خانه موزه مقدم تهران

خانه مقدم که در گذشته به محمدتقی خان احتساب الملک تعلق داشته، امروزه به موزه‌ای معروف و دیدنی تبدیل شده است. طراحی جالب بنای آن، معماری سنتی ایرانی را به نمایش می‌گذارد. وجود حوض، باغچه و شیشه‌های رنگی، نشان از طراحی منحصربه‌فرد و ایرانی خانه موزه مقدم دارند. کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و طراحی استخر و آبنماهای باغ الحمرا همگی نشان‌دهنده ذوق و سلیقه متفاوت و جذاب محمدتقی ‌خان هستند. به عقیده بسیاری از نویسندگان، خانه موزه مقدم زیباترین خانه جهان برشمرده می‌شود.

نمایی از خانه موزه مقدم

دسترسی به خانه موزه مقدم تهران

برای رفتن به خانه موزه مقدم تهران با استفاده از مترو، باید از ایستگاه‌های حسن آباد و دانشگاه امام علی (ع) وارد ایستگاه مترو شوید. در واقع این دو نزدیک ترین مترو به خانه موزه مقدم تهران هستند. این موزه در حدفاصل این دو ایستگاه قرار دارد و با پیاده‌روی کوتاه ۵ دقیقه‌ای می‌توانید خود را به این مکان برسانید. جهت استفاده از اتوبوس برای رفتن به این موزه، می‌بایست از اتوبوس‌های راه ‌آهن- پارک وی و راه ‌آهن تجریش استفاده کنید. پس از پیاده شدن در ایستگاه البرز و طی کردن مسیری کوتاه به سمت شرق خیابان امام خمینی، موزه را مشاهده خواهید کرد.

آدرس خانه موزه مقدم تهران

خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ (خانه موزه مقدم تهران روی نقشه)

ساعات بازدید و بلیط خانه موزه مقدم تهران

برای بازدید از موزه مقدم تهران می‌توانید در تمامی روزهای سال به‌جز ایام سوگواری و دوشنبه‌ها در نیمه اول سال از ساعت ۱۰ تا ۱۸ باز است. در نیمه دوم سال نیز می‌توانید از ساعت ۹ تا ۱۷ به بازدید از این مجموعه بپردازید.

فضای سرسبز خانه موزه مقدم

معماری خانه موزه مقدم تهران

معماری خانه موزه مقدم تهران با توجه به اصول معماری ایرانی و باغ ایرانی انجام شده است. گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و وجود حوض این مسئله را به‌خوبی اثبات می‌کنند‌. در سمت غرب این موزه ساختمان اربابی وجود دارد که استاد مقدم با کمک یکی از شاگردان خود _دکتر ابوالقاسمی_ آن را ساخته‌اند. قدمت این برج به سال ۱۳۴۵ بازمی‌گردد و در آن نشانه‌هایی از دوران قاجار با کاشی‌های تزئینی قابل مشاهده هستند. در سمت شمال نیز ایوانی با کاشی‌های دوران زندیه و قاجار به چشم می‌خورد که با حوضچه‌ای مرمری توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

جالب است بدانید که این حوض به حمام فتحعلی شاه تعلق داشته و اکنون در این موزه با جویی باریک به استخر منتهی می‌شود. این استخر با الهام از استخر و آبنماهای باغ الحمرا بنا گردیده و چند قواره نیز در اطراف آن وجود دارند. دیوار تجدد، حایلی بین دیوار داخلی و بیرونی بوده و توسط ستون‌هایی با طاق‌های کاشی‌کاری ایجاد شده است. پایه ستون‌های حجاری شده این دیوار از کاخ خواهر ناصرالدین شاه برجای مانده و به این مکان آورده شده است.

 استاد هوشنگ سیحون طراحی این ستون‌های فیروزه‌ای رنگ جذاب را برعهده داشت. سرستون‌های گچ‌بری کرنتی نیز در ایوان واقع در حیاط داخلی به‌چشم می‌خورد که همگی هنر زیبای دکتر مقدم را به نمایش می‌گذارند. نقش و مدل حیاط داخلی نیز با الهام از طرح فرش ایرانی ساخته شده است. گل‌های زیبای در اطراف حوض وسط حیاط و دیوار مزین به کاشی‌ها و ظروف قاجاری، از جذابیت‌های منحصربه‌فرد این مکان به‌شمار می‌روند. علاوه‌بر معماری ایرانی می‌توانید توجه جزئی به معماری دیگر کشورها مانند ژاپن را مانند باغچه ژاپنی در اجزای این موزه مشاهده نمایید.

معماری جذاب خانه موزه مقدم

جاذبه‌ های نزدیک خانه موزه مقدم تهران

در نزدیکی خانه موزه مقدم مکان‌های دیدنی زیادی اعم از خانه دکتر عدل، کاخ مرمر، میدان حسن آباد، خیابان سی تیر و موزه ملی ایران وجود دارند.

خانه دکتر عدل

خانه دکتر عدل واقع در خیابان ولیعصر در سال ۱۳۱۰ به دست معماری روسی ساخته شده است. این خانه با مساحت ۲۷۰۰ مترمربع دارای قسمت‌های مختلفی مانند سینما خانگی، بیتوته پذیرایی، پذیرایی، مطب منزل خدمه و… است.  کاشی‌های خشتی و گچبری‌های زیبایی در گوشه و کنار این خانه به چشم می‌خورد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. ساعات بازدید از خانه دکتر عدل در فصول مختلف سال متفاوت است و بهتر است قبل از رفتن به آنجا تماس حاصل کرده و از ساعت بازدید اطلاع یابید.

فاصله خانه دکتر عدل تا خانه موزه مقدم: ۴۱۱ متر، ۲ دقیقه با خودرو

کاخ مرمر

قدمت کاخ مرمر که در مرکز شهر واقع شده به دوران پهلوی برمی‌گردد. به کاخ مرمر موزه هنر نیز می‌گویند و از نظر زیبایی و معماری بنا آن را با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان قابل مقایسه می‌‌دانند. با بازدید از این جاذبه تاریخی می‌توانید هنر‌های مختلفی را مانند خاتم‌کاری، آینه کاری، گچ‌کاری و نقاشی‌های برجسته را یکجا ببینید. آثاری که در کاخ مرمر نگهداری می‌شود مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و دوره معاصر است.

فاصله کاخ مرمر تا خانه موزه مقدم تهران: ۴۱۰ متر، ۲ دقیقه با خودرو

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد نیز از دیگر مکان‌های نزدیک به خانه موزه مقدم تهران است. این میدان توسط ۴ ساختمان محاصره شده و هنگام بازدید هشت گنبد بی‌نظیر را مشاهده خواهید کرد. بناهای اطراف باعث شده این منطقه برای گرفتن‌ عکس‌های جذاب مناسب باشد. میدان حسن آباد جزئی از آثار ملی ایران است.

فاصله میدان حسن آباد تا خانه موزه مقدم: ۲ کیلومتر، ۸ دقیقه با خودرو

خیابان سی تیر

در خیابان سی تیر نیز موزه‌های فراوانی که به ثبت ملی رسیده‌اند وجود دارد. در این خیابان که به عنوان اولین استریت‌ فود پایتخت شناخته می‌شود، می‌توانید غذاهایی خوش‌مزه با قیمت مناسب را میل کنید.

فاصله خیابان سی تیر تا خانه موزه مقدم: ۲.۸ کیلومتر، ۱۲ دقیقه با خودرو

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران نیز دارای آثار ارزشمندی همچون آثار دوران هخامنشی و پارینه‌های سنگی است. این موزه از دو قسمت موزه ایران باستان و باستان شناسی و هنر اسلامی ایران تشکیل شده و می‌توانید در آن آثار مربوط به عصر آهن و… را ببینید.

فاصله موزه ملی ایران تا خانه موزه مقدم: ۲.۸ کیلومتر، ۱۲ دقیقه با خودرو

حوضچه و باغچه‌های خانه موزه مقدم

هتل های اطراف خانه موزه مقدم تهران

نام هتلفاصله هتل از خانه موزه مقدم تهرانآدرس هتل
هتل امیرکبیر تهران 2.1 کیلومتر (4 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان ناصرخسرو، بعد از مدرسه دارالفنون، پلاک ۲۲۰
هتل نادری نو تهران2.2 کیلومتر (5 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان جمهوری اسلامی، بعد از سی تیر، نرسیده به چهارراه استانبول، کوچه گوهرشاد، پلاک ۳۹
هتل بزرگ فردوسی تهران1.8 کیلومتر (4 دقیقه با خودرو)تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، شماره ۲۴، جنب کاخ وزارت خارجه
هتل حافظ تهران2.2 کیلومتر (4 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان فردوسی جنوبی، کوچه بانک ملی، پلاک ۱۸
هتل گلستان تهران600 متر (1 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان حافظ، نرسیده به میدان حسن آباد، پلاک ۱۴

سوالات متداول

خانه موزه مقدم در کجا قرار دارد؟

این موزه دیدنی در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ واقع شده است.

آیا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توان به خانه موزه مقدم رفت؟

بله، برای مراجعه به خانه موزه مقدم می‌توانید از مترو و اتوبوس استفاده کنید.

در چه ساعاتی می‌توان از خانه موزه مقدم بازدید کرد؟

موزه مقدم هر روزه به غیر از دوشنبه‌ها و ایام سوگواری در 6 ماه اول سال از 10 صبح تا 18 و در 6 ماه دوم از 9 صبح تا 17 آماده استقبال از بازدیدکنندگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

موزه فرش ایران

چهارشنبه 2 اسفند 1402
در موزه فرش ایران که در تهران واقع شده زیباترین فرش‌های ایرانی را خواهید دید. در این موزه می‌توانید فرش‌های […]
موزه فرش ایران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس