تالاب صورتی لیپار چابهار جاذبه ای شگفت انگیز و دیدنی

تالاب صورتی لیپار ایران که به آن دریاچه ی صورتی نیز می گویند، یکی از دیدنی ترین تالاب های ایران و مکان های دیدنی چابهار می باشد. دریاچه ی صورتی لیپار که از معروفترین تالاب های ایران است در تنگه ی صخره ای رو به دره ای جذاب قرار گرفته است که رنگ خاص و چشمگیر این دریاچه نظر گردشگران را به خود جلب نموده و به عروس چابهار شهرت یافته است.

تالاب صورتی لیپار چابهار

آبی که در تالاب لیپار جمع شده است و این دریاچه ی زیبا را تشکیل می دهد، از اعماق اقیانوس عمان در بین دو کوه به وجود می آید و اکوسیستم خاص خود را تشکیل داده است. جالب است بدانید آب موجود در این دریاچه یکی از شور ترین آب های موجود در جهان است. علاوه بر این، رنگ این دریاچه صورتی در چابهار با توجه به شرایط محیط در زمان های گوناگون و فصول مختلف تغییر می کند.

دریاچه صورتی لیپار کجاست؟

تالاب صورتی لیپار چابهار در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، کیلومتر 2 جاده چابهار به گواتر واقع شده است. (مشاهده در نقشه) این تالاب جذاب که در نزدیکی دریای عمان و در شرق چابهار قرار گرفته است، از راکد ماندن آب دریای عمان در بین کوه ها تشکیل شده است.


View Larger Map

اگر قصد بازدید از این دریاچه صورتی را دارید، ابتدا به چابهار بروید و به شرق و به سمت بلوار قدس و میدان مادر در چابهار حرکت کنید. سپس به طرف جاده گواتر بروید و با 50 دقیقه رانندگی به روستا و تالاب صورتی لیپار خواهید رسید. فاصله دریاچه صورتی لیپار تا چابهار تقریبا 20 کیلومتر می باشد و از بندر چابهار حدودا 15 الی 20 دقیقه مسافت باید طی کنید تا به تالاب لیپار برسید.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

رنگ صورتی دریاچه لیپار باعث شهرت یافتن آن شده است. دلیل صورتی بودن این تالاب، ترکیب آب شور بالای دریاچه با نوعی جلبک خاص (دونالیلا سالینا) می باشد. این جلبک در آب شور دریاچه لیپار رشد می کند و به کمک باکتری هایی به نام هالو باکتری رنگدانه صورتی تولید می کند.

تالاب صورتی لیپار چابهار

افزایش جلبک ها در محیط آب، کشند سرخ یا آب سرخه نام دارد که طی این فرایند این نوع جلبک ها افزایش یافته و سمی ترشح می کنند که باعث می شود ماهی ها و دیگر آبزی ها به شدت دچار کمبود اکسیژن شوند و در نهایت منجر به مرگ آنها می شود. این تالاب گرچه زیبایی چشمگیری دارد و باعث شده تا گردشگران زیادی برای دیدن این تالاب شگفت زده شوند، ولی این دریاچه تاکنون به دریای خزر و دریای عمان خسارت های جبران ناپذیری (برای ماهیگیران) ایجاد کرده است.

چرا تالاب لیپار چابهار در طی سال تغییر رنگ می دهد؟

دلیل اصلی تغییر رنگ دریاچه لیپار چابهار در فصل های گوناگون، کیفیت آب تالاب و افزایش و کاهش رشد باکتری ها می باشد. به طور معمول در ماه های فروردین، خرداد، شهریور، مهر ، بهمن و اسفند آب این تالاب لیپار چابهار ایران به رنگ صورتی مایل به سرخ می شود.

پوشش گیاهی و جانوران تالاب لیپار چابهار

زیستگاه گیاهانی همچون بلوط، گزنه، گز، کهور، چش و نی در آب در تالاب لیپار چابهار می باشد. در کنار تالاب لیپار دشتی به نام “دشتار” قرار گرفته است که به زبان محلی به نامزد یا دختران جوانی که مجرد هستند نیز معروف است. دلیل نامگذاری این دشت، وجود درختان سر سبز و جوان می باشد. در اطراف تالاب لیپار چابهار رویش پنبه های وحشی دیده می شود که مردمان آن منطقه تشک و بالشت های خود را از این پنبه ها می دوزند.

تالاب صورتی لیپار چابهار

طبق بررسی های به عمل آمده در تالاب صورتی لیپار، 64 گونه نرم تنان، 93 گونه از پلانکتون گیاهی، 31 گونه انواع ماهی ها، 24 گونه از سخت پوستان، 14 گونه مایوبنتوز و 46 گونه از جلبک ها وجود دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به تالاب لیپار صورتی چابهار

اگر قصد سفر به چابهار و بازدید از تالاب صورتی لیپار را دارید، تجهیزاتی همانند کلاه لبه دار، عینک دودی، کفش راحتی، لباس اضافی و دوربین عکاسی جهت ثبت خاطرات و جذابیت های تالاب صورتی، دوربین شکاری جهت تماشای پرندگان، چادر مسافرتی، پتو یا کیسه خواب، چراغ قوه و مواد خوراکی لازم همراه خود داشته باشید.

بازدید از تالاب صورتی چابهار به صورت 24ساعته و کاملا رایگان است ولی برای بازدید از این دریاچه می بایست خودروهای خود را در جاده ساحلی چابهار به گواتر پارک بفرمائید و مسیر تالاب را پیاده بروید.

مکان های دیدنی اطراف تالاب لیپار

در چابهار و اطراف تالاب لیپار مکان های جذاب دیگری قرار گرفته است که بازدید از این مکان ها می تواند شما را شگفت زده کند.

درخت انجیر

درخت انجیر 3 کیلومتر از تالاب صورتی لیپار فاصله دارد. میوه این درخت ( انجیر) رنگی قرمز دارد که بسیار شیرین می باشد. همچنین ریشه های درخت انجیر برای یافتن آب به عمق زمین حرکت می کند و هر شاخه ی آن بعد از رسیدن به زمین به ریشه تبدیل می شود.

پوشش گیاهی تالاب صورتی لیپار چابهار
آدرسفاصله تا چابهار
استان سیستان و بلوچستان، 25 کیلومتری شرق چابهار، روستای رمین25 کیلومتر  

کوه های مریخی یا مینیاتوری

کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار 17 کیلومتر با دریاچه صورتی لیپار فاصله دارد. کوه های مینیاتوری به سطح سیاره مریخ بسیار شبیه هستند. در کوه ها، بقایای جانداران دریایی، ماسه و خاک رس و همچنین رسوبات آهکی دیده می شود.

آدرسفاصله تا چابهار
استان سیستان و بلوچستان، 40 کیلومتری شرق چابهار، حاشیه جاده چابهار به گواتر40 کیلومتر  

آبفشان صخره ای چابهار

آبفشان صخره ای چابهار در اثر برخورد موج های خروشان دریا با صخره ها ایجاد می شوند. انتقال آب از مسیرهای طبیعی به زیر صخره ها و فوران کردن آنها از حفره های صخره به صورت آبفشان ایجاد می شوند که این رویداد طبیعی در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد.

ابفشان صخره ای چابهار
آدرسفاصله تا چابهار
استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرقی چابهار18 کیلومتر  

تفریحات دریاچه صورتی چابهار

اگر به این دریاچه صورتی بسیار زیبا سفر کردید، حتما از تفریحات جذاب و مهیج آن لذت ببرید.

شتر سواری: شترهایی که با نماد و فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان و چابهار تزئین شده است، تجربه یک سفر هیجان انگیز و به یادماندنی را برای شما به ارمغان می آورد.

بازارچه محلی: در نزدیکی دریاچه لیپار بازارچه های محلی جهت فروش محصولات و صنایع دستی بومی در تمامی روزهای هفته از ساعت 9 صبح آماده ارائه محصولات خود به گردشگران هستند.

همچنین می توانید محصولاتی که از این دریاچه به دست آمده شامل نمک دریایی، صدف و گوش ماهی را با قیمت های بسیار مناسب خریداری و به یادگاری از این مکان تفریحی جذاب همراه خود ببرید.

هتل های نزدیک به تالاب صورتی لیپار چابهار

همانطور که می دانید دریاچه صورتی لیپار به شهر چابهار بسیار نزدیک است لذا شما می توانید برای بازدید از این تالاب و جاذبه های دیدنی اطراف آن نیز جهت اقامت در هتل 4 ستاره چابهار و هتل های 5 ستاره چابهار اتاق رزرو کنید.

توجه داشته باشید که برای دسترسی آسان به تالاب صورتی لیپار بهتر است یکی از ارزانترین هتل های چابهار نزدیک به آن را رزرو کنید تا مجبور نشوید فاصله زیادی برای رسیدن به این مکان طی کنید.

                                                        بهترین هتل های نزدیک به تالاب لیپار چابهار

اسم هتلفاصله از تالاب
هتل رز مکران20 کیلومتر
هتل شاهان20 کیلومتر
هتل فردوس25 کیلومتر
هتل لیپار14 کیلومتر
هتل لاله14 کیلومتر
هتل ونوس14 کیلومتر
هتل آذین14 کیلومتر
هتل سپیده20 کیلومتر
هتل دربلوچ20 کیلومتر
هتل شوهاز24 کیلومتر
سوالات متداول
  1. علت صورتی بودن تالاب صورت لیپار چابهار چیست؟

 وجود پلانکتون های گیاهی و تولید مواد شیمیایی در آب باعث صورتی شدن آب تالاب شده است.

  • بهترین زمان برای بازدید تالاب صورتی لیپار چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به لیپار در اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است چرا که در این فصل ها آب دریا کاملا به رنگ صورتی در می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از شهر کاریز کیش ، شهر زیرزمینی بیشتر بدانید!

پنج‌شنبه 9 آذر 1402
جزیره کیش جزو آن دسته از جزایری است که جاذبه‌های طبیعی گردشگری زیادی دارد. این جزیره با قدمت دیرینه خود، […]
از شهر کاریز کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس