟

پل خواجو، کاخ هشت‌بهشت، سی‌وسه پل، بازار قیصریه، حمام شیخ بهایی و پل فردوسی و…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران هتل باغ مشیرالممالک یزد + آدرس و ساعت فعالیت

چهارشنبه 16 اسفند 1402
هتل باغ مشیرالممالک یزد از بهترین هتل های یزد که دارای بنای 3 طبقه و 106 اتاق است. یکی از […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس