همه چیز درباره پارک های شیراز + آدرس و ساعت فعالیت

شیراز با داشتن طبیعت کوهستانی و آب و هوای معتدل، پتانسیل مناسبی برای احداث پارک‌های متنوع دارد. در پارک های شیراز، عطر خوش بهارنارنج، در میان کاج‌های سر به‌فلک کشیده می‌پیچد و فضایی فرح‌بخش را ایجاد می‌کند. پارک های شیراز اغلب برحسب طبیعت و کاربردهای ویژ‌ه‌ای که دارند، دسته‌بندی می‌شوند. پارک‌های جنگلی، پارک‌های کوهستانی و پارک‌های بزرگ شیراز از جمله محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز برای گذراندن اوقات خوش در کنار عزیزانتان هستند.

این پارک‌ها در مناطق متعدد شیراز پراکنده‌اند، پوشش گیاهی بوستان‌های شیراز اغلب با درختان کاج، نخل، نارنج، افرا، بلوط، بید و نارنج مزین شده است‌. علاوه‌بر این در برخی پارک های شیراز، وسایل بازی، دریاچه مصنوعی، شهربازی و زمین‌های بازی وجود دارد که باعث می‌شود محیط پارک، فضایی نشاط‌بخش باشد. به‌دلیل قرار گرفتن شیراز در کوهپایه‌ رشته کوه زاگرس، تعداد پارک‌های کوهستانی و جنگلی در آن زیاد است.

معرفی پارک های شیراز

لیست پارک های شیراز

پارک های شیراز عبارت اند از:

نام پارکآدرس پارکساعت بازدید
پارک گلستان شیرازشیراز، باهنر، بلوار علامه امینی، خ. گلزار، بلوار سنگی۲۴ ساعته باز
پارک کوهستانی دراک شیرازشیراز، ابتدای بلوار حسینی الهاشمی، پارک کوهستانی دراک شیرازتابستان و بهار: 8:00 صبح الی 20:00 شب پاییز و زمستان: 8:00 صبح الی 17:00 بعدازظهر
پارک سعدی شیرازشیراز، بلوار بوستان، روبروی باغ دلگشا۲۴ ساعته باز
پارک شهروند شیرازشیراز، بلوار اتحاد۲۴ ساعته باز
پارک آبی کوثر شیرازشیراز، بلوار فرهنگ شهر، ایستگاه ۱۱ از ساعت 7 صبح الی 23:30
پارک مروارید شیرازشیراز، کوی الزهرا، بلوار رازی۲۴ ساعته باز
پارک آزادی شیرازشیراز، بلوار آزادی، میدان گاز۲۴ ساعته باز
پارک ولیعصر شیرازشیراز، ضلع جنوبی فلکه ولیعصر، بوستان ولیعصرشبانه روزی
لونا پارک شیرازشمال شرق شیراز، جنب دروازه قرآن، بلوار آیت‌الله ربانی8 صبح تا 24 بامداد
پارک مروارید شیرازشیراز، منطقه ۲ شیراز، خیابان دلاوران بسیج8 صبح تا 24 بامداد
پارک جنگلی انقلاب زرقان (پارک پالایشگاه) شیرازشیراز، آزادراه شیراز-مرودشت، شهر جدید صدرا24 ساعته
پارک حدیث شیرازشیراز، بلوار پاسداران، پاسداران53شبانه روزی
بوستان سایه شیرازشیراز، بلوار رسول اعظم، مجاور پارک نمازشبانه روزی
پارک بزین شیرازشیراز، منطقه ۱۰ شهرک استقلال، نرسیده به شهرک گلستان24 ساعته
پارک کوهپایه شیرازشیراز، دروازه قرآن، به طرف هفت تنان24 ساعته
پارک بعثت شیرازشیراز، بلوار بعثتاز ۹:۳۰ تا ۲۱:30
پارک جنگلی جنت شیرازشیراز، ابتدای جاده بوشهر، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید فرزدقی 24 ساعته

معرفی بزرگ ترین پارک های شیراز

پارک های بزرگ شیراز، دلیل خوبی برای گشت و گذار و فرار از وقت گذرانی در آپارتمان‌های کوچک هستند. این پارک‌ها اغلب قدمت زیادی دارند و دارای درختانی تنومند و پوشش گیاهی زیبا و ارزشمند هستند. بزرگ ترین پارک های شیراز عبارتند از:

پارک کوهستانی دراک شیراز

این مکان در سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت ۴۸۰ هکتار افتتاح شد. این پارک در دامنه کوه‌ها بنا شده و دارای امکاناتی از قبیل زیپ لاین طولانی، سرویس بهداشتی و نمازخانه است. نام‌های دیگر مجموعه تفریحی دراک، کوه مستسقی یا کوه مادر است که دلیل نامگذاری آن به کوه‌ واقع در این پارک مربوط می‌شود. این کوه در شمال غربی شیراز قرار گرفته و دارای لوحی سنگی است که مشخصات و ارتفاع کوه روی آن نوشته شده است. پارک دراک، یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح کوهستانی، کوه‌نوردی، تله‌کابین سواری، تله سیژ سواری و رستوران گردی است. در این پارک بخش‌های زیر وجود دارد:

  • شهربازی
  • باغ پرندگان
  • زیستگاه حیوانات
  • رستوران
  • دریاچه مصنوعی
  • ‌کافه‌ها
  • مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه سواری و موتور سواری
  • باغ گیاهان دارویی
  • چشمه آب بهرامی
  • پل معلق

آدرس: ابتدای بلوار حسینی الهاشمی

ساعت کاری: شبانه روزی

پارک کوهستانی دراک

پارک آزادی شیراز

پارک آزادی، با داشتن بیش از ۲۱ هکتار مساحت از جمله وسیع‌ترین پارک های شیراز به‌شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد. این پارک برای تمامی سنین، تفریحاتی بسیاری دارد. وجود فضای سبز، زمین بازی والیبال، تنیس، بسکتبال و اسکیت باعث شده که پارک آزادی گزینه محبوب بسیاری از جوانان و نوجوانان باشد. البته این پارک دارای شهربازی بزرگ، آبنماهای زیبا، خانه فرهنگ، نمازخانه، تالار نمایش، لانه پرندگان، دریاچه مصنوعی و غرفه‌های متعدد است. این پارک در گذشته با نام بوستان فرحناز شناخته می‌شد و در نزدیکی باغ جهان نما و آرامگاه حافظ قرار گرفته است.

آدرس: بلوار آزادی

ساعت کاری: شبانه روزی

پارک شهروند شیراز

این پارک با وسعت 13 هکتاری و طبیعتی مملو از درختان کاج، یکی از بهترین پارک‌ها برای کسب آرامش و نفس کشیدن در هوای پاک است. جالب است بدانید که پارک شهروند، لقب تمیزترین پارک شیراز را به خود اختصاص داده است. در این پارک فرهنگ سرای بزرگی وجود دارد که در آن کلاس‌های هنری و فرهنگی مانند آشپزی، موسیقی، معرق چوب، تلاوت قرآن، مجسمه‌سازی، کامپیوتر، چرم دوزی، نقاشی و … برگزار می‌شود.

نقطه قوت پارک شهروند شیراز، وجود کتابخانه‌ای بزرگ است که هدف از ساخت آن افزایش سطح مطالعه در کودکان و نوجوانان است. دیدن پارک شهروند در شب با نورپردازی زیبایی که در معابر آن وجود دارد، توصیه می‌شود. در پارک شهروند امکانات زیر وجود دارد:

  • مسیرهای اسکیت، پیاده‌روی و دوچرخه سواری
  • وسایل بازی مناسب کودک و بزرگسال
  • فوتبال دستی
  • زمین فوتبال با چمن مصنوعی
  • فواره‌هایی با نورپردازی زیبا در شب
  • آلاچیق
  • زمین والیبال و بسکتبال

آدرس: شیراز، بلوار اتحاد

ساعت کاری: شبانه روزی

پارک شهروند

پارک های شیراز با وسایل بازی

خوشبختانه شیراز شهری است که در زمینه ساخت و نصب وسایل بازی و بدنسازی در پارک‌ها بسیار پیش‌رو بوده است. از این رو بسیاری از پارک های شیراز دارای وسایل بازی متنوعی برای استفاده رایگان عموم مردم هستند. از جمله پارک‌های مجهز به وسایل بازی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک بعثت شیراز

این پارک در ورودی باغ عفیف آباد قرار گرفته و می‌تواند گذرگاهی دلپذیر برای رسیدن به این باغ باشد. معماری حیرت‌انگیز و مدرن این پارک به‌وسیله مهرداد ایروانیان در زمینی به وسعت ۱.۶ هکتار، انجام شده است. لازم به ذکر است که پارک بعثت در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و در میان این پارک بنای کوشک باشکوهی وجود دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید. کوشک اکنون به مرکز شیرازشناسی تبدیل شده و یکی از بناهای فرعی این پارک به‌شمار می‌رود‌.

در بوستان بعثت، مسیرهای پیاده‌روی زیادی وجود دارد که برای ورزش کاملاً مناسب هستند. این پارک در دو فاز بنا شده که به فاز دوم آن پیست اسکیت و محوطه ورزش صبحگاهی اضافه شده است. امکانات بوستان بعثت عبارتند از:

  • آبنمای موزیکال
  • زمین‌های ورزشی فوتبال و والیبال
  • میز پینگ پنگ
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ

آدرس: شیراز، بلوار بعثت

ساعت کاری: ۹:۳۰ تا ۲۱:30

لونا پارک شیراز

لونا پارک مجموعه‌ای کم‌نظیر از انواع بازی‌های هیجان‌انگیز مانند ترن هوایی، چرخ و فلک، پینت بال و لیزر تگ را در خود جای داده است. جالب است بدانید که این پارک در دامنه کوهی به نام بابا کوهی قرار گرفته است و یکی از زیباترین مناظر کوهستانی را در جوار دروازه قرآن دارد. شهربازی لونا پارک دارای تفریحاتی مناسب برای گروه‌های سنی مختلف است. از جمله بازی‌های این شهربازی می‌توان به میمون گردان، صندلی پرنده، رنجر، آکروجت، ماشین مسابقه و دایناسور اشاره کرد.

اتاق‌های گریم لونا پارک شیراز، محل مناسبی برای شکار عکس‌های جالب از کودکان هستند. در این پارک فضاهایی سرپوشیده مخصوص برای بانوان نیز وجود دارد. در لونا پارک امکانات دیگری مانند رستوران‌های سنتی از قبیل رستوران باکویه، بوفه‌های متنوع، نمازخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد که باعث رفاه بازدیدکنندگان می‌شوند. لونا پارک به موزه هفت تنان، آرامگاه حافظ و خواجوی کرمانی نزدیک است.

آدرس: شمال شرق شیراز، جنب دروازه قرآن، بلوار آیت‌الله ربانی

ساعت کاری:  8 تا 12 شب

پارک مروارید شیراز

این پارک تلفیق تفریح و علم آموزی را برای کودکان به‌کار برده است. در پارک مروارید تابلوها، مفاهیم، چراغ راهنمایی و پل هوایی برای کودکان وجود دارد. این موضوع در جهت افزایش آگاهی کودکان در این زمینه ایجاد شده است. بوستان مروارید که در گذشته به پارک عطا خان معروف بود، یکی از پارک‌های آموزشی شیراز برای کودکان محسوب می‌شود. در این پارک وسایل بدنسازی، بازی کودک و سرویس بهداشتی وجود دارد.

آدرس: منطقه ۲، خیابان دلاوران بسیج

ساعت کاری: 8:30 تا 12 شب

بوستان سعدی شیراز

بوستان سعدی را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردش خانوادگی به‌شمار آورد؛ زیرا دارای وسایل بازی بادی، ترامپولین و الاکنگ است. وجود حصار در بیرون زمین بازی کودکان به امنیت فکری و آرامش والدین کمک می‌کند‌. بوستان سعدی برای تمام گروه‌های سنی بالاخص کودکان ۷ تا ۱۴ سال است. محدودیتی برای ورود همه افراد به پارک سعدی وجود ندارد.

آدرس: بلوار بوستان، روبروی باغ دلگشا

ساعت کاری: همه روزه از 8:30 تا 22:30

بوستان سعدی

پارک جنگلی های شیراز

پارک جنگلی های شیراز به لطف وجود طبیعت کوهستانی در شیراز، فراوان هستند. مزیت اصلی پارک‌های جنگلی امکان پیک نیک‌های خانوادگی و نفس کشیدن در محیطی پاک است. از جمله معروف‌ترین پارک‌های جنگلی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک جنگلی انقلاب زرقان (پارک پالایشگاه) شیراز

پارک جنگلی انقلاب زرقان در مکانی خارج از شهر شیراز قرار گرفته است و از قدیمی‌ترین پارک‌های مصنوعی شیراز محسوب می‌شود. این پارک در زمان پهلوی افتتاح شد و دارای درختان کاج، چنار و صنوبر کهن در گوشه و کنار خود است. مساحت پارک زرقان 250 هکتار است. این پارک در مسیر رسیدن به آثار تاریخی مرودشت یعنی تخت جمشید قرار دارد که از این نظر گزینه مناسبی برای اتراق و استراحت بین مسیر محسوب می‌شود.

پارک جنگلی انقلاب زرقان یکی از بهترین پارک های شیراز برای پیکنیک و کمپینگ است و به‌دلیل جنگلی بودن آن لازم است در مراقبت از آن دقت ویژه داشته باشید. بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی زرقان آخر هفته و روزهای بهار است که آب دریاچه به میزان کافی وجود داشته باشد و شرایط برای تفریحاتی مانند قایق سواری امکان‌پذیر باشد. در این پارک امکانات زیر وجود دارد:

  • محوطه وسیع برای کمپینگ
  • سکوی چادر
  • مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری
  • باربیکیو
  • دریاچه مصنوعی
  • زمین بازی کودک
  • بوفه‌های غذایی متنوع
  • آلاچیق
  • قایق سواری
  • خدمات سوارکاری

آدرس: آزادراه شیراز-مرودشت، شهر جدید صدرا 

ساعت کاری: شبانه روزی

پارک جنت شیراز

پارک جنت شیراز در واقع یکی از باغ‌های قاجاری است که در سال ۱۲۲۳، افتتاح شد. مساحت ۵۴ هکتاری این باغ باعث شده که احتمال ایجاد قسمت‌های جدید و پیشرفت آن بسیار باشد. باغ جنت دارای قسمت‌هایی از عمارت مشیرالملک بود که امروزه این قسمت تخریب شده است.

آدرس: ابتدای جاده بوشهر، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید فرزدقی

ساعت بازدید: شبانه روزی

پارک جنت شیراز

پارک های شیراز برای کودکان

خوشبختانه شیراز برای پر کردن اوقات فراغت کودکان، مکان‌های مناسبی دارد. پارک‌های مناسب برای کودکان در شیراز دارای بازی‌های کودکانه‌ای هستند که برای آن‌ها جذابیت خاصی دارد. نکته مثبتی که در برخی پارک های شیراز برای کودکان می‌توان دید، وجود فرهنگ‌سراهایی است که می‌تواند نقش مهمی را در افزایش سطح فرهنگ کودکان و آشنایی آن‌ها با هنر و ادبیات غنی شیراز داشته باشد.

پارک بزین شیراز

پارک بزین در محله قدیمی بزین شیراز واقع است. این پارک به‌دلیل داشتن زمین‌های ورزشی فوتبال، بسکتبال و والیبال یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح کودکان و نوجوانان در شیراز محسوب می‌شود. تفریحات هیجان‌انگیز پارک بزین مانند ترامپولین، کشتی وایکینگ‌ها و ماشین‌های برقی باعث تخلیه انرژی کودکان شده و اوقات پرنشاطی را برای آن‌ها به همراه دارد. پارک بزین شیراز می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت موقت مسافران نیز باشد. در این پارک فضاهای مجزایی وجود دارد که برای انجام پیک‌ نیک بسیار مناسب هستند. بازدید از پارک بزین رایگان است ولی قسمت شهربازی آن شامل تعرفه‌هایی جداگانه است.  

آدرس: منطقه ۱۰ شهرک استقلال، نرسیده به شهرک گلستان

ساعت کاری: شبانه روزی (ساعت کار غرفه‌های بازی 17 تا 23 است)

پارک حدیث شیراز

 بوستان حدیث در سال ۱۳۷۶ در زمینی به مساحت ۱۶۰۰۰ متر مربع افتتاح شد. این پارک به‌دلیل داشتن پارک بادی مخصوص کودکان، زمین فوتبال و وسایل ورزشی گزینه مناسبی برای تفریح آخر هفته خانوادگی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این پارک حدیث دارای، غرفه‌های مواد غذایی، فضای سرسبز، کتابخانه، نمازخانه و سرویس بهداشتی است. داشتن کتابخانه باعث می‌شود که کوکان ضمن تفریح و تخلیه انرژی، با ادبیات غنی شیراز در حوزه کودک و نوجوان نیز آشنا شده و آموزش فرهنگی ببینند. با وجود مساحت کم این پارک به‌دلیل محیط دنج بودن و طبیعت بکری که دارد، در بیشتر ایام سال کمی شلوغ است.

آدرس: بلوار پاسداران، پاسداران53

ساعت کاری: شبانه روزی ( ساعت کاری کتابخانه محمد بهمن بیگی 7:30 تا 19:30 است)

پارک های معروف شیراز

با وجود صدها پارک متنوع در شیراز، برخی از آن‌ها به‌دلیل طبیعت کوهستانی، موقعیت مکانی، وسعت بالا و امکاناتی که در آن‌ها وجود دارند، معروفترند. این پارک‌ها گزینه مناسبی برای تفریح شیرازی‌ها یا مسافران محسوب می‌شوند. از جمله معروف‌ترین پارک های شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک کوهپایه شیراز

این پارک بر فراز کوه‌های نزدیک به دروازه قرآن شیراز واقع است و طبیعت کوهستانی بسیار زیبایی دارد. مساحت پارک کوهپایه حدود ۱۹ هزار متر مربع است. این پارک به‌دلیل داشتن هوایی پاک در ارتفاعات، محلی برای انجام فعالیت‌های ورزشی همگانی محسوب می‌شود. پارک کوهپایه را با غرفه‌های نارنجی رنگ، گهواره دید و منظره بسیار زیبای دروازه قرآن و هتل بزرگ شیراز می‌شناسند. دیدن نورپردازی زیبای شهر شیراز از فراز پارک کوهپایه، منظره‌ای زیبایی است که آرامش عجیبی را در دل‌ها زنده می‌کند.

نقطه عطف این پارک، دارا بودن شهربازی است که انواع وسایل بازی مانند چرخ و فلک، قطارهای بازی، استخر توپ، سینما سه‌بعدی و ماشین برقی است‌. این پارک دارای امکاناتی نظیر نمازخانه، سرویس بهداشتی و تاکسی‌ سرویس دارد. ورود به پارک کوهپایه برای افراد رایگان است.

آدرس: دروازه قرآن، به طرف هفت تنان

ساعت کاری: شبانه روزی

بوستان سایه شیراز

این پارک کوهستانی 10 هکتاری یکی از معروف ترین پارک های شیراز به‌شمار می‌رود. پارک سایه با عنوان بوستان نماز شیراز نیز شناخته می‌شود. این بوستان در سال 1399 در سه فاز مجزا بهره‌برداری شد. مسیرها و معابر این پارک به‌گونه‌ای طراحی شده که برای معلولین جسمی مناسب باشد. بوستان سایه دارای رستوران‌هایی در دل کوه است که بسیاری از افراد را به وجد می‌آورد.

این بوستان دارای امکانات کم‌نظیری مانند زمین بازی کودکان، کافه رستوران، زیپ لاین، آبنماهای با بلندای 10 متر، کارگاه آموزش صخره نوردی، مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی و دریاچه مصنوعی بسیار زیبا است. نورپردازی بوستان سایه در شب و در دل کوه‌ها بسیار لذت‌بخش است. همچنین قرار گرفتن در ارتفاعات باعث شده که هوای بوستان سایه، قدری از هوای مرکز شهر شیراز پایین‌تر باشد.  

آدرس: بلوار رسول اعظم، مجاور پارک نماز

ساعت کاری پارک: شبانه روزی

ساعت کاری زیپ لاین: شنبه تا پنجشنبه 16:30 تا 22 ، جمعه‌ها و روزهای تعطیل 9 الی 23

ساعت کاری پل معلق: شنبه تا پنجشنبه 16:30 تا 22، روزهای تعطیل 9 تا 23

ساعت کاری کافه: هر روز 18 تا 24 بامداد

بوستان سایه

معرفی پارک های آبی شیراز

پارک‌های آبی همیشه با داشتن سرسره‌ها و استخرهای متنوع، شور و هیجان ویژه‌ای دارند. در کلانشهر شیراز تعداد پارک‌های آبی انگشت شمارند؛ ولیکن نیازهای افراد را برآورده می‌کنند. بازدید از پارک های آبی شیراز در سانس‌های جداگانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان امکان‌پذیر است. در ادامه به معرفی بزرگ‌ترین مجموعه پارک آبی شیراز یعنی پارک آبی کوثر می‌پردازیم:

پارک آبی کوثر شیراز

در میان پارک های شیراز بدون شک پارک آبی کوثر بهترین انتخاب برای تفریح  است. پارک آبی کوثر یکی از پارک های سرپوشیده شیراز است که با داشتن سرسره‌های هیجان‌انگیز ۵۰ متری، حمام آب، تیوپ‌‌های شنا و استخرهای متعدد محیط پرنشاطی را برای کودکان و بزرگسالان به ارمغان می‌آورد‌. این پارک در سال ۱۳۷۴ بنا شد و در سال‌های اخیر مورد ترمیم قرار گرفت. خدمات این پارک به‌صورت پکیج‌های متنوع یکساله خانوادگی و انفرادی و همچنین پکیج سونا است که قیمت بسیار مناسب‌تری دارند.

پارک آبی کوثر دارای محیطی بهداشتی و منظم است که روزهای کاری آن برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. تفریحات این پارک دارای استانداردهای یین المللی هستند و در عین مهیج بودن، بسیار لذت‌بخش‌ هستند. از امکانات دیگر پارک آبی کوثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شنا خشک و تر
  • جکوزی آب سرد و گرم
  • آموزش شنا به افراد آماتور
  • بوفه‌های خوراکی
  • شنای آزاد
  • آب درمانی
  • آموزش غواصی

آدرس: بلوار فرهنگ شهر، ایستگاه ۱۱

ساعت کاری: 7 تا 23:30

پارک آبی کوثر

بزرگ ترین پارک های شیراز کدام اند؟

پارک کوهستانی دراک شیراز، پارک آزادی شیراز، پارک شهروند شیراز و…

پارک آبی های شیراز کدام اند؟

پارک آبی کوثر شیراز

پارک جنگلی های شیراز چه نام دارند؟

پارک جنت شیراز، پارک جنگلی انقلاب زرقان (پارک پالایشگاه) شیراز و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امکانات رفاهی هتل آرتا قشم + آدرس

دوشنبه 21 اسفند 1402
هتل آرتا یکی از هتل های 4 ستاره قشم است که با ظرفیت 48 اتاق و سوئیت، اقامتی دلچسب را […]
امکانات رفاهی هتل آرتا قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس