آب انبار سنتی کیش، نماد قدمت و سنت در دنیای مدرنیته

آب انبار سنتی جزیره کیش، یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است که سرشار از فرهنگ و سنت ایرانی است. با پیشرفت روز افزون و مدرنیزه شدن جزیره کیش، یافتن همچین نقطه‌ای در کیش، حس نوستالژی را در گردشگران زنده می‌کند. به‌همین دلیل است که استقبال مردم از آب انبار در کیش، قابل‌توجه است. برای آشنایی کامل با این مجموعه، تنها چند دقیقه با ما همراه باشید.

مجموعه آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش که با نام‌های آب انبار پنج بادگیر کیش یا آب انبار دوقلو کیش، هم شناخته می‌شود، در سال 1372 بر روی یک آب انبار باستانی ساخته شد. به‌دلیل گرم بودن جزیره کیش، کاربرد این آب انبار برای خنک کردن و ذخیره آب‌های جاری بود اما به‌مرور زمان با کاهش آب‌های سطحی این آب انبار بیشتر حالت نمایشی پیدا کرد.

آب انبار سنتی کیش

معماری آب انبار کیش

این آب انبار از مجموع 2 عدد گنبد و 5 عدد بادگیر و در سبک و سیاق معماری یزدی ساخته شده است. همان‌طور که می‌دانید از آن‌جا که ایران کشوری کم‌ باران است، کاربرد آب انبار برای جمع‌ آوری آب‌های سطحی، خنک کردن آن و استفاده مردم بوده است.

خنک کردن آب در آب انبار 5 بادگیر کیش نیز به‌وسیله‌ روزنه‌ها صورت می‌گیرد. بدین‌ ترتیب که هوا از داخل منافذی ورودی آب انبار کیش و از منافذ بادگیرها وارد آب انبار شده و با برخورد به آب، آن را خنک می‌کند. هوا پس از آن به در و دیوار بنا برخورد کرده و از منافذ خارج می‌شود. دلیل خنک بودن آب انبار نیز همین مورد است.

آب انبار کیش

اما امروزه این آب انبار خالی از آب است، به همین دلیل مردم می‌توانند از آن دیدن کنند. به‌دلیل خالی بودن آب انبار سنتی جزیره کیش از آب، دیگر شاهد آن خنکی سابق نخواهید بود اما باز هم تغییرات دما را احساس خواهید کرد. همچنین به‌دلیل سنگفرش بودن کف آب انبار، تردد در آن بسیار راحت خواهد بود.

آدرس آب انبار کیش

آب انبار سنتی کیش در قسمت شمالی جزیره کیش و در فاصله کمی نسبت به دریا قرار دارد. برای بازدید از آب انبار کیش که در مجاورت شهر حریره قرار دارد باید ابتدا به بلوار مهنا رفته و سپس وارد بلوار المپیک شوید. در ادامه می‌توانید محل قرارگیری این آب انبار را روی نقشه مشاهده کنید:

بلیط آب انبار کیش

خرید بلیط آب انبار سنتی کیش برای شما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت! بله! شما می‌توانید به‌صورت رایگان کل این مجموعه سنتی را بازدید کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. البته دقت کنید که رایگان بودن ورودی آب انبار کیش نباید باعث سرسری گرفتن یا نادیده گرفتن اهمیت آن شود و محافظت از این منطقه تاریخی امری ضروری است.

ساعت کاری آب انبار کیش نیز همه روزه از ساعت 9 صبح الی 10 شب می‌باشد.

آب انبار دوقلو کیش

جاهای دیدنی نزدیک آب انبار کیش

  • درخت سبز کیش با 500 متر فاصله: از جاهای دیدنی نزدیک آب انبار سنتی کیش، می‌توان به مجموعه درخت سبز اشاره کرد. درخت سبز کیش که به درخت لور یا انجیر معابد نیز شهرت دارد، 500 سال پیش از هندوستان به این جزیره آمد و نزد بومیان کیش بسیار مقدس است. آنان این درخت را نوعی توتم می‌دانند و با بستن گره به آن، خواسته‌های خود را طلب می‌کنند. البته امروزه برای محافظت از آن گره‌ها با باز کرده و دور آن را حصار کشیده‌اند.
  • شهر حریره کیش با 750 متر فاصله: مکان دیگری که به آب انبار دو قلو کیش نزدیک است، شهر باستانی حریره کیش است. این شهر دارای 800 سال قدمت است و در تاریخ کیش از رونق و اهمیت بالایی برخوردار بوده است. تاکنون از این شهر سکه و آثار باستانی فراوانی کشف شده است.
  • مجموعه ورزشی المپیک کیش با 1.6 کیلومتر فاصله: شما می‌توانید پس از بازدید از آب انبار، از مجموعه ورزشی المپیک کیش هم که در فاصله کمی از آن قرار دارد، استفاده کنید. این مجموعه شامل زمین چمن، تنیس، سالن پینگ‌پنگ، اسکواش، استخر، والیبال و … است.
  • ساحل دامون با 2.2 کیلومتر فاصله
  • شهر زیرزمینی کاریز با 1.3 کیلومتر فاصله
رزرو تور

هتل ها و رستوران های نزدیک آب انبار کیش

آدرس آب انبار کیش

اطلاعات تماس آب انبار کیش

آدرس آب انبار سنتی کیششمال جزیره کیش، بلوار المپیک به سمت شهر قدیمی حریره کیش
ساعت کار آب انبار سنتی کیشهمه روزه از ساعت 9 صبح الی 10 شب

اگر دوست دارید در کنار استفاده از تفریحات جزیره کیش، سری هم به تاریخ و سنت‌های آن بزنید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این مجموعه را در برنامه‌های خود قرار دهید. شما می‌توانید به صورت کاملاً رایگان در عرض کمتر از 1 ساعت، تمام آب انبار سنتی کیش را بازدید کنید و از خنکا و زیبایی آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راهنمای سفر به قشم

یکشنبه 12 آذر 1402
قشم یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین جزایر ایران است که در خلیج فارس واقع شده است. این جزیره با دارا […]
راهنمای سفر به قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس