درخت سبز کیش، راهنمای بازدید از یکی از زیباترین باغ‌ های ایران

همه ما جزیره کیش را با داشتن ساحل زیبا و مراکز خرید و تفریحات آبی می‌شناسیم. اما یکی از جاذبه‌های گردشگری که با اعتقادات مردم درآمیخته، درخت سبز کیش است. بومیان این منطقه درخت سبز را با نام لوز می‌خوانند که چیزی حدود 500 تا 600 سال سن دارد. در حقیقت این مجموعه در دره پرتغالی‌ها و در شمال جزیره واقع شده و با سرازیر شدن آب‌های سطحی، فضایی سرسبز و زیبا را به‌وجود آورده است. اگر برایتان سوال به‌وجود آمده که دلیل محبوبیت این درخت چیست، چگونه می‌توان به این مجموعه رفت یا چه مکان‌های دیدنی در کنار آن قرار گرفته، لازم است که تا پایان مقاله همراه ما باشید.

هتل کیش

آشنایی با درخت انجیر معابد کیش

درخت سبز کیش، از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کیش است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.  این درخت طول عمری 500 تا 600 ساله دارد و می‌گویند که از هند یا چین وارد ایران شده. درخت سبز کیش از نوع انجیر معابد است و در مناطق گرمسیر کشورمان از جمله سیستان بلوچستان، بندرعباس، قشم و بندر چابهار نیز یافت می‌شود. مهم‌ترین مشخصه‌های این گیاه زنده، ارتفاع بلند در میان جنگل‌های بارانی، سن زیاد و چرخه غیرمعمول زندگی آن است.

 از موضوعات جالب درباره این درخت، نقش پرندگان در رشد آن است. به این صورت که دانه‌های درخت انجیر معابد، به وسیله فضولات پرندگان روی تنه سایر درختان پخته می‌شود. نکته جالب دیگر درباره درخت لوز، تمایل شاخه‌ها به سمت زمین است و شاخه‌های آویزان به سمت، زمین رفته رفته در آن فرو می‌روند و تبدیل به ساقه خواهند شد.

درخت سبز کیش

درخت سبز کیش کجا قرار گرفته است؟

همانطور که گفته شد؛ این درخت حدودا در قسمت شمالی جزیره و در دره پرتغالی‌ها قرار گرفته. برای دیدن این مجموعه باید به میدان المپیک بروید و سپس به سمت میدان حریره حرکت کنید. در این میدان خیابانی با نام درخت سبز را مشاهده خواهید کرد که به درخت انجیر معابد ختم می‌شود. مجموعه دارای دو ورودی است که یکی به شهر باستانی حریره و دومی به آب انبار سنتی کیش نزدیک است.

تاریخچه درخت سبز کیش

خاستگاه درخت انجیر معابد، جنوب شرق آسیا است. کارشناسان بر این باورند که در دوره ایلخانان و یا تیموریان، این گیاه وارد سرزمین ایران شد. سپس آن را در در مناطق گرمسیر کشور از جمله کیش، قشم، بندرعباس و… کاشته‌اند. درخت انجیری که درباره آن حرف می‌زنیم نیز یکی از کهن‌ترین درخت‌های زنده جزیره کیش است و حدود 500 تا 600 و به‌گفته برخی از محققان بیش از 700 سال سن دارد.  

داستان‌های درخت سبز کیش

ممکن است بپرسید که این درخت از چه جهت برای بومیان منطقه ارزشمند است و چرا باورهای اسطوره‌ای به همراه دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که به‌طور کلی در زمان گذشته درختان پدیده‌ای مقدس بوده‌اند. طول عمر درخت لور جزیره کیش بر این اعتقاد دامن می‌زند و به دلیل کهن بودنش به چیزی مقدس در میان مردم تبدیل می‌شود. مردم به شیوه‌های مختلف به تاثیرگذاری مثبت یا خوش یمن بودن درخت اعتقاد دارند و به همین دلیل برای گرفتن حاجت، برشاخه‌های آن پارچه گره می‌زنند.

قسمتی دیگر از قداست درخت انجیر معابد، مربوط به زمان بودا است. در این زمان باور این بوده که اگر بزرگان بودایی در زیر درخت بنشینند و مراقبه کنند؛ به درجات بالای معنویت تنزل پیدا می‌کنند. حتی گفته شده که یکی از راهبان بودایی با نام «سیذارتا گواتاما» در زیر درخت مقدس به روشن بینی رسیده است.

امکانات مجموعه درخت سبز کیش

مجموعه درخت سبز کیش، مکانی است که درخت انجیر معابد در آن قرار گرفته و امکانات رفاهی متنوعی را به مسافران ارائه می‌دهد. بوفه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، رستوران فصلی و… همگی امکاناتی است که مجموعه پارک درخت سبز کیش به شما عزیزان ارائه می‌دهد. برای تماشای این مجموعه، نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. اگر در تعطیلات نوروزی، از این مکان دیدن کنید، گردهمایی با محوریت اجرای موسیقی محلی، بازی‌های قومی و غذاهای سنتی شما را شگفت زده خواهد کرد.

مجموعه درخت سبز کیش

مکان‌های دیدنی اطراف درخت سبز کیش

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل حضور گردشگران در مجموعه درخت سبز کیش این باشد؛ که با یک تیر چند نشان بزننند و علاوه بر این مکان تفریحی و گردشگری زیبا، از شهر باستانی حریره، خانه اعیانی کیش، پارک یا آب انبار سنتی زیبای این شهر دیدن کنند. کافی است چند دقیقه پیاده روی کنید تا به مقصد مورد نظر برسید. در ادامه با هریک از این جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بیش‌تر آشنا می‌شویم.

رزرو تور

شهر باستانی حریره

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان هرمزگان، شهر باستانی حریره است. این شهر در  ساحل شمالی واقع شده و قدمت آن به صده 5 یا 10 دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. این آثار تاریخی مهم در جزیره کیش، توجه خیلی از گردشگران را به‌خود جذب می‌کنند؛ زیرا نشان دهنده ایران زیبای کهن و سبک زندگی آن دوره است. مسافران و گردشگران نیز به دلیل نزدیک بودن این مکان به درخت سبز کیش، به آن دسترسی بهتری دارند.

 محققان پس از تحقیق و پژوهش، شهر حریره را شهر برونگرای ایران باستان معرفی کردند. آن‌ها می‌گویند که یکی از کهن‌ترین تمدن‌های ایران مربوط به شهر حریره است؛ که بیش از 500 سال رونق داشته. شما همچنین در بازمانده شهر باستانی حریره می‌توانید چاه‌ها، کانال‌های آب، زمین‌های کشاورزی، کارگاه‌های صنعتی و قدیمی‌ترین حمام ایران را ببینید.

شهر باستانی حریره

خانه اعیانی کیش

یکی دیگر از آثار تاریخی مهم در جزیره کیش، خانه اعیانی کیش است که در فاصله کمی از درخت سبز کیش قرار گرفته. در حقیقت این سازه قدیمی در 10 کیلومتری مرکز شهر حریره و روبه دریا ساخته شده. شاید کم‌تر کسی آن را بشناسد اما از نظر تاریخی ارزش فراوانی دارد. طراحی و مساحت زیر بنای خانه اعیانی با دیگر خانه‌های به‌جا مانده در شهر متفاوت است به همین دلیل کاوشگران عقیده دارند که متعلق به خانواده‌ای اعیانی و ثروتمند بوده است؛ که چندین خانوار همزمان زیر یک سقف زندگی می‌کرده‌اند. به‌طوری که آن را با خانه‌های اعیانی به‌جا مانده در شهر کاشان و اصفهان قیاس می‌کنند.

 آن‌ها با توجه به سبک کاشی‌کاری، معتقدند که خانه در دوره ایلخانی ساخته شده. محل قرارگیری خانه نیز بر فراز تپه و روبه دریا است و بر اساس آن احتمال می‌دهند که همه یا بخشی از خانه به صیادی یا تجارت مرتبط بوده است.

خانه اعیانی کیش

آب انبار سنتی کیش

 در کنار شهر تاریخی حریره و درخت سبز کیش، یک آب انبار سنتی نیز وجود دارد که از آن به‌عنوان آب انبار پنج بادگیر یاد می‌شود. هدف از ساخت این آب انبار، جمع آوری آب‌های سطحی بوده‌ است. در سال 1373 خورشیدی، در ساختمان فعلی آب انبار، تغییراتی ایجاد کردند و آن را مشابه آب‌انبار یزد ساختند. معماری این ساختمان و روزنه‌های قسمت فوقانی آب انبار، آب را خنک کرده و هوا را تهویه می‌کند.

باوجود اینکه مسیر آب‌های سطحی از بین رفته یا بسته شده و دیگر از آب‌انبار استفاده نمی‌شود؛ آب انبار  به دلیل معماری زیبا و نمایش دهنده تمدن کهن و فرهنگ اصیل ایرانی مورد توجه خیلی از مسافران و گردشگرانی است که به جزیره سفر می‌کنند.

آب انبار سنتی کیش

فاصله درخت سبز کیش تا هتل های معروف کیش

اگر قصد دارید که از درخت سبز کیش دیدن کنید، بهتر است که در هتل های کیش نزدیک این مکان اقامت کنید. تعداد هتل‌هایی که در اطراف این مکان قرار دارند کم نیست و شما به راحتی می‌توانید هتل مورد نظر خود را از میان آن‌ها بیابید. در ادامه تعدادی از اقامتگاه‌های معروف و نزدیک به درخت سبز کیش، خانه اعیانی، آب انبار سنتی و شهر باستانی حریره را همراه با فاصله تا مجموعه درخت سبز، به شما عزیران معرفی می‌کنیم.

هتلفاصله تا درخت سبز کیش
هتل امیرکبیر کیش7 دقیقه با خودرو
هتل ترنج کیش10 دقیقه با خودرو
هتل آریان کیش10 دقیقه با خودرو
هتل سورینت صدف کیش10 دقیقه با خودرو
هتل سورینت مریم کیش10 دقیقه با خودرو
هتل گلدیس کیش6 دقیقه با خودرو

شما درباره درخت سبز کیش چه می‌دانید؟

درخت تنومند لوز در جزیره کیش، چند صد سال عمر دارد. تماشای این درخت زیبا و سایر جاهای دیدنی کیش که در کنار این درخت واقع شده، می‌تواند لحظات خوشی را برای شما عزیزان رقم بزند. ممکن است شما نیز از این مجموعه دیدن کرده باشید. اگر جواب شما بله است؛ می‌توانید تجربیات خود در مورد نحوه اقامت و نحوه رسیدن به مجموعه درخت سبز کیش و افسانه‌هایی که در این باره شنیده‌اید را در اختیار سایر کاربران وبسایت قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اسکله تفریحی کیش

سه‌شنبه 7 شهریور 1402
آیا قصد دارید تعطیلات خوبی را در کنار خانواده پشت سر بگذارید؟ دوست دارید ساعت‌ها در کنار دریای نیلگون خلیج […]
اسکله تفریحی کیش | معرفی خدمات و امکانات + عکس

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس