گنبد خشتی مشهد، همسایه دیرینه امام رضا (ع)

گنبد خشتی مشهد از جاهای دیدنی مشهد و آثار باستانی قدیمی مشهد به شمار می رود که در مجاورت بارگاه منور امام هشتم قرار دارد. این مقبره متعلق به امامزاده سید محمد از نوادگان موسی بن جعفر می باشد. موقعیت مکانی این بارگاه در خیابان طبرسی و کوچه ای به همین نام است. در ادامه به معرفی بیشتر این جاذبه تاریخی مشهد می پردازیم.

گنبد خشتی مشهد

تاریخچه گنبد خشتی مشهد

قدمت این گنبد به دوران تیموریان بر می‌گردد. البته بر طبق شواهد دیگر قدمت گنبد مد نظر به دوره صفویه نیز نسبت داده شده است. بر تکیه به این نظریه، بنا در دوران صفوی و قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است. بازسازی‌های این دوره را شامل نقاشی، رنگ کاری، بازسازی و تزیین می‌شود. با تکیه به این اطلاعات، گنبد خشتی بیش از 600 سال قدمت دارد.

بنابراین این بنا به عنوان جاذبه‌های تاریخی و زیارتی شهر مشهد محسوب می‌شود. گفته شده است، گنبد و بقعه امام زاده سید محمد(ع) در دوره شاه عباس بسیار ساده و از خشت تنها ساخته شد. کاشی‌کاری‌ ها و گلدسته‌ های زیبای آن پس از آن بازسازی و سپس اضافه شد. گنبد خشتی در 16 دی ماه سال 1345 به شماره 616 به ثبت آثار ملی ایران رسید.

معماری گنبد خشتی مشهد

بنای تاریخی مد نظر ما از دو بخش کلی تشکیل می‌شود. این دو قسمت شامل فضای زیر گنبد و هشت ورودی است. قسمت زیر گنبد خشتی دارای چهار شاه نشین نیز می‌باشد. گنبد خشتی با شباهت به بناهای دوره تیموری و صفوی ساخته شده است. جالب است بدانید قسمت ساقه گنبد در گذشته، کاشی کاری شده و روی آن سوره توحید حک شده بود. اما پس از چندی این ساقه با آجر پوشیده شد. در سال 1378 گنبد خشتی مورد بازسازی قرار گرفت. در این بازسازی برخی از آیات قرآن نمایان شد. این مرمت 2 سال به طول انجامید و تا سال 1380 به اتمام رسید.

بقعه امام زاده سید محمد (ع)

اطلاعاتی بقعه امام زاده سید محمد (ع)

قسمت ورودی مقبره از سطح زمین کمی پایین‌تر است. در واقع در ابتدا باید از دالانی مسقف به ارتفاعی حدود 4 متر بگذرید. این دالان به ضریح امام زاده سید محمد می‌رسد. محوطه ضریح 9.5 در 7 متر با سقفی به بلندی 12 متر تشکیل شده است. ضریح به طول 2 و عرض 1.8 و ارتفاع 2.7 متری می‌باشد. بنای تاریخی، دارای دو کتیبه قرآنی بسیار زیبا، آراسته به طرح‌های اسلامی است.

آدرس گنبد خشتی مشهد

گنبند خشتی مشهد، در خیابان طبرسی مشهد، نرسیده به میدان طبرسی، بازارچه احسان و کوچه خشتی قرار گرفته است. اگر در هتل های نزدیک حرم مشهد اقامت دارید، می توانید به راحتی از طریق اتوبوس، تاکسی، خودرو شخصی یا به صورت پیاده روی به این مکان تاریخی بروید.

هتل های نزدیک گنبند خشتی مشهد

شما می توانید در طول سفر خود به منظور دسترسی راحت به مناطق گردشگری و مذهبی مشهد، در هتل ارزان مشهد اقامت کنید. هتل های ارزانی که نزدیک گنبد خشتی و حرم مطهر هستد عبارتند از:

کلام آخر

در این مقاله به معرفی یک مکان تاریخی مشهد، به نام گنبد خشتی پرداختیم. در صورتی که قصد بازدید از این بقعه را دارید، می توانید با رزرو هتل مشهد از سایت های هتل به زیارت این بارگاه در کنار بارگاه ملکوتی امام هشتم بروید. چنانچه تجربه ای از بازدید این مکان دیدنی دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

غارهای سه گانه چابهار کجاست؟ | از دل تاریخ تا بان مسیتی تیس

دوشنبه 29 آبان 1402
منابع طبیعی و فرهنگی چابهار برای تبدیل‌شدن به جاذبه‌های گردشگری از پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی برخوردار هستند. غارهای باستانی […]
غارهای سه گانه چابهار کجاست

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس