سواحل مکران چابهار، بهشت گمشده ایران

در چند سال اخیر شهرهای استان سیستان و بلوچستان به مکان‌های جذابی برای گردشگری تبدیل شده که یکی از این مناطق، سواحل مکران چابهار است که به آن بهشت گمشده ایران نیز گفته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه که باعث شده کشتی‌های گردشگری از سراسر جهان به آن دسترسی داشته باشند، متصل بودن مستقیم سواحل مکران به اقیانوس است. این منطقه چشم‌گیر با داشتن سواحل ماسه‌ای، مرجانی و صخره‌ای و همچنین موقعیت فوق‌العاده برای بازی‌های ساحلی و آبی موجب شده سالانه تعداد زیادی توریست به این ساحل سفر کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این منطقه گردشگری با ما همراه باشید.

سواحل مکران کجاست؟

سواحل مکران کجاست؟

اگر قصد سفر به یکی از سواحل زیبا جنوب ایران یعنی ساحل مکران را دارید، باید بدانید که سواحل مکران کجاست؟ مکران یا مکوران سرزمینی ساحلی است که در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی کشور پاکستان واقع شده و در امتداد دریای عمان قرار گرفته است. این منطقه در تنها بندر اقیانوسی کشور عزیزمان ایران، یعنی بندر چابهار واقع شده است. به طور دقیق سواحل مکران چابهار از راس‌الکوه در غرب جاسک در ایران تا شرق لس بیله و نزدیکی بندر کراچی در پاکستان گسترده است.

آیا می‌دانید سواحل مکران در کدام شهر است؟ سواحل مکران روی نقشه تقریباً در کنار تمام شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان مانند چابهار، سراوان، ایرانشهر، نیشکر، کنارک و سرباز در کشور ایران است. همچنین سواحل مکران در نقشه از سمت غرب به استان کرمان نیز می‌رسد.

فاصله چابهار تا سواحل مکران

برای دسترسی به سواحل مکران سیستان و بلوچستان باید خودتان را به بندر چابهار که در جنوب غربی ایران واقع شده برسانید. اگر مبدأ خود را شهر تهران در نظر بگیرید، فاصله تهران تا بندر چابهار حدوداً 1815 کیلومتر معادل 19 ساعت تا 20 ساعت است. پس از رسیدن به چابهار نیز باید حدوداً 170 کیلومتر طی کنید تا به مقصد برسید.

شما می‌توانید برای سفر به سواحل زیبای مکران از ماشین شخصی، قطار و یا هواپیما استفاده کنید، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که قطار مستقیماً به سواحل مکران چابهار نمی‌رود و فرودگاه در بندر چابهار است و برای رسیدن به مقصد باید با اتوبوس و یا تاکسی به مسیر خود ادامه دهید.

فاصله چابهار تا سواحل مکران

سفر به سواحل مکران با خودرو شخصی

اگر قصد سفر با ماشین شخصی خود را دارید، باید بدانید که مسیر طولانی (حدوداً 20 ساعت) را در پیش دارید. به همین دلیل بهتر است یک کمک راننده همراه خود داشته باشید. جدا از مسیر طولانی جاده‌های که به چابهار و سواحل مکران ختم می‌شوند، جاده‌هایی نسبتاً خلوت هستند، لذا پیشنهاد می‌شود تنهایی در این مناطق سفر نکنید.

سفر به سواحل مکران با خودرو شخصی

سفر به ساحل مکران با قطار

مسافت شهر تهران تا بندر چابهار با قطار به دلیل اینکه یکسره نیست، متغیر است. مشکل اینجاست که متأسفانه قطار مستقیم برای تهران تا سواحل مکران وجود ندارد. بنابراین برای رفتن به این منطقه ابتدا باید با قطار از شهر تهران به سمت بندرعباس حرکت کنید، سپس با اتوبوس به مسیر خود ادامه دهید تا به سواحل شگفت ‌انگیز مکران برسید. زمان تقریبی برای رسیدن به بندرعباس از مبدا تهران با قطار حدود 18 تا 20 ساعت و بندرعباس تا چابهار با اتوبوس و یا ماشین بین 8 الی 10 ساعت می‌باشد. سپس برای رفتن به سواحل حیرت‌انگیز مکران همانطور که گفته شد باید تقریباً 170 کیلومتر طی کنید.

سفر به ساحل مکران با قطار

سفر به سواحل مکران چابهار با هواپیما

یکی از راحت‌ترین روش ها برای سفر به سواحل مکران چابهار، سفر با هواپیما است. درست است که پرواز مستقیم با هواپیما از تهران تا این منطقه وجود ندارد، ولی شما می‌توانید در عرض 1 ساعت و 50 دقیقه از تهران به شهر چابهار برسید و سپس با اتوبوس و یا تاکسی به سواحل زیبای مکران بروید.

سفر به سواحل مکران چابهار با هواپیما

جاذبه ‌های گردشگری سواحل مکران

بدون شک سواحل مکران نیز مانند بقیه مناطق ساحلی دارای جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز بسیار زیادی است که در ادامه به معرفی چندین جاذبه زیبا در اطراف این منطقه خواهیم پرداخت.

تپه‌ های گل‌ افشان چابهار

تپه‌های گل ‌افشان از جمله جاذبه‌های طبیعی است که در اطراف سواحل مکران وجود دارد و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن از آن به چابهار سفر می‌کنند. این تپه‌های شگفت‌انگیز به گونه‎‌ای هستند که از آن مقدار زیادی گل همانند آب چشمه بیرون می‌زند. برای بازدید از تپه‌های گل ‌افشان ابتدا باید وارد جاده چابهار- کنارک بشوید و سپس به روستای تنگ برسید. سپس از تپه‌هایی که حدوداً طول آن‌ها 100 متر است، بالا بروید تا وارد چاله‌ای به عمق 2 متر شوید.

تپه‌ های گل‌ افشان چابهار

ساحل درک چابهار

ساحل درک آخرین ساحل چابهار در خط ساحلی مکران محسوب می‌شود، در این ساحل آب‌های دریای عمان وارد اقیانوس هند می‌شود. ساحل درک جایی است که به شکل هیجان‌انگیزی تلافی آب دریا و خشکی را می‌توانید مشاهده کنید. مهم‌ترین ویژگی که ساحل درک دارد این است که، هر سه نوع ساحل صخره‌ای، مرجانی و شنی را در خود جای داده است. این ساحل در 170 کیلومتری غرب چابهار واقع شده که برای دیدن آن باید وارد جاده چابهار – کنارک شوید، 120 کیلومتر مانده به کنارک، ساحل درک قابل رؤیت است.

ساحل درک چابهار

غارهای ‌بان مسیتی سواحل مکران چابهار

غارهای‌بان مسیتی از مشهورترین اثر باستانی روستای تیس هستند. این غار‌ها 3 تا هستند که یکی از آن‌ها طبیعی و دو تای دیگر به دست انسان‌ها ساخته شده است. معنای عبارت‌بان مسیتی پرستشگاه مرد باتقوا است و به نظر می‌رسد این غاز محلی برای زندگی صوفیان تارک و راهبان دنیا بوده است. غارهای‌بان مسیتی در 5 کیلومتری شمال باختری روستا تیس در نزدیکی چابهار واقع شده‌اند.

غارهای ‌بان مسیتی سواحل مکران چابهار

جاده ساحلی چابهار – گواتر

بدون شک یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی ایران، جاده ساحلی چابهار – گواتر می‌باشد. در یک طرف این جاده سواحل مکران و در طرفی دیگر صخره‌های بلند و مرتفعی است که زیبایی این جاده را چندین برابر کرده است. بسیاری از مردم معتقدند که این جاده مانند جاده معروف گریت اوشن در استرالیا است.

نکات بازدید از سواحل مکران چابهار

برخی از نکات بازدید از سواحل مکران عبارت است از:

  • برای سفر به سواحل مکران مخصوصا در فصول تابستان، حتماً لباس‌های نخی و راحت به همراه خود داشته باشید.
  • حتماً با خودتان کیسه زباله به همراه داشته باشید تا زباله‌هایتان را در طبیعت ر‌ها نکنید.
  • هنگام سفر به سواحل مکران به عقاید و فرهنگ مردم محلی آن احترام بگذارید.
  • به دلیل فاصله زیادی که بین شهر‌های استان سیستان و بلوچستان است، آب و خوراکی کافی به همراه خود داشته باشید و سعی کنید باک بنزینتان پر شود تا در طی سفر به مشکل برنخورید.
  • با خرید از مردم بومی و اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی، در رشد اقتصادی این منطق سهیم باشیم.

اقامت در سواحل مکران

نام اقامتگاهتعداد اتاق/سوئیتتحویل اتاقتخلیه اتاقتوضیحاتقیمتفاصله تا جاذبه‌های گردشگری
هتل 5 ستاره لیپار چابهار107 اتاق14: 0012: 00رستوران، اقامت با سرو صبحانه، حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی، تلویزیون، یخچال، اینترنت در اتاق، مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم تهویه مطبوع در اتاقاز 2/992/020 تا 14/606/000 تومان متغیر است. اقامت کودکان زیر 5 سال رایگان است.قلعه تیس- 8 دقیقه رودخانه باهوکلات – 1: 45  
هتل آپارتمان گراناز چابهار49 اتاق14: 0012: 00سرویس بهداشتی و حمام عمومی، یخچال، بالکن، صبحانه، اینترنت در اتاق، سرویس فرنگی در اتاق، سیستم تهویه مطبوع در اتاقاز 000/000/2 تا 000/000/3 تومان متغیر است. اقامت برای کودکان زیر 3 سال رایگان و کودکان 3 تا 6 سال نیم‌بهاء است. (اقامت رایگان برای 1 کودک محاسبه می‌شود. )قلعه تیس-13 دقیقه رودخانه باهوکلات – 1: 42  
اقامت در سواحل مکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لذت کویرگردی🏜️، تجربه سفری متفاوت

یکشنبه 5 آذر 1402
آیا تا کنون تجربه کویرگردی نیز داشته اید؟یکی از سفر هایی که دارای طرفداران و علاقمندان بسیاری است، کویرگردی می باشد. […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس