راهنمای سفر به خلیج گواتر چابهار

خلیج گواتر چابهار که خلیجی کوچک و نسبتاً قدیمی است، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر چابهار محسوب می‌شود که در کنار دریای عمان، در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. خلیج گواتر یکی از آخرین نقاط مرزی کشور ایران به حساب می‌آید، به همین دلیل عده کمی با آن آشنایی دارند. برای آشنایی بیشتر با این خلیج زیبا و بررسی هر آنچه که برای سفر به خلیج گواتر چابهار نیاز دارید، در ادامه با این بلاگ از سایت های هتل با ما همراه باشید.

خلیج گواتر چابهار

خلیج گواتر چابهار کجاست؟

همانطور که به آن اشاره شد، خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان، در فاصله 95 کیلومتری شهر چابهار واقع شده است. این خلیج در امتداد ساحل مکران، در میان خلیج چابهار (در سوی غرب) و خلیج غربی گواتر (در سوی شرق) قرار گرفته است. یک نکته جالبی که درباره خلیج گواتر چابهار می‌توان به آن اشاره کرد این است که، اگر شما بخواهید از آنجا به سمت قطب جنوب بروید، تا رسیدن به مقصد هیچ خشکی نمی‌بینید و بدون هیچ گونه واسطه‌ای به قطب جنوب خواهید رسید. با دیدن عکس خلیج گواتر چابهار می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در رابطه با چیستی این بندر به دست بیاورید.

خلیج گواتر چابهار کجاست؟

طبیعت خلیج گواتر

نزدیک بودن خلیج گواتر به آب‌های اقیانوس هند باعث شده که گواتر، از دریای خلیج فارس و دریای خزر متمایز باشد و در نوع خود منحصربه‌فرد و جذاب باشد. رودخانه باهوکلات از سمت ایران و رودخانه نهر دشت از سمت پاکستان به آب‌های خلیج گواتر نیز راه دارند.

نکته دیگری که خلیج گواتر چابهار را از بقیه خلیج‌ها متمایز می‌کند، صخره‌ها و موج شکن‌های طبیعی است که در اثر برخورد امواج دریا به وجود آمده و طبیعت چشم‌نوازی را به وجود آورده است. همچنین در صخره‌های آن به دلیل برخورد موج‌های مرتفع فواره‌های زیبایی به وجود می‌آیند که به موج فشان معروف هستند. از طرفی دیگر جزر و مد دریا و خرچنگ‌هایی که در ساحل آن هستند، باعث می‌شود که این خلیج جاذبه‌ای دلپذیر برای سفر به جنوب ایران باشد.

به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست سالانه پرندگان بی‌شماری در فصل پاییز به این بندر مهاجرت می‌کنند. اما جدا از حیات وحش زیبای خلیج گواتر چابهار، مهمترین بخش جذاب طبیعت بندر گواتر، جنگل‌های حرا است. این خلیج به دلیل اینکه در مجاورت جنگل‌های زیبای حرا قرار دارد، توسط سازمان محیط زیست حفاطت می‌شود.

طبیعت خلیج گواتر

آشنایی با مردم خلیج گواتر

با اینکه خلیج گواتر چابهار، جزو مناطق محروم کشور ایران شمرده می‌شود و از امکانات خیلی کمی برخوردار است، مردم بسیار خون گرم و مهمان‌نوازی دارد، که با توریست‌هایی که به این منطقه سفر می‌کنند، برخوردی صمیمانه دارند. این منطقه حدوداً 160 هزار نفر جمعیت دارد که شغل بیشتر مردمان این خلیج حصیربافی و ماهیگیری است. اهالی بندر گواتر، بلوچ هستند و همانطور که با گردشگران ایرانی رابطه دوستانه دارند، با مردمان گوادر پاکستان که در همسایگی آن‌ها واقع شده ارتباطی نزدیک دارند، به طوری که ازدواج های زیادی میان آن‌ها صورت گرفته است.

در این منطقه هیچ تفاوتی میان زن و مرد و حتی کودکانشان وجود ندارد؛ زیرا با ورود به خلیج گواتر شما می‌توانید شاهد کودکانی باشید که مشغول به فروش انواع صدف‌ها و دستبند‌های دستباف هستند.

زبان بومی مردم خلیج گواتر چابهار به دلیل نزدیکی به کشور پاکستان با سایر نقاط سیستان و بلوچستان متفاوت است و به زبان بلوچی رایج در پاکستان نزدیک‌تر است. ولی تعداد زیادی از اهالی این منطقه نیز به خوبی به زبان فارسی مسلط هستند و خیلی روان می‌توانند با گردشگران صحبت کنند.

آشنایی با مردم خلیج گواتر

بهترین زمان سفر به خلیج گواتر

احتمال خیلی زیاد برای همه ما این اتفاق رخ داده که هنگام سفر و خوش گذرانی، با تغییرات ناگهانی آب و هوا سفر ما به نحو دلخواهمان پیش نرفته باشد. اما اگر قصد سفر به خلیج گواتر چابهار را دارید، اصلاً نگران این موضوع نباشید؛ زیرا این خلیج آب و هوای نسبتاً ثابتی دارد که همین خصوصیت باعث شده به یکی پرطرفدارترین مقاصد برای سفر تبدیل شود.

به طور کلی بهترین زمان سفر به بندر گواتر، فصل زمستان و فصل بهار (تا پایان اردیبهشت ماه) است. در ماه‌هایی از فصل تابستان مانند تیر و مرداد به دلیل وزش باد، ارتفاع امواج دریا در این منطقه به 15 متر نیز می‌رسد، که همین امر موجب شده خلیج گواتر چابهار میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به موج سواری در این فصل باشد. اگر می‌خواهید در ساحل‌های طلایی رنگ و زیبای این خلیج قدم بزنید، می‌توانید در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هوا در این فصول شدیداً گرم و اذیت‌کننده است.

بهترین زمان سفر به خلیج گواتر

دسترسی به خلیج گواتر

برای سفر به خلیج گواتر از تهران ابتدا باید به چابهار بروید. فاصله بندر گواتر تا چابهار حدوداً 95 کیلومتر است. برای سفر به چابهار روش‌های گوناگونی وجود دارد. شما می‌توانید با ماشین شخصی خود، اتوبوس، قطار و یا هواپیما به چابهار بروید.

روش دسترسی به بندر گواتر با ماشین شخصی

اگر قصد سفر با ماشین شخصی به خلیج گواتر را دارید، باید آدرس خلیج گواتر چابهار را بدانید و به این نکته توجه داشته باشید که جاده‌های این منطقه خیلی خلوت هستند و علاوه بر اینکه جذابیت زیادی دارند، ولی از نظر استاندارد‌های جاده‌سازی خیلی مطلوب نیستند، پس باید با احتیاط کامل در طول مسیر رانندگی کنید. پیشنهاد می‌شود برای سفر با ماشین حتماً یک نفر را به عنوان کمک راننده به همراه خود داشته باشید؛ زیرا شما باید برای رسیدن به چابهار از تهران مسافتی حدوداً 1899 کیلومتری را طی کنید و از طرفی دیگر برای رفتن به خلیج گواتر چابهار هم باید 95 کیلومتر رانندگی کنید تا به مقصد برسید.

رفتن به خلیج گواتر با ماشین شخصی

روش دسترسی به بندر گواتر با هواپیما

یکی دیگر از روش‌های سفر به خلیج گواتر، سفر با هواپیما به شهر چابهار است. شما می‌توانید با هواپیما از تهران به چابهار بروید و سپس برای رسیدن به بندر گواتر با اتوبوس یا تاکسی به سفر خود ادامه دهید. با تهیه بلیط هواپیما از تهران به مقصد چابهار شما تنها 1 ساعت و 50 دقیقه با بندر جذاب چابهار فاصله دارید.

رفتن به خلیج گواتر با هواپیما

روش دسترسی به بندر گواتر با قطار

از دیگر روش‌های سفر به خلیج گواتر چابهار، رفتن به زاهدان با قطار است. برای سفر به این خلیج از تهران ابتدا باید بلیط قطار به مقصد زاهدان را تهیه کرده و سپس با اتوبوس و یا تاکسی به بندر زیبای گواتر بروید. نکته جالب این چنین انتخابی، این است که شما می‌توانید با استفاده از قطار، ماشین شخصی خود را نیز ببرید و مسافت زاهدان به خلیج گواتر را با ماشین شخصی خود طی کنید. مدت زمان سفر تهران به زاهدان با قطار حدوداً 22 ساعت است.

رفتن به خلیج گواتر با قطار

شما می‌توانید در جدول زیر مدت زمان مورد نیاز برای سفر به چابهار از شهر‌های اصفهان، شیراز و مشهد را مشاهده کنید.

نام استان مبدأوسیله نقلیهزمان سفر
اصفهانماشین شخصیحدوداً 20 ساعت و 1 دقیقه
اصفهانقطارچون مسیر ریلی مستقیم ندارد باید به بندر عباس رفته و سپس با اتوبس یا ماشین به چابهار بروید.
اصفهانهواپیماحدوداً 1 ساعت و 40 دقیقه
شیرازماشین شخصیحدوداً 16 ساعت و 59 دقیقه
شیرازقطارحدوداً 17 ساعت
شیرازهواپیماحدوداً 1 ساعت و 30 دقیقه
مشهدماشین شخصی20 ساعت و 43 دقیقه
مشهدقطارچون مسیر ریلی مستقیم ندارد باید به بندر عباس رفته و سپس با اتوبس یا ماشین به چابهار بروید.
مشهدهواپیماحدوداً 2 ساعت

غذا‌ های محلی بندر گواتر

به دلیل نزدیک بودن خلیج گواتر چابهار به کشور پاکستان و هندوستان، ذائقه مردمان این منطقه برخلاف ذائقه مردمان ایران، تند است. از مهم‌ترین غذا‌های محلی بندر گواتر می‌توان به کرائی، بریانی، کابلی پلو و ماهی اشاره کرد. کرائی و بریانی معروف‌ترین غذا‌های خلیج گواتر به شمار می‌آیند.

کرائی انواع مختلفی دارد مانند: کرائی قرمز، گوشت و مرغ که کرائی قرمز با توجه به اسمی که دارد مسلماً از بقیه کرائی‌ها تندتر است. موردی که غذا‌های این منطق را با بقیه جا‌ها متمایز کرده، ادویه‌هایی هستند که هنگام طبخ غذا از آن‌ها استفاده می‌شوند، بیشتر این ادویه‌ها متعلق به کشور‌های پاکستان و هندوستان است. بریانی نیز نوعی خورشت با طعمی تند است که با گوشت قرمز و مرغ تهیه می‌شود و آن را می‌توان به همراه برنج یا نان نوش جان کنید.

همچنین کابلی پلو همانطور که از نامش پیداست، نوعی غذای برنجی است که با تکه‌های گوشت قرمز و مرغ پخته می‌شود و جزو غذا‌های محبوب خلیج گواتر چابهار به شمار می‌آید. ماهی نیز به دلیل بندری بودن این منطقه جزو غذا‌های اصلی است که با توجه به فصل‌، ماهی‌های متفاوتی سرو می‌شوند. ماهی شوریده و شیرماهی در دسته ماهی‌هایی هستند که در تمام فصل‌های سال در این منطقه قابل دسترسی است. به علت تازگی ماهی و البته روش طبخ آن در این منطقه، مزه ماهی قطعاً متفاوت با آن چیزی است که در شهر‌های دیگر امتحان کرده‌اید.

از دودپطی و نان محلی تازه برای سرو صبحانه یا میان وعده در خلیج گواتر استفاده می‌شود. دودپطی ترکیب شیر و چای است. چای خشک در بندر گواتر به صورت پودری بوده و با چای خشک مناطق دیگر متفاوت است.

غذا‌ های محلی بندر گواتر

جاذبه ‌های دیدنی و گردشگری اطراف بندر گواتر

از جا‌های دیدنی اطراف بندر گواتر می‌توان به دریاچه لیپار، کوه‌های مینیاتوری و بندر بریس اشاره کرد. این مناطق جزء جاذبه‌های پربازدید خلیج گواتر چابهار به شمار می‌آیند.

دریاچه لیپار

دریاچه لیپار چابهار پس از دیدن تابلو 55 کیلومتر مانده بندر گواتر از سمت چابهار قابل رؤیت است. هنگامی که شما از چابهار به سمت خلیج گواتر سفر می‌کنید، می‌توانید دریاچه زیبا لیپار که در سمت راستتان وجود دارد را ببینید. فاصله دریاچه تا جاده مسیری طولانی نمی‌باشد و شما می‌توانید با طی کردن حدوداً 5 دقیقه پیاده‌روی به این دریاچه هیجان‌انگیز برسید. امکان ورزش‌های آبی مانند غواصی در این دریاچه امکان‌پذیر نیست؛ زیرا آب دریاچه بسیار غلیظ است و مواد معدنی بیش از حدی در آن وجود دارد.

کوه‌های مینیاتوری اطراف بندر گواتر

کوه‌های مینیاتوری تقریباً در طول تمام مسیر سفر شما از چابهار تا خلیج گواتر وجود دارند. این جاذبه حیرت‌انگیز چیزی شبیه به فیلم‌های تخیلی است! این کوه‌ها سریع به خاک تبدیل می‌شوند و فرسایش‌پذیر هستند، پس توصیه می‌شود بالا رفتن از آن را در نظر نداشته باشید و فقط از منظره بکر و زیبای این منطقه لذت ببرید.

بندر بریس

فاصله خلیج گواتر چابهار تا بندر بریس دقیقاً 55 کیلومتر است، هنگامی که از سمت چابهار به خلیج گواتر می‌روید این بندر را می‌توانید مشاهده کنید. بندر بریس، بندر کوچک ماهیگیری است و صخره‌های بلند در کنار ساحل و منظره دلچسب این منطقه مکان خوبی برای عکاسی و ثبت خاطرات می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری نام برده شده ورودی و ساعت کاری خاصی ندارند و شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز از منظره زیبا این مناطق لذت ببرید.

جاذبه ‌های دیدنی و گردشگری اطراف بندر گواتر

اقامت در بندر گواتر

نام اقامتگاهظرفیت اقامتگاهفاصله تا جاذبه‌های گردشگریامکانات اقامتگاه
کلبه ساحلی57 نفر (9 واحد اتاق)تا بندر گواتر – 3 دقیقه تا جنگل حرا – 4 دقیقه تا دریاچه لیپار-1ساعت و 2 دقیقه تا چابهار – 1 ساعت و 32 دقیقه تا بیمارستان – 8 دقیقهسرو غذا‌های محلی، سرویس خواب، مجهز به سیسیتم سرمایشی و گرمایشی، راهنمای سفر، فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی
حیات گواتر60 نفر (6 واحد)تا بندر گواتر – 4 دقیقه تا جنگل حرا – 8 دقیقه تا دریاچه لیپار-1 ساعت و 2 دقیقه تا چابهار – 1 ساعت و 29 دقیقه تا بیمارستان – 8 دقیقهاینترنت رایگان، سرو غذا‌های محلی، آشپزخانه، پارکینگ اختصاصی غیر مسقف، مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، کف خواب، فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی
مینیاتور50 نفر (5 واحد)تا بندر گواتر – 50 دقیقه تا جنگل حرا -48 دقیقه تا دریاچه لیپار – 15 دقیقه تا چابهار – 42 دقیقه  آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، سرو غذا‌های محلی، مهجز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، برای روشنایی از پنل خورشیدی استفاذه می‌شود

البته می‌توانید برای دسترسی به این خلیج در هتل های چابهار اقامت داشته باشید.

اقامت در بندر گواتر

نکات سفر به خلیج گواتر

اگر قصد سفر به بندر گواتر را دارید باید به نکات سفر به بندر گواتر توجه داشته باشد.

  • بهتر است به جای کارت بانکی، پول همراه خود داشته باشید.
  • از ریختن زباله در جا‌های دیدنی اطراف بندر گواتر و ساحل بندر جداً خودداری فرمایید.
  • با توجه به مرزی بودن خلیج گواتر چابهار به هشدار‌های ایمنی و مرزی توجه داشته باشید، تا در طول سفر برای شما مشکلی پیش نیاید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات سفر به بندر گواتر این است که، اگر با ماشین قصد سفر به خلیج گواتر را دارید، به دلیل بزرگی استان سیستان و بلوچستان و دوری شهر‌هایش از یکدیگر، حتماً مواد غذایی همراه خود داشته باشید و هرجایی که جایگاه پمپ بنزین دیدید، باک بنزین ماشین خود را پر کنید.
  • با اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این مناطق و خرید از محصولات بومی به رونق اقتصاد این منطقه کمک کنید.
نکات سفر به خلیج گواتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از سیر تا پیاز زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران

شنبه 27 آبان 1402
جنوب ایران با قرارگرفتن در مجاورت خلیج فارس و داشتن حجم بالایی از مبادلات اقتصادی و تجاری کشور، دارای بنادر […]
از سیر تا پیاز زیباترین سواحل و بندرهای جنوب ایران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس