راهنمای کامل در سفر به کویر کاراکال یزد + آدرس

کویر کاراکال یزد واقع در نزدیکی روستای صادق‌آباد به وجود آمده است. کویر کاراکال به مدت طولانی‌ای منطقه ناشناخته‌ای بود؛ اما در سال ۱۳۸۶ توسط همایش کویرنوردی‌ که در این منطقه برگزار شد، شناخته شد و توجه افراد علاقه‌مند به این نوع تفریح را به خود جلب کرد. این کویر از جاهای دیدنی یزد، که مقصد تورهای کویرگردی که به تازگی در ایران شروع به فعالیت کرده‌اند، است. لازم است قبل از به ‌راه افتادن از به همراه داشتن تجهیزات لازم مانند عینک‌آفتابی، آب آشامیدنی کافی، قطب‌نما و کفش‌های ساق‌دار مطمئن شوید.

آدرس کویر کاراکال یزد: استان یزد، شهر بافق، روستای صادق‌آباد

کویر کاراکال از بزرگ‌ترین کویرهای ایران

تفریحات کویر کاراکال یزد

تماشای آسمان درخشان و پرستاره از مهم‌ترین تفریحاتی است که مردم را به کویر کاراکال می‌کشاند. اگر تلسکوپ دارید با بردن آن به کویر کاراکال می‌توانید دب اکبر، اصغر و حتی طلوع ماه را هم تماشا کنید. همچنین موتورسواری، آفرود، قدم زدن بین نخلستان، شترسواری و سافاری از دیگر تفریحاتی هستند که می‌توانید در کویر کاراکال اوقات فراغت خود را با آن‌ها پر کنید.

جاذبه‌ های طبیعی کویر کاراکال یزد

دیدنی‌های کویر کاراکال فقط شامل رمل‌های شنی نیست و در نزدیکی این کویر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد. نخلستان‌های کویر کاراکال یکی از جاذبه‌های طبیعی یزد محسوب می‌شود. منظره درختان پربار پسته و انار در باغ‌های جوار نخلستان‌ها حیرت‌انگیز است. رمل‌های شنی کاراکال با ارتفاف بیش از ۵۰ متر از مرتفع‌ترین رمل‌ها بوده و امکان انجام فعالیت‌های گوناگونی را فراهم می‌کنند.

نخلستان کویر کاراکال

جاذبه های گردشگری اطراف کویر کاراکال

خانه وحشی بافقی: یکی از جاذبه‌های تاریخی‌ای است که در مسیر کویر کاراکال می‌توانید به آن سری بزنید. اگر به دیدن خانه این هنرمند، نامی که مربوط به قرن دهم هجری می‌شود علاقه دارید، توصیه می‌کنیم از این مکان تاریخی با معماری منحصربه‌فرد دیدن کنید.

آب انبار و حمام کاکامیر: نمایی بی‌نظیر با پوشش آجری داشته و در عمق ۴ متری زمین قرار گرفته است. گفته می‌شود حجم آن به ۲۵۰ مترمکعب می‌رسد و به ‌همین دلیل به‌عنوان وسیع‌ترین آب انبار بافق شناخته می‌شود‌.

قلعه باقر آباد: طی فاصله ۲ کیلومتر از کویر کاراکال با قلعه باقرآباد در بافق می‌رسید‌.

امکانات کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال امکانات رفاهی و تفریحی کاملی جهت آسایش و ایجاد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مسافران دارد. از جمله این امکانات تفریحی و رفاهی عبارت اند از:

  • آلاچیق
  • سرویس بهداشتی
  • زمین بدمینتون
  • پارکینگ
  • والیبال ساحلی
  • منطقه‌ای خاص برای حمام آفتاب
  • کافه‌رستوران‌ها
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های شهر بافق با تجهیزات کامل
  • و…..

و همچنین از دیگر تفریحاتی که مسافران می‌توانند حین اقامت در این مجموعه استفاده کنند تورهای رینگ‌نوردی و رصد آسمان شب را می توان مثال زد.

اقامت‌گاه بومگردی بافق

اقامت در کویر کاراکال یزد

اغلب مسافران برای اقامت در کاراکال روش چادر زدن و کمپینگ را پیش می‌گیرند؛ اما اگر شما از علاقه‌مندان سکونت در چادر نیستید می‌توانید از اقامتگاه‌های نزدیک این کویر استفاده کنید. هتل چهار ستاره نیکان بافق و هتل علمدار بافق مکان‌های مناسبی برای سکونت هستند. از اقامتگاه‌های بومگردی بافق نیز می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی سید، اقامتگاه بوم‌گردی باغ دلگشا و سرای بهشت اشاره کرد.

آشنایی با گربه کاراکال در کویر کاراکال یزد

گربه کاراکال مقداری شبیه وشق اوراسیایی است با این تفاوت که جثه‌اش ظریف‌تر و دست و پایش کشیده است. جثه ماده گربه کاراکال از نر کوچک‌تر است. رنگ بدن بچه‌های کاراکال تیره‌تر بوده و کمی از نوع بزرگسالان متفاوت است. رنگ بدن کاراکال سفید بوده و خطی مشکی در مسیر پایین آمدن اشک تا دماغ کشیده شده است.

صورت کاراکال‌ها کوچک بوده و در مقایسه با سایر گربه‌سانان گوشی‌هایی بلند دارند. گوش‌های حساس کاراکال‌ها که توسط ۲۰ عضله مختلف کنترل می‌شوند، به آن‌ها در پیدا کردن شکار کمک می‌کنند. خرگوش دریایی، موش‌ها، غزال، بزکوهی کوجک، بچه‌های شترمرغ و پرندگان از شکارهای این گربه‌سانان هستند. کاراکال هنگام مواجهه با انسان و وسایل نقلیه می‌ترسد و گاهی بی‌حرکت می‌شود. این حیوانات را به‌دلیل قدرت شکاری بالا و داشتن ذات رام‌شونده، شکار می‌کنند و گاهی در خانه‌ها نیز نگه‌داری می‌کنند. به ‌دلیل استفاده از پوست کاراکال‌ها در غرب و مرکز آفریقا امروزه این جانور در معرض خطر انقراض قرار دارد.

گربه کاراکال در کویر

مسیر دسترسی به کویر کاراکال

برای رفتن به کویر کاراکال ابتدا باید جاده ۱۰۰ کیلومتری از یزد تا بافق را پیش بگیرید. پس از رسیدن به بافق باید به بلوار شهر بافق رفته و از سمت چپ حرکت کنید. سپس به روستای صادق‌آباد می‌رسید. روستای صادق‌آباد در فاصله ۱۶ کیلومتری این کویر واقع شده است و با اتومبیل شخصی ۷ دقیقه طول می‌کشد تا به آنجا برسید. در مسیر روستای صادق‌آباد تا کویر کاراکال باغ‌های انار انبوهی وجود دارد.

آدرس کویر کاراکال یزد: استان یزد، شهر بافق، روستای صادق‌آباد

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد فصل پاییز و دو ماه اول بهار است. این منطقه آب و هوای گرم و خشکی دارد و در فصول گرم، دمای هوا افزایش پیدا می‌کند؛ اما با شروع پاییز آب و هوا معتدل شده و شرایط خوبی برای سفر به کویر کاراکال فراهم می‌شود. تابستان زمان خوبی برای سفر به این کویر نیست؛ زیرا گرمای هوا بسیار طاقت‌فرسا بوده و باعث آزار شما خواهد شد. همچنین در زمستان به علت سرمای زیاد، بادهای شدید و بالا بودن اختلاف دمای شب و روز نمی‌توانید سفر بی‌دردسری را در این کویر تجربه کنید.

نکات و تجهیزات لازم سفر به کویر کاراکال یزد

لازم است قبل از سفر به کویر کاراکال نیز مانند هر مکان دیگری در مورد نوع مسیر، آب‌هوا و پدیده‌های طبیعی که در آن اتفاق می‌افتد (مانند طوفان شن) اطلاعاتی داشته باشید. با به همراه داشتن تجهیزات مناسب می‌توانید از خود در برابر گزیدگی و گرمازدگی محافظت کنید و هنگام گم شدن دیگران را از محل خود خبردار کنید. برخی از نکاتی که لازم است قبل از سفر به کویر کاراکال بدانید عبارتند از:

  • در کویر فاصله‌ها را چشمی اندازه نگیرید؛ زیرا ممکن است فاصله‌ای که به نظر شما کوتاه می‌رسد در حقیقت مسیری طولانی باشد.
  • قبل از شروع سفر اطلاعات لازم درمورد زمان رفت، برگشت و محل اقامت خود را به افراد نزدیک‌تان اطلاع دهید‌.
  • هنگام پیاده‌روری در کویر آرام حرکت کنید.
  • جهت جلوگیری از گرمازدگی یا دهیراته شدن بدن خود آب آشامیدنی کافی همراه خود داشته باشید.
  • برای هنگام مواجهه با طوفان شن در کویر کاراکال لازم است برای محافظت از صورت و چشم‌ها شال گردن و عینک آفتابی همراه خود داشته باشید.
  • مهم نیست چقدر در مسیریابی مهارت دارید؛ حتما با خود لوازمی برای یافتن مسیر صحیح مانند قطب‌نما، نقشه و جی‌پی‌اس داشته باشید.
  • از رهاکردن زباله‌ها در کویر اجتناب کنید.
  • کویر محل مناسبی برای تنها سفر کردن نیست. حتما با گروه‌های باتجربه و تورهای معتبر اقدام به سفر به کویر کاراکال کنید.
  • با همراه داشتن آینه‌ای در کویر می‌توانید در صورت گم‌شدن برای آگاه کردن دیگران از محل خود، از آن برای انعکاس نور خورشید استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید شب‌ها از آسمان عکاسی کنید بهتر است جهت جلوگیری از گزیدگی توسط عقرب‌ها اطراف محلی که هستید، محدوده‌ای توسط سه مرز نازک روغن سوخته و یا گازوئیل  ایجاد کنید.
  • با پوشیدن کفش ساق‌دار می‌توانید از احتمال گزیدگی حین پیاده‌روی جلوگیری کنید.
  • لازم است هنگام عکاسی از نفوذ شن‌ها به داخل دوربین یا دیگر وسایل الکترونیکی خود جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است باعث خراب شدن آن‌ها شوند.
  • پس از بازگشت از کویر لباس‌ها و کفش‌های خود را تمیز کنید تا نپوسند.
  • از رفتن در حاشیه کنار دشت یزد تا کفه بافق خودداری کنید؛ زیرا شن‌های این تپه‌ها عملکردی مثل باتلاق دارند.

فاصله کاراکال تا یزد

مسیر بین کویر کاراکال تا یزد ۱۴۱ کیلومتر بوده و با اتومبیل شخصی حدود یک ساعت و پنجاه دقیقه طول می‌کشد. اگر می‌خواهید از تهران به کویر کاراکال بروید باید بدانید این فاصله ۷۵۸ کیلومتری را می‌توانید در مدت ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کنید. همچنین از طریق هواپیما می‌توانید تا فرودگاه یزد رفته و بقیه راه را با تورهای گردشگری به سمت کویر طی کنید. با قطار نیز می‌توانید تا شهرستان بافق بروید. پس از شهرستان بافق با طی فاصله 15 کیلومتری به کویر کاراکال می‌رسید.

سوالات متداول

کویر کاراکال کجاست؟

کویر کاراکال در استان یزد، شهر بافق و روستای صادق‌آباد واقع شده است.

علت نام‌گذاری کویر کاراکال چیست؟

این کویر زیستگاه گونه‌ای از گربه به نام کاراکال که به آن سیاه‌گوش نیز گفته می‌شود، است و به همین دلیل آن را به این نام می‌خوانند.

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال چه زمانی است؟

فصل پاییز و دو ماه اول بهار

آیا اقامتگاهی در کویر کاراکال وجود دارد؟

 هتل‌هایی برای اقامت مسافران مانند هتل چهار ستاره نیکان بافق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی امامزاده قاسم تهران

یکشنبه 29 بهمن 1402
در اطراف میدان تجریش بنایی با قدمت بیش از 1000 سال قرار دارد که با نام امامزاده قاسم تهران شناخته […]
امامزاده قاسم تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس