غارهای سه گانه چابهار کجاست؟ | از دل تاریخ تا بان مسیتی تیس

منابع طبیعی و فرهنگی چابهار برای تبدیل‌شدن به جاذبه‌های گردشگری از پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی برخوردار هستند. غارهای باستانی و پرستش‌گاهی بان مسیتی از مهم‌ترین و در عین حال زیباترین جاذبه‌های طبیعی- فرهنگی این منطقه و ایران به شمار می‌آیند. غارهای سه‌ گانه چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان و در پنج کیلومتری شمال غربی روستای 2500 ساله تیس، در دامنه کوه شهبازبند و در مجاورت منطقه آزاد تجاری چابهار است. در واقع، غارهای معبدی چابهار در فاصله ده کیلومتری بندر چابهار و در امتداد ضلع شرقی منطقه آزاد چابهار جای گرفته است.

از مجموع این سه غار، دو غار به صورت دست‌کند و با حفاری ایجاد شده‌اند و یک غار طبیعی است. به گفته ساکنان روستای تیس، این غارها محل عبادت بانویی پاک به نام بانو مسیتی بوده است و در واقع عبادتگاه و معبد مورد احترام اهالی آنجا بوده است. قدمت غارهای سه‌گانه تیس چابهار به دوره هخامنشیان می‌رسد که در آن زمان به نام‌های “تیز و طیس” مشهور بوده‌اند. از جاذبه‌های اطراف غارهای بان مسیتی چابهار می‌توان به قلعه پرتغالی‌ها و مسجد جامع تیس اشاره کرد. ناگفته نماند که برای اقامت نزدیک این جاذبه گردشگری میتوان در هتل های نزدیک منطقه آزاد چابهار نظیر هتل فردوس چابهار و هتل لیپار نیز استفاده کرد.

غارهای سه گانه چابهار

چگونه به غارهای سه گانه چابهار برویم؟

با وسایل حمل و نقل مختلف و راه‌های متفاوت می‌توان به غارهای سه‌گانه تیس راه پیدا کرد. اگر به صورت هوایی به این بندر اقیانوسی ایران سفر کرده‌ و در یکی از هتل‌های چهار ستاره چابهار نظیر هتل فردوس اقامت دارید، به راحتی می‌توانید با تاکسی های شهری به این غارها برسید. لازم است بدانید روستای تیس در مسیر جاده چابهار-کنارک قرار گرفته و مسیر بسیار راحتی دارد. در ابتدای این مسیر باید وارد بلوار توحید چابهار شده و سپس به بلوار شهید ریگی خواهید رسید، در ادامه وارد روستای تیس شده و مسیر خود را به سمت جاده تیس ادامه دهید، در ادامه مسیر، تابلوهای راهنمای غارهای معبدی چابهار وجود دارند و شما را به سمت مقصد هدایت می کنند.

چگونه به غارهای سه گانه چابهار برویم

بخش های مختلف غارهای باستانی تیس

مجموعه غارهای سه گانه چابهار از سه غار تشکیل شده که دو غار، ساخته دست بشر و یک غار به صورت طبیعی است. گفتنی است که غار اول یا غار طبیعی از قرن‌های متمادی وجود داشته و شکلی نیم‌دایره‌ای دارد که با تراش‌های دیواره‌های کوه در طی سالیان طولانی گسترش یافته است. اما غار دوم به صورت دست‌ساز بوده و در سمت راست غار اصلی و فاصله 7 متری آن قرار دارد. ارتفاع دهانه غار دوم حدودا هشتاد سانتی‌متر بوده و انتهای آن مسدود گردیده است. غار سوم اما در فاصله پنجاه ‌متری و در سمت چپ غار طبیعی قرار داشته و دهانه‌ای بیست متری دارد.

بخش های مختلف غارهای باستانی تیس

رمز و رازهای تاریخی غارهای سه گانه چابهار

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این غارها به عنوان معبد و محل پرستش‌ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به هنگام ورود به غارهای سه‌گانه روستای تیس مجموعه‌ای از نقش و نگارها، روی دیواره‌های آن مشاهده می‌شود که سرشار از رمز و رازهای تاریخی هستند. بررسی‌های باستانی نشان می‌دهد که علامت‌ها و خطوط قرمز با جوهر بنفش، دارای شباهت‌های زیادی با خط گجراتی و هندی است. همچنین مقبره‌ای با دیوارهای گچی سفید از محل دفن بانو مسیتی یا بانوی پاک این دیار حکایت دارد.

رمز و رازهای تاریخی غارهای سه گانه چابهار

رستوران ها و هتل های اطراف معبد بان مسیتی

رستوران‌ها و هتل‌هایی که در اطراف غارهای پرستش‌گاهی تیس قرار گرفته‌اند با طبخ انواع غذاهای این منطقه و اقامت بی‌نظیر، به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند. مهم‌ترین آن‌ها که در فاصله 2 الی 3 کیلومتری این غارها، واقع شده‌اند به شرح زیرند:

  • هتل لیپار چابهار
  • هتل فردوس چابهار
  • اقامتگاه بومگردی هاشمی
  • رستوران بام چابهار
  • فست فود ویکولند
  • رستوران براسان
  • کافی‌شاپ هتل لیپار

اگر اهل سفر پرچالش هستید؛ در اقامتگاه بوم‌گردی هاشمی سکنی گزینید اما اگر خواهان اقامت بدون چالش هستید، هتل‌ چابهار پنج ستاره لیپار و یا چهار ستاره فردوس را انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید طعم غذاهای میگوپلو، پکوره و قلیه ماهی را در اطراف غارهای سه‌ گانه چابهار بچشید، به این رستوران‌ها بروید.

رستوران ها و هتل های اطراف معبد بان مسیتی

جاذبه‌های گردشگری حوالی غارهای سه گانه تیس

در کنار لذت‌بردن از تاریخ دوهزارساله غارهای سه گانه چابهار، می‌توان از جاهای دیدنی چابهار و آثار و بناهای باستانی و فرهنگی دیگری نیز بازدید کرد تا بتوانیم کیفیت تجربه سفرمان را ارتقا ببخشیم. بخشی از این جاذبه‌ها که از شهرت برخوردارند به شرح زیر هستند:

  • خانه دلوشی
  • قلعه پیروز گت
  • قلعه پرتغالی‌ها
  • مسجد جامع تیس
  • قبرستان جن تیس
  • روستای تاریخی تیس
  • منطقه آزاد تجاری چابهار

با دیدار هر کدام از جاذبه‌های فوق پی خواهید برد که بندر چابهار از غنای فرهنگی و گردشگری فراوانی برای پذیرایی از مهمانان و مسافران برخوردار است.

جاذبه‌های گردشگری حوالی غارهای سه گانه تیس

نکات مهم در بازدید از غارهای معبدی تیس

هنگام بازدید از مکان‌های تاریخی و توریستی می‌بایست به نکاتی توجه کرد. برای بازدید از غارهای سه‌ گانه چابهار نیاز به پرداخت ورودی نبوده و به راحتی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. توجه کنید در زمان بازدید با علائم و خطوط حکاکی شده این اثر تاریخی، تماس فیزیکی نداشته باشید که باعث فرسایش و ساییدگی آن‌ها خواهد شد. علاوه بر این، به اعتقادات و فرهنگ بومی منطقه نیز آگاه بوده و به آن احترام بگذارید تا کوله‌باری از تجربه های شیرین را با خود به همراه بیاورید. نکته دیگر اینکه، برای این غارنوردی به تجهیزات سنگین کوهنوردی نیاز نخواهید داشت اما وسایلی نظیر کفش مناسب، کلاه آفتابی و عینک در مسیر پیاده‌روی، مورد نیاز هستند.

نکات مهم در بازدید از غارهای معبدی تیس

خرید سوغاتی های غارهای بان مسیتی چابهار

سرزدن به مراکز خرید و بازارهای چابهار بخشی از تجربه دل‌انگیز سفر بوده که به ویژه در بندر چابهار، واقعا مهیج و دلچسب است. شما می‌توانید از سوغاتی‌هایی نظیر سوزن‌دوزی بلوچی و حصیربافی بخرید تا باعث رونق اقتصادی مردم منطقه شوید. البته به جز این می‌توانید به منطقه آزاد چابهار هم سر بزنید و از وسایل و کالاهای خارجی برند هم دیدن کنید. اما پیشنهاد ما این است که از صنایع دستی این مردم خریداری کرده تا بخشی از لذت سفر به غارهای سه گانه چابهار را با آن‌ها شریک شوید.

خرید سوغاتی های غارهای بان مسیتی چابهار

سخن پایانی با دوستداران سفر

در این مقاله تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز برای سفر به غارهای بان مسیتی چابهار را در اختیارتان قرار دهیم. امید است که توانسته باشیم به بخشی از دغدغه‌های شما برای سفر به بندر چابهار و روستای تیس پاسخ داده باشیم. بسیار خرسند می‌شویم اگر خاطره و یا تجربه‌ای از غارهای سه گانه چابهار دارید، ما را هم در آن سهیم سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آرامگاه فردوسی، خالق شاهنامه در مشهد

دوشنبه 29 آبان 1402
آرامگاه فردوسی شاعر پارسی گوی ایران به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مشهد در تمام ایام سال، […]
آرامگاه فردوسی

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس