بازار بزرگ تهران، یادگاری از دوران قاجار

بازار بزرگ تهران از بازارهای فرهنگی و تاریخی کشور ایران محسوب می‌شود که یادگاری از دوران قاجار است و بناهای تاریخی بسیاری در اطراف آن قرار دارند. در داخل این بازار، پاساژها و بازارچه‌های بسیاری به چشم می‌خورند. این بازار در دوره شاه طهماسب صفوی بنا گردیده که در آن زمان تنها چندین حجره و دکه برای خرید در آن وجود داشت؛ اما به مرور زمان بر تعداد پاساژهای آن افزوده شد. در قسمت‌های قدیمی این بازار شاهد معماری بسیار زیبایی با طاق و گنبدی چشم‌نواز خواهید بود. در سقف بازار سوراخ‌هایی وجود دارند که نور آفتاب از درون آن‌ها به فضای داخل بازار می‌تابد.

فضای داخلی بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران کجاست ؟

بازار بزرگ تهران در منطقه 12 تهران و در میدان 15 خرداد قرار گرفته است. از این رو، برای رفتن به بازار تهران می‌توانید از خودروی شخصی، مترو، اتوبوس یا تاکسی‌های شهری استفاده کنید:

  1. بازار بزرگ تهران با مترو: برای استفاده از مترو باید سوار مترو خط یک تهران (تجریش_کهریزک) شوید و در ایستگاه 15 خرداد از قطار پیاده شده و مسیری کوتاه را تا رسیدن به بازار بزرگ تهران پیاده‌روی نمایید. البته در صورتی که بخواهید با بی‌آرتی به این بازار برسید، باید در ایستگاه چهارراه مولوی از قطار پیاده شوید و مسیری کوتاه را تا ورودی بازار تهران طی کنید.
  2. بازار بزرگ تهران با خودروی شخصی: اگر با خودروی شخصی خود قصد بازدید از بازار تهران را دارید، می‌توانید به خیابان‌هایی چون خیابان مولوی، 15 خرداد، خیام یا مصطفی خمینی بروید و در ادامه مسیر خود را به بازار برسانید. به‌دلیل نبود پارکینگ در این بازار بهتر است که در کوچه‌ها یا کنار خیابان جای پارکی را برای خودروی خود قبل رسیدن به بازار در نظر بگیرید.
  3. بازار تهران با تاکسی: تاکسی‌های متعددی از مقاصد مختلفی چون آزادی، میدان انقلاب، فاطمی و… به سمت خیابان 15 خرداد و اطراف بازار تهران می‌روند که می‌توانید در نقاط مختلف شهر سوار تاکسی شده و خود را به این بازار برسانید.
  4. بازار تهران با اتوبوس: شما می‌توانید از طریق بی‌آرتی پایانه آزادی به خاوران، خود را به ایستگاه چهارراه مولوی برسانید و مسیری کوتاه را تا ورودی بازار تهران پیاده‌روی کنید.

لوکیشن بازار بزرگ تهران

ساعت کاری بازار بزرگ تهران در چه زمانی است؟

این بازار در تمامی روزها به غیر از روزهای تعطیل از ساعات 8:30 صبح الی 17:00 باز است. البته بخش‌های خارجی بازار تا ساعت 20 شب باز هستند. در ساعات صبح این بازار بسیار خلوت بوده و شما می‌توانید برای انجام خرید خود در ساعات اولیه صبح به بازار تهران بروید.

بازار بزرگ تهران در زمان قاجار

بخش های مختلف بازار بزرگ تهران

بازار تهران از تعداد زیادی پاساژ، تیمچه و بازارچه تشکیل شده که در گذشته تقسیم‌بندی آن بسیار مجلل‌تر بوده است؛ اما امروزه کمی از تعداد پاساژهای آن کاسته شد. بخش‌های مختلف بازار تهران به شرح زیر هستند:

  • سراهای بازار: سراها در واقع گذرهای مسقفی هستند که در برخی از آن‌ها مغازه‌ها به یک صنف تعلق دارند و تنها در یک راسته قرار گرفته‌اند. از سراهای مطرح این بازار می‌توان به سراهای ابوتراب، اسلامی، تهرانچی، امیرکبیر، میرزا اسمائیل، وزیری، یزدی، دلگشا، جواهریان، شیخ جعفر و دلان دراز اشاره کرد.
  • بازارچه‌ها و پاساژها: از بازارچه‌ها و پاساژهای مطرح این بازار می‌توان به بازار کویتی‌ها، بازار بین‌الحرمین، ایران یراق، اسلامیه، دروازه نو، زرگر، گلستان، مهتاش، خلیج ‌فارس، قائم، نجارها و مسگرها، بازارچه وحدت و مهدی، جعفری و دربنده اشاره کرد.
  • تیمچه‌ها: تیمچه به بازارهایی گفته می‌شود که شبیه به بازارهای سنتی هستند و سقف آن‌ها به‌صورت گنبدی است. باوفا، حاجب‌الدوله، ملاعلی‌کنی، فرد و توجه از تیمچه‌های مطرح این بازار هستند.
  • سبزه میدان: این میدان در شمال بازار قرار گرفته که زمان ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. در زمان گذشته در اطراف این میدان، سبزی‌های مختلفی کاشته می‌شدند؛ از این‌رو آن را سبزه میدان نامیده‌‌اند.
  • چهارسوق بازار: چهارسوق از بخش‌های اصلی این بازار محسوب می‌شود که شکل‌های آن به‌صورت هشت ‌ضلعی بوده و دارای گنبد مدور و بسیار کوتاه است.

اصناف مختلف بازار بزرگ تهران

در بازار بزرگ تهران، اصناف مختلفی مشغول به فعالیت هستند و شما می‌توانید در این بازار لوازم مختلفی را با قیمت بسیار مناسب خریداری نمایید. در بخش چهارسوق بازار می‌توانید انواع آجیل و خشکبار را تهیه کنید. همچنین در بازار زرگرها می‌توانید انواع طلا و زیورآلات را مشاهده نمایید و در بازار عباس‌ آباد آن نیز انواع پوشاک از جمله لباس‌های زنانه را خریداری فرمایید. در این بازار انواع لوازم ‌خانگی، لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم تحریر، صنف پارچه، انواع پارچه و کیف و چمدان نیز به فروش می‌رسند. در سرای امیرکبیر تنوع بالایی از پارچه‌ها و در بازار سید اسماعیل نیز تنوع بالایی از لوازم پلاستیکی را مشاهده خواهید کرد.

رستوران و قهوه خانه در بازار تهران

در بازار بزرگ تهران رستوران‌های بسیاری قرار دارند که می‌توانید بعد از اتمام خرید خود به یکی از آن‌ها سری بزنید و در فضای دنج آن‌ها، مدتی را به استراحت بپردازید. بسیاری از کسبه‌ این بازار در زمان ظهر به رستوران‌های بازار مراجعه می‌کنند و در آن‌ها انواع غذا ایرانی را میل می‌نمایند. ناگفته نماند که این بازار دارای قهوه‌خانه کوچکی است که آن را می‌توانید پس از گذر از تیمچه حاجب ‌الدوله مشاهده کنید. این قهوه‌خانه متعلق به حاج علی درویش است که از سال 1298 در این بازار پذیرای مردم بوده؛ به‌گونه‌ای که نام قهوه‌خانه او در لیست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید. برخی از رستوران‌های بازار عبارتند از:

  • رستوران مسلم
  • رستوران شرف الاسلامی
  • رستوران نایب
  • رستوران شمشیری
رستوران مسلم در بازار تهران

فاصله بازار بزرگ تهران با جاذبه های دیدنی و تاریخی تهران

بازار تهران در 600 متری مسجد شاه بنا گردیده و با کاخ موزه مقدم 3 کیلومتر فاصله دارد. از این بازار همچنین تنها 2.5 کیلومتر با محله عودلاجان و 3.8 کیلومتر با کاخ گلستان تهران فاصله خواهید داشت. مسجد جامع از مساجد بسیار قدیمی شهر است که مساحت آن به 4500 مترمربع می‌رسد و در نزدیکی بازار بزرگ تهران قرار گرفته است. در جدول زیر می‌توانید فاصله این بازار با دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر را مشاهده کنید:

نام مکانفاصله تا بازار
مسجد جامع2.2 کیلومتر
بازار امین‌الملک2.6 کیلومتر
عمارت مسعودیه3.9 کیلومتر
باغ موزه زندان قصر7.4 کیلومتر
بازار پاچنار4.5 کیلومتر
بازار بزرگ برلیان1.3 کیلومتر
مسجد جامع بازار تهران یا مسجد جامع تهران

هتل های نزدیک بازار بزرگ تهران

هتل مهر که در خیابان امیرکبیر تهران بنا شده، تنها 6 دقیقه با بازار تهران فاصله دارد. هتل گلستان نیز از هتل‌های قدیمی تهران شناخته می‌شود که فاصله آن با بازار تنها 7 دقیقه است. از هتل آرمان با خودرو تا بازار تنها 22 دقیقه فاصله بوده و امکاناتی چون رستوران، کافی ‌شاپ و نمازخانه را به مسافران ارائه می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید با چندین مورد دیگر از هتل‌ های تهران نزدیک این بازار آشنا شوید و در هنگام سفر خود به این شهر در یکی از آن‌ها اقامت داشته باشید:

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل تا بازار
هتل اخوت تهرانخیابان خیام شمالی، مقابل پارک شهر، خیابان صوراسرافیل2.9 کیلومتر
هتل مهر تهرانخیابان امیرکبیر، کوچه سراج‌الملک4.4 کیلومتر
هتل گلستان تهرانخیابان حافظ، نرسیده به میدان حسن‌آباد، پلاک 144.6 کیلومتر
هتل خیام تهرانمیدان بهارستان، چهارراه سرچشمه و خیابان امیرکبیر5.3 کیلومتر
هتل شهریار تهرانمیدان امام خمینی، خیابان سعدی جنوبی جدید، بلوک 8 غربی3.5 کیلومتر
هتل آرمان تهرانخیابان سعدی، خیابان اکباتان، نرسیده به مترو ملت4.1 کیلومتر

تاریخچه بازار تهران

بازار تهران از بزرگ‌ترین بازارهای ایران به‌شمار می‌رود که در بخش جنوبی تهران بنا شده است. قدمت این بازار به بیش از 220 سال می‌رسد؛ اما معماری برخی از نقاط آن تاکنون حفظ شده است. بازار تهران در دوران صفوی و به دستور شاه طهماسب بنا شد و معماری آن در زمان قاجار کامل‌تر گردید. در سال 1108 این بازار به‌صورت روباز بوده که در دوران قاجار سقفی گنبدی شکل برای آن ساخته شد.

شاه طهماسب به‌دلیل سفرهای مکرر به این بازار، به بازسازی و افزودن امکانات به آن می‌پرداخت. این بازار در دوران صفوی و در همان ابتدا تنها به‌صورت چندین دکه و مغازه کوچک بود و به مرور زمان و به دستور شاه طهماسب، یک محله به‌طور کامل به این بازار تعلق گرفت و تمامی دکه‌ها در آن فعالیت خود را آغاز کردند.

در دوران قاجار محمدشاه دستور داد که دالان‌های بازار تهران مورد بازسازی قرار بگیرند و مکان مناسبی برای کسبه‌ها در راستای فروش اجناس خود ایجاد شود. بازار بین‌الحرمین نیز در زمان قاجار بنا گردید. در زمان ناصرالدین ‌شاه، یک درب ورودی از سمت این بازار به بازار بین‌الحرمین شاخته شد. در آن زمان، بازار مسگرها، زرگرها و آهنگران در بازار بین‌الحرمین قرار داشتند.

معماری سنتی بازار بزرگ تهران

سوالات متداول

بازار تهران‌ کجاست؟

در شهر تهران یک بازار بسیار بزرگ وجود دارد که در منطقه 12 و در میدان 15 خرداد این شهر واقع شده است.

چگونه با مترو به بازار تهران برویم؟

ایستگاه پانزده خرداد فاصله بسیار کمی با بازار تهران دارد. برای رسیدن به این ایستگاه باید سوار خط مترو یک تهران شده و در این ایستگاه پیاده شوید و مسیر باقیمانده را پیاده طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کافه های یزد پاتوقی دنج در شهر بادگیر ها

دوشنبه 30 بهمن 1402
کافه‌های یزد در سبک‌های گوناگونی ساخته شده‌اند که شامل سنتی، کلاسیک و مدرن، کافه باغ و… می‌شود. اگر طرفدار طرح‌های […]
بهترین کافه های یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس