موزه فرش ایران

در موزه فرش ایران که در تهران واقع شده زیباترین فرش‌های ایرانی را خواهید دید. در این موزه می‌توانید فرش‌های تاریخی و ارزشمند را مشاهده کنید که قدمت بالایی دارند. این موزه در 22 بهمن سال ۱۳۵۶ به خواست فرح پهلوی برای پژوهش در رابطه با تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت ساخته شد. در مکان می‌توانید گلیم‌های خوش بافتی را هم مشاهده کنید. در این موزه فرش ریزبافت متعلق به کارگاه عمواوغلی، گلیم‌های کردستان و قالی‌هایی مربوط به قرن 9 هجری نمایش گذاشته شده‌اند.

نمایی از موزه فرش ایران

موزه فرش ایران کجاست؟

موزه فرش ایران در قسمت شمالی پارک لاله و روبه‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده است. شما می‌توانید توسط انواع وسایل نقلیه اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی برای رفتن به این موزه استفاده کنید.

دسترسی با تاکسی به موزه فرش ایران: اگر می‌خواهید توسط تاکسی به این موزه دیدنی بروید، می‌توانید از تاکسی‌هایی که در میدان ولیعصر، میدان هفت تیر، میدان دکتر فاطمی و میدان انقلاب اسلامی وجود دارند، برای رفتن به ورودی‌های متعدد موزه فرش ایران استفاده کنید. اکثر مواقع تاکسی‌ها در مسیرهای گفته شده وجود دارند. تاکسی‌های بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی نیز گزینه‌های مناسبی برای رسیدن به این موزه محسوب می‌شوند.

دسترسی با نزدیک ترین مترو به موزه فرش ایران: اگر مسیر مترو برای شما آسان‌تر است بهتر است بدانید باید در ایستگاه میدان مترو انقلاب اسلامی در خط ۴ پیاده شده و توسط تاکسی‌های خیابان کارگر شمالی به خیابان دکتر فاطمی بروید. توسط اتوبوس‌های میدان آزادی- میدان هفت تیر و میدان آزادی- میدان ولیعصر نیز می‌توانید به پارک لاله رسیده و پس از ۵ دقیقه پیاده‌روی به موزه فرش بروید.

آدرس و ساعت کاری موزه فرش ایران

آدرس و ساعات بازدید موزه فرش ایران به شرح زیر است:

  • آدرس: تهران، پارک لاله، روبه‌روی فروشگاه سپه، خیابان فاطمی
  • ساعت بازدید: همه روزهای هفته از ساعات 9:00 صبح الی 17:00 بعداز ظهر
نگهداری فرش‌های اصیل ایرانی در موزه فرش ایران

معماری موزه فرش ایران

در اولین نگاه متوجه هماهنگی معماری ساختمان موزه فرش با فرش‌های ارزشمندی که درون موزه نگهداری می‌شوند، خواهید شد. در ساخت نمای این مجموعه از آذین‌های شبیه به دار قالی استفاده شده است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان این بنا را طراحی کرده است. موزه فرش ایران با مساحتی حدود ۳۴۰۰ مترمربع در دو تالار خود فرش‌ها و گلیم‌های ارزشمندی را جای داده است. در طبقه همکف نمایشگاه دائمی بوده و در طبقه بالا نمایشگاه‌های موقت گلیم یا فرش برگزار می‌شود.

آثار موزه فرش ایران

در موزه فرش ایران، فرش‌هایی دست‌بافت با قدمت بالا و متنوع از نظر رنگ‌آمیزی و نقش و نگار در معرض نمایش گذاشته شده است. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید بهتر است از این مجموعه که فرش‌هایی از دوران قرن ۹ هجری تا معاصر را در آن نگهداری می‌کنند بازدید کنید. در طبقه همکف این موزه می‌توانید شاهکارهایی از شهرهای کاشان، تبریز، اصفهان، کرمان، کردستان، خراسان و… را مشاهده کنید. طبقه همکف که موزه دائمی است، شامل ۱۵۰ قطعه فرش تاریخی و ارزشمند می‌شود.

 در موزه فرش ایران می‌توانید قالیچه‌ای که طرح میرزا کوچک خان جنگلی را با لباس نظامی نشان می‌دهد مشاهده کنید. این اثر هنری با اندازه ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر بافته شده است. همچنین می‌توانید ریزبافت‌ترین فرش را با ۱۲۰ رج که به کارگاه عمو اوغلی مربوط می‌شود در این موزه ببینید. بسیاری از کارهای این هنرمند در کاخ سعدآباد در نیاوران نگهداری می‌شود. همچنین گلیمی با عنوان “طرح محرابی تصویری حضرت عیسی (ع) با حواریون” نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

آثار موزه فرش ایران

نمایشگاه های موزه فرش ایران

در طول سالیان دراز، نمایشگاه‌های بسیاری در این موزه برگزار شدند که بازدیدکنندگان در ساعات و روز مشخص‌ شده به موزه فرش آمده و از بخش‌های مختلف آن بازدید می‌کردند. این نمایشگاه‌ها توسط افراد مشهوری برگزار می‌شدند که از پربازدیدترین نمایشگاه‌های برگزارشده در این موزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایشگاه فرش‌های دست‌باف ارامنه ایران
  • نمایشگاهی از قالی‌هایی با گل برجسته از قرن هشتم هجری الی دوره معاصر که به مناسبت بزرگ‌داشت دهه فجر در 12 بهمن سال 1364 در این موزه برگزار گردید.
  • نمایشگاه طرح بته‌ در دی‌ماه 1356
  • نمایشگاهی برای انواع سجاده‌ها و قالی‌هایی با طرح محراب مربوط به سده دهم تا چهاردهم هجری

مکان های نزدیک به موزه فرش ایران

موقعیت مکانی خوب موزه فرش ایران در تهران سبب شده تا شما بتوانید بعد بازدید از آن، به بازدید از سایر اماکن تهران بپردازید. از مکان‌های نزدیک به این‌ موزه می‌توان به کلیسای سرکیس مقدس به عنوان محلی برای عبادت و مشاهده معماری بنا، بوستان لاله محلی برای گردش و استراحت، خانه موزه مقدم محلی برای تماشای زیبایی‌های عمارت آن، بازار نصر برای خرید و تئاتر شهر برای تماشای نمایش‌ها اشاره کرد‌. در ادامه مطالب می‌توانید با هر کدام از این اماکن دیدنی تهران که فاصله کمی با موزه فرش دارند، آشنا شوید و به انتخاب خود به بازدید از هر کدام از آن‌ها بپردازید.

گنیجنه‌های نفیس موزه فرش ایرانی

بوستان لاله

پارک لاله تهران از مکان‌هایی است که قدمت بالایی دارد و ساخت آن به دوران پهلوی بازمی‌گردد. در دوران گذشته این بوستان را با نام باغ جلالیه می‌شناختند که پس از پیروزی انقلاب نام آن به بوستان لاله تغییر یافت. در آن زمان این بوستان محلی برای اجرای اسب‌دوانی بود و در اختیار ارتش قرار داشت. برای دسترسی به بوستان لاله می‌توانید از ایستگاه میدان انقلاب اسلامی سوار مترو شده و در خط چهار مترو پیاده شده و از آن‌جا مسیری کوتاه را پیاده‌ طی کنید. پارک لاله حدود 35 هکتار وسعت دارد و دارای زمین ورزشی، میزهای مخصوص بازی شطرنج، مسجد و مجسمه‌های مختلف در نقاط مختلف بوستان است.

  • آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز
  • فاصله تا موزه فرش ایران: 500 متر، 2 دقیقه با خودرو، 11 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: 24 ساعته

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم در دوران گذشته محلی برای اقامت خاندان محمدتقی‌خان بود. عمارت مقدم در نزدیکی خیابان امام قرار گرفته است که اطراف آن ساختمان‌هایی با معماری مدرن ساخته شده‌اند و این مکان تاریخی در میان آن‌ها می‌درخشد. برروی نمای ساختمان مقدم می‌توانید کاشی‌کاری‌های زیبای فیروزه‌ای، بنفش و آبی آسمانی را مشاهده کنید. شما در معماری این موزه می‌توانید تلفیقی از معماری مدرن و سنتی را مشاهده نمایید. در قسمت شمالی محوطه آن می‌توانید چهار ستون با سرستون‌هایی از تزئینات گچ‌بری کرنتی را ببینید.

  • آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت
  • فاصله تا موزه فرش ایران: 4.1 کیلومتر، 18 دقیقه با خودرو، 1 ساعت پیاده
  • ساعت بازدید: همه روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 10 صبح الی 18 عصر

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس از یادگارهای تاریخی دوران پهلوی و از جاذبه‌های نزدیک موزه فرش ایران به‌شمار می‌رود که امروزه به کلیسایی برای عبادت مسیحیان ارمنی تبدیل شده است. معماری بنا و فضای درونی آن بسیار هوشمندانه انجام شده است که باعث آرام شدن ذهن و وجود انسان می‌شود. این کلیسا در بافت تاریخی تهران و خیابان کریم‌خان زند بنا شده که شما در طول مسیر می‌توانید بناهایی با معماری سنتی زیبا در این خیابان را تماشا کنید. زمانی که تعداد ساکنین ارمنی در این بخش تهران افزایش یافت، کلیسای سرکیس مقدم بازسازی شد.

  • آدرس: تهران، خیابان کریم‌خان زند، ابتدای خیابان نجات‌الهی
  • فاصله تا موزه فرش ایران: 3.7 کیلومتر، 13 دقیقه با خودرو، 40 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: 13:00 ظهر الی 16:00 ظهر
بازدید از موزه فرش ایرانی

تئاتر شهر تهران

اگر از علاقه‌مندان به تئاترهای نمایشی و ادبیات هستید، تئاتر شهر تهران مکان خوبی برای بازدید شما خواهد بود. این بنای فرهنگی در سال 1351 افتتاح گردید که اولین نمایش آن مربوط به باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف بود که فردی به نام آربی اوانسیان این نمایش را کارگردانی کرد. امروزه تئاتر شهر امکانات خوبی برای اجرای نمایش دارد که از امکانات آن می‌توان به چهره‌پردازی، آکسسوار، طراحی‌ صحنه، صدا، نورپردازی و تاسیسات اشاره کرد. معماری ساختمان تئاتر شهر تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است که دارای ستون‌هایی با تزئینات خاصی است.

  • آدرس: تهران، چهارراه ولی‌عصر، ضلع غربی پارک دانشجو، ساختمان تئاتر شهر
  • فاصله تا موزه فرش ایران: 4 کیلومتر، 15 دقیقه با خودرو، 38 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: یکشنبه الی پنجشنبه از ساعات 15:00 ظهر الی 21:00 شب

بازار نصر تهران

بازار نصر مکانی مناسب برای خرید است که بیش از 400 واحد تجاری فعال دارد. این پاساژ به دو بخش پاساژ و بازارچه سنتی تقسیم شده است که شما می‌توانید از هر دو بخش آن بازدید نمایید. از امکانات رفاهی این پاساژ قدیمی می‌توان به کافی‌نت، فست‌فود، رستوران، سرویس‌بهداشتی و تاکسی اشاره کرد. این بازار و پاساژ آن در سال 1375 ساخته شد که البته امروزه بسیاری از مردم تهران از آن با نام پاساژ گیتا یاد می‌کنند. مساحت بازار نصر برابر با 600 متر است و بنای آن در دو طبقه ساخته شده است.

  • آدرس: تهران، بزرگراه جلال‌آل‌احمد، ابتدای خیابان گیشا
  • فاصله تا موزه فرش ایران: 4.7 کیلومتر، 16 دقیقه با خودرو، 40 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: همه روز از ساعت 8:00 صبح الی 21:00 شب

هتل های نزدیک به موزه فرش ایران

شما در فواصل مختلف موزه فرش ایران می‌توانید هتل‌های بسیاری در امتیازهای مختلفی را برای اقامت خود رزرو نمایید. در جدول زیر هتل‌ های تهران نزدیک به موزه فرش ایران و آدرس آن‌ها درج شده است:

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل تا موزه فرش ایران
هتل امید تهرانتهران، بلوار کشاورز، خیابان 16 آذر، خیابان نصرت شرقی1 کیلومتر و 98 متر
هتل لاله تهرانتهران، خیابان دکتر فاطمی، نبش حجاب1 کیلومتر و 118 متر
هتل تهران رویال تهرانتهران، بلوار کشاورز، نبش خیابان طوس، پلاک 1242 کیلومتر 39 متر
هتل حجاب تهرانتهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب1 کیلومتر و 241 متر
هتل بولوار تهرانتهران، بلوار کشاورز، نبش خیابان جلالیه1 کیلومتر و 570 متر
هتل اورین تهرانتهران، میدان انقلاب، ابتدای کارگر شمالی1 کیلومتر و 572 متر
هتل ورنوس تهرانتهران، میدان ولی‌عصر، بلوار کشاورز، بعد از بیمارستان ساسان1 کیلومتر و 794 متر
هتل آتانا تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان طالقانی غربی2 کیلومتر و 227 متر
هتل آرامیس تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از میدان ولی‌عصر، نبش کوچه دانش کیان2 کیلومتر و 524 متر

سوالات متداول

موزه فرش ایران کجاست؟

موزه فرش ایران در قسمت شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه در خیابان فاطمی واقع شده است.

در موزه فرش ایران چه فرش‌هایی وجود دارد؟

در این موزه، فرش‌هایی از قرن ۹ هجری تا دوره معاصر وجود دارد.

در چه ساعت‌هایی می‌توان از موزه فرش ایران بازدید کرد؟

این موزه هر روز به جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری باز است. در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ و در ۶ ماه دوم از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ می‌توانید از این موزه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران هتل رویال شیراز + آدرس و قیمت منو

پنج‌شنبه 3 اسفند 1402
هتل رویال از هتل های چهار ستاره شیراز که در سال 1393 افتتاح شده است. این هتل به علت ظرفیتی […]
رستوران هتل رویال شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس