معرفی پارک نیاوران تهران

محله نیاوران در تهران یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌ های تهران را در خود جای‌داده است. پارک نیاوران تهران که در شمال تهران واقع شده، باتوجه‌به مجاورت با دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز، دارای آب‌وهوای بسیار مطبوع است. وجود این پارک در محله مدرن و مرفه‌نشین نیاوران با برج‌های لوکس، پنت هوس‌های لاکچری و خانه‌های ویلایی قدیمی در لیست جاهای دیدنی تهران قرار گرفته است.

علاوه بر این بوستان، جاذبه‌های تفریحی بسیاری نیز در مجاورت این پارک قرار دارد که گردشگران بسیاری را به خود جذب نموده است. تجربه یک روز شاد و مفرح در کنار خانواده و دستان را می‌توانید با مراجعه به این پارک و بازدید از جاذبه‌های مختلف آن رقم بزنید.

پارک نیاوران تهران

پارک نیاوران تهران کجاست؟

این بوستان سرسبز در منطقه ۱ شهرداری تهران و در مناطق شمالی پایتخت واقع شده است. پارک نیاوران تهران که یک فضای سرسبز مستطیل‌شکل است، در انتهای شمالی خیابان پاسداران قرار دارد. این پارک قدیمی و معروف پایتخت از جنوب و غرب به خیابان پاسداران، از شمال به کاخ صاحبقرانیه و موزه جهان‌نما منتهی می‌شود.

  • آدرس پارک نیاوران: تهران، میدان باهنر (نیاوران) انتهای شمالی خیابان پاسداران (سلطنت‌آباد پیشین) جنب کاخ نیاوران

نحوه دسترسی به پارک نیاوران تهران

پایتخت‌نشینانی که مایل به مراجعه به این پارک و بازدید از سایر جاذبه‌های مشرف به این بوستان هستند، می‌توانند با چند روش خود را به این مکان برسانند:

پارک نیاوران تهران با مترو

این پارک ایستگاه مترو مجزا نداشته و بازدیدکنندگان از این بوستان می‌بایست در ایستگاه‌های تجریش، نوبنیاد یا قیطریه که نزدیک‌ترین ایستگاه به این مجموعه تفریحی است پیاده شده و ادامه مسیر را با تاکسی یا اتوبوس طی نمایند.

پارک نیاوران تهران با خودروی شخصی

چنانچه مایل به استفاده از خودروی شخصی برای طی این مسیر هستید، از هر نقطه تهران باید خود را به منطقه نیاوران برسانید. درصورتی‌که خیابان باهنر را برای ورود به این پارک انتخاب کرده‌اید، به ضلع شمال غربی پارک خواهید رسید.

پارک نیاوران تهران با اتوبوس

درصورتی‌که مایل به استفاده از اتوبوس برای رسیدن به این پارک هستید، با سه خط می‌توانید خود را به پارک نیاوران تهران برسانید:

  • خط تجریش – دارآباد را سوار شده و در ایستگاه باهنر پیاده شوید.
  • خط صبا – ازگل را سوار شده و در ایستگاه قنات که نزدیک‌ترین ایستگاه به این بوستان است پیاده شوید.
  • خط میدان رسالت – میدان قدس را سوار شده و در میدان نیاوران پیاده شده و با کمی پیاده‌روی خود را به این بوستان برسانید.
پارک نیاوران تهران کجاست؟

اطلاعات پارک نیاوران تهران

  • هزینه ورودی: بازدیدکنندگان از این بوستان پایتخت باید بدانند این مجموعه تفریحی زیر نظر شهرداری اداره می‌شود. در نتیجه برای ورود و استفاده از فضای سبز و امکانات عمومی آن ملزم به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نخواهید بود.
  • ساعت فعالیت: این بوستان به‌صورت شبانه‌روزی باز است.
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۸۱۰۵۸
  • مساحت پارک نیاوران تهران: این بوستان حدود ۶۲ هزار متر مساحت و ۸ هزار مترمربع وسعت دارد.
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک نیاوران تهران: ایستگاه‌های مترو تجریش، نوبنیاد و قیطریه نزدیک‌ترین ایستگاه به این مجموعه تفریحی هستند.

تاریخچه پارک نیاوران تهران

این پارک معروف پایتخت در گذشته قسمتی از زمین‌های مجموعه نیاوران و متعلق به خاندان پهلوی بوده. این زمین‌ها سال‌ها بعد از طرف خاندان پهلوی به شهرداری واگذار شده تا در آن یک بوستان عمومی احداث نمایند. هرچند که برای ساخت این مجموعه تفریحی از طراحان انگلیسی استفاده شده، اما در نهایت این پروژه توسط یکی از معماران برجسته ایرانی علی سردار افخمی که طراح مکان‌هایی همچون تئاتر شهر بود صورت گرفت.

در نهایت پارک نیاوران تهران در سال ۱۳۴۸ ساخته و توسط محمدرضا شاه پهلوی افتتاح گردید؛ البته این مجموعه تفریحی سرسبز بعدها چندین مرتبه بهسازی شد تا به شکل فعلی درآمد.

تاریخچه پارک نیاوران تهران

آب‌ و هوای پارک نیاوران تهران

باتوجه‌به قرارگیری این بوستان در نزدیکی دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز، در کنار ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا آب‌وهوای این پارک در پایتخت در شرایط خوب و ایده‌آلی است. به‌طوری‌که جزو مناطق مساعد و پاکیزه در منطقه یک تهران به شمار می‌رود.

 علاوه بر این باتوجه‌به قرارگیری نیاوران از شمال به ارتفاع کلک‌چال در فصول مختلف سال شاهد آب‌وهوای خنک در این بوستان هستیم. ضمن اینکه باتوجه‌به قرارگیری این بوستان در ارتفاعات، در تایم‌هایی که هوای تهران در وضعیت آلوده قرار می‌گیرد شاهد آب‌وهوای سالم و پاکیزه در پارک نیاوران تهران هستیم.

امکانات پارک نیاوران تهران

در کنار فضای سرسبز و مسیرهای پیاده‌روی، این بوستان دارای اماکن ورزشی و فرهنگی است. همین امر باعث شده که این مجموعه به یکی از مکان‌های ورزشی به‌خصوص انجام ورزش صبحگاهی در منطقه ۱ تبدیل شود.

به‌طوری‌که اگر صبح زود به این بوستان مراجعه کنید، شاهد خیل عظیم جمعیت در حال ورزش صبحگاهی خواهید بود. زمین‌های والیبال، اسکیت، باشگاه‌های ورزشی، استخر، سالن تیراندازی و تنیس‌روی‌میز از دیگر امکانات ورزشی در این بوستان پایتخت محسوب می‌شوند که در ادامه برخی از آنها توضیح داده می‌شوند.

استخر پارک نیاوران تهران

استخر شنای این مجموعه که در شمال شرقی پارک قرار دارد، شامل یک مجموعه استخر سرپوشیده است که در ایام هفته دایره است؛ اما بهتر است برای اطلاع از سانس‌های آقایان و خانم‌ها حتماً قبل از مراجعه با این مجموعه تماس و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

باشگاه پارک نیاوران تهران

بوستان نیاوران دارای یک سالن ورزشی چندمنظوره است. علاقه‌مندان به ورزش‌های خاص مثل ژیمناستیک، فوتبال، هندبال، انواع ورزش‌های رزمی، تیراندازی و بدنسازی می‌توانند با ثبت‌نام در این مجموعه از امکانات آن استفاده کنند.

کافه پارک نیاوران

در ضلع شرقی پارک نیاوران تهران شما می‌توانید به کافه آن دسترسی داشته باشید. در این کافه می‌توانید با نوشیدنی‌های سرد و گرم خستگی را از تنتان به دور کنید. غذاهای متنوعی نیز برای گردشگران در این کافه سرو می‌شود تا بتوانند انرژی لازم را برای تفریح و گشت‌وگذار کسب کنند.

امکانات فرهنگی پارک نیاوران تهران

این پارک در کنار امکانات تفریحی و ورزشی مختلفی که برای گردشگران در خود جای داده، امکانات فرهنگی مختلفی نیز دارد. موزه‌ای در دل پارک قرار دارد که می‌توانید به آن سر بزنید که قبلا محل تفریح خاندان سلطنتی بود و اکنون برای ماجراجویی در تاریخ گزینه مناسبی است.

کتابخانه پارک نیاوران تهران بسیار فعال است و یک کانون فرهنگی کودکان راه انداخته تا کلاس‌های مختلفی نظیر زبان انگلیسی، نقاشی و… برگزار شود. این بخش به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 12 تا 19:30 فعالیت دارد.

امکانات پارک نیاوران تهران

جاهای دیدنی نزدیک پارک نیاوران تهران

علاوه بر امکانات متنوع بوستان نیاوران، جاذبه‌های تفریح گردشی بسیاری در اطراف این پارک قرار دارد. به‌طوری‌که با یک پیاده‌روی کوتاه از پارک نیاوران تهران می‌توانید از این جاذبه‌ها بازدید نمایید:

کاخ صاحبقرانیه تهران

در حال حاضر این مکان به‌عنوان موزه، آثار دوران قاجار و پهلوی را در دسترس و دید عموم قرار داده است.

  • آدرس کاخ صاحبقرانیه: تهران، میدان باهنر (نیاوران) مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: 668 متر فاصله
کاخ صاحبقرانیه تهران

موزه جهان ‌نما تهران

در حال حاضر نیز این مجموعه در کنار آثار باارزش نقاط مختلف دنیا که توسط فرح پهلوی خریداری شده، آثار باارزش دیگری را نیز در خود جای‌داده که در معرض دید عموم قرار دارد.

  • آدرس موزه جهان‌نما: تهران، میدان باهنر (نیاوران) مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: ۵۱۳ متر فاصله

کاخ نیاوران تهران

  • آدرس کاخ نیاوران: تهران، میدان باهنر (نیاوران) مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: ۴۰۴ متر فاصله

اطلس مال تهران

قرارگیری این مجموعه در منطقه دیدنی پایتخت و آب‌وهوای دلپذیر آن، این مرکز یکی از مراکز تجاری پیشرفته و گران‌قیمت در پایتخت محسوب می‌شود.

  • آدرس اطلس مال: تهران، پاسداران، بین میدان نوبنیاد و تنگستان چهارم
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: ۲۵۵ متر فاصله
اطلس مال تهران

آوا سنتر تهران

این مرکز خرید که در زمینی به  مساحت ۲۵۰۰ متر در اقدسیه واقع شده، با معماری خاص و چشم‌نواز، امکانات و تفریحات مناسب گزینه ایده‌آلی برای بازدید خواهد بود.

  • آدرس آوا سنتر: تهران، پاسداران، موحد دانش، محله صاحبقرانیه
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: ۷۸۲ متر فاصله

پارک جمشیدیه تهران

این بوستان که در ناحیه ۴ منطقه ۱ واقع شده، با آب‌وهوایی بی‌نظیر و پوشش گیاهی مختلف می‌تواند گزینه انتخابی تفرجگاه بعدی شما باشد.

  • آدرس پارک جمشیدیه: تهران، انتهای خیابان باهنر (نیاوران) انتهای خیابان فیضیه و امیدوار
  • فاصله با پارک نیاوران تهران:  ۲.۹ کیلومتر فاصله
پارک جمشیدیه تهران

هتل‌ های نزدیک پارک نیاوران تهران

گردشگرانی که قصد اقامت در منطقه خوش‌آب‌وهوای نیاوران و نزدیک این بوستان را دارند، می‌توانند یکی از این هتل‌ های تهران و مجموعه‌های اقامتی را انتخاب نمایند:

هتل ویستریا تهران

یکی از مجموعه‌های اقامتی ۵ ستاره پایتخت هتل ویستریا است. این مجموعه که در مردادماه سال ۱۳۹۸ افتتاح شده، در ارتفاعات شمال تهران قرار دارد.

  • آدرس هتل ویستریا: تهران، تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند. نبش خیابان احمدی زمانی پلاک یک
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: 4.3 کیلومتر فاصله
  • شروع رزرو قیمت از: ۵.۸۱۳.۵۰۰ تومان

هتل‌ آپارتمان سپهر تهران

این مجموعه اقامتی دو ستاره که در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد، به‌منظور ارتقای سطح کیفی در سال ۱۳۹۶ مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل با ۴۰ واحد اقامتی در بهترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق پایتخت با دسترسی به مراکز مهم واقع شده.

  • آدرس هتل‌آپارتمان سپهر: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فیاضی، چهارراه حسابی، کوچه سالور، پلاک ۱۱
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: ۵.۷ کیلومتر فاصله
  • شروع رزرو قیمت از: 3.490.000 تومان

هتل الماس زعفرانیه تهران

هتل ۴ ستاره الماس زعفرانیه، یکی از مجموعه‌های اقامتی با فضای سبز بزرگ در پایتخت است.

  • آدرس هتل الماس زعفرانیه: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان فلاحی، خیابان فیروزکوه شرقی، خیابان روشن یکم، دهکده نشاط ولیعصر
  • فاصله تا پارک نیاوران تهران: ۶.۵ کیلومتر فاصله
  • شروع رزرو قیمت از: ۳.۲۳۴.000 تومان
هتل‌ های نزدیک پارک نیاوران تهران

رزرو هتل از های هتل

یکی از مسائل مهم در سفر، انتخاب و رزرو محل اقامت است. به‌خصوص اگر قصد انجام سفر در ایام تعطیلات را داشته باشید. خوشبختانه باوجود سامانه‌های مختلف رزرواسیون دیگر دغدغه‌ای برای پیداکردن هتل و محل اقامت متناسب با شرایط و تایم سفر نخواهید داشت.

های هتل یکی از سامانه‌های جامع در این زمینه است که می‌توانید با مراجعه به آن با درج مشخصات شهر موردنظر، زمان اقامت و تعداد نفرات به لیست بلندبالایی از هتل‌ها در شهر موردنظر برسید. در ادامه با انتخاب اتاق و پرداخت هزینه اقدام به رزرو هتل نمایید. لازم به ذکر است در مرحله آخر رزرو یک رسید تایید توسط سامانه برای کاربر صادر می‌شود که باید در زمان ورود به هتل آن را ارائه نماید.

سوالات متداول

پارک نیاوران تهران کجاست؟

تهران، میدان باهنر (نیاوران) انتهای شمالی خیابان پاسداران (سلطنت‌آباد پیشین) جنب کاخ نیاوران

آیا امکان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفتن به این پارک وجود دارد؟

بله. ایستگاه‌های مترو تجریش، نوبنیاد و قیطریه  نزدیک‌ترین ایستگاه به این بار هستند. ضمن اینکه با این سه خط اتوبوس نیز می‌توانید خود را به این بوستان برسانید. خط تجریش – دارآباد و پیاده‌شدن در میدان باهنر، خط صبا – ازگل و  پیاده‌شدن در ایستگاه قنات و خط میدان رسالت – میدان قدس  و پیاده‌شدن در ایستگاه میدان نیاوران

جاذبه‌های تفریحی نزدیک به پارک نیاوران تهران کدام است؟

کاخ صاحبقرانیه
موزه جهان‌نما
کاخ نیاوران
اطلس مال
آوا سنتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جاهای تفریحی شیراز برای کودکان

پنج‌شنبه 3 آبان 1403
یکی از نکات مهم در سفر خانوادگی به شهرهای مختلف کشور، میزان لذت و تفریحی است که کودکان در این […]
جاهای تفریحی شیراز برای کودکان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس