از سیر تا پیاز زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران

جنوب ایران با قرارگرفتن در مجاورت خلیج فارس و داشتن حجم بالایی از مبادلات اقتصادی و تجاری کشور، دارای بنادر و سواحل متعددی بوده که در صادرات و واردات کالاها و توسعه گردشگری موثر هستند. بنادر به عنوان گذرگاه‌های ارتباطی و سواحل ماسه‌ای نیز در نقش لنگرگاه مسافران، از گذشته‌های دور در توسعه صنعت گردشگری نقش داشته‌اند. گردشگری ساحلی حاصل این توسعه بوده که پیشینه برخی از این تفرجگاه‌های ساحلی، به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. ترکیبی از انواع اقامتگاه‌ها و هتل‌ها با جاذبه‌های توریستی به همراه تفریحات آبی و ساحلی، زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران را به یکی از قطب‌های فعال در زمینه گردشگری، تبدیل کرده است.

در گذشته، گردشگری در بنادر و سواحل ایران به دریا و ساحل خلاصه می‌شد، اما در گردشگری مدرن، گردشگران خواهان تنوع و غنای بیش‌تری در تفریحات بندری و ساحلی هستند. سکونتگاه‌های ساحلی تمیز، تفریحات مهیج و ایمن‌سازی‌شده به همراه منابع آبی دریاهای جنوب، می‌توانند اساس گردشگری مدرن ساحلی باشند. اکثر بنادر و سواحل جنوب در شهرهای قشم، کیش، چابهار، بوشهر و سایر شهرها قرار گرفته‌اند که از بندر لنگه، بندرعباس، بندر گواتر و بندر چابهار گرفته تا سواحل جنوب ایران نظیر ساحل تیس، ساحل مکسر، ساحل درک، ساحل بریس و ساحل ریشهر بوشهر به نقشه گردشگری کشور، رنگ و لعاب بخشیده‌اند. جنبه‌های تفریحی و توریستی این ساحل‌ها و بندرها، در ادامه بررسی خواهند شد.

زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران

مهم ترین و زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران

طیف گسترده‌ای از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و توریستی بنادر جنوب ایران در کنار سواحل شگفت‌انگیز و رویایی، به گردشگری جنوب، جان و روحی دوباره بخشیده‌اند. مناطق جنوبی ایران خواهند توانست با استفاده از آن‌ها، راه توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری را بپیمایند.

مهم ترین بنادر جنوب ایران

  • بندر لنگه
  • بندر گواتر
  • بندرعباس
  • بندر چابهار
  • بندر بوشهر
  • بندر ماهشهر
  • بندر خرمشهر
  • بندر امام خمینی

مهم ترین سواحل جنوب ایران

  • ساحل درک
  • ساحل مکسر
  • ساحل سرخ هرمز
  • ساحل تیس چابهار
  • ساحل بریس چابهار
  • ساحل مرجان کیش
  • ساحل جزیره هنگام
  • ساحل ریشهر بوشهر
  • ساحل شبتاب چابهار
از سیر تا پیاز زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران

بندر لنگه یا بندر مرواریدی جنوب

بندر لنگه، بندر مروارید و یا بندر گوگانا هخامنشی دارای قدمتی طولانی بوده که به دوره هخامنشیان می‌رسد. این بندر با صید مروارید و دسترسی به جاده‌های اصلی کشور، یکی از پررونق‌ترین و زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران در گردشگری و تجارت، به شمار می‌آید. گردشگران در فصول بهار و زمستان به آن سفر کرده و از جاذبه‌هایی نظیر مسجد ملک بن عباس، قلعه مغویه، عمارت فکری بندرلنگه، مسجد شیخی، آبشار بدو، چشمه آب گرم بادون، برکه دریای دولت، منطقه بیابانی سایه‌خوش، چشمه آب گرم آسک و سایر جاهای گردشگری آن، دیدن می‌کنند. این بندر در غرب هرمزگان و در فاصله 190 کیلومتری مرکز این شهر در کرانه ساحلی خلیج فارس واقع است.

زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران – بندر لنگه

بندر گواتر یا خلیج گواتر چابهار

یکی دیگر از مهم‌ترین بندرهای جنوب ایران، بندر گواتر در چابهار بوده که در طول ساحل مکران در دریای عمان امتداد یافته است. این بندر که در جنوب شرقی ایران قرار گرفته؛ در استان سیستان و بلوچستان و هم‌مرز با کشور پاکستان است. وجود خانه‌های کوچک از جنس تور برای ماهی‌گیران و لنج‌های پهلوگرفته در بندر، از زیبایی های بندر گواتر به شمار می‌آیند. اما از جاذبه‌های دیگر اطراف این بندر، می‌توان به دریاچه صورتی لیپار، بندر بریس و کوه‌های مریخی اشاره کرد که دیدن آن‌ها خالی از لذت نخواهد بود. لذا در این زمینه، راهنمای سفر خلیج گواتر چابهار می‌تواند اطلاعات بیش‌تری در اختیارتان قرار دهد.

بندر گواتر یا خلیج گواتر چابهار

بندرعباس یا بندر گمبرون پرتغالی ها

در میان زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران، بندرعباس یکی از کلان‌شهرهای کشور در استان هرمزگان بوده که بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران، در آن واقع شده است. ناگفته نماند که مجموعه‌ای از دیدنی‌های فرهنگی و طبیعی نظیر آبگرم گنو، حمام گله‌داری، عمارت کلاه‌فرنگی، موزه آب، آب‌انبارهای برکه باران، معبد هندوها، بازار ماهی بندرعباس، پارک ساحلی سورو، غار و کوه نمکی خرسین و … در این بندر و اطراف آن قرار گرفته‌اند. آب‌وهوای حاره‌ای و مرطوب در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک، باعث نامطلوبی هوا در تابستان می‌شود. به همین خاطر، بهترین زمان سفر به این بندر، از اوایل پاییز تا اواخر فصل زمستان می‌باشد.

رزرو تور
بندرعباس یا بندر گمبرون پرتغالی ها

زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران-بندر چابهار

بندر زیبا و اقیانوسی چابهار، در جنوب استان سیستان و بلوچستان، شمال دریای عمان و در نزدیکی خط استوا قرار دارد که این موقعیت جغرافیایی، آب‌وهوای مطبوعی به آن بخشیده است. موقعیت ترانزیتی و جغرافیایی بندر چابهار که دسترسی به کشورهای آسیای میانه و آب‌های آزاد را فراهم آورده است؛ این بندر را به یک بندر استراتژیک برای توسعه گردشگری تبدیل کرده است. روستای بریس، روستای درک، جنگل حرا تیس چابهار، تالاب لیپار، کوه‌های مریخی و … از جذاب‌ترین نقاط تفریحی و گردشگری آن هستند. شایان ذکر بوده که بهترین زمان سفر به این بندر توریستی، فصل پاییز و زمستان است.

بندر چابهار، پیشرفته ترین بندر اقیانوسی ایران

بندر ماهشهر یا معشور در زبان بلوچی

ماهشهر در میان زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران دارای پیشینه مربوط به دوره ساسانیان بوده که خور، آب‌انبارها و آثاری تاریخی فراوانی دارد. این بندر واقع در جنوب استان خوزستان، یکی از قطب‌های اقتصادی و گردشگری در بنادر جنوب ایران شناخته می‌شود. کشتی‌های خورپیما، گردشگران را برای دیدن پرستوهای دریایی و فلامینگوها به خور موسی می‌برند که همین موارد به جذب گردشگران به این بندر کمک فراوانی کرده است. پارک ساحلی خور، جزایر بونه، دارا و قبر خدا، روستای باستانی صالحک، شهر باستانی آسک و عمارت تاریخی تل‌کافرو به همراه زیارتگاه‌ها و آرامگاه‌های قدیمی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بندر ماهشهر هستند.

بندر ماهشهر یا معشور در زبان بلوچی

بندر خرمشهر یا بندر خاراکس اسکندر مقدونی

یکی دیگر از زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران، بندر خرمشهر در استان خوزستان است. این بندر با داشتن وسعتی بالغ بر 230 هکتار در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی جلگه خوزستان واقع شده که در نزدیکی منطقه استوایی و محل تلاقی رودخانه‌های اروند و کارون است. اسکله قایق‌رانی کنار رود کارون، قصر فیلیه، تالاب ناصری و جزیره مینو از جذابیت‌های بندر خاراکس است. این شهر به دلیل داشتن رودهای کارون و اروندرود، مکان‌های تاریخی و آب و هوای مطبوع در نیمه دوم سال و البته در ایام نوروز، مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

بندر خرمشهر یا بندر خاراکس اسکندر مقدونی

بندر امام خمینی یا بندر تاریخی شاهپور

بندر امام خمینی به عنوان بزرگ‌ترین بندر ایران در هفتاد و هفت کیلومتری شرق آبادان و خرمشهر و در 160 کیلومتری جنوب شرقی اهواز در انتهای شمال غربی دریای خلیج فارس واقع شده است. بندر شاهپور به عنوان یکی از فعال‌ترین بنادر جنوب ایران دارای جزیره کوچکی به نام قبر ناخدا بوده که زیستگاه پرندگان دریایی این منطقه است. پارک ساحلی بندر امام خمینی با داشتن امکاناتی نظیر رستوران و کافه، وسایل ورزشی، قایق‌های تفریحی، آلاچیق، زمین والیبال ساحلی و دریاچه مصنوعی، مورد توجه مسافران نوروزی و دیگر گردشگران قرار می‌گیرد. آب‌وهوای این بندر گرم و خشک بوده و بهترین زمان برای سفر به آن، نیمه دوم سال می‌باشد.

بندر امام خمینی یا بندر تاریخی شاهپور

ساحل درک، ساحل ملاقات با کویر

دریاها و بنادر جنوب ایران موجب شکل‌گیری زیباترین سواحل جنوب ایران شده‌اند که در ادامه به توضیح یکی دیگر از زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران می‌پردازیم. از مهم‌ترین جاهای دیدنی چابهار در کرانه دریای مکران، ساحل بی‌نظیر درک است. این ساحل در کنار روستای کویری درک و در محل اتصال کویر و دریا به عنوان تنها ساحل کویری ایران شناخته می‌شود. تپه‌های ماسه‌ای و شنی، نخل‌های موجود در خط ساحلی، آسمان صاف شب، تمیزی و به دور از آلودگی‌بودن آن و محیط بکر طبیعی بر زیبایی ساحل درک در استان سیستان و بلوچستان افزوده است. این ساحل در 120 کیلومتری شهرستان کنارک، 170 کیلومتری غرب چابهار و در مسیر جاده بندر جاسک و بندر کنارک واقع شده است.

ساحل درک، ساحل ملاقات با کویر

ساحل مکسر یا ساحل شکسته هرمزگان

زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران فقط به موارد گفته‌شده در مطالب بالا خلاصه نمی‌شود که در ادامه به یکی از سواحل جنوب ایران به نام ساحل مکسر می‌پردازیم. ساحل زیبای مکسر از یک سو دارای کوه‌ها و صخره‌هایی با شکستگی‌های فراوانی و از طرف دیگر گردنه عشاق را در خود میزبانی می‌کند. ساحل صخره‌ای مقام و ساحل سوشا از نام‌های دیگر این ساحل بوده که دارای جاذبه‌هایی نظیر چشمه تنگه سریدون، چشمه فاریاب، چشمه شمس، آشار و آبدان چله و خلیج و پارک دریایی نایبند می‌باشد. اتراق و کمپینگ در طبیعت، وجود جزایر بسیار در نزدیکی آن و داشتن سواحلی چشم‌نواز و بکر بر محبوبیت ساحل صخره‌ای مکسر افزوده است.

ساحل مکسر یا ساحل شکسته هرمزگان

ساحل سرخ هرمز، تنها ساحل خوراکی ایران

ساحل سرخ که با نام ساحل خوراکی هم شناخته می‌شود، در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته است. در این ساحل آب دریا تا فاصله چندمتری به رنگ قرمز دیده می‌شود که ناشی از وجود مواد معدنی نظیر اکسیدآهن در آن است. ساحل سرخ هرمز یکی از شگفت‌انگیزترین سواحل جنوب ایران بوده که جاذبه‌هایی مانند مدرسه و بقایای قصر بی بی ‌گل هرمز، بازار و خانه زعفران، جنگل حرا، زیارتگاه خضر نبی و ساحل معدن خاک سرخ را در نزدیکی خود دارد. جزیره رنگی، جزیره رنگین‌کمان، جزیره خاک‌های رنگی، جزیره خاک‌های خوراکی و کلید خلیج فارس از دیگر نام‌های جالب این ساحل هستند.

ساحل سرخ هرمز، تنها ساحل خوراکی ایران

ساحل تیس چابهار یا ساحل خانوادگی

ساحل دیگری که در چابهار و در استان سیستان و بلوچستان به محلی برای تفریح و سفر معروف بوده، ساحل تیس است. امکانات رفاهی این ساحل نظیر حمام، رستوران، آلاچیق، پلاژ یا کرانه ساحلی و تفریحاتی مانند قایق‌سواری، شترسواری، جت‌اسکی و تفریحات آبی به یک ساحل برای سفرهای خانوادگی در میان گردشگران تبدیل شده است. از جاذبه‌های حوالی ساحل تیس می‌توان به قلعه بلوچ، قلعه انوشیروان، قلعه پیروز گت، قلعه تیس پرتغالی‌ها چابهار، گورستان جن‌ها، غارهای بان مسیتی، مسجد جامع تیس و دیگر جاهای دیدنی اشاره کرد. ساحل تیس چابهار در پنج کیلومتری جاده چابهار-کنارک و بعد از جاده تیس قرار گرفته که لذت سفر در یک جاده ساحلی را به گردشگران می‌دهد.

ساحل تیس چابهار یا ساحل خانوادگی

ساحل بریس چابهار با صخره های مرجانی

در ادامه مطلب زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران می‌رسیم به ساحل بریس که در روستای بریس چابهار قرار گرفته است. قدمت ساحل و اسکله بریس چابهار به دویست سال می‌رسد که دارای زیبا‌ترین سواحل صخره‌ای و صخره‌های مرجانی در ایران است. از فعالیت‌های مهم این ساحل می‌توان به ماهیگیری اشاره کرده که باعث به وجودآمدن منظره‌هایی زیبا از رفت و آمد قایق‌ها و لنج‌های صیادی شده است. این اسکله با عنوان ساحل تراس هم شناخته می‌شود که تصاویری زیبا از دریا در قاب تراسی به گردشگران تقدیم می‌کند. این ساحل که در شرق بندر چابهار واقع شده دارای موج‌های خروشان به ارتفاع 15 متر و حالت اقیانوسی در نزدیکی مکران است.

ساحل بریس چابهار با صخره های مرجانی

ساحل مرجان کیش، ساحل سفیدپوش خلیج فارس

در میان سواحل جنوب ایران باید از ساحل مرجان کیش هم یاد کرد که از زلال‌ترین آب‌های خلیج فارس برخوردار است. تفریحات ساحل مرجان کیش به همراه زیبایی‌های طبیعی و تاریخی اطراف، آن را به یکی از چشم‌نوازترین سواحل جزیره کیش تبدیل کرده است. کلوپ‌های دریایی، دوچرخه‌سواری، موتورسواری، قایق‌سواری، غواصی در دریای مرجانی، رستوران‌‌گردی و مراکز خرید از تفریحات مهیج این ساحل هستند. ساحل مرجان کیش به دلیل وجود این تفریحات و سرگرمی‌ها به یکی از لوکس‌ترین و پربازدیدترین سواحل جنوب ایران تبدیل شده است. در سمت شمال این ساحل بندر چارک و بندر آفتاب و در سمت غرب آن نیز جزیره لاوان و جزیره هندورابی دیده می‌شوند.

ساحل مرجان کیش، ساحل سفیدپوش خلیج فارس

ساحل جزیره هنگام، ساحل نقره‌ای قشم

وجود نوعی کانی‌های نقره‌ای و درخشان در شن‌های ساحل هنگام، آن را به ساحل نقره‌ای معروف کرده است. جذابیت فوق‌العاده جزیره هنگام در قشم آن را به مرکزی برای جذب گردشگران از سراسر ایران و کشورهای اطراف تبدیل نموده است. وجود یک کشتی شکسته به گل‌نشسته مربوط به دوره تسلط پرتغالی‌ها و اسکله‌های مسافری نظیر کندالو و شیبدراز به همراه نور فیتوپلانکتون‌های دریایی در نوار ساحلی هنگام، در افزایش این محبوبیت سهم دارند. همچنین لنج‌های فراوان، دهکده ماهیگیری، تورهای ماهیگیری و رفت و آمد مردان و زنان با لباس‌های بلوچی چهره یک ساحل اصیل جنوبی در قشم را به نمایش می‌گذارد.

ساحل ریشهر بوشهر یا ساحل لیان بوشهر

زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران دارای تنوع و فراوانی زیادی هستند که ساحل ریشهر بوشهر یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این ساحل با نام ساحل لیان بوشهر یا ساحل شهر باستانی ریشهر نیز شناخته می‌شود که میزبان دوره‌های مختلف تاریخ ایران بوده است. ساحل ریشهر در دوازده کیلومتری جنوب شهر بوشهر واقع شده که دارای امکاناتی نظیر بوفه، آلاچیق، پارکینگ و سرویس بهداشتی است. مهم‌ترین تفریحات ساحل لیان را شنا، قایق‌سواری، جت‌اسکی، شاتل‌سواری، دوچرخه‌سواری و … تشکیل می‌دهند. پایگاه نادری، منطقه باستانی ریشهر، بازار قدیمی بوشهر، موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس و عمارت ملک بوشهر از مهم‌ترین جاذبه‌های حوالی ساحل لیان بوشهر هستند.

ساحل ریشهر بوشهر یا ساحل لیان بوشهر

ساحل شب تاب چابهار، ساحل نورانی خلیج فارس

یکی دیگر از جذاب‌ترین سواحل جنوب ایران، ساحل شب‌تاب چابهار است که از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار می‌باشد. ساحل پلانکتون چابهار در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان کنارک واقع شده که از سواحل روستای تنگ به شمار می‌آید. این ساحل در فاصله 120 کیلومتری چابهار قرار دارد که میزبان امواج خروشان دریای عمان و جزو زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران است. مهم‌ترین تفریح در ساحل شب تاب چابهار، قدم‌زدن در تاریک‌ترین نقاط ساحل برای تماشای ردپای پلانکتون‌ها در آن است. رودخانه باهوکلات، کوه‌های مینیاتوری، جنگل حرا، جزیره شیطان، انجیر معبد، تپه‌های گل‌افشان، تالاب لیپار و مسجد جامع تیس به همراه اسکله و سواحل بکر از جاذبه‌های اطراف این ساحل هستند.

ساحل شب تاب چابهار، ساحل نورانی خلیج فارس

مسئله اقامت در سواحل و بنادر جنوب ایران

مسائل مربوط به اقامت، به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه مسافران می‌تواند روی سفر به زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران، تاثیرگذار باشد. برای مثال؛ اگر قصد سفر به سواحل و بندرهای چابهار را دارید، می توانید از هتل های چهار ستاره چابهار استفاده کنید. چرا که این هتل‌ها با داشتن امکاناتی در سطح هتل‌های پنج ستاره چابهار می‌توانند بر کیفیت و افزایش سطح رضایتتان از سفر تاثیر بگذارند. البته بسته به سلیقه و قدرت خریدتان می‌توانید به هتل های سه ستاره چابهار هم نظری داشته باشید. این نکات نه تنها برای هتل‌های چابهار بلکه برای تمامی هتل‌های شهرهای دیگر هم صدق می‌کند.

اقامت در سواحل و بنادر جنوب ایران

نکات مهم در سفر به بندرها و سواحل جنوبی

زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران از قابلیت توریستی و تجاری فراوانی برخوردار هستند که به هنگام سفر به این مکان‌ها حتما باید نکاتی را به شرح زیر مورد توجه قرار داد.

  • استفاده از تورهای مسافرتی
  • داشتن اطلاعات در مورد جاهای دیدنی
  • شناخت فرهنگ بومی منطقه و احترام به آن
  • انتخاب بهترین زمان سفر به مناطق جنوبی ایران
  • استفاده از لباس‌های متناسب با اقلیم و فصل مسافرت
  • داشتن لوازمی نظیر عینک و کلاه آفتابی به همراه کرم ضد آفتاب
  • استفاده از پرواز، اتوبوس و کشتی برای سفر به سواحل جنوب ایران
  • همراه داشتن داروهای موردنیاز یا جعبه کمک‌های اولیه در طول سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دره ستارگان قشم دره ای جنی در جزیره

یکشنبه 28 آبان 1402
دره ستارگان قشم از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید که در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار گرفته است و […]
دره ستارگان قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس