همه چیز درباره کوه گِل افشان چابهار

اگر به چابهار سفر می‌کنید، باید حتما از پدیده طبیعی کوه گِل افشان چابهار دیدن کنید. این پدیده زمین‌شناسی نادر به قدری زیباست که چشمان هر بیننده‌ای را مسحور خود خواهد کرد. اما این پدیده چیست و چگونه اتفاق میفتد. طی گِل ‌فِشان، گل‌ و لای زیر زمین به صورت چشمه ‌به سطح زمین می‌رسند و اشکال زیبایی را به خود می‌گیرند. اگر می‌خواهید بدانید گل فشان چیست؟ چگونه به وجود می‌آید و در کجا قرار دارد حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی کوه گل افشان چابهار

هفت عدد کوه گل افشان در چابهار وجود دارد اما ما در این مطلب می‌خواهیم به بزرگ‌ترین آن‌ها بپردازیم. این کوه که در جاده‌ی كهیر به تنگ قرار دارد، بزرگ‌ترین کوه گل فشان ایران است. شکل کوه گل فشان چابهار مخروطی و در زمينی مسطح واقع شده است. گل فشان سه تپه كوچک دارد كه يكی از آن‌ها مانند یک آتشفشان فعال می‌باشد و بقيه نيز چند سال است که غيرفعال شده‌اند. این جاذبه حدودا 100 کیلومتر از شهرستان چابهار فاصله دارد و در بندر تنگ واقع شده است، به همین دلیل با نام کوه های گل افشان بندر تنگ هم شناخته می‌شود.

ارتفاع این تپه‌ها به 100 متر می‌رسد و دارای چندین دهانه به قطر چند سانتیمتر تا چند متر است كه اگر کوه فعال باشد از این دهانه‌ها به تناوب گل خاكستری رنگ خارج و سرازير می‌شود. زمان خارج شدن گل از تپه‌ها تقریبا هر 15 دقیقه یکبار است که با لرزش خاک، گاهی صدایی شبیه شلیک همراه است.

لازم به ذکر است که نمونه‌های دیگری از کوه های گل افشان جهان در سایر مناطق دنیا مانند جمهوری آذربایجان و آمریكای مركزی وجود دارد اما کوه گل فشان چابهار بهترین و زیباترین نمونه آن است.

گل افشان چیست؟

گل افشان در چابهار در واقع یک پدیده کاملا طبیعی است که همین امر هم باعث شده همه از دیدن آن تعجب کنند. کوه گل افشان چابهار دارای تپه‌هایی متعدد است که اکنون یکی از آن‌ها فعال است. روی این کوه چندین دهانه با قطر چند سانتی‌متری وجود دارد که از آن‌ها گل پرتاب و جاری می‌گردد. در این پدیده گل و لایی که زیر زمین هستند با یک حرکت به سطح زمین رسیده و شکل ماهوری پیدا می‌کنند، سپس روی دامنه کوه جاری می‌شوند. این پدیده علاوه بر زیبایی، خواص فراوانی هم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

راه های دسترسی به کوه گل افشان چابهار

برای مشاهده پدیده گل افشان چابهار باید از تپه هایی در حدود 100 متر بالا بروید. اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد و خبری از بارندگی نباشد، می‌توانید به راحتی از این کوه بالا بروید اما در غیر این صورت بالا رفتن از آن‌ها کاری دشوار است.

کوه گل فشان کجاست؟

آدرس گل فشان چابهار درست در صد کیلومتری آن و دشت کهیر می‌باشد. این کوه حیرت‌آور از جذاب‌ترین دیدنی های چابهار می‌باشد که هر مسافری از دیدن آن متعجب خواهد شد. بزرگ‌ترین کوه گل افشان ایران در فاصله 95 كیلومتری از بندر كنارک از سمت غرب، در دشت وسیع كهیر و نرسیده به روستای تنگ قرار دارد.

کوه گل افشان چابهار مجموعه‌ای از تپه‌هایی با ارتفاع متفاوت است که در حال حاضر یکی از آن‌ها فعال بود و شبیه آتش‌فشان عمل می‌کند. در اطراف این تپه‌ها هیچ گیاهی رشد نمی‌کند، همچنین به دلیل اینکه زمین اطراف آن کاملا مسطح است، از فواصل دور هم می‌توان آن‌ها را دید.

امکانات کوه افشان چابهار

در اطراف پدیده گل فشان در چابهار، امکانات فراوانی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی
  • بوفه
  • آنتن تلفن همراه
  • جاده ی آسفالت
  • آلاچیق با سایه‌بان
  • آب آشامیدنی
  • فروشگاه

خواص گل افشان چابهار

گل افشان چابهار علاوه بر جنبه زیبایی که دارد، دارای خواص و کاربردهای زیادی هم می‌باشد. برای مثال بسیاری از افراد از گل و لای خارج‌شده از کوه، برای سفال‌سازی و کوزه‌گری استفاده می‌کنند. همچنین بر طبق یافته‌های پزشکی، این گل و لای خواص درمانی فراوانی به خصوص برای مفاصل، بیماری‌های پوستی، کمر درد و … دارد. این گل‌ها حتی برای درمان تنگی عضلانی و انقباض عروق نیز استفاده می‌شوند و گاهی از گازهای استخراج‌شده به همراه آن‌ها، بهره‌برداری می‌شود.

بهترین زمان بازدید از کوه گل افشان چابهار

همان‌طور که بهترین زمان سفر به چابهار در فصول پاییز و بهار می‌باشد، بهترین زمان بازدید از این پدیده زیبای زمین‌شناسی نیز در این دو فصل است. اگر می‌خواهید هزینه سفر شما مقرون‌به‌صرفه باشد و بهترین سفر زندگی خود را تجربه کنید، پیشنهاد می‌دهیم از تور چابهار های هتل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین پارک های ساحلی قشم

دوشنبه 4 دی 1402
سفر به قشم یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای هر مسافری خواهد شد. این جزیره سرشار از جاذبه‌های گردشگری به خصوص از […]
پارک های ساحلی قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس