قلعه تیس پرتغالی ها چابهار | سیری جذاب در قلعه نارنجی چابهار

تمامی کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته نظیر ایران دارای تاریخی از استقلال تا استعمار بوده که آثار و بقایای آن تا کنون باقی است. قلعه تیس چابهار از قلعه‌های دوران استعمار و تسلط پرتغالی‌ها بر جنوب ایران بوده که نه تنها در چابهار که در سایر جزایر جنوبی نظیر قشم و کیش هم مشابه آن وجود دارد. تاریخ این قلعه به چهار قرن پیش برمی‌گردد که پرتغالی‌ها خود را امپراطور دریاها می‌نامیدند. قلعه تیس پرتغالی ها چابهار بر بلندای تپه‌ای مشرف به خلیج چابهار، در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار و در فاصله یک کیلومتری بندر صیادی و روستای تیس قرار گرفته است.

به این قلعه، خانه نگهبانان دریا اطلاق شده که از قدرت دریانوردی پرتغالی‌ها حکایت دارد. سبک و معماری کاروان‌سراهای عصر صفوی، در بازسازی دوران فرمانروایی شاه سلیمان صفوی به آن اضافه شده است. مصالح قلعه پرتغالی ها چابهار متشکل از سنگ، آجر، گچ و ساروج است. معماری صفویان، معماری و خطوط کوفی دوران سلجوقیان و تزئینات هنری دوران قاجار در این قلعه وجود دارند. برای رزرو هتل چابهار در اطراف این قلعه، می توان هتل هایی نظیر هتل‌ فردوس چابهار و لیپار را در نظر گرفت، همچنین رستوران‌ براسان و جاذبه‌های باغ ملی تیس و کوه‌های شهبازبند در انتظار میزبانی از مسافران هستند. در اکثر بازدیدها و به ویژه قلعه تیس پرتغالی ها چابهار پرداختی بابت ورودیه صورت نمی‌گیرد و لذا امکان بازدید رایگان وجود دارد.

قلعه تیس پرتغالی ها چابهار

قلعه تیس پرتغالی ها چابهار کجاست؟

روستای تیس به عنوان یک روستای کوه‌پایه‌ای و تاریخی در 5 کیلومتری شمال غرب بندر چابهار قرار گرفته که محل گذر رودخانه لاوی است. این روستا توسط کوه‌های لاوی، شهباز و بیلبند محصور گشته و قلعه پرتغالی‌ها نیز در این مثلث جذاب واقع گردیده است. با هر وسیله حمل و نقل نظیر تاکسی و یا اتوبوس می‌توانید خود را به این روستای سرسبز و جذاب، قلعه تیس چابهار و سایر جاهای دیدنی چابهار برسانید.

قلعه تیس پرتغالی ها چابهار کجاست

تاریخ هیجان انگیز قلعه نارنجی چابهار

برخی باورها بر این است که تاریخ ساخت این قلعه مربوط به دوران هخامنشیان بوده که در آن زمان ایران از قدرت دریانوردی بالایی برخوردار بوده است. باوری دیگر می‌گوید که قلعه پرتغالی‌ها مربوط به دوران اسلامی است و نظریه‌هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه پرتغالی‌ها در دوران تسلط بر ایران، آن را برای جلوگیری از شورش اهالی بندر چابهار بنا کرده‌اند. در هر صورت، هم‌اکنون قلعه تیس پرتغالی ها چابهار در لیست آثار تاریخی و گردشگری ایران قرار گرفته و جزو پربازدیدترین مکان‌های گردشگری چابهار به شمار می‌آید.  

تاریخ هیجان انگیز قلعه نارنجی چابهار

معماری قلعه تیس پرتغالی ها چابهار

همان‌طور که جلوتر اشاره کردیم؛ قلعه پرتغالی ها چابهار در دوران‌ مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و آثار معماری دوره‌های تاریخی ایران در آن به چشم می‌خورد. برای مثال سبک ساخت مناره و تزئینات دور آن و گوشواره‌ها، نقش خطوط کوفی و عربی و نوع مصالح مصرفی در آن‌ها، نمادی از هنر و معماری دوره سلجوقی است. همچنین، معماری خاص اتاق‌ها و ایوان‌ها به سبک کاروان‌سراها، آثار آب‌انبارها که در ساخت آن‌ها از سنگ‌های صخره‌ای و ساروج محکم استفاده شده، یادگارهایی از دوران صفوی و قاجار را به نمایش می‌گذارند.

معماری قلعه تیس پرتغالی ها چابهار

هتل های نزدیک قلعه تیس چابهار

در سفر به قلعه تیس پرتغالی ها چابهار، می‌توانید در انواع هتل‌های دوستاره چابهار تا پنج ستاره، اقامت داشته باشید. بخشی از کیفیت سفر به کیفیت هتل‌ها و اقامت برمی‌گردد؛ لذا هتل‌های پنج ستاره چابهار نظیر هتل لیپار، می‌تواند انتخاب خوبی باشند. البته هتل‌های چهارستاره چابهار هم دست کمی از هتل‌های باکیفیت، ندارند. ولی هتل‌های سه ستاره چابهار، نظیر هتل آذین و هتل ساحلی ونوس در نزدیکی این قلعه، می‌توانند تجربه اقامتی متفاوتی را رقم بزنند.

هتل ‌های چهار ستاره نزدیک قلعه نارنجی

هتل ‌آپارتمان‌ های اطراف قلعه تیس

  • هتل‌آپارتمان گراناز
  • هتل‌آپارتمان صدف
  • هتل‌آپارتمان شوهاز
  • هتل‌آپارتمان رزمکران
  • هتل آپارتمان گدروشیا
هتل های نزدیک قلعه تیس چابهار

رستوران های اطراف قلعه پرتغالی ها

انواع غذاهای تند و خوشمزه جنوبی را با ماهی‌های تازه بندر صیادی تیس به همراه میگوپلو و پکوره چابهاری را می‌توانید در بهترین رستوران‌های چابهار که در لیست زیر معرفی شده اند، در نزدیکی قلعه تیس پرتغالی ها چابهار، تجربه کنید:

  • رستوران لانج
  • رستوران دریا
  • رستوران براسان
  • رستوران باغ لیپار
  • رستوران کریم‌خان
  • رستوران شیش‌محل
  • کافی‌شاپ هتل لیپار
  • رستوران ساحلی خلیج

هنگام حضور در روستای تیس، می‌توانید به بررسی هر یک از رستوران‌های فوق بپردازید و هر کدام را که متناسب با شرایطتان باشد، انتخاب نمایید.

رستوران های اطراف قلعه پرتغالی ها

جاذبه های حوالی قلعه پرتغالی ها چابهار

مشخصا برای سفر به یک شهر بندری و جذاب نمی‌توان تنها به دیدار از قلعه تیس پرتغالی ها چابهار اکتفا کرد بلکه لیستی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی را می‌توان در کنار آن قرار داد. در ادامه به لیستی از این جاذبه‌ها برای غنابخشیدن به کیفیت سفرتان خواهیم پرداخت:

  • تله کابین
  • قبرستان جن
  • منزل دلوشی
  • کوه‌های شهبازبند
  • مسجد جامع تیس
  • روستای تاریخی تیس
  • غارهای سه‌گانه چابهار
  • بندر صیادی و اسکله تیس
  • باغ ملی تیس (باغ گیاه‌شناسی تیس)

این جاذبه‌های گردشگری در فاصله یک تا دو کیلومتری قلعه نارنجی پرتغالی‌ها واقع گردیده‌اند که وقت چندانی را صرف رفتن به آنجا نخواهید کرد.

جاذبه های حوالی قلعه پرتغالی ها چابهار

صنایع دستی قلعه پرتغالی ‌ها چابهار

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های یک سفر به جنوب کشور و به ویژه قلعه تیس پرتغالی ها چابهار، لذت‌بردن و دیدن فرهنگ بومی و سنتی این مردمان است. صنایع دستی در هر منطقه‌ای نشان از فرهنگ، آداب و رسوم و سایر نمادهای کهن آنان بوده که روح جمعی مردم آنجا را به نمایش می‌گذارد. در سفر قلعه نارنجی چابهار می‌توانید از سوزن‌دوزی‌ها و حصیربافی ماهرانه زنان و دختران تیس دیدن کنید که برخی از آن‌ها چرخه اقتصاد خانواده را با فعالیت‌های صنایع دستی می‌چرخانند. مراکز خرید و بازارهای چابهار، دارای غرفه‌ها و مغازه‌های متعددی برای صنایع دستی این شهر هستند.

صنایع دستی قلعه پرتغالی ‌ها چابهار

اطلاعات بازدید قلعه نارنجی تیس

بازدید از این قلعه در حقیقت بازدید از معماری و تاریخ ایران در قرن‌های متوالی بوده و لذا داشتن اطلاعات لازم برای دیدار از آن ضروری است. به دلیل قرارگرفتن قلعه تیس در بندر و اسکله، تعداد زیادی از گردشگران در ایام مختلف سال، به آن سفر می‌کنند. فرصت بازدید از این بنا را باید مغتنم شمرد چرا که به دلیل عدم رسیدگی و حفاظت، تنها ویرانه‌هایی از آن باقی مانده است. شما می‌توانید با صرف نصف ‌روز از وقت خود به دیدار کلکسیونی از زیبایی‌های فرهنگی تیس و قلعه تیس پرتغالی ها چابهار بپردازید. لذا دژ مستحکم و زیبای پرتغالی‌ها در تیس در انتظار میزبانی از تمامی مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سواحل مکران چابهار، بهشت گمشده ایران

یکشنبه 5 آذر 1402
در چند سال اخیر شهرهای استان سیستان و بلوچستان به مکان‌های جذابی برای گردشگری تبدیل شده که یکی از این […]
سواحل مکران چابهار

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس