معرفی کامل شهر مشهد – هتل ها، جاهای دیدنی

شهر مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در قسمت شمال شرقی کشور واقع شده و نزدیک مرزهای ترکمنستان و افغانستان است. مشهد یکی از مشهورترین شهرهای ایران می باشد که شاهد بیشترین تعداد گردشگر است و همه ساله تقریباً 345 هزار نفر از این شهر بازدید می کنند و در هتل های مشهد نزدیک حرم ساکن می شوند.

این شهر پایتخت مذهبی ایران شناخته می شود زیرا بسیاری از گردشگران برای بازدید از حرم مطهر امام رضا (ع) که مذهبی ترین جاذبه در کل ایران است، به این شهر سفر می کنند اما جاذبه های دیگری نیز در این شهر وجود دارد که مورد توجه مسافرین قرار گرفته است. ما در این مقاله، تاریخچه ای از شهر مشهد، آب و هوا، هتل ها، بهترین سوغات، غذاهای محلی و جاهای دیدنی مشهد را مورد بررسی قرار داده ایم.

معرفی کامل شهر مشهد

معرفی تاریخچه شهر مشهد

نام مشهد از یک کلمه عربی گرفته شده است که به معنای مکان شهادت است و مرتبط با مکانی می باشد که امام رضا، امام هشتم شیعیان، به شهادت رسیدند. پیروان بعد از شهادت ایشان، حرم مطهر را در مشهد بنا کردند. در آغاز قرن نهم، مشهد هنوز دهكده كوچك به نام سناباد بود و در 24 كیلومتری طوس فاصله داشت. در سال 808 هجری شمسی، هنگامی که هارون الرشید خلیفه عباسی، از آنجا عبور می کرد تا قیام رفیع بن لیث در ماوراء النهر را سرکوب کند، در آنجا به دلیل بیماری درگذشت. چند سال بعد در سال 818، امام علی ابن موسی الرضا توسط مامون به شهادت رسید و در کنار قبر هارون دفن شد.

موقعیت مکانی و آب و هوای مشهد

شهر مشهد در دره رودخانه کشفرود در نزدیکی ترکمنستان، بین دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد واقع شده است. مشهد از مجاورت کوهستان بهره می برد و زمستان های سرد، چشمه های دلپذیر، تابستان های خفیف و پاییزهای زیبا را تجربه می کند. در این شهر تنها 250 میلی متر بارندگی در سال مشاهده می شود که برخی از آن ها به صورت برف است.

مشهد همچنین دوره های مرطوب و خشک تر را تجربه می کند که بیشتر بارندگی سالانه بین ماه های فروردین و اردیبهشت رخ می دهد. تابستان های مشهد به طور معمول گرم و خشک هستند و در روزهای بالاتر از 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) درجه حرارت بالایی دارد.

معرفی شهر مشهد – جمعیت

مشهد بعد از تهران دومین شهر پرجمعیت ایران است. همچنین یک شهر چند قومیتی است. گذشته از قومیت های ایرانیان، افغان و یهودیان از دیگر گروه هایی هستند که در این شهر زندگی می کنند اما به عنوان اقلیت شناخته می شوند.

غذاهای محلی مشهد

شله غذاهای محلی مشهد

نکته دیگری که باید به معرفی شهر مشهد اضافه کنیم، غذاهای خوشمزه آن و بهترین رستوران ها است. هیچ سفری را بدون چشیدن غذاهای سنتی به خصوص در شهری مانند مشهد نمی توان انجام داد.

مسافران مشهد باید برنج استامبولی را امتحان کنند. این غذا شامل برنج، گوشت، پیاز، نخود سبز و هویج است. با این حال، سرآشپزهای مختلف ممکن است ادویه های مختلفی را به این غذا اضافه کنند. یکی دیگر از غذاهای محلی مشهد “شله” نام دارد. بیشتر در مراسم مذهبی یا مراسم خاص سرو می شود اما به عنوان یک غذای سنتی عالی در مشهد است. “اشکنه قوروت” یا “کمه جوش” یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است که با مخلوط کردن ماست، پیاز و گردو تهیه می شود. بنابراین، نه تنها یک غذای خوشمزه است، بلکه بسیار مغذی است.

جاذبه های گردشگری مشهد

حرم مطهر امام رضا

حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر قرار گرفته است. برای اینکه شکوه و عظمت آن را درک کنید، بازدیدهای متعددی لازم است. حرم امام رضا بزرگترین حرم جهان با هفت حیاط عظیم و مساحت ششصد هزار متر مربع است. طرح ها و نقش های پیچیده بر روی کاشی و خطاطی عربی روی ایوان ها و مناره ها، مسافران و زائران را هیپنوتیزم می کند. مسجد گوهرشاد از جمله جاذبه های معروف داخل حرم است.

حرم مطهر امام رضا

مقبره نادر شاه افشار

اگرچه مشهد به دلیل حرم مطهر امام رضا (ع) مشهور است، اما مقبره نادرشاه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد است که متعلق به پادشاه سلسله افشاریه است.

آرامگاه فردوسی

فردوسی شاعری مشهور است که در طوس، 30 کیلومتری شهر مشهد زندگی کرد و درگذشت. از آنجا که به شهر مشهد بسیار نزدیک است، اکثر مردم برای بازدید از مقبره این شاعر به طوس می روند.

معرفی شهر مشهد- جاذبه های طبیعی در مشهد

پارک کوه سنگی

بهترین پارک مشهد و مکان عالی برای پیک نیک بعد از ظهر یا اوایل عصر است و می تواند یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد محسوب شود. یک جریان آب کوچک از مرکز آن می گذرد. مسافران می توانند با صعود از پله های صخره ای، از آن عبور كنند.

پارک کوه سنگی

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد یکی از قدیمی ترین پارک های مشهد است که در بلوار وکیل آباد واقع شده است. این پارک از تعداد زیادی درخت مانند کاج، سرو و درخت چنار تشکیل شده است. در این پارک، باغ وحش نیز وجود دارد که انواع پستانداران، پرندگان و خزندگان را در آن نگه داری می کنند.

پارک وکیل آباد مشهد؛ یک فنجان آرامش از چای طبیعت
پارک جنگلی وکیل آباد

پارک های آبی

چندین پارک آبی در مشهد وجود دارد. “موج های آبی” بزرگترین آن هاست. این پارک آبی آنقدر بزرگ است که می توانید یک روز کامل را در آنجا سپری کنید.

معرفی شهر مشهد – سوغاتی

مشهد مرکز زعفران جهان است و بهترین مکان برای نگهداری از آن بازارهای اطراف میدان فلکه آب است.

نحوه سفر به مشهد

مسافران می توانند به راحتی با وسیله نقلیه شخصی ، قطار و یا هواپیما به مشهد بروند. مشهد دارای فرودگاه بین المللی است که تقریباً 15 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. از آنجا که بیشتر هتل های مشهد در مرکز شهر، اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، واقع شده اند دسترسی به اکثر آن ها آسان خواهد بود. ایستگاه راه آهن نیز 3 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. بنابراین مسافران می توانند به راحتی بلیط های قطار را خریداری کنند و یک سفر ارزان تر به مشهد را تجربه کنند.

بهترین هتل های مشهد

از آنجا که مشهد یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران است، برای هر نوع مسافر هتل های بسیار مناسبی وجود دارد. هتل های 5 ستاره مشهد از انتخاب های اصلی مسافران هستند، چرا که این هتل ها امکانات خوبی را ارائه می دهند و از نظر موقعیت مکانی، دسترسی خوبی به حرم امام رضا دارند. هتل های 5 ستاره مشهد عبارتند از:

بالاتر بهترین هتل های 5 ستاره مشهد را نام بردیم. اگر مایل به انتخاب هتل های اقتصادی تر در نزدیکی حرم امام رضا (ع) هستید، می توانیددر یک هتل ارزان مشهد را که قیمت مناسب تری دارد انتخاب نمایید. در میان این هتل ها می توانیم به هتل آرین مشهد، هتل پرستاره مشهد و هتل آلتون مشهد را اشاره نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران‌ های هتل درویشی مشهد: بهترین و لوکس ترین ها

شنبه 11 آذر 1402
اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که به رستوران رفتن علاقه دارید و دوست دارید که رستوران […]
هتل درویشی مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس