کوه دارآباد تهران

تهران مکان‌های دیدنی جذابی برای گردشگران دارد که همه روزه افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از این مکان‌ها که در این‌ مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، کوه دارآباد تهران است. این کوه مکانی زیبا برای علاقمندان به کوه نوردی محسوب می‌شود و افراد بسیاری در روز‌های پایان هفته به این مکان سفر می‌کنند.

گردشگران در مسیر کوهنوردی این کوه دو قنات اقدسیه و سید آبگوشتی را می‌بینند که در تامین آب برخی از نقاط تهران حائز اهمیت هستند. از جاهای دیدنی نزدیکبه کوه دارآباد می‌توان به آبشار چال مگس، چشمه جهان، موزه گیاهشناسی، سیمین قلعه و … اشاره کرد. ما در این مطلب از های هتل می‌خواهیم اطلاعات جامعی از کوه دارآباد تهران را با شما به اشتراک بگذاریم.

کوه دارآباد تهران

کوه دارآباد تهران کجاست؟

کوه دارآباد در منطقه یک تهران که آب و هوای بسیار خوشی دارد و در کوهپایه‌های البرز واقع شده است. منطقه دارآباد از چهار سمت با مکان‌هایی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم مجاورت دارد:

  • از سمت جنوب با بزرگراه ارتش، بزرگراه امام علی، اراج و آزگل
  • از سمت شرق با خیابان هاشمی، بلوار مژدی، شهرک نفت و شهرک شهید محلاتی
  • از سمت غرب با خیابان سباری، خیابان هفتم شرقی و البرز، کاشانک، منطقه نیاوران و آجودانیه
  • از سمت شمال با رشته کوه‌های البرز

آدرس : تهران، خیابان دارآباد ، خیابان محبی

مسیر دسترسی کوه دارآباد تهران

برای دسترسی به این کوه و جاذبه‌های گردشگری نزدیک آن می‌توانید از مترو، اتوبوس، تاکسی و وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید که در زیر راهنمایی برای شما می‌آوریم.

با مترو : نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کوه دارآباد تهران، ایستگاه تجریش است که باید سوار متروی مسیر کهریزک-تجریش شوید. پس از پیاده شدن باید به کمک بی‌آرتی‌های تجریش-دارآباد خودتان را به ابتدای مسیر کوه برسانید.

با اتوبوس : اتوبوس‌های تندروی راه‌آهن به تجریش را سوار شده و در تجریش پیاده شوید. همانند راهنمای مترو یک مسیر دیگر (تجریش – دارآباد) را باید با اتوبوس بپیمایید و به مقصد برسید.

با تاکسی : در هر کجای شهر که اقامت می‌کنید، می‌توانید به کمک تاکسی‌ها ابتدا به تجریش رفته و از آنجا با تاکسی دیگری خودتان را به کوه دارآباد برسانید.

با ماشین شخصی : آدرس کوه دارآباد تهران را در بالا ذکر کرده‌ایم و از طرق مختلف می‌توانید به کمک بلد، نشان یا هر ابزار هوش مصنوعی دیگر خودتان را به این آدرس برسانید. فقط توجه داشته باشید که جای پارک مناسبی در اطراف کوه وجود ندارد و اکثر افراد ترجیح می‌دهند در خیابان پورابتهاج پارک کنند و مسیر باقیمانده را پیاده‌روی کنند.

مسیر قله کوه دارآباد تهران

 اگر قصد رفتن به این مکان را دارید، ابتدا باید به میدان تجریش رفته و سپس به ماشین‌هایی که به سمت شمیران می‌روند، سوار شوید. پس از آن به سمت شمال شرق شمیران بروید؛ حالا باید مسیری را کوه‌پیمایی کنید. سپس به یک کافه کوهستانی می‌رسید و بعد از آن در مسیر خود رودخانه‌ای را می‌بینید. اینک مسیری که در شمال رودخانه مشخص شده را طی کنید؛ در اینجا به یک دره می‌رسید. مسیر دره را طی کنید تا به یال جنوبی قله برسید. سپس به سمت شمال رفته تا درنهایت به قله دارآباد برسید.

ساعت بازدید کوه دارآباد

کوه‌نوردی، بازدید از این مکان، صعود به قله و… در این مکان به صورت 24 ساعته امکان پذیر است. زمانی که برای پیمودن مسیر کوهپیمایی دارآباد تهران نیاز دارید، به مسیری که در ابتدا انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. اگر کوه‌نوردی با تجربه هستید، باید بگوییم که صعود به این قله برای شما حدود 4 تا 6 ساعت زمان نیاز دارد.

لازم به ذکر است که این کوه برای افرادی که در کوه‌نوردی مبتدی هستید، گزینه مناسبی نیست. زیرا نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ای دارد. همچنین باید بدانید که بهترین و مناسب‌ترین فصل برای بازدید از کوه دارآباد تهران، از اوایل شروع فصل بهار تا پایان آبان ماه است. دلیل این امر نیز کاهش برف در این ماه‌‌ها از سال و آسودگی در کوه‌نوردی است.

ورودی کوه دارآباد تهران

برای کوهپیمایی در کوه دارآباد هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و عموم می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز برای دیدن زیبایی‌های منطقه و تفریح به آن مراجعه کنند. گردشگران نیازی به خرید بلیط ندارند و ورودی این کوه برای همه عموم رایگان است.

مکان‌ های دیدنی دارآباد تهران

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دارآباد یکی از مناطق قدیمی شهر تهران است و گفته‌اند قدمت این محله به حدود 350 سال می‌رسد. محله دارآباد از سمت شمال به رشته کوه البرز، از جنوب به محله آجودانیه و اقدسیه، از شرق به رودخانه دارآباد و از سمت غرب به دربند و نیاوران محدود می‌شود.  همچنین این مکان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که در این‌جا قصد داریم به معرفی این مکان‌ها بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

  • موزه تاریخ طبیعی دارآباد :  موزه تاریخ طبیعی دارآباد با نام موزه دارآباد شناخته می‌شود. این موزه دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبایی است و از موزه‌های مشهور پایتخت کشور محسوب می‌شود.
  • کاخ مظفری: این کاخ به دلیل اقامت موقت مظفر الدین شاه قاجار در زمان بیماری‌اش ساخته شده است. این کاخ در سال 1380 خورشیدی، به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • سیمین قلعه: ثپه تاریخی سیمین قلعه در قسمت جنوب شرقی محله دارآباد قرار گرفته است. جالب است بدانید در این تپه بر خلاف نامش، هیچ اثری قلعه بر تپه ماهورهای آن وجود ندارد.
  • رودخانه دارآباد: این رودخانه که یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های تهران است، از رشته کوه‌های پیازچال و توچال سرچشمه می‌گیرد و متشکل از دو شاخه است. یکی رودخانه دارآباد و یکی رودخانه کهنه دارآباد. این دو شاخه پس از ورود به محله دارآباد باهم یکی می‌شوند.
  • پارک ساحلی دارآباد: این بوستان به متراژ 36 هزار متر مربع در سال 1371 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. لازم است بدانید که رودخانه دارآباد از میان این بوستان عبور می‌کند و همین سبب ایجاد چشم اندازی زیبا و دل انگیز برای افراد می‌شود.
  • آبشار چال مگس : یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک کوه دارآباد تهران این آبشار زیباست که در تعطیلات آخر هفته، افراد زیادی به دلیل نزدیکی به تهران به آن مراجعه می‌کنند. پیاده‌روی در حدود 5 کیلومتر، زیبایی منحصربه‌فرد آبشار، زیبایی طبیعت مسیر از جمله مزایای رفتن به این مکان محسوب می‌شوند.
  • چشمه جهان : افراد زیادی در تهران برای آب بازی، خودشان را به چشمه جهان می‌رسانند که طبیعت آن برای همه می‌تواند جذاب باشد.
  • موزه گیاهشناسی : اگر به گیاهان علاقه‌مندید می‌توانید برای دیدن گیاهانی که منقرض و خشک شده‌اند به این موزه سر بزنید و اطلاعات جامعی کسب کنید.
مکان‌ های دیدنی دارآباد تهران

قله کوه دارآباد تهران

از عنصر‌های مهم و طبیعی محله دارآباد را می‌توان قله‌ کوه‌های آن دانست. این کوه‌ها از مهم‌ترین مقصد‌های گردشگری و کوهنوردی برای افراد به شمار می‌آید. افراد بسیاری به این مکان علاقه‌مند هستند و سعی می‌کنند تا روزهای پایانی هفته را در این‌جا بگذرانند. شهربانو کشک، کمردگور، تخت شاه، الش‌گا، چپ‌دره، کل‌نو، توپز بلند، فراخ‌سینه، سیر دورو، درازلش، میردلو، پهنه خرگوش‌نو، پیازچال، عرق‌چینک، خوش‌چال بالا و… از جمله اراضی و مراتع کوه‌های دارآباد هستند.

قله کوه دارآباد تهران

در مسیر کوه ‌نوردی دارآباد چه قنات‌هایی وجود دارد؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه، قنات‌های دارآباد است. قنات‌های این منطقه نشان دهنده جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، فرهنگ و… سکونت‌گاه‌های این منطقه هستند و زیبایی بسیاری به طبیعت بکر این منطقه بخشیده است.

  • قنات اول دارآباد: قنات اقدسیه که به عنوان تامین آب منطقه به کار می‌رفت.
  • قنات دوم دارآباد: قنات سید آبگوشتی که در قسمت شرقی محله قرار دارد. این قنات تامین آب دارآباد و برخی نقاط و محله‌های تهران را به عهده دارد.
در مسیر کوه ‌نوردی دارآباد چه قنات‌هایی وجود دارد؟

فاصله کوه دارآباد با بخش های مهم شهر

در این بخش می‌خواهیم فاصله برخی مکان‌های دیدنی تهران را با محله داراباد تخمین و بیان کنیم. از این رو اگر شما نیز به این مطالب نیاز دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

  • فاصله پل طبیعت تا کوه دارآباد تهران: 14 کیلومتر
  • فاصله پارک لاله تا کوه دارآباد تهران: 19 کیلومتر
  • فاصله برج میلاد تا کوه دارآباد تهران: 21 کیلومتر
  • فاصله هتل مارلیک تا کوه دارآباد تهران: 17 کیلومتر

مکان‌ های دیدنی و گردشگری نزدیک به دارآباد تهران

اگر می‌خواهید تور تهران گردی جذابی را تجربه کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا مکان‌ های گردشگری تهران در اطراف محله دارآباد را به شما معرفی کنیم. این مکان‌ها به شرح زیر هستند:

آدرس: تهران، نیاوران، خ. شهید باهنر، کوچه سعادت

فاصله تا کوه دارآباد: ۱۱٫۸ کیلومتر

  • باغ پرندگان

آدرس: تهران، قاسم آباد، بلوار استقلال، بلوار کوهستان

فاصله تا کوه دارآباد: ۸٫۴ کیلومتر

  • مجموعه تفریحی – ورزشی توچال

آدرس: تهران، خ. ولنجک

فاصله تا کوه دارآباد: ۱۴٫۴ کیلومتر

آدرس: تهران، داراباد، خ. پورابتهاج، کوچه موزه

فاصله تا کوه دارآباد: 12.3 کیلومتر

  • موزه ملی و حیات وحش ایران

آدرس: تهران، داراباد، خ. پور‌ابتهاج، کوچه موزه

فاصله تا کوه دارآباد:۱۲٫۲ کیلومتر

  • پارک ساحلی دارآباد

آدرس: تهران، داراباد، خ. پور‌ابتهاج، خ. سبک رو

فاصله تا کوه دارآباد: ۱۲٫۱ کیلومتر

  • کاخ صاحبقرانیه

آدرس: تهران، کاشانک، خ. پاسداران

فاصله تا کوه دارآباد: ۱۱٫۵ کیلومتر

هتل های نزدیک کوه دارآباد تهران

کسانی که می‌خواهند تفریحات آخر هفته خود را به دیدن زیبایی‌های کوه دارآباد تهران و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن سپری کنند، می‌توانند هتل‌هایی را که در نزدیکی این مکان فعال هستند، رزرو کنند. برخی از این هتل‌ های تهران در نزدیکی کوه دارآباد عبارتند از:

هتل پنج ستاره هما 

هتل هما از بهترین هتل های 5 ستاره تهران بوده که دسترسی مناسبی به بخش های مهم شهر داشته و از این رو مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار میگیرد. از دیگر امکانات هتل هما میتوان به داشتن استخر، سونا جکوزی و سالن فیتنس اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 46، هتل هما
  • شروع قیمت از: 4,895,000 تومان
  • فاصله تا کوه دارآباد: 15.9 کیلومتر (22 دقیقه) 

هتل سه ستاره آپارتمان ملل تهران

این مجموعه که در سال 1380 افتتاح شده است، دارای ویژگی هایی همچون استخر، باشگاه بدنسازی، رستوران و کافی شاپ میباشد. 

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید ناصری، پلاک ۲۴
  • شروع قیمت از: 4,190,000 تومان
  • فاصله تا کوه دارآباد: 14.2 کیلومتر (23 دقیقه)

هتل پنج ستاره ویستریا تهران

هتل ویستریا از سال 1398 خدمات خود را به گردشگران ارائه میدهد. از امکانات بارز این مجموعه میتوان به داشتن تاکسی سرویس، پراکینگ اختصاصی، حمام ترکی و لاندری اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند، نبش خیابان احمدی زمانی، پلاک ۱
  • شروع قیمت از: 5.060.000 تومان
  • فاصله تا کوه دارآباد: 7.2 کیلومتر (23 دقیقه)

هتل آپارتمان دو ستاره سپهر تهران

این مجموعه با سابقه سالیان سال است که با ارائه امکاناتی نظیر استخر آب گرم، سالن زیبایی، استخر روباز، باشگاه بیلیارد و سالن ورزشی، نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فیاضی، چهارراه حسابی، کوچه سالور، پلاک ۱۱
  • شروع قیمت از: 3,490,000 تومان
  • فاصله تا کوه دارآباد: 14.2 کیلومتر (20 دقیقه)

هتل 4 ستاره الماس زعفرانیه تهران

یکی از تازه تاسیس ترین هتل های نزدیک کوه داراباد تهران، هتل الماس زعفرانیه تهران است که دسترسی آسانی به نقاط مهم شهر نظیر برج میلاد و پل طبیعت دارد. از امکانات این مجموعه میتوان به داشتن کافی شاپ، رستوران، فضای سبز، استخر، سونا و جکوزی اشاره نمود.

  • آدرس: خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، خیابان فیروزکوه شرقی، خیابان روشن یکم، دهکده نشاط ولیعصر (عج)
  • شروع قیمت از: 3,234,000 تومان
  • فاصله تا کوه دارآباد: 16.6 کیلومتر (29 دقیقه)

جمع بندی

اگر به کوهنوردی و تماشای طبیعت بکر و زیبا علاقه بسیاری دارید، حتما از محله و کوه دارآباد تهران دیدن کنید. این کوه دارای زیبایی‌های بسیاری است که سبب می‌شود توجه شما به آن جلب شود. همچنین سبب ایجاد تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما می‌شود. شما می‌توانید در روزهای پایانی هفته به همراه دوستان، آشنایان، اقوام و خویشاوندان خود به این محله بروید و از منظره زیبای آن‌جا نهایت لذت را ببرید.

 کوه دارآباد از چشم اندازهای بسیار جذابی برخوردار است که هرساله گردشگران زیادی از آنجا دیدن می‌کنند. ما نیز این مکان زیبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته توجه داشته باشید، اگر به قصد کوهنوردی به این مکان سفر می‌کنید، تجیهزات لازم را حتما با خود به همراه داشته باشید تا از بروز مشکل جلوگیری کرده باشید

سوالات متداول

صعود به قله کوه دارآباد چند ساعت زمان می‌برد ؟

صعود قله کوه دارآباد بستگی به انتخاب مسیر از سوی شما دارد. اما به صورت کلی مدت زمان صعود به قله دار آباد برای افراد نیمه حرفه‌ای بین 4 تا 6 ساعت و برای افراد حرفه‌ای بین 2 تا 5 ساعت زمان می‌برد.

چند مسیر برای  کوهنوردی دارآباد وجود دارد؟

به طور کلی سه مسیر برای کوهنوردی وجود دارد.  مسیر اول از سمت چپ دره شروع می‌شود. مسیر دوم از دره دارآباد می‌گذرد و برای افرادی که در کوه‌نوردی نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای هستند، مناسب است. مسیر سوم نیز از آبشار دارآباد عبور می‌کند.

چگونه به کوه دارآباد برسیم؟

شما می‌توانید از طریق مترو، تاکسی، اتوبوس، خودروی شخصی با استفاده از مسیریابی نقشه به این کوه سفر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

موج فشان چابهار در ساحل دریا بزرگ چابهار

پنج‌شنبه 19 مهر 1403
موج فشان چابهار، یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در طول سال، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب […]
موج فشان چابهار

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس