کاخ گلستان تهران، نماد شکوه و هنر ایرانیان

کاخ گلستان تهران به عنوان نمادی از شکوه و هنر ایرانیان در زمان شاه عباس صفوی بنا شد. در این کاخ زیبا بخش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها طی دوره‌های مختلفی به این کاخ اضافه شده‌اند. کاخ گلستان به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد، تبدیل به محلی برای علاقه‌مندان به طبیعت و عکاسان شده است. در این کاخ تاریخی می‌توانید از امکانات رفاهی چون چایخانه، عکاس خانه، موزه، کتابخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه بهره‌مند شوید. در اطراف کاخ گلستان نیز هتل‌های بسیاری وجود دارد که پس از گردش در کاخ و جاهای دیدنی اطراف آن می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

کاخ گلستان تهران کجاست؟

کاخ گلستان در استان تهران، خیابان 15 خرداد و در میدان ارگ قرار دارد. برای بازدید از کاخ گلستان می‌توانید از وسیله نقلیه عمومی و خودرو شخصی استفاده کنید. ورودی کاخ گلستان در ضلع جنوبی میدان امام و همچنین میدان پانزده خرداد قرار دارد.

  • ورودی اول کاخ گلستان تهران: ورودی سردر باب عالی، خیابان ناصر خسرو ضلع جنوبی میدان امام خمینی، خیابان ناصر خسرو، روبه‌روی کوچه مروی
  • ورودی دوم کاخ گلستان تهران: ورودی میدان پانزده خرداد، روبه‌روی مسجد ارگ
  • آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی روبه‌روی مسجد ارگ 

روش های دسترسی به کاخ گلستان تهران

روش دسترسی به کاخ گلستان به دلیل موقعیت مکانی مناسبی که دارد، بسیار آسان است. شما می‌توانید با استفاده از مترو، اتوبوس یا وسیله شخصی به کاخ گلستان مراجعه کنید.

  • دسترسی به کاخ گلستان با مترو: برای رفتن به کاخ گلستان با مترو باید سوار مترو خط یک شوید و در ایستگاه مترو 15 خرداد پیاده شوید و مابقی مسیر را تا میدان 15 خرداد پیاده طی کنید.
  • دسترسی به کاخ گلستان با اتوبوس: برای دسترسی به این بنای تاریخی می‌توانید از اتوبوس‌هایی استفاده کنید که در چهارراه گلوبندک توقف می‌کنند.
  • دسترسی به کاخ گلستان با وسیله شخصی: اگر قصد دارید با وسیله شخصی خود به کاخ گلستان سفر کنید، باید توجه داشته باشید بعضی از خیابان‌های اطراف این کاخ همانند صور اسرافیل، داور سنگ فرش شده و باب همایون امکان عبور وسیله نقلیه ندارند. به همین دلیل باید خودرو خود را در خیابان نزدیکی کاخ پارک کنید و مابقی مسافت را پیاده طی کنید.

چه زمانی می توان از کاخ گلستان بازدید کرد؟

برای بازدید از کاخ گلستان، ابتدا باید بلیط ورود خود را به صورت حضوری یا آنلاین دریافت کنید. معمولا فروش بلیط از کاخ گلستان در تمام ایام هفته از 9 صبح لغایت 17:15 است. برای بازدید از این آثار تاریخی می‌توانید از ساعت 9 صبح الی 17 مراجعه فرمایید. کاخ گلستان در روزهای 14 خرداد، 21 رمضان، 9 و 10 محرم، 20 صفر، 28 صفر، 25 شوال و 13 فرودین تعطیل است. قیمت بلیط کاخ گلستان در سال 1402 برای گردشگران خارجی 650 هزارتومان و برای ایرانیان 46 هزارتومان است.

تاریخچه کاخ گلستان تهران

براساس روایت، اسناد و همچنین سفرنامه پیترو دلاواله قدمت این کاخ به دوران شاه عباس صفوی باز می‌گردد. البته مهم‌ترین دوره تاریخی که در این کاخ رخ داده است، مربوط به دوره آقا خان محمد خان قاجار است. آقا محمد خان، بعد از غلبه بر لطفعلی خان زند در سال 1210 هجری قمری به پادشاهی رسید و تهران را به عنوان پایتخت حکومت خود اعلام کرد که همین موضوع باعث ارزش کاخ گلستان شد. یکی دیگر از سرگذشت‌های این کاخ مربوط به تاج‌گذاری ناصرالدین شاه است که به عنوان اولین پادشاه ایرانی به اروپا سفر کرد.

سفر ناصرالدین شاه به اروپا باعث شد که معماری کاخ گلستان دستخوش تغییراتی شود. در دوران قاجار از کاخ گلستان به عنوان مکانی برای حکم‌رانی، اقامتگاه سلطنتی، تعلیم هنرمندان و معلمان استفاده می‌کردند. در دوران حکومت مضفرالدین شاه، هیچ تغییری در بافت این کاخ صورت نگرفت؛ اما در دوران پهلوی اول و دوم معماری و سبک کاخ دچار تغییرات اندکی شد.

امکانات و تفریحات کاخ گلستان

در کنار گردش در باغ سرسبز و زیبای کاخ گلستان، امکانات رفاهی متفاوتی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است. از امکانات رفاهی این بنای تاریخی و زیبا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چایخانه
  • عکاسی به سبک قاجاری
  • سرویس بهداشتی
  • کتابخانه
  • فروشگاه صنایع دستی
  • نمازخانه
  • موزه

سبک معماری کاخ گلستان تهران چیست؟

کاخ گلستان از چند بنای تاریخی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها معماری منحصربه‌فردی دارد. در ابتدا معماری کاخ گلستان تهران برگرفته از معماری اصیل ایرانی بود تا زمانی که حکومت به دست ناصرالدین شاه افتاد. زمان حکومت ناصرالدین شاه، کاخ گلستان با معماری نئوکلاسیک اروپا دچار تغییراتی شد. برای تزئین کاخ گلستان از هنر کاشی‌کاری استفاده کرده‌اند که اشکال متفاوتی از مضامین مختلفی چون بناهای تاریخی، اساطیری، بزم، عاشقانه، مذهبی و… روی آن طراحی شده است.

در بخش داخلی کاخ گلستان تهران از هنر آینه‌کاری استفاده شده که جلوه‌ای بی‌نظیر به بناهای تاریخی کاخ گلستان بخشیده است. در قسمت تخت مرمر و شمس العماره شما شاهد تزئینات طلاکاری روی سنگ هستید که یادگاری از دوران قاجار است. برای تزئینات این کاخ از ورقه‌های فلزی استفاده می‌کردند. استفاده از طلا در ساخت این کاخ، باعث ارزشمند این سازه شده است.

وسعت کاخ گلستان تهران چقدر است؟

کاخ گلستان از معروف‌ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می‌شود که قدمت آن به دهه‌ها دوره قبل از زمان قاجار باز می‌گردد. در این کاخ تاریخی می‌توانید تاریخ بیش از 440 سال قبل را از نزدیک مشاهده کنید. وسعت کاخ گلستان در حال حاضر حدود 4.5 هکتار است. این مساحت، حدود یک دهم وسعت اولیه کاخ گلستان محسوب می‌شود. کاخ گلستان، محل سکونت پادشاهان بزرگی چون فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، احمد شاه قاجار، آقا محمدخان، مظفرالدین شاه بوده است.

بخش های مختلف کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران از لحاظ تاریخی، معماری و ارزش‌های آثاری جزء مهم‌ترین آثار کشور ایران محسوب می‌شود. این کاخ گلستان از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها شامل ایوان تخت مرمر، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس، تالار برلیان، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی می‌شوند. قدیمی‌ترین بناهای این مجموعه، مربوط به ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی می‌شود که به دوران کریمخان زند تعلق دارند. در این کاخ باستانی علاوه‌بر ساختمان‌های تاریخی، بخش‌های مختلف دیگری چون کتابخانه نسخ خطی، امور بین‌المللی، دفتر فنی، واحد کودک و نوجوانان، واحد دفتر حقوقی، کتابخانه چاپی وجود دارد.

شمس العماره

شمس العماره قسمت مهمی از کاخ گلستان محسوب می‌شود که به‌دلیل ارتفاع بلندی که دارد در زمان‌های قدیم به عنوان نمادی از پایتخت شناخته می‌شد. شمس العماره توسط دستور ناصرالدین شاه در این کاخ شاخته شد. این بنای تاریخی از 5 طبقه با ارتفاع 35 متر، جزء بلندترین بناهای تاریخی زمان ناصرالدین شاه است. قدمت این تالار به سال 1284 باز می‌گردد. برای تزئین این بنای تاریخی از آینه‌کاری، نقاشی و گچ‌بری استفاده شده است. توجه داشته باشید که اجازه بازدید از طبقات فوقانی عمارت شمس العماره وجود ندارد.

ایوان تخت مرمر

ایوان تخت مرمر جزء قدیمی‌ترین بناهای تاریخی کاخ گلستان به حساب می‌آید. قدمت این آثار هنری به زمان کریم خان زند باز می‌گردد. برای تزئین این کاخ از هنر خاتم کاری، گچ‌بری، آینه کاری، منبت‌کاری، سنگ‌تراشی و مشبک استفاده شده است. زیباترین آثاری که در این بنا نهفته است، مربوط به تخت مرمری است که توسط دستور فتحعلی شاه در سال 1221 ساخته شد. این تخت مرمر از 65 قطعه بزرگ و کوچک مرمر تشکیل شده است. در کنار این تخت یک اژدها، دو شیر و ابیاتی از ملک الشعراء روی تخت حجاری شده است.

کاخ های اختصاصی گلستان

در کاخ گلستان تهران، کاخ‌های اختصاصی مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاخ سلام: اولین موزه ایران در کاخ گلستان به نام کاخ سلام توسط دستور ناصرالدین شاه صورت گرفت. ساخت این کاخ تا سال 1293 ادامه داشت، اما چیدمان آثار تاریخی آن تا سال 1296 ادامه پیدا کرد.
  • موزه مخصوص: موزه مخصوص قسمتی از حوضخانه تالار سلام است که اشیای مهمی در آن نگهداری می‌شود.
  • تالار آینه: یکی از معروف‌ترین تالارهای کاخ گلستان، مربوط به تالار آینه است. دلیل شهرت این تالار، به دلیل نقاشی کمال الملک از تالار آینه مربوط می‌شود که برای تکمیل آن حدود 5 سال زمان صرف شده است.
  • خلوت کریمخانی: در بخش شمال غربی کاخ گلستان واقع شده است. در این بخش مزار ناصرالدین شاه و تخت مرمرین فتحعلی شاه قرار دارد.

رستوران های اطراف کاخ گلستان تهران

گردشگران و توریست‌ها بعد از گشت و گذار در کاخ زیبای گلستان می‌توانند، برای میل غذا به رستوران‌های اطراف این بنای تاریخی مراجعه کنند. از بهترین رستوران‌های اطراف کاخ گلستان تهران با منویی متنوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نام رستورانآدرس رستورانفاصله رستوران تا کاخ گلستان
رستوران مسلمنبش سبزه میدان، کوچه حج رحیم خان، پلاک 4400 متر
رستوران شرف الاسلامیخیابان 15 خرداد200 متر

جاذبه های دیدنی اطراف کاخ گلستان تهران

بعد از بازدید از تمام قسمت‌های کاخ گلستان می‌توانید از اماکن مهم و گردشگری اطراف کاخ گلستان بازدید کنید. از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به کاخ گلستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بازار بزرگ تهران: 450 متر
  • خانه تاریخی مستوفی الممالک: 700 متر
  • پارک شهر: 1.6 کیلومتر
  • بازار تاریخی عودلاجان: 1.8 کیلومتر

هتل های اطراف کاخ گلستان تهران

از برترین هتل‌های نزدیک کاخ گلستان تهران عبارتند از:

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل تا کاخ گلستان
هتل امیرکبیر تهرانخیابان ناصر خسرو، بعد از مدرسه دارالفنون، پلاک 220450 متر
هتل اخوت تهرانخیابان خیام شمالی، مقابل پارک شهر، خیابان صور اسرافیل، پلاک 113700 متر
هتل شهریار تهرانمیدان امام خمینی، خیابان سعدی جنوبی جدید، بلو ک غربی 8، پلاک 241.6 کیلومتر
هتل بزرگ فردوسی تهرانخیابان ولیعصر، ابتدای مطهری، شماره 3911.8 کیلومتر

سوالات متداول

ساعت بازدید از کاخ گلستان به چه صورت است؟

برای بازدید از کاخ گلستان می‌توانید از 9 الی 19 به این آثار تاریخی مراجعه کنید. برای دریافت بلیط این مجموعه می‌توانید در تمام ایام هفته، ساعت 17:15 مراجعه کنید.

کاخ گلستان از چند بخش تشکیل شده است؟

کاخ گلستان از یک مجموعه با چندین بنای تاریخی تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها مربوط به دوره‌های مختلفی می‌شود. به‌طور کلی بخش‌های این مجموعه شامل کاخ و تالارهای خصوصی، موزه‌ها، فضای سبز، کتابخانه و… می‌شود.

آدرس کاخ گلستان کجاست؟

کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد، در بخش شمالی میدان ارگ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی مرکز غواصی نگین ساحل قشم

پنج‌شنبه 3 اسفند 1402
یکی از بهترین مراکز غواصی و تفریحات دریایی در جزیره قشم، “مرکز غواصی نگین ساحل قشم” در پارک زیتون واقع […]
مرکز غواصی نگین ساحل قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس