کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

6 مورد از اماکن روستای فهرج یزد، عمارتی کهن در دل کویر

در قلب 30 کیلو متری کویر یزد روستایی به نام روستای فهرج یزد وجود دارد. که قدمت آن به 5000 هزار سال پیش از اسلام بر می گردد. این روستا در نوع خود یکی از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری موجود در استان یزد می باشد. حتی اگر دوست دار تاریخ نباشید هم از طبیعت این روستا و عمارت های بنا شده بسیار قدیمی و خانه های خشتی روستای فهرج یزد به وجد خواهید آمد.

روستای فهرج یزد در ابتدا فرافر نام داشته، با گذشت چندین سال نام آن به پهرشت یا پهرع و در نهایت به فهرج تغییر کرده است. مردم فهرج با لهجه شیرین یزدی صحبت می کنند، که شنیدن تاریخ روستای فهرج از زبان مردم روستا سفر شما را لذت بخش تر خواهد کرد. در این مقاله اطلاعاتی درباره روستای فهرج یزد، اقتصاد روستای فهرج یزد، غذاهای محلی و در‎‎‌ نهایت جاذبه های گردشگری این روستا نیز به شما مسافرین و گردشگران عزیز معرفی می کنیم، تا انتها همراه ما باشید.

روستای فهرج یزد

روستای فهرج یزد

اغلب مردم روستای فهرج یزد جهت تامین نیازهای خود و امرار معاش به مشاغلی از جمله زراعت، باغداری، دامداری و فعالیت های معدنی مشغول می باشند. محصولات کشاورزی این روستا گندم و جو، ارزن، ماش،پسته، انگور، هلو، زرد آلو و آلوچه است. روستای فهرج عنوان شاخص ترین روستای استان یزد از جهت کشت های گلخانه ای و تولید خرمای مضافتی را به خود اختصاص داده است. دامداری نیز یکی دیگر از مشاغلی است که در این روستا فعالیت چشم گیری دارد و مردم روستا محصولات لبنی فراوانی را تولید می کنند.

ریسندگی و بافندگی از جمله صنایع دستی مختص این روستا نیز می باشد. از جمله غذاهای محلی این روستا می توان به انواع آش ها مانند آش جو، ماش، سوپ اشاره کرد. روستای فهرج علاوه بر غذاهای محلی خود، نوشیدنی های گرم و سردی هم مانند شربت خاکشیر، شاتره و چای آویشن را در لیست خود دارد. اغلب آن ها دارای مذهب شیعه جعفری می باشند، که در ایام عاشورا مراسم نخل برداری و نخل گردانی نیز انجام می دهند که خودش یک جاذبه خاص محسوب می شود.

در بین مردم روستا موسیقی جایگاه خاصی برخوردار است ، مردم نیز از نوعی ساز شبیه ساز بادی و سه تار نیز استفاده می کنند. پوشش مردان روستا دستار یزدی و شلوار پاچین دار، و پوشش زنان پارچه های رنگارنگ برای پوشش خود به کار می برند.

اقتصاد روستای فهرج یزد-روستای فهرج یزد

جاذبه های روستای فهرج یزد

نام ابنای تاریخی روستای فهرج یزدآدرس ابنای تاریخی
مسجد روستای فهرج یزدشهر یزد، بزرگراه یزد بافق، روستای فهرج، مسجد جامع فهرج(نمایش روی نقشه)
آب انبار حسینیه روستای فهرج یزدیزد، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد، مسیر جاده یزد-بافق، روستای فهرج(نمایش روی نقشه)
قلعه باستانی فهرج یزدیزد، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد، روستای فهرج، مجموعه فهرج یزد(نمایش روی نقشه)
کمپ کویری روستای فهرج یزد۱۴ کیلومتری جاده بافق، پشت شهرک صنعتی کوره های آجر(نمایش روی نقشه)
چاه چهل دختران روستای فهرج یزدیزد، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد، روستای فهرج، مجموعه فهرج یزد
مجموعه تاریخی شهدا روستای فهرج یزد۲۲ کيلومتری جنوب شرقی يزد، مسير جاده يزد-بافق، روستای فهرج(نمایش روی نقشه)

1. مسجد روستای فهرج یزد

می توان به مسجد این روستا به عنوان یکی از زیبا ترین مکان هایی که در روستای فهرج یزد قرار دارد اشاره کرد. این مسجد در زمان ورود اسلام، اولین مسجدی بوده که در این منطقه ساخته شده است و تنها مسجد در جهان می باشد که تاکنون تغییری نکرده است. بومیان این روستا به نام مسجد امام حسن می شناسند اما به نام مسجد روستای فهرج یزد نیز مشهور است. این مسجد برای ورود مردم دارای درهای ورودی بسیاری می باشد. مناره بلند و تمام گلی مسجد نشان از عظمت و ابهت آن در روستا است.

یکی از تفاوت هایی که این مسجد با دیگر مساجد دارد، سادگی آن است، چرا که در هیچ قسمتی از آن کاشی کاری، تزئینات و گنبد و محراب به چشم نمی خورد. مسجد فهرج با سادگی چشم گیر خود اکنون در فهرست آثار ملی قرار دارد.

آدرس

استان یزد، شهر یزد، بزرگراه یزد-بافق، روستای فهرج، مسجد جامع فهرج(نمایش روی نقشه)

مسجد روستای فهرج یزد-روستای فهرج یزد

2. آب انبار حسینیه روستای فهرج یزد

قدمت این آب انبار به گفته برخی به دوره صفویه و گفته برخی دیگر به دوره پیش از اسلام باز می گردد، در این روستا نیز همانند دیگر روستا‎‌ها، آب انباری جهت ذخیره آب ساخته شده که قدمت آن به دوره قبل از اسلام بر می گردد. این آب انبار در قدیم به عنوان محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی یعنی تقدیس با آب مورد استفاده قرار می گرفته است با ظهور اسلام به آب انبار تبدیل گشته است. در ورودی این آب انبار کتیبه ای سنگی مزین به دست نوشته ای با خط نسخ نیز به چشم می خورد.

آدرس

یزد، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد، مسیر جاده یزد-بافق، روستای فهرج(نمایش روی نقشه)

آب انبار حسینیه روستای فهرج یزد-روستای فهرج یزد

3. قلعه باستانی فهرج یزد

قلعه ای در روستای فهرج قرار گرفته است که مربوط به پیس از ظهور اسلام می باشد. دور تا دور این قلعه بسیار با عظمت را برج های نظامی و استوانه ای از جنس گل و خشت احاطه کرده اند. این قلعه باستانی در گذشته به عنوان مهمترین محل برای دفاع از روستا استفاده می شده. تفاوت این قلعه باستانی با دیگر قلاع مشابه ورودی باریک آن و تعداد طبقات که دارای پلانی چهار ضلعی و چهار برج در چهار گوشه و سپس سوراخ هایی برای دیده بانی قلعه به چشم می خورد. متاسفانه این بنای تاریخی روبه تخریب و زوال می رود.

آدرس

یزد، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد، روستای فهرج، مجموعه فهرج یزد(نمایش روی نقشه)

قلعه باستانی فهرج یزد

4. کمپ کویری روستای فهرج یزد

از مواردی که موجب می شود برخی افراد به سمت کویرنوردی روی بیاورند طبیعت بکر و دست نخورده کویر می باشد، تا ساعاتی را از شلوغی و هیاهوی شهر نیز دور بمانند و آرامشی وصف نشدنی را تجربه کنند. کمپ کویری روستای فهرج یزد یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری طبیعی یزد می باشد. که در روستای فهرج یزد برای علاقه مندان به کویر نوردی بنا شده است.

همچنین دارای امکاناتی از جمله ناهار و شام ، بوفه ، سرویس بهداشتی ، چای ذغالی و امکانات تفریحی مثل موتور چهار چرخ ، شتر سواری و سافاری می باشد. هزینه ورودی هر ماشین به این کمپ جداگانه دریافت می شود. با مراجه به این کویر دل انگیز بهترین ها را در کنار خانواده و دوستان خود نیز رقم بزنید.

آدرس

۱۴ کیلومتری جاده بافق، پشت شهرک صنعتی کوره های آجر(نمایش روی نقشه)

کمپ کویری روستای فهرج یزد

5. چاه چهل دختران روستای فهرج یزد

درباره چاه چهل دختر در روستای فهرج یزد داستان های زیادی وجود دارد. از داستان هایی که شنیده می شود، این است که زمانی دشمنان و اعراب به روستای فهرج یزد حمله کردن و زنان وقتی متوجه این خبر شدند، از ترس دشمن بردگی و تجاوز به این زنان برای تن ندادن به ذلت و خاری چهل دختر و زن خود را در این چاه انداخته و خودکشی می کنند.

آدرس

یزد، ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد، روستای فهرج، مجموعه فهرج یزد

چاه چهل دختران روستای فهرج یزد

6. مجموعه تاریخی شهدا روستای فهرج یزد

در این مجموعه تعدادی از صحابه صدر اسلام است. در اواخر حکومت یزد گرد سوم ساسانی در حمله مسلمانان  توسط مردم روستای فهرج یزد و چندین روستای دیگر کشته شدند. این اثر تاریخی در دو کیلومتری روستا با قدمتی به دوران قبل از اسلام باز می گردد. به گفته بومیان روستای فهرج برخی این اتاق ها متعلق به قبور شهدا می باشد، به دلیل قدمت زیاد این قبور تمامی سنگ ها و نشانه های تقریبا از بین رفته اند فقط روی یکی از این قبور نام مجد الدین حسن نامی سده 9 هجری دیده می شود. و بنا به روایتی پیکر برخی سرداران سپاه اسلام همچون عمر بن عاص در این گورستان به خاک سپرده شده است.

آدرس

۲۲ کيلومتری جنوب شرقی يزد، مسير جاده يزد-بافق، روستای فهرج(نمایش روی نقشه)

مجموعه تاریخی شهدا روستای فهرج یزد

در پایان بهتر است بدانید مناسب ترین زمان برای سفر به روستای فهرج یزد این بنای تاریخی زیبا و هیجان انگیز از ایران فصل بهار و ماه مهر و آبان می باشد. با سفر به روستای فهرج یزد در این زمان و همچنین بازدید از اماکن تاریخی، جاذبه های گردشگری و کویر دل انگیز حسی تازه و متفاوت را احساس خواهید کرد.

آیا تجربه سفر به این روستای زیبا را دارید؟تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

همه چیز درباره فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

دوشنبه 29 آبان 1402
با توجه به وجود حرم مطهر امام رضا در شهر مشهد، این شهر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در ایران […]
فرودگاه مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس