شمس العماره تهران؛ بلندترین بنای تهران در عهد خود

شمس‌العماره از بناهای قدیمی و تاریخی تهران است که در دوره قاجاریه بنا شده و در دل کاخ گلستان جای گرفته است. این بنای تاریخی که در زمان خود از بلندترین و زیباترین بناهای ایران به‌شمار می‌آمد در خیابان 15 خرداد، میدان ارگ و مجموعه جهانی کاخ گلستان قرار گرفته و از نظر موقعیت مکانی به جاذبه‌های متعددی از قبیل بازار تهران، موزه ارتباطات، موزه ایران باستان و غیره نزدیک است.

در نزدیکی این عمارت ماندگار و باشکوه هتل‌های لوکس با خدمات باکیفیت نیز احداث شده که از میان آن‌ها می‌توان به هتل امیر کبیر تهران، هتل سعید تهران، هتل خیام و غیره اشاره کرد. اگر تهران را مقصد سفر خود برای گردشگری و تفریح انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که شمس العماره تهران را نیز در لیست مکان‌های دیدنی برای بازدید خود قرار دهید.

شمس العماره؛ بلندترین بنای تهران در عهد خود

شمس العماره تهران کجاست؟

شمس‌العماره یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران مربوط به دوره قاجار است که در بخش شرقی کاخ گلستان و خیابان 15 خرداد تهران قرار دارد. این بنای باشکوه که با نام خانه خورشید نیز شناخته می‌شود از بلندترین بناهای ایران محسوب می‌شود که دارای بخش‌های مختلفی نظیر مناره، موزه، اتاق‌های شاه‌نشین و میهمانی و همچنین یک ساعت بزرگ دو طرفه است.

آدرس: تهران، منطقه 12 تهران، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ، ضلع شرقی کاخ گلستان

مسیر های دسترسی شمس العماره تهران

برای رفتن به کاخ گلستان و بازدید از عمارت شمس العماره تهران می‌توانید از طریق خودروی شخصی، مترو و اتوبوس به این بنا دسترسی داشته باشید، اما چگونه؟

1- راه دسترسی با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به شمس العماره سربزنید، بهتر است بدانید که برخی از خیابان‌های منتهی به کاخ گلستان نظیر صوراسرافیل، سبزه میدان، داور و باب همایون، سنگ فرش شده و نمی‌توانید با وسیله نقلیه در آن‌ها تردد کنید. پس خودروی خود را در خیابان‌های اطراف پارک کرده و مسیر را با پیاده‌روی طی نمایید.

2- راه دسترسی با اتوبوس

اتوبوس‌هایی خطوطی که از خیابان خیام می‌گذرند و محل توقف آن‌ها ایستگاه گلوبندک است، راحت‌ترین راه دسترسی به کاخ گلستان با استفاده از این وسایل محسوب می‌شود.

3- راه دسترسی با مترو

مترو بهترین راه دسترسی به کاخ گلستان و بازدید از شمس العماره تهران است. برای استفاده از مترو به ایستگاه 15 خرداد و خط یک برسانید. سپس با اندکی پیاده‌روی خود را به این مجموعه تاریخی برسانید.

4- راه دسترسی با تاکسی

در تهران تاکسی‌های زیادی فعالیت می‌کنند که مسافرین را به چهار راه گلوبندک می‌رسانند. چهارراه گلوبندک در فاصله کمی با کاخ گلستان قرار دارد. محل توقف این تاکسی‌ها در فلکه دوم صادقیه، میدان انقلاب، میدان رازی، خیابان جمهوری اسلامی، میدان فاطمی و غیره است.

اطلاعات بازدید از شمس العماره تهران

اگر قصد بازدید از شمس العماره تهران را دارید بهتر است اطلاعات لازم در مورد بازدید از این بنا را بدانید تا برنامه‌ریزی بهتری برای رفتن به کاخ گلستان داشته باشید. این اطلاعات عبارتند از:

ساعات بازدید در نیمه اول سال: 9.30 صبح تا 18.30 عصر

ساعات بازدید در نیمه دوم سال: 9صبح تا 17 عصر

هزینه بازدید اتباع ایرانی: 4.000تومان

هزینه بازدید اتباع خارجی: 50,000 تومان

شماره تماس روابط عمومی: 3833113335، داخلی165

شماره تماس مستقیم: 33956662

تعطیلات: مجموعه کاخ گلستان در روزهای شهادت حضرت علی (ع) ، تاسوعا و عاشورای حسینی، اربعین، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، امام جعفر صادق (ع)، رحلت رسول اکرم (ص)، رحلت امام خمینی و سیزده‌به‌در.

اطلاعات بازدید از شمس العماره تهران

بهترین زمان بازدید از شمس العماره تهران

برای بازدید از ساختمان شمس العماره تهران شما می‌توانید در تمام ایام سال بجز روزهای تعطیل به این مجموعه مراجعه کنید. زیبایی کاخ گلستان و عمارت خورشید در تمام فصول سال دیدنی هستند ولی اگر در فصل‌های بهار و تابستان و در ساعات اولیه صبح به این مکان مراجعه کنید، زیبایی‌های چشم‌نواز بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

شما از ساعت 9.30 صبح در بهار و تابستان و 9 صبح در فصول پاییز و زمستان می‌توانید به این ساختمان مراجعه کنید عظمت و هنر تاریخ معماری ایرانی را به نظاره بنشینید.

تاریخچه شمس العماره تهران

اگر بخواهیم درمورد تاریخچه شمس العماره تهران مطلبی ذکر کنیم باید بگوییم داستان ساخت این بنا هشت سال قبل از سفر ناصرالدین شاه و هیات همراه وی به اروپا برمی‌گردد که این شاه قاجار تمایل داشت بنایی بلند نظیر عمارت عالی‌قاپو اصفهان در تهران احداث کند که وقتی بر بالای آن قرار گرفت منظره باغ گلستان و دارالخلافه را تماشا کند.

ساخت ساختمان شمس العماره در سال 1244 به دستور ناصرالدین شاه آغاز شد و پس از دو سال به کمک دوست‌علی‌خان نظام‌الدوله خاتمه یافت. در ساخت این بنا از معماری ایرانی و فرنگی استفاده شده و اولین بنایی است که در ساخت آن از فلز استفاده شده است. طرح و نقشه این عمارت از معیرالملک بوده و به دست استاد علی‌محمد کاشی ساخته شده است.

تاریخچه شمس العماره تهران

کاخ شمس العماره تهران

کاخ شمس العماره تهران که از قدیمی‌ترین بناهای ایران است، در دل کاخ گلستان آرام گرفته و روزگاری بلندترین و زیباترین بنای ایران به‌شمار می‌رفته است. این بنا در دوره قاجار و به دستور ناصرالدین شاه که در سفر به اروپا مبهوت معماری آسمان‌خراش‌های کشورهای فرانسه و انگلستان شده بود، ساخته شد.

 این عمارت ماندگار. شباهت زیادی به عالی‌قاپوی اصفهان داشته و در ضلع شرقی کاخ گلستان قرار دارد. شمس العماره تهران با ارتفاعی حدود 35 متر و پنج طبقه دارد و بام تهران در زمان قدیم محسوب می‌شده است. ناصرالدین شاه برای تماشای تهران قدیم که به وسعت تهران کنونی نبود، بر فراز این عمارت قرار می‌گرفته و سایر ساختمان‌ها و بازار تهران را به تماشا می‌نشسته است.

 نکته جالب درمورد کاخ شمس‌العماره، استفاده از فلزات در طراحی و ساخت آن است که برای استحکام بیشتر آن در مقابل حوادثی نظیر زلزله این اقدام صورت گرفته است. از امکانات شمس‌العماره می‌توان به چای‌خانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه و امکان گرفتن عکس با لباس قجری اشاره کرد. معماری این ساختمان تلفیقی از معماری فرنگی و ایرانی است که زیبایی آن را با تزئینات و گچبری‌های ماهرانه چندین‌برابر کرده است.

معماری شمس العماره تهران

شمس العماره که با نام عمارت خورشید نیز شناخته می‌شود دارای 5 طبقه است که در طبقه اول آن شاه‌نشین و ایوان وجود دارد. در نمای ساختمان این عمارت آثار معماری غربی به چشم می‌خورد به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت شمس العماره تهران نماد باشکوهی از هم‌داستان شدن معماری ایرانی و معماری نئوکلاسیک غرب به واسطه معماری کلاه فرنگی، ارتفاع و ساعت آن است.

این عمارت دو برج شمالی و جنوبی دارد که در میان آن‌ها ساعت معروف شمس العماره قرار گرفته و خاص بودن آن را چندین برابر کرده است. در ورودی ساختمان بنای خورشید یک گوشواره در معماری استفاده شده که نمادی از کار هشتی در معماری را به نمایش می‌گذارد. از این گوشواره به طبقات بالاتر دسترسی خواهید داشت.

موزه شمس العماره تهران

یکی دیگر از بخش‌های جذاب و مشهور شمس العماره تهران موزه این عمارت است که روزهای پرهیاهوی کاخ گلستان را به نمایش می‌گذارد. در این موزه تابلوهای قدیمی از گذشته کاخ گلستان و نامه‌هایی که شاهان قدیم نوشته‌اند نگهداری می‌شود. برخی از تابلوها مربوط به عکس‌هایی از ناصرالدین شاه است که در اتاق موزه به گشت و گذار پرداخته در حالیکه خدمتکاران کاخ به نظافت و گردگیری اتاق موزه مشغول هستند.

در سایر تابلوها، میدان ارگ با کالسکه‌های مجلل وزیران ارشد دربار را به نمایش گذاشته که در حال تبریک گفتند به شاه قاجار هستند. یک عکس دیگر مربوط به چشم‌انداز زیبایی از تکیه دولت و عمارت بادگیر است که از بالای شمس‌العماره عکس آن گرفته شده است. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از اتاق موزه شمس‌العماره را فراموش نکنید و مروری کوتاه بر تاریخ و گذشته کاخ گلستان داشته باشید.

موزه شمس العماره تهران

ساعت شمس العماره تهران

اگر به بنای شمس العماره تهران سری زده باشید، ساعت دوطرفه بزرگی که روی برج آن قرار گرفته را مشاهده کرده‌اید. این ساعت اولین ساعت عمومی تهران محسوب می‌شد که روی بلندترین ساختمان تهران قرار گرفته بود. این ساعت توسط ملکه ویکتوریا، ملکه انگلیس، به ناصرالدین شاه هدیه شده است. شایع است که صدای این ساعت آنقدر بلند بوده که کیلومترها دورتر از کاخ گلستان به گوش مردم تهران می‌رسیده است.

 به دلیل اعتراض مردم به صدای بلند آن، ناصرالدین شاه دستور می‌دهد تا صدای زنگ ساعت را کم کنند. این ساعت معروف تا پایان دوره قاجار کار می‌کند و با آغاز دوره پهلوی از کار می‌افتد و به مرور زمان به دست فراموشی سپرده می‌شود.

رستوران شمس العماره تهران

رستوران عمارت شمس که در خیابان ناصرخسرو و اندکی بالاتر از شمس العماره تهران واقع شده نزدیک‌ترین رستوران به این بنای تاریخی است که در تمام ایام هفته از ساعت 9 صبح تا 22 شب به مراجعین خود سرویس‌دهی می‌کند.

این کافه رستوران با غذاهای ایرانی از مسافرین پذیرایی کرده و امکان استفاده از قلیان نیز در آن فراهم است. منوی غذایی رستوران عمارت شمس شامل کباب، دیزی، املت و نیمرو می‌شود. شما می‌توانید برای صرف صبحانه، ناهار و شام با قیمتی مناسب به این مکان مراجعه نمایید.

  • آدرس: خیابان ناصرخسرو، بالاتر از کاخ شمس‌العماره، پلاک 148
  • شماره تماس: 02133982087

جاهای دیدنی نزدیک شمس العماره تهران

در نزدیکی شمس العماره جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی متعددی وجود دارد که شما می‌توانید پس از بازدید از عمارت خورشید، سری با این مکان‌ها بزنید و از سفر خود خاطرات و لحظات شادی را ثبت کنید.

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران که در فاصله کمی از شمس العماره واقع شده یادگاری از دوران صفویه و قاجار است که در دوره صفویه یک بازار سرباز بوده و در دوران قاجار مسقف شده است. این بازار در منطقه 12 تهران و خیابان 15 خرداد واقع شده و در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 17 عصر باز است. در روزهای پنجشنبه ساعت تعطیلی مغازه‌های داخل بازار به 14 ظهر تغییر می‌کند. انواع کالاها از قبیل پوشاک، طلا، لوازم خانگی و غیره در بازار بزرگ تهران عرضه می‌شود.

  • آدرس: خیابان 15 خرداد، چهارراه مولوی،
  • فاصله تا شمس العماره: در چند قدمی

موزه ارتباطات تهران

 موزه ارتباطات که با نام موزه پست تهران نیز شناخته می‌شود در خیابان امام خمینی و نزدیک به شمس العماره واقع شده است. ساختمان این موزه که ترکیبی از معماری ایرانی و فرنگی بوده، در دوره پهلوی ساخته شده و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. ساعات بازدید موزه ارتباطات در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 16 عصر است.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، سر در باغ ملی
  • قیمت بلیط: برای گردشگران داخلی، 7000 تومان و اتباع خارجی 10000 تومان
  • فاصله تا شمس‌العماره: 1.1 کیلومتر

بازار عودلاجان تهران

 بازار تاریخی و باستانی عودلاجان نیز از مکان‌های دیدنی نزدیک به شمس‌العماره است که در خیابان 15 خرداد واقع شده و اکثر غرفه‌های آن مربوط به محصولات صنایع دستی است. کالاهایی نظیر آثار قلم‌کاری، منبت، کاری، سوزن دوزی، سفال، خاتم‌کاری، فرش، انواع محصولات نمدی و غیره در بازار عودلاجان عرضه می‌شوند. ساعات بازدید از این بازار در تمام ایام هفته بجز جمعه‌ها، 9 صبح تا 19 عصر است.

  • آدرس: خیابان 15 خرداد
  • فاصله تا شمس العماره: 1 کیلومتر

موزه ایران باستان تهران

 موزه ملی ایران باستان اولین موزه کشورمان است که در خیابان سی تیر، بخش غربی میدان مشق تهران قرار دارد. این موزه بخش مهمی از یافته‌های باستان‌شناسی را در دل خود جای داده و به دو موزه ایران باستان و باستانشناسی و هنر اسلامی ایران تقسیم می‌شود. طراحی سر در این موزه از طاق کسری الهام گرفته و ساختمان آن دارای سه طبقه است. اشیاء نفیس، تندیس پادشاهان و افراد مشهور، آدم‌های نمکی و غیره در این موزه نگهداری می‌شوند.

  • آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پارجانی
  • قیمت بلیط: بازدیدکنندگان ایرانی 10,000 تومان و گردشگران خارجی 100,000 تومان
  • فاصله تا شمس‌العماره: 1.3 کیلومتر
جاهای دیدنی نزدیک شمس العماره تهران

هتل های نزدیک شمس العماره تهران

در نزدیکی کاخ گلستان هتل‌های متعددی برای اقامت مسافرین احداث شده که خدمات و امکانات رفاهی متنوعی را ارائه می‌دهند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما، به تعدادی از بهترین هتل‌ های تهران نزدیک این بنای تاریخی اشاره خواهیم کرد.

1- هتل مهر تهران

هتل مهر تهران در فاصله هفت دقیقه‌ای با کاخ گلستان واقع شده دارای سه طبقه با 33 اتاق است. در اتاق‌های این هتل امکانات رفاهی عالی ارائه می‌شود که شامل، تلفن، اینترنت رایگان، سرویس بهداشتی، حمام، رستوران و غیره می‌شوند.

  • آدرس: میدان بهارستان، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، کوچه سراج‌الملک
  • شروع قیمت از: 630,000 تومان
  • فاصله تا شمس‌العماره: 1.998 کیلومتر

2- هتل خیام تهران

این هتل دو ستاره نیز در فاصله کمی با کاخ گلستان واقع شده که دارای دو طبقه و 36 واحد اقامتی است. هتل دو ستاره خیام علاوه‌بر کاخ گلستان، به موزه ایران باستان، موزه پست، موزه آبگینه و اتوبوس‌های شهری واقع در میدان امام خمینی نیز نزدیک است. در اتاق‌های این هتل تمام امکانات رفاهی از جمله، سرویس بهداشتی، حمام، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه مطبوع، اینترنت رایگان و غیره ارائه می‌شود.

  • آدرس: میدان بهارستان، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، کوچه نویدی
  • شروع قیمت از: 836,000 تومان
  • فاصله تا شمس‌العماره: 1.859 کیلومتر

3- هتل سعید تهران

هتل یک ستاره سعید تهران در فاصله ده دقیقه‌ای با کاخ گلستان واقع شده و دارای 24 اتاق است. در اتاق‌های این هتل امکاناتی کاملی برای اقامت مسافرین ارائه شده که شامل، تلویزیون، مبلمان، اینترنت رایگان در لابی، سرویس بهداشتی، سیستم‌های تهویه مطبوع و گرمایشی سرمایشی، رستوران و غیره می‌شود. هتل سعید در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر موزه ملی ایران، عمارت مسعودیه و موزه عبرت قرار دارد.

  • آدرس: خیابان سعدی جنوبی، جنب پارکینگ ناصرخسرو، بلوک 7 شرقی، طبقه چهارم
  • شروع قیمت از: 900,000 تومان
  • فاصله تا شمس‌العماره: 3.583 کیلومتر

4- هتل سپیدار تهران

هتل یک ستاره و نوساز سپیدار نیز از مکان‌های اقامتی نزدیک به کاخ گلستان است که بواسطه دسترسی آسان به مترو و ایستگاه BRT بازار بزرگ تهران، محبوبیت بالایی دارد. این هتل دارای امکانات متنوعی بوده و اقامتی آرام را برای مسافرین خود رقم می‌زند. تمام اتاق‌های هتل سپیدار مجهز به سیستم تهویه مطبوع، سرمایشی و کرمایشی، حمام، سرویس بهداشتی و غیره بوده و خدمات باکیفیتی را ارائه می‌دهد.

  • آدرس: میدان امام خمینی، خیابان سعدی جنوبی، بلوک یک شرقی
  • شروع قیمت از: 800,000 تومان
  • فاصله تا شمس‌العماره: 1.370 کیلومتر

5- هتل نظامیه تهران

هتل نظامیه در میدان بهارستان و نزدیک به کاخ گلستان و شمس‌العماره واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این عمارت زیبا از ساختمان‌ها، محوطه درختکاری شده و قنات برخوردار بوده و امکان رفاهی و تفریحی عالی را به مسافرین خود ارائه می‌دهد. با اقامت در اتاق‌های هتل نظامیه شما از سرویس بهداشتی، حمام، تجهیزات و وسایل ضروری می‌توانید استفاده کنید.

  • آدرس: میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، کوچه نظامیه، کوچه اصالت، بن‌بست پنجم، پلاک 2
  • شروع قیمت از: 3,500,000 تومان
  • فاصله تا شمس العماره: 2.701 کیلومتر
هتل های نزدیک شمس العماره تهران

رزرو هتل از های هتل

اگر قصد اقامت در بهترین و نزدیکترین هتل‌ها به شمس العماره تهران را دارید، آژانس گردشگری های هتل بهترین خدمات گردشگری را به‌صورت آنلاین و در زمان کوتاهی به کاربران خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید هر چیزی را که در مورد سفر به شهرها و مکان‌های دیدنی ایران نیاز دارید از سایت این مجموعه دریافت کنید.

 اطلاعات در مورد جاذبه‌های گردشگری، سوغات شهرهای مختلف کشور، غذاهای محلی و رزرو آنلاین بلیط و هتل، همگی از طریق های هتل در دسترس شما هستند. پس هر کجا که هستید تنها با یک سفر آنلاین به سایت های هتل، سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید و اطلاعاتی را که نیاز دارید دریافت کنید. ما در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

1- شمس العماره تهران کجاست؟

این بنا در  منطقه 12 تهران، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ، ضلع شرقی کاخ گلستان قرار دارد.

2- مسیرهای دسترسی با مترو به شمس‌العماره تهران کدامند؟

مترو بهترین راه دسترسی به کاخ گلستان و بازدید از شمس العماره تهران است. برای استفاده از مترو به ایستگاه 15 خرداد و خط یک برسانید. سپس با اندکی پیاده‌روی خود را به این مجموعه تاریخی برسانید.

3- هتل‌های نزدیک به شمس‌العماره تهران کدامند؟

هتل سعید تهران، هتل مهر، هتل خیام، هتل نظامیه، هتل سپیدار، هتل ارس، هتل امیرکبیر و غیره.

4- هزینه بلیط برای بازدید از شمس‌العماره چقدر است؟

هزینه بازدید اتباع ایرانی: 4000 تومان، هزینه بازدید اتباع خارجی: 50,000 تومان

هزینه بازدید اتباع ایرانی: 4000 تومان، هزینه بازدید اتباع خارجی: 50,000 تومان

ساعات بازدید در نیمه اول سال: 9.30 صبح تا 18.30 عصر، ساعات بازدید در نیمه دوم سال: 9 صبح تا 17 عصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس