با خطوط مترو تهران آشنا شوید

تردد و رفت‌ و آمد در شهر شلوغ و پرترافیکی مثل پایتخت آن هم برای افراد شاغل، واقعاً کلافه‌کننده است. به همین علت شاهد استفاده این افراد از خطوط مترو تهران هستیم. علاوه بر این موارد افراد بسیاری برای رفت‌وآمد و گشت‌وگذار در نقاط مختلف تهران، استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی سریع را انتخاب می‌کنند.

خوشبختانه امکان استفاده از خطوط مختلف مترو برای بسیاری از نقاط تهران فراهم شده و همچنان در حال گسترش و توسعه است. این امر باعث می‌شود که برای استفاده بهتر از این وسیله پرسرعت، در مورد خطوط مترو تهران آگاهی لازم را کسب نمایید.

با خطوط مترو تهران آشنا شوید

نقشه خطوط مترو تهران ۱۴۰۳

از آنجا که استفاده از مترو به‌ عنوان قطار شهری پرسرعت روزبه‌روز با روندی افزایشی همراه است، به همین دلیل هر سال شاهد اضافه‌شدن ایستگاه‌های مختلف در خطوط هفت‌گانه متروی پایتخت هستیم. ازاین‌رو شهروندان تهرانی و کرجی بهتر است برای استفاده مطلوب از این وسیله، نقشه مترو جدید را در دسترس داشته باشند.

 با استفاده از جدیدترین نقشه مترو تهران در سال ۱۴۰۳، می‌توانید حتی خارج از مترو اطلاعات لازم در این زمینه را در دسترس داشته تا در روند رفت‌وآمد و استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی بهترین و بیشترین راندمان را داشته باشید.

نقشه خطوط مترو تهران ۱۴۰۳

تاریخچه مترو تهران

تاریخ پیدایش خطوط مترو تهران به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار باز می‌گردد. او که در سفر به کشورهای اروپایی شاهد استفاده مردم از تراموا بود، تصمیم گرفت استفاده از این تکنولوژی جدید را در کشور باب نماید. به همین دلیل پس از سفر قراردادی با یک شرکتی بلژیکی بست تا برای ساخت واگن اسبی در تهران اقدام نماید.

این شرکت نیز در زمان بسیار کوتاه با ساخت و انتقال ریل و واگن‌ ها به ایران اولین وسیله نقلیه ریلی در کشور را نمود. به‌این‌ترتیب شاهد استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۳۵۰ بودیم. در ادامه و با انجام تحقیقات و پژوهش‌های بسیار،  بهترین راهکار برای حل مشکل ترافیک احداث خطوط هفت‌گانه بود. به همین دلیل یک شرکت فرانسوی در سال ۱۳۵۶ اقدام به انجام عملیات احداث خط یک مترو تهران نمود که تا سال ۱۳۵۹ موفق به حفاری حدود ۲۳۰۰ متر تونل و ایجاد سه ایستگاه حد فاصله بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی شد.

 توسعه مترو در سال‌های بعد با لزوم استفاده از این وسیله نقلیه، برای نقاط مختلف شهر روندی افزایشی به خود گرفت. به‌طوری‌که خطوط ۵ تهران – گلشهر در سال ۱۳۷۷ و خطوط ۲ با ۹ ایستگاه در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد و این روند همچنان ادامه دارد.

تاریخچه مترو تهران

راهنمای خطوط متروی تهران

باتوجه‌به جدیدترین نقشه مترو تهران در نیمه اول سال ۱۴۰۳، هفت‌خط مترو در تمامی نقاط پایتخت پوشش داده شده که تراکم ایستگاه‌ها در مراکز شهر بیشتر است. روند توسعه این خطوط در آینده دور با اضافه‌کردن چهار خط باعث اتصال بیشتر نقاط مختلف پایتخت خواهد شد. در ادامه برای اطلاع بیشتر خوانندگان به خطوط مترو تهران خواهیم پرداخت.

خط ۱ مترو تهران

 این خط که در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد، با طول ۳۷.۵ کیلومتر و  ۲۹ ایستگاه با رنگ قرمز در نقشه مترو به‌نمایش‌درآمده است. خط یک نقطه اتصال شمال به جنوب پایتخت است. مترو کهریزک – تجریش با حرکت از خیابان شریعتی تا میرداماد، مسیر شمال به غرب پایتخت را آغاز می‌کند.

 در ادامه با عبور از اراضی عباس‌آباد، هفت‌تیر، مفتح، سعدی و اکباتان به میدان امام خمینی می‌رسد. با حرکت در طول خیابان خیام و عبور از خیابان شوش، مسیر خود را به سمت شهرری ادامه می‌دهد تا بهشت‌ زهرا و مرقد امام که یک ایستگاه مانده به ایستگاه پایانی است برسد. لازم به ذکر است طی‌کردن این مسیر مستلزم ۷۱ دقیقه صرف زمان خواهد بود. ۲۹ ایستگاه این خط شامل موارد زیل می‌باشند.

خط 1 مترو تهران

خط ۲ مترو تهران

این خط که در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد، با رنگ سرمه‌ای در نقشه مترو به‌نمایش‌درآمده است.  خط ۲ مترو با طول ۲۴.۵ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه نقطه اتصال غرب به شرق پایتخت است. خط مترو صادقیه فرهنگسرا با حرکت از بزرگراه رسالت و عبور از خیابان مدنی به سمت جنوب حرکت می‌کند.

 در ادامه با رسیدن به میدان بهارستان به سمت جنوب حرکت کرده و با عبور از خیابان اکباتان، به سمت میدان امام خمینی ادامه مسیر می‌دهد. با حرکت به سمت غرب و طی‌کردن خیابان آزادی از طریق بلوار تیموری به میدان صادقیه می‌رسد. لازم به ذکر است برای طی این مسیر، می‌بایست ۴۵ دقیقه زمان صرف نمایید. ۲۲ ایستگاه این خط در ادامه ذکر می‌شوند.

خط 2 مترو تهران

خط ۳ مترو تهران

خط ۳ مترو تهران که با رنگ آبی در نقشه آن را مشاهده می‌کنید، در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. این خط مترو تهران با ۳۳.۷ کیلومتر و ۲۵ ایستگاه شمال شرق تهران را به جنوب غرب متصل می‌کند. خط قائم – آزادگان در ابتدای مسیر در شهرک قائم حرکت خود را به سمت بزرگراه ارتش در جنوب غربی آغاز تا به میدان نوبنیاد برسد.

در ادامه با حرکت در بزرگراه صیاد شیرازی و عبور از گلبرگ، به سمت خیابان شهید بهشتی ادامه مسیر داده تا به خیابان ولیعصر برسد. با حرکت به سمت جنوب این خط مترو با راه‌آهن پیش رفته و سپس با عبور از پادگان قلعه مرغی، به بزرگراه آزادگان و ایستگاه آن می‌رسد. لازم به ذکر است برای طی این مسیر نیازمند ۶۰ دقیقه صرف زمان خواهید بود. ایستگاه‌های این قطار شهری پایتخت شامل موارد زیر می‌شود.

خط 3 مترو تهران

خط ۴ مترو تهران

این خط که با رنگ زرد در نقشه مترو تهران قابل‌مشاهده است، در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. خط ۴ مترو با ۲۲.۴ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه و سه انشعاب فرودگاه مهرآباد، نقطه اتصال خیابان پیروزی تا علامه جعفری است. این قطار شهری با حرکت در امتداد خیابان پیروزی و تغییر مسیر به سمت غرب، با عبور از میدان شهدا و ابن سینا وارد خیابان انقلاب و خیابان آزادی می‌شود.

 با حرکت در خیابان آزادی و ادامه مسیر در طول جاده مخصوص کرج، به ایستگاه بیمه و جایی که مسیر دوشاخه می‌شود می‌رسد. خط اصلی از این ایستگاه تا نبش بزرگراه علامه جعفری ادامه دارد. دو ایستگاه آیت‌الله کاشانی و چهارباغ نیز در ابتدای این خط بوده که درحال‌توسعه هستند. مسافران برای طی این مسیر می‌بایست ۴۵ دقیقه زمان صرف نمایند. ایستگاه‌های خط ۴ مترو تهران  شامل موارد زیر می‌باشند.

خط 4 مترو تهران

خط 5 مترو تهران

این خط که در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد، با رنگی سبز در نقشه مترو تهران به‌نمایش‌درآمده است. خط پنج با طول ۶۷.۵ کیلومتر و ۱۳ ایستگاه مسافران را از ایستگاه صادقیه در غرب تهران، تا ایستگاه هشتگرد قدیم و ایستگاه قاسم سلیمانی جدید در شرق استان البرز جابه‌جا می‌کند.

 این خط که در موازات راه‌آهن تهران – قزوین حرکت می‌کند، روزانه مسافران کرج و گلشهر را تا تهران جابه‌جا می‌کند. باتوجه‌به طول مسیر بیشتر این خط مترو، چند قطار سریع‌السیر در تایمی خاص کار جابه‌جایی مسافران در این مسیر را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که طی‌کردن این مسیر نیازمند ۷۵ دقیقه زمان خواهد بود. خط گلشهر به صادقیه شامل ایستگاه‌های زیر می‌باشند.

خط 5 مترو تهران

خط ۶ مترو تهران

این خط که با رنگ صورتی در نقشه قابل‌مشاهده است، در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز نمود. خط ۶ دارای ۴۲ کیلومتر بوده  که در حال حاضر ۳۲.۴ کیلومتر آن فعال است. ۲۰ ایستگاه از ۳۱ ایستگاه این خط فعال بوده و مسافران را در حدفاصل دولت‌آباد در جنوب شرق تا کوهسار در شمال غرب تهران جابه‌جا می‌کند.

 بعد از حرکت از ایستگاه دولت‌آباد ۴ ایستگاه چشمه‌علی، ابن بابویه، میدان و حرم عبدالعظیم را در این مسیر داریم که فعلاً غیرفعال هستند. ضمن اینکه ایستگاه‌های میدان خراسان، شهدای هفده شهریور، سرباز، بهار شیراز، نجات‌اللهی، کاشان و کن نیز جزو ایستگاه‌های غیرفعال این خط هستند. مسافران برای طی این مسیر می‌بایست ۵۶ دقیقه زمان صرف نمایند. ایستگاه‌های فعال این خط شامل موارد زیر می‌شوند.

خط 6 مترو تهران

خط ۷ مترو تهران

این خط که در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد، دارای ۲۷ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه است. خط ۷ مترو تهران که با رنگ بنفش در نقش قابل‌مشاهده است، از ایستگاه بسیج در شرق تهران مسافران را به میدان کتاب در شمال تهران جابه‌جا می‌کند. لازم به ذکر است که قبل از ایستگاه بسیج، ایستگاه ورزشگاه تختی قرار دارد که فعلاً درحال‌توسعه است. لازم به ذکر است که ایستگاه شهدای هفده  شهریور در این خط نیز فعلاً غیرفعال است. مدت‌زمان لازم برای طی این مسیر ۴۵ دقیقه خواهد بود. ایستگاه‌های این خط در بخش زیر ذکر می‌شوند.

خط ۷ مترو تهران

ساعت فعالیت خط 1 تا 7 مترو تهران

روی هم رفته اکثر خطوط مترو تهران ساعت فعالیت یکسانی دارند. در روزهای عادی، خطوط مختلف از ساعت 5.30 کار خود را شروع کرده و تا ساعت 22 ادامه می‌دهند. جمعه و روزهای تعطیل دیگر نیز، خطوط مترو تهران از ساعت 6 صبح الی 22 کار خود را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که خط 5 (خط کرج به تهران) استثنا بوده و متروی این خط، راس ساعت 4.30 دقیقه صبح حرکت خود را آغاز می‌کند.

خطوط انشعابی مترو تهران

در هنگام آشنایی با خطوط مترو تهران، یکی از مهم ترین موارد، خطوط انشعابی مترو تهران است که در ادامه شرح داده می‌شوند.

خط انشعابی فرودگاه امام خمینی

این خط با ۳۰ کیلومتر  دارای ۴ ایستگاه برون‌شهری در خط ۱ متروی تهران است. این خط مترو حرکت خود را  از ایستگاه شاهد – باقرشهر آغاز و بعد از عبور از ایستگاه‌های شهر آفتاب و واوان به شهر فرودگاهی امام خمینی و اتمام مسیر می‌رسد. ساعت کار این خط از ساعت ۷:۲۰ تا ۱۹:۲۰ دقیقه بوده و مدت‌زمان حرکت در این مسیر ۴۰ دقیقه خواهد بود.

خط انشعابی فرودگاه مهرآباد

این خط با دو کیلومتر و  ۲ ایستگاه، یکی دیگر از خطوط انشعابی متروی تهران در خط ۴ است. شروع حرکت این مترو از ایستگاه بیمه آغاز و در ادامه با عبور از ایستگاه مترو پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد به ایستگاه مترو پایانه ۴ و ۶  در انتهای مسیر می‌رسد. ساعت کار این خط از ساعت  ۵:۳۷ دقیقه تا ۲۲:۳۰ دقیقه و مدت‌زمان حرکت در این مسیر ۴ دقیقه است.

خط انشعابی هشتگرد

این خط که با رنگ سبز در نقشه مترو نمایان است، دارای ۲۶ کیلومتر و ۲ ایستگاه سلیمانی و فخری‌زاده است. ساعت کار این خط از ساعت ۶ تا ۱۵:۴۰ دقیقه و مدت‌زمان حرکت در این مسیر نیز ۴۰ دقیقه خواهد بود.

قیمت بلیت مترو تهران

بسته به استفاده از بلیت تک‌سفره و یا کارت بلیت و حرکت از نقاط مختلف پایتخت با مترو، هزینه بلیت آن متفاوت خواهد بود. براین‌اساس نرخ بلیت تک‌سفره در نیمه اول سال  ۱۴۰۳ در خطوط اصلی ۴ هزار تومان و در خطوط ۵ معادل  ۵ هزار تومان اعلام شده است.

چنانچه از کارت بلیت برای خطوط مترو تهران استفاده می‌کنید، نرخ سفر شما به‌صورت هوشمند و باتوجه‌به مسافت طی شده محاسبه می‌شود. تحت این شرایط به‌ازای هر کیلومتر ۱۴۷ ریال به قیمت پایه ۲۵۰۰ تومان ورودی به مترو اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که در موقع خروج از مترو، می‌بایست کارت بلیت خود را روی اسکنرهای موجود در گیت خروجی بزنید تا خروج شما ثبت شود.

 در غیر این صورت و یا حضور بیش از دو ساعت در مترو، هزینه به‌صورت کامل به مبلغ ۳۴۰۰ تومان از کارت بلیت شما کسر خواهد شد. لازم به ذکر است که مسافران کرجی شامل تابع مسافت نشده و هزینه سفر آنها معادل ۳۴۰۰ تومان خواهد بود.

ایستگاه‌ های مناسب نابینایان در خطوط مترو تهران

به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد افراد نابینا،  شهرداری تهران اقدام به تجهیز مسیر خطوط مترو تهران برای این عزیزان نموده است. به‌طوری‌که ۶۱ درصد از ایستگاه‌های مترو مجهز به مسیر رفت‌وآمد این افراد است. در مجموع از بین ۱۵۶ ایستگاه فعال در خط مترو، ۹۶ ایستگاه آن برای افراد نابینا تجهیز شده است.

 ۷۲ درصد از خط یک، ۷۲ درصد از خط دو، ۵۳ درصد از خط سه، ۶۵ درصد از خط چهار، ۳۰ درصد از خط پنج، ۶۰ درصد از خط  شش و ۶۲ درصد از خط ۷ مترو تهران مجهز به مسیر نابینایان است.

  • خط یک: شهدای هفتم تیر – شهید بهشتی – شهید همت – شهید حقانی – دکتر شریعتی – قلهک – شهید – صدر – قیطریه – تجریش – امام خمینی – پانزده خرداد – شوش – شهرری – نمایشگاه شهر آفتاب – فرودگاه امام خمینی – دروازه‌دولت – شهید مفتح – مصلی امام خمینی
  • خط دو: دانشگاه علم و صنعت – فرهنگسرا – شهید باقری – سرسبز – فدک – سبلان – شهید مدنی – جانبازان – امام حسین – دروازه‌شمیران – بهارستان – ملت – شادمان – طرشت
  • خط سه: نوبنیاد – خواجه عبدالله انصاری – نعمت‌آباد – شهرک شریعتی – زمزم – راه‌آهن – جوادیه – مهدیه – میدان جهاد – تئاتر شهر
  • خط چهار: میدان شهدا – فردوسی – شهرک اکباتان – میدان آزادی – توحید – علامه جعفری – شهرک اکباتان
  • خط پنج: ورزشگاه آزادی – چیتگر
  • خط شش: امیرکبیررضاییبعثتکیان‌شهرکارگرشهرک آزمایشمرزدارانیادگار امامستاریاشرفی اصفهانی
  • خط هفت: بسیج – آهنگ – چهل‌تن – کمیل – رودکی – شهید نواب صفوی – برج میلاد – میدان صنعت – شهید داد‌مان – مدافعان سلامت

ایستگاه‌های مناسب ویلچر در خطوط مترو تهران

به همت شهرداری تعدادی  از خطوط مترو تهران مجهز به مسیر رفت‌وآمد افراد معلول و کم‌توان است با ویلچر شده که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • ایستگاه مناسب ویلچر خط ۱ مترو تهران به همراه انشعاب: قلهک – دکتر شریعتی – میرداماد – شهید بهشتی – شهید مفتح – شهدای هفتم تیر – سعدی – امام خمینی – خیام – شوش – پایانه جنوب – شهید بخارایی – علی‌آباد – جوانمرد قصاب – شهرری – پالایشگاه – شاهد – باقرشهر – فرودگاه امام خمینی – حرم امام خمینی – کهریزک
  • ایستگاه مناسب ویلچر خط ۲: صادقیه – طرشت – دانشگاه شریف – شادمان – امام خمینی – امام حسین – شهید مدنی – جانبازان – سرسبز – دانشگاه علم و صنعت – شهید باقری – تهرانپارس
  • ایستگاه‌های مناسب ویلچر در خط 3: ایستگاه شهید بهشتی
  • ایستگاه مناسب ویلچر در خط ۴: ایستگاه شادمان – ارم سبز
  • ایستگاه مناسب ویلچر در خط ۵: صادقیه – ارم سبز – ورزشگاه آزادی – چیتگر – ایران‌خودرو – وردآورد – گرم‌دره – اتمسفر – کرج –محمدشهر – گلشهر
  • ایستگاه مناسب ویلچر در خط ۶: کیان‌شهر – امیرکبیر – امام حسین – شهدای هفتم تیر
  • ایستگاه مناسب ویلچر در خط ۷: مدافعان سلامت –  بسیج
ایستگاه‌های مناسب ویلچر در نقشه مترو تهران

اپلیکیشن خطوط مترو تهران

یکی از مهم‌ترین روش‌های حمل‌ونقل در پایتخت با حجم بالای ترافیک آن، استفاده از خطوط مختلف مترو است. ازآنجاکه فعالیت خطوط مترو تهران از صبح زود آغاز می‌شود، بسیاری افراد به‌خصوص شاغلین و محصلین از این وسیله حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد خود استفاده می‌کنند.

باتوجه‌به اینکه خطوط مترو در نقاط مختلف تهران درحال‌توسعه است، می‌توانید به‌منظور کسب اطلاعات به‌روز همچنین تعداد خطوط مترو تهران و ساعت‌های فعالیت هر خط از اپلیکیشن مترو تهران استفاده کنید. با دانلود این برنامه متناسب با سیستم‌عامل گوشی خود به کامل‌ترین نقشه و راهنمای مترو دسترسی خواهید داشت.

هتل های نزدیک خطوط مترو تهران

اقامت در پایتخت کشور و استفاده از امکانات تفریحی و گردشگری آن، می‌تواند یکی از خاطرات لذت‌بخش سفر به تهران باشد. باتوجه‌به حجم بالای مسافران داخلی و خارجی به تهران هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس و مجهزی در پایتخت وجود دارد.

 این هتل‌های مجهز و لوکس در تهران در کنار امکانات رفاهی مناسب، دسترسی راحتی به جاذبه‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری پایتخت دارند. برخی از این هتل‌ها، نزدیک قطار شهری تهران هستند که همین امر، باعث سهولت در رفت‌وآمد مسافران و میهمانان در مدت‌زمان اقامت آنها خواهد شد. در ادامه چند مورد از بهترین هتل های تهران نزدیکی مترو تهران را معرفی می‌کنیم.

هتل پارسیان کوثر تهران : ميدان ولی عصر، مقابل اداره پست، کوچه شهید مولایی (نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه میدان ولیعصر با فاصله تنها چند متر)

هتل بهار تهران : بین پیچ شمیران و دروازه دولت، خیابان انقلاب، نبش خیابان بهار جنوبی، پلاک ۵ ( نزدیکترین ایستگاه : ایستگاه مترو دروازه دولت با فاصله کمتر از 500 متر)

هتل ویستریا تهران : تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند، نبش خیابان احمدی زمانی، پلاک ۱ ( نزدیکترین ایستگاه : ایستگاه مترو تجریش با فاصله حدودا 300 متر)

هتل آرمان تهران : خیابان سعدی، خیابان اکباتان، نرسیده به مترو ملت ( نزدیکترین ایستگاه : ایستگاه مترو ملت با فاصله چند قدمی)

بهترین هتل‌های تهران

رزرو هتل از های هتل

یکی از مسائل مهم در برنامه‌ریزی برای سفر، مشخص‌کردن محل اقامت در شهر موردنظر است. در کنار استفاده از تماس مستقیم با هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در شهرهای مختلف کشور، می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام به رزرو اتاق در شهر موردنظر نمایید. های هتل به‌عنوان یکی از سامانه‌های جامع رزرواسیون، می‌تواند شما را در انتخاب هتل و فرایند رزرو یاری نماید.

شما می‌توانید با ورود به سایت های هتل با درج مشخصات شهر موردنظر، زمان ورود و خروج و تعداد نفرات، شاهد لیستی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف در شهر موردنظر باشید. در ادامه با انتخاب اتاق متناسب با معیارها و زمان سفر، اقدام به رزرو نمایید. در پایان فرایند رزرواسیون با پرداخت هزینه، یک رسید تایید برای کاربر صادر شده که می‌بایست در زمان ورود به هتل آن را ارائه نماید.

سوالات متداول

تهران دارای چند خط مترو برای جابه‌جایی مسافر است؟

تهران به‌عنوان پایتخت کشور دارای هفت‌خط متر و است که ۵ خط آن شهری و دو خط آن برون‌شهری است.

فعالیت مترو تهران از چه ساعتی است؟

خطوط مختلف متروی پایتخت از ساعت  ۵:۳۰ دقیقه تا ۲۲ در ایام هفته و در ایام تعطیل با نیم ساعت تأخیر آماده ارائه خدمات به مسافران است.

آیا امکان استفاده از خطوط مترو برای افراد کم‌توان و معلول وجود دارد؟

بله. شهرداری تهران به‌منظور رفاه حال ناشنوایان و معلولان عزیز اقدام به تجهیز مسیر در بسیاری از خطوط مترو تهران نموده است. به‌طوری‌که در حال حاضر ۶۰ درصد از خطوط مترو برای عبور ویلچر و ۶۱ درصد برای مسیر عبور نابینایان تجهیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاروانسرای زین الدین یزد

پنج‌شنبه 3 آبان 1403
کاروانسرای زین‌الدین یزد یکی از کاروانسراهای تاریخی و زیبا در استان یزد است که با معماری خاص و منحصر به […]
کاروانسرای زین الدین یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس