از شهر کاریز کیش ، شهر زیرزمینی بیشتر بدانید!

جزیره کیش جزو آن دسته از جزایری است که جاذبه‌های طبیعی گردشگری زیادی دارد. این جزیره با قدمت دیرینه خود، خواستگاه برخی از شهرهای زیر زمینی و زیبا بوده است. شهر کاریز کیش یکی از همین شهرها است. حتی اگر به جزیره کیش سفر نکرده باشید و آن را از نزدیک ندیده باشید، باز هم نام این شهر زیر زمینی برایتان آشنا خواهد بود. این شهر جزو آن دسته از مکان‌هایی است که افزون بر تفریحات متنوع کیش، طرفداران زیادی دارد.

به گونه‌ای که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران برای استفاده از امکانات رفاهی و پی بردن به راز کاریز از آن دیدن می‌کنند. این شهر، شهری خنک و دلباز است که در دل کیش واقع شده است. در ادامه می‌خواهیم در مورد تاریخچه، امکانات و خدمات و همه چیز در مورد شهر کاریز کیش بیشتر بدانیم!

شهر زیر زمینی کاریز کیش

معرفی شهر زیر زمینی کاریز کیش

کاریز یا قنات واژه ای است به معنای محلی که از آن آب عبور می‌کرده است. قنات شهر کاریز کیش بیش از دو قرن است که قدمت دارد و منبع اصلی برای تامین آب شیرین و آب شرب روستاییان این ناحیه به شمار می‌آمده است. این قنات به قدری منحصر به فرد ساخته شده است که از نظر عرضی و طولی اصلا قابل مقایسه با قنات‌های دیگری که در سر تا سر کشور وجود دارند نیست. می‌توان گفت که کاریز در زمان خود محلی بسیار پیشرفته برای هدایت آب‌ها بوده است.

هتل کیش

امروزه این مکان تغییر کاربری داده است و به محلی تبدیل شده که سالیانه صد ها هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند. البته باید بدانید که این بنای آجری یک شهر زیر زمینی نیست؛ بلکه به دلیل گذر سفره‌های آب زیر زمینی از آن، با نام شهر زیر زمینی از کاریز کیش یاد می‌کنند. برای این که این شهر را ببینید، باید به عمق ۱۶ متری زمین بروید. اگر هم دوست دارید بدانید موسس کاریز کیست، باید بگوییم که موسس این شتر فردی به نام منصور حاجی حسینی بوده است.

تاریخچه شهر کاریز کیش

در مورد تاریخچه شهر کاریز کیش باید بگوییم که حدودا در سال ۱۳۷۸ بود که مهندسی به نام مهندس منصور حاجی حسینی مقیم آلمان، با دیدن مستندی از کیش کاملا متحول شده و سریعا به ایران باز گشته بود. او که خود هزینه‌های ساخت این بنا را شخصاً تقبل کرد، به فکر ایجاد جاذبه‌ای بود که از طریق آن هم نام کیش و هم نام ایران به یادگار بماند!

این بود که بنایی متشکل از فسیل و مرجان را ساخت که در جهان زبانزد بود. این اثر جزو اولین بناهایی است که سقف فسیلی و دیواره مرجانی دارد. البته در گذشته‌های بسیار دور یعنی حدود ۲۵۰۰ سال پیش، قناتی در عمیق‌ترین قسمت کیش وجود داشت که مهندس حسینی با بسط دادن این قنات توانست بنای کاریز را ایجاد کند.

شهر زیر زمینی کاریز کیش

چرا شهر کاریز در کیش اهمیت دارد؟

کارگزارانی که در شهر زیر زمینی کاریز کیش فعالیت می‌کنند، با توجه به دو ویژگی که این مکان دارد، آن را یکی از بهترین ابنیه قدیمی در جهان می‌دانند.  اولین عامل این است که این سازه زیبا و کاربردی در دل جزیره‌ای مرجانی در جهان قرار دارد. دوم هم این که سقف این بنا پر از مرجان و صدف و گیاهان دریایی است. هم اکنون کاریز با ویژگی‌هایی که دارد، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که از زیباترین شهر زیر زمینی مرجانی دیدن کنید.

شهر کاریز در کجاست؟

شهر زیر زمینی کاریز کیش از جمله مکان‌های دیدنی در استان هرمزگان و در جزیره کیش است. این شهر زیبا و جذاب به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب خود همواره بر سر راه مسیرهای دسترسی آسان قرار دارد. شما می‌توانید برای بازدید از شهر کاریز کیش به بلوار میر مهنا بروید و این بلوار را تا رسیدن به میدان المپیک ادامه دهید. پس از این که به میدان رسیدید، آن را رد کنید و قبل از رسیدن به میدان فارور این شهر را ببینید. شما می‌توانید از نقشه‌های اینترنتی و تابلوهای راهنما در مسیر هم استفاده کنید.


View Larger Map

ساختار کاریز چگونه است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که بپرسید ساختار شهر کاریز کیش چگونه است؟  قنات‌هایی که در سر تا سر کشور وجود دارند، معمولا ارتفاع زیادی دارند و سپس به کف زمین می‌رسند. قنات کاریز هم همین طور است. این قنات در ارتفاع ۴۵ متری از سطح زمین واقع شده است و یک سازه بسیار عالی و منحصر به فرد است. با توجه به این که در جزیره کیش قنات خاصی دیده نمی‌شود، احداث این قنات راهی آسان برای برطرف کردن نیاز مردم به آب شرب بوده است.

این قنات قدیمی دارای ۱۵ متر طول است که از دو رشته برخوردار شده است. رشته صفین و فرودگاه این دو رشته را تشکیل می‌دهند. این رشته‌ها چندی بعد به هم پیوند می‌خورند و در شهر حریره به هم می‌رسند. در طول شهر کاریز کیش، چاه‌های آب زیادی قرار گرفته‌اند. این نشان می‌دهد که آب موجود در این قنات به سمت مظهر قنات حرکت داشته و در حالت کلی ساکن بوده است. علاوه بر شرب، برای آبیاری گیاهان و آب دادن به حیوانات نیز از آب این قنات استفاده می‌شده است.

منبع این آب، همان بارندگی‌هایی ست که در مرجا‌ن‌ها قرار دارند و سپس با گل‌های مارن به سمت کاریز می‌آیند و تصفیه می‌شوند.گل مارن نوعی گل ارزشمند است که اگر در معرض هوا قرار بگیرد، خشک می‌شود اما در حالت عادی خیس است. برای محافظت کردن از این گل و حفظ رطوبت آن در کاریز دیوارهایی کشیده شد‌اند‌. نکته مهمی که در مورد کاریز باید بدانید، این است که این سازه هنر دست ایرانیان قدیم است که برداشتن آب از آن بسیار آسان و راحت بوده است.

شهر زیر زمینی کاریز کیش

جاذبه‌های دیدنی شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر کاریز کیش یکی از رویایی‌ترین و دیدنی‌ترین قنات‌ها در کشور ما است که در آن شگفتی‌های زیادی وجود دارند. شگفتی‌هایی که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاریز کیش در فهرست زیر آمده‌اند:

1.وجود جریان هوای خنک در شهر کاریز

پس از این که وارد شهر زیرزمینی کاریز در کیش می‌شوید با هوای خنکی مواجه خواهید شد که می‌تواند گرمای کیش را به طور کلی از یاد شما ببرد. این هوای خنک همچنین لذت تفریح را در شما افزایش خواهد داد. فرقی هم ندارد که در چه فصلی به این شهر می‌روید. هوای خنک این مکان به شما این امکان را می‌دهد که در هر روز و هر ساعتی به راحتی از آن دیدن کنید. در گذشته دالان‌ها و حجره‌هایی برای زندگی افراد و حفظ کیفیت آب در شهر کاریز کیش ایجاد شده بود که هم اکنون هم رد آن‌ها باقی است.

2.سقف مرجانی در شهر کاریز کیش

اولین ویژگی منحصر به فردی که باعث پرطرفدار شدن این بنای زیر زمینی شده است، وجود سقف مرجانی در این بنا است. به محض این که وارد شهر کاریز کیش می‌شوید، فسیل‌های جانوران، سنگواره‌ها، صدف‌ها و مرجان‌های سقف این سازه توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. برخی از این فسیل‌ها طی چند قرن تشکیل شده‌اند و این جذابیت داستان کاریز را افزایش می‌دهد. آنچه که شما را مبهوت‌تر خواهد کرد، وجود حیوانات کمیابی است که شاید اصلا برخی از آن‌ها را ندیده باشید. پس با رفتن به این شهر می‌توانید با موجودات زنده قدیمی کیش آشنایی بیشتری پیدا کنید.

3.چاه‌های موجود در کاریز

از دیگر جذابیت‌های گردشگری که در شهر کاریز کیش رؤیت می‌شوند، چاه‌های آب حیرت آور هستند. شما با قدم زدن در این شهر با ۷۴ چاه آب مواجه خواهید شد. این چاه‌ها تنها بخش کوچکی از ساختار اعجاب انگیز این سازه را به نمایش می‌گذارند. در طول مسیر ۱۵ کیلومتری این شهر تنها یک کیلومتر برای بازدید عموم است و سایر مسیر پر از چاه است.

 متوسط عمقی که برای این چاه‌ها در نظر گرفته شده است، ۱۲ متر است. طبق بررسی‌ها در کل ۲۴۷ قطعه چاه در کاریز وجود دارند که شما با قدم زدن در بخش‌های مختلف این سازه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در ضمن، با دیدن این چاه‌ها سفری کوتاه هم به دل تاریخ گذشتگان کیش خواهید داشت!

شهر زیر زمینی کاریز کیش

4.موزه خلیج فارس در شهر کاریز

افرادی که به موزه و آثار تاریخی علاقه زیادی دارند، باید بدانند که از جمله جاذبه‌های گردشگری که در شهر کاریز واقع شده است، موزه خلیج فارس است. در این سازه تاریخی اسناد و مستنداتی وجود دارند که می‌توانند تاریخ حضور ساکنین این شهر را به نمایش بگذارند. شما به هنگام گشت و گذار در کاریز، می‌توانید به صورت رایگان از این موزه دل انگیز هم دیدن کنید.

5.مسجد مرجانی کاریز

تنها مسجدی که با استفاده از مرجان ساخته شده است و در جزیره کیش قرار دارد، مسجد کاریز است. این مسجد تنها یک‌ نمونه در سر تا سر جهان دارد و می‌تواند در طول روز و ماه و سال، گردشگران زیادی را جذب این مکان تاریخی کند. سقفی که این مسجد دارد، سقفی متشکل از سنگواره‌های فسیلی است و دیواره‌های آن نیز سر تا سر از مرجان پر شده است.

6.تصفیه خانه طبیعی قنات کاریز

از دیگر جاذبه‌هایی که هر کسی را به وجد می‌آورد، تصفیه خانه‌ای طبیعی است که در دل کاریز قرار گرفته است. در گذشته بر سر راه آب کاریز مرجان‌هایی وجود داشته‌اند که به صورت خود به خود آب را تصفیه می‌کرده‌اند و گل و لای آن را می‌گرفته‌اند. این آب جزو گنج‌های گرانبهایی بود که مردم جزیره کیش به وسیله آن با دیگران داد و ستد می‌کردند.

امکانات رفاهی واقع در شهر کاریز

در شهر کاریز کیش علاوه بر این که جاهای دیدنی کیش تعدد دارند، امکاناتی هم فراهم گردیده‌اند تا گردشگران خاطره خوبی را از سفر به کاریز در ذهن داشته باشند. از جمله مهم‌ترین امکاناتی که در این شهر می‌توان از آن‌ها استفاده نمود، در ادامه ذکر شد‌اند:

شهر زیر زمینی کاریز کیش

1.فروشگاه صنایع دستی:

در شهر کاریز فروشگاه‌های زیادی برای فروش صنایع دستی کیش واقع شده‌اند. شما می‌توانید در این فروشگاه‌ها جستجو کنید و برای دوستان و خانواده خود سوغاتی بخرید.

2.عکاسخانه سنتی:

از دیگر امکاناتی که در این شهر قرار گرفته است، عکاسخانه‌ای است که از شما عکس‌های بومی و محلی می‌گیرد. در این عکاسخانه شما با پوشیدن لباس‌های محلی و بومی و سنتی می‌توانید تصاویری را در عمق زیر زمین به یادگار بیندازید.

رزرو تور

3.رستوران و کافی شاپ:

در تمامی مکان‌های گردشگری وجود رستوران و کافی شاپ اهمیت دارد. شما در کاریز هم می‌توانید از امکاناتی نظیر رستوران و کافی شاپ استفاده کنید و در خنکای این شهر، نوشیدنی بنوشید و غذا بخورید. غذاهای این شهر طعمی ماندگار دارند و نوشیدنی‌های آن نیز روح را نوازش می‌کنند. بنابراین خاطره‌ای عالی از سفر به شهر کاریز کیش را در ذهنتان حک خواهند کرد!

4.راهنمای گردشگری:

به هنگام بازدید از شهر کاریز در کیش، یک راهنما با شما همراه خواهد بود تا قسمت‌های مختلف این شهر را برایتان معرفی کند. شما می‌توانید تمامی سوالات خود را از این راهنما بپرسید و کنجکاوی خود را نیز برطرف کنید.

هتل‌های نزدیک به کاریز کیش

مسلما اگر شما هم تجربه سفر به کیش را دارید، حتما این را می‌دانید که رزرو هتل در این جزیره اهمیت زیادی دارد. چرا که هتل‌ها مکانی برای آرامش و رفاه خستگی هستند. برخی از هتل‌های کیش وجود دارند که در نزدیک شهر کاریز قرار گرفته شده‌اند. برای این که به بهترین شکل ممکن است کاریز دیدن کنید، باید یکی از همین هتل‌ها را انتخاب نمایید:

  • هتل گلدیس کیش که در تا شهر کاریز کیش 4 دقیقه فاصله دارد و در بلوار ایران کیش، جنب اداره آب و برق کیش واقع شده است.
  • هتل فانوس کیش که 5 دقیقه با این شهر فاصله دارد و در خیابان میر محنا کیش و در ضلع جنوبی بازار خلیج فارس واقع شده است.
  • هتل آفتاب شرق کیش که 8 دقیقه با شهر کاریز فاصله دارد و در ابتدای بلوار جاسک کیش قرار گرفته است.
شهر زیر زمینی کاریز کیش

مکان‌های دیدنی کیش نزدیک به شهر کاریر کیش

این منطقه تفریحی و دیدنی به سایر مراکز تفریحی کیش هم دسترسی دارد. شما می‌توانید پس از دیدن از کاریز، از مراکز زیر در جزیره کیش هم دیدن کنید:

  • شهر باستانی حریره
  • مرکز خرید هرمز در کیش
  • باشگاه اسب سواری کیش

قیمت بلیط شهر زیرزمینی کاریز کیش

قیمت بلیطی که گردشگران برای ورود به کاریز باید خریداری کنند، در هر برهه‌ای از سال متغیر است. در سال ۱۴۰۲ این هزینه بین ۱۳۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر فرد متغیر بوده است. شما برای بازدید کامل از این شهر باید ۲ تا ۳ ساعت زمان بگذارید. به این نکته هم توجه داشته باشید که این شهر زیر زمینی  در روزهای تعطیل رسمی باز نخواهد بود.

بهترین زمان بازدید از شهر زیرزمینی کاریز کیش

برای بازدید کردن از این مجموعه تاریخی شما باید به فکر یافتن بهترین تایم سفر به کیش باشید. اگر تعطیلات عمومی در تقویم وجود داشته باشند، این زمان‌ها زمان مناسبی برای بازدید از شهر کاریز کیش نخواهند بود.  معمولا گردشگران فصولی مثل پاییز و تابستان را برای دیدن کردن از جاذبه‌های حیرت آور این بنا انتخاب می‌کنند. در این فصول شهر کاریز کاملا خلوت است و شما می‌توانید در کمال آرامش از نقطه به نقطه این شهر دیدن کنید. توجه داشته باشید که هوایی که در کاریز وجود دارد، هوایی خنک و متعادل است که گرمای کیش را به کل از یاد شما خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی کامل شهر مشهد - هتل ها، جاهای دیدنی

جمعه 10 آذر 1402
شهر مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در قسمت شمال شرقی کشور واقع […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس