جاهای دیدنی چابهار، از گشت و گذار در طبیعت تا دل تاریخ

در جنوب ایران، استان سیستان و بلوچستان شهری به نام چابهار یا چهار بهار وجود دارد. این شهر در تمامی فصول حال و هوای بهار را برای شما به ارمغان می آورد اما بهترین فصل سفر به بندر چابهار، قطعا بهار و پاییز است؛ علاوه بر آن در هر گوشه از چابهار شگفتی هایی انتظار شما را میکشند تا شما را هیجان زده کنند! ولی جاهای دیدنی در فصول مختلف سال در چابهار کجاست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا گردش کوتاهی در این شهر جادویی داشته باشیم و شاید بتوانید مقصد سفر بعدیتان را انتخاب کنید.

دیدنی های چابهار:

  • تالاب صورتی لیپار
  • کوه های مریخی
  • جنگل حرا تیس
  • ساحل صخره ای بریس
  • ساحل شب تاب
  • چشمه های گل افشان
  • گورستان جن تیس
  • سواحل مکران
  • روستای رمین
  • منطقه حفاظت شده گاندو
  • هتل های نزدیک جاهای دیدنی چابهار

1) تالاب صورتی لیپار چابهار: از جاهای دیدنی چابهار در بهار

  آدرس  کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  چادر زدن و کمپ شبانه اطراف دریاچه و هتل های نزدیک
    دیدنی های اطرافکوه های مریخی: 17 کیلومتر
درخت مکر زن: 3 کیلومتر
فواره چابهار: 10 کیلومتر  

تا به حال تابلو های نقاشی زیادی از نقاشان بزرگ دیده ایم، ولی این بار نوبت بازدید از نقاشی طبیعت است! لیپار دریاچه ای است که بر خلاف باور عموم نه آبی و نه سبز است؛ این تالاب صورتی است که زیباییش همگان را مسحور می کند و از جاهای دیدنی چابهار در بهار به شمار میرود. گونه های خاصی از جلبک ها و پلانگتون ها تصمیم به زندگی در آب های این دریاچه گرفته اند و این تصویر چشم نواز صورتی رنگ را خلق کرده اند. برای آشنایی بیشتر می توانید نوشته تالاب صورتی لیپار چابهار را بخوانید.

علاقمندان به عکاسی علاوه بر زیبایی تالاب می توانند از ساخت آشیانه و پرواز فلامینگوها، عقاب های دشتی، تیهو و دیگر پرندگان زیبا لذت ببرند. علاوه بر اقامتگاه های چابهار، می توانید در هتل لاله چابهار، هتل ونوس چابهار، هتل لیپار چابهار و هتل بین المللی فردوس چابهار که همگی کمتر از 22 کیلومتر با تالاب فاصله دارند، اقامت داشته باشید.

2) کوه های مریخی چابهار

  آدرس  ۵۰ کیلومتری چابهار، جاده چابهار – گواتر
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  کمپینگ و اقامتگاه های بوم گردی
  جاهای دیدنی اطرافتالاب لیپار: 17 کیلومتر
فواره چابهار: 5 کیلومتر  
کوه های مریخی چابهار - کوه های مینیاتوری چابهار

آیا تا به حال رویای قدم زدن در سیاره های دیگر را داشته اید؟ کافیست به چابهار سفر کنید تا به رویاهایتان جامه حقیقت بپوشانید. این بار طبیعت قلم فرسایش را به دست گرفته و با ظرافتی بی نظیر این کوه ها را تراش داده. ظرافت تراش های روی کوه به قدری چشم نواز است که به آنها، کوه های مینیاتوری هم میگویند!

با قدم گذاشتن به دامنه این کوه ها میتوانید خودتان را میان فیلم های سیاره سرخ و مریخی پیدا کنید! این کوه ها از دل دریا بیرون آمده اند و طی پدیده فرسایش زیبایی منحصر به فردی را به این منطقه بخشیده اند، وقتی در میان حلقه ای از این کوه ها قرار میگیرید دور از انتظار نیست که تعدادی تیرکس به استقبال شما بیایند! همچنین در فاصله 10 کیلومتری این کوه ها کمپ و اقامتگاه های بوم گردی دایر شده تا گردشگران شرایط اقامت راحت تری داشته باشند. برای دیدن عکس ها و اطلاعات بیشتر از کوه های مینیاتوری چابهار، مقاله مربوطه را در بلاگ های هتل مطالعه کنید.

3) جنگل حرا تیس چابهار: از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

  آدرس  15 کیلومتری جاده چابهار
  هزینه بازدید  رایگان (در صورت علاقه به قایق سواری هزینه آن مجزا دریافت میشود)
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  اقامتگاه های بوم گردی
    جاهای دیدنی اطراف  قلعه پرتغالی ها: 7/6 کیلومتر
آرامگاه غلام رسول: 14/2 کیلومتر
گورستان جن تیس: 8/9 کیلومتر
باغ گیاه شناسی تیس: 8/5 کیلومتر  
جنگل حرا چابهار - جنگل حرا تیس

اگر در خشکی دنبال این جنگل میگردید بهتر است جست و جو را متوقف کنید و به همراه قایقرانان به دل خلیج گواتر بزنید. جنگل های حرا یکی از پر بازدیدترین دیدنی های چابهار در زمستان است. نام این جنگل از درخت های آن گرفته شده که در مرداب های نواحی گرم رشد میکنند.

این درختان بین پنج الی ده متر ارتفاع دارند که بعد از غروب خورشید به زیر آب برای استراحت میروند و فقط تاج آنها بیرون است، این جنگل از جاهای دیدنی غرب چابهار به حساب می آید. بعد از جنگل گردی به ساحل برگردید و در اقامتگاه بوم گردی کلبه ساحلی گواتر که در فاصله 3 کیلومتری این جنگل واقع شده، استراحت کنید. توصیه می کنیم ساعتی قبل از غروب خورشید را برای بازدید از این مکان انتخاب کنید.

4) خلیج گواتر

خلیج یا بندر گواتر انتهای جاده های ایران است. بعد از طی کردن ساحل مکران به خلیج گواتر میرسیم که مرز ایران و پاکستان است، به همین منظور شرایط شنا در این منطقه وجود ندارد، همچنین قایقرانان احتیاط میکنند تا سهوا وارد خاک پاکستان نشوند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم راهنمای سفر به خلیج گواتر را مطالعه نمایید.

5) چشمه های گل افشان چابهار

  آدرس  100 کیلومتری غرب چابهار
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  اقامتگاه های بوم گردی
دیدنی های اطراف  ندارد  
چشمه های گل افشان چابهار - چشمه های گل فشان چابهار - کوه های گل افشان چابهار

چابهار بار دیگر شما را شگفت زده میکند، بدون استرس به ارتفاعات این کوه ها بروید زیرا به جای مواد مذاب کشنده با گل های شفابخش مواجه می شوید. در بازه های زمانی حدودا پانزده دقیقه ای ممکن است صدای شلیک گلوله بشنوید ولی نگران نباشید، این صدا مربوط به گل هاست که از چاله ها به بیرون پرتاب می شوند.

این گل ها حاوی مواد آلی و معدنی زیادی هستند و خواص بالایی دارند به طوری که بومی ها حمام گل می گیرند. بعد از حمام گل کافیست 8 دقیقه پیاده روی کنید تا به اقامتگاه بوم گردی ناصر گل افشان که در فاصله 500 متری این کوهستان قرار دارد، برسید و دوش آب گرم بگیرید.

6) ساحل صخره ای بریس چابهار

  آدرس  جاده چابهار-رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  چادر زدن و هتل های نزدیک
  جاهای دیدنی اطراف  کوه های مریخی: 5 کیلومتر
تالاب لیپار: 10 کیلومتر
ساختمان قدیمی تلگراف خانه: 13 کیلومتر  

فواره های چابهار

به چابهار بیایید تا فواره های خوش ساخت طبیعت را نظاره گر باشید. فواره چابهار از خنک ترین جاهای دیدنی چابهار در تابستان است. با رسیدن به ساحل صخره ای بریس فواره های طبیعی را خواهید دید که در مقابل شما قد علم می کنند، این پدیده به علت برخورد شدید امواج رقصان اقیانوس با صخره ها صورت میگیرد، این امواج مسیر خود را از بین حفره های موجود در صخره ها به بیرون پیدا میکنند و این جاذبه توریستی را فراهم میکنند. میتوانید برای بیشتر وقت گذراندن در این ساحل به پارک های اطراف برای کمپ زدن، اقامتگاه بوم گردی بریس که 50 نفر ظرفیت دارد و واقع در بندر بریس استفاده کنید.

7) ساحل شب تاب چابهار: جذاب ترین جای دیدنی چابهار در شب

  آدرس  شهرستان کنارک، سواحل روستای تنگ
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  چادر زدن و اقامتگاه های بوم گردی
  جاهای دیدنی اطراف  ندارد  
ساحل نورانی چابهار - ساحل شب تاب چابهار - ساحل نورانی تنگ چابهار - ساحل تنگ چابهار

به مالدیو خوش آمدید! با طی مسافت چند ساعته به چابهار از ساحل شب تاب ایران لذت ببرید. هنگام شب کریستال های زیبای آبی رنگی در آب دریا می درخشند، آن کریستال ها گونه خاصی از فیتوپلانکتون ها هستند که در این ساحل بعد از غروب آفتاب شروع به درخشش میکند.

برای دیدن این منظره باید تا مالدیو سفر کنید ولی چابهار سفر را برای شما کم هزینه تر و سریع تر کرده است. ساحل نورانی یکی از زیبا ترین سواحل جنوب ایران است، همچنین در نزدیکی این ساحل اقامتگاه های بوم گردی متعددی وجود دارد که با توجه به بودجه خودتان میتوانید مدتی را در آنجا بگذرانید.

8) گورستان جن تیس چابهار: از بهترین جاهای دیدنی چابهار در پاییز

  آدرس  روستای تیس، ۳۰۰متری غرب روستا
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  ندارد
  دیدنی های اطراف  آرامگاه سید غلام رسول: 9/2 کیلومتر
قلعه پرتغالی ها: 2/5 کیلومتر
مسجد جامع تیس: 900 متر
غار های بان میستی: 1/4 کیلومتر  
گورستان جن تیس چابهار

از بهترین جاهای دیدنی چابهار در پاییز گورستان جن تیس است که حال و هوای فیلم و داستان های ترسناک را برای سفر شما به چابهار دو چندان می کند. علاقمندان به این فیلم های ترسناک به چابهار سفر کنند. این قبرستان مرموز بیش از دو هزار سال قدمت دارد که مملو از قبر هایی با درازای دو متر و پهنای یک متر هستند، بومی ها معتقدند که این قبور متعلق به اجنه میباشد و در هنگام شب اجنه برای مرثیه سرایی به بازدید قبور از دست رفتگانشان می آیند. ناله و شیون هم که همیشه نمک داستان های ترسناک است.

9) قلعه تیس پرتغالی ها چابهار

دست به دست تاریخ دهید و به بازدید این قلعه بروید. قلعه پرتغالی ها یکی از جاهای دیدنی تاریخی چابهار است. آرتمیس اولین دریا سالار زن تاریخ پنج ناو ایران را در این دژ مستقر کرد و عازم نبرد سالامیس شد. همانطور که متوجه شدید این بنا به دست ایرانی ها ساخته شده و قدمت دیرینه دارد، علت نامگذاری این قلعه تصرف و تخریب آن به دست پرتغالی ها بوده.

10) غارهای بان مسیتی چابهار

بار دیگر تاریخ به استقبال شما می آید. بومی های منطقه معتقدند این غار ها محل عبادت و پرستشگاه بوده زیرا در زبان بلوچی «بان» به معنی مرد خداپرست و «مسیتی» هم به معنای پرستشگاه است. تعداد این غار ها 3 عدد است که غار دوم به صورت مصنوعی ساخته شده است. اگر دوست دارید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، مطلب غارهای سه گانه چابهار را مطالعه کنید.

11) سواحل مکران چابهار

  آدرس  170 کیلومتری غرب چابهار
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  کمپینگ و اقامتگاه های بوم گردی و هتل های نزدیک
  جاهای دیدنی  گورستان جن تیس – کوه های مریخی – تالاب لیپار – چشمه های گل فشان – غار های بان میستی – ساحل و اسکله بریس  
سواحل مکران چابهار - خط ساحلی مکران چابهار

در منطقه مکران آبی دریا و نارنجی کویر دست به دست یکدیگر داده اند و از توریست ها استقبال می کنند. این خط ساحلی از دریای عمان تا جنوب غربی پاکستان ادامه دارد. سواحل زیادی در این مسیر بی انتها قرار گرفته اند که برای آشنایی کامل با تمام جاذبه های این خط ساحلی، پیشنهاد می کنیم مطلب سواحل مکران چابهار، بهشت گمشده ایران را مطالعه کنید.

12) ساحل درک

ساحل درک کمترین فاصله را با تنگه هرمز دارد و می توانید سه نوع ساحل مرجانی، شنی و ماسه ای را مشاهده کنید. اگر علاقمند به درمان های طبیعت هستید یا تمایل به ثبت تصاویر زیبا از پنهان شدن خورشید پشت دریا دارید، توصیه میکنیم در سفر به منطقه آزاد چابهار حتما به این ساحل سر بزنید.

در این مسیر طولانی می توانید با توجه به مکانی که قصد بازدید دارید اقامتگاه خودتان را انتخاب کنید؛ لیست زیر شامل هتل های چابهار است که در فاصله 0/5 تا 1 کیلومتری این خط ساحلی قرار دارند:

. هتل لیپار چابهار

. هتل بین المللی لاله چابهار

. هتل بین المللی فردوس چابهار

. هتل شاهان چابهار

. هتل آذین چابهار

. هتل ونوس چابهار

. هتل آپارتمان رز مکران چابهار

مکران تنها بندر اقیانوسی ایران است. عمده ترین دلیلی که گردشگران را به این نقطه هدایت میکند، گوش سپردن به هارمونی امواج دریا در آغوش کوه های بیابانی و به تماشا نشستن لاک پشت های منقار عقابی است.

13) روستای رمین چابهار

  آدرس  7 کیلومتری چابهار
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها
  جاهای دیدنی  درخت مکر زن – نوار ساحلی کلات رود – ساحل تراس
روستای رمین چابهار

در روستای رمین استقبال گرمی از دوست داران کتاب و مطالعه خواهد شد، این روستا بین دوست داران کتابخوانی رتبه دهم را دارد. روستای رمین به جرئت پر جاذبه ترین منطقه در چابهار است، این روستا چندین جاذبه گردشگری شامل: کوه های مریخی، تالاب لیپار و … در خود جای داده است. توصیه می کنیم از اسکله رمین هم بازدید کنید. کمپ های ساحلی، مسافرخانه ها و هتل های متعددی در این منطقه وجود دارد که می توانید مدت اقامت خود را در آنها بگذرانید.

14) ساحل تراس

چابهار به شما این امکان را میدهد که از تراس به تماشای دریا بایستید. کافیست به روستا کمب چابهار بروید در آنجا پرتگاهی پیدا خواهید کرد که ظاهر تراس گونه دارد و می توانید از مهمان نوازی مردم روستا و دریای عمان لذت ببرید. برای اطلاع از مسیر دسترسی، امکانات و… در ساحل تراس چابهار، می توانید روی لینک کلیک کنید و مطلب مربوطه را مطالعه کنید.

15) منطقه حفاظت شده گاندو، یکی از جاذبه های دیدنی چابهار

  آدرس  محدوده شهرستان های چابهار و سرباز
  هزینه بازدید  رایگان
  ساعت بازدید  24 ساعته
  شرایط اقامت  اقامتگاه های بوم گردی
  جاهای دیدنی  رودخانه سرباز – رودخانه کاجو – خلیج گواتر
منطقه حفاظت شده گاندو چابهار - منطقه حفاظت شده باهوکلات چابهار

یکی از دیدنی های چابهار روستای باهوکلات با مردمان خون گرم مثل باقی نقاط جنوب است، ولی چیزی که این منطقه را خاص کرده وجود برکه های فراوانی از گاندو ها است. گاندو نوعی تمساح پوزه کوتاه بومی قاره هند است که در این منطقه نیز یافت میشود، ولی گاندو تنها حیوان این منطقه نیست، سیاه گوش، جبیر، خدنگ و بسیاری از حیوانات دیگر نیز در این منطقه یافت می شوند. برای بازدید از این منطقه توصیه می کنیم از اقامتگاه های داخل روستا استفاده کنید.

هتل های نزدیک جاهای دیدنی چابهار

با بستن بار سفر، مسئله اقامت تبدیل به یکی از اساسی ترین دغدغه های مسافران می شود! ولی با رزرو هتل های چابهار از سایت “های هتل“، بار سنگینی از روی دوش مسافران برداشته می شود. مجموعه هتل های چابهار در سراسر این منطقه پراکنده هستند که شامل هتل های سه ستاره چابهار، هتل های چهار ستاره چابهار و هتل پنج ستاره چابهار می باشند. با داشتن اتاق در یکی از هتل های چابهار یا هتل آپارتمان های چابهار می توانید در کمترین زمان به جاهای دیدنی چابهار سر بزنید و زیبایی های این شهر را به نظاره بنشینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی و بررسی هتل های نزدیک به اسکله شهید ذاکری قشم

چهارشنبه 3 آبان 1402
اسکله شهید ذاکری در جزیره قشم یک درگاه دریایی جذاب و حیاتی است که به عنوان نقطه ورود و خروج […]
هتل های نزدیک به اسکله شهید ذاکری قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس