آشنایی با بنای فرهنگی تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر تهران از جمله بناهای فرهنگی پایتخت محسوب می‌شود که محبوب‌ترین سالن تئاتر تهران است. اولین اجرای تئاتر این مکان مربوط به نمایشنامه باغ آلبالو می‌شود که نویسنده آن فردی به نام آنتوان چخوف بوده و با کارگردانی آربی اوانسیان به اجرا درآمد. ساختمان تئاتر شهر از امکانات رفاهی بالایی برخوردار است و در بخش‌های مختلف آن شاهد نورپردازی زیبایی با دکوراسیون مدرن خواهید بود. همچنین در این بنای تاریخی و فرهنگی، بخش‌های اداری و مدیریتی، چند کتابخانه و رستوران به چشم می‌خورند.

بنای تئاتر شهر

تئاتر شهر تهران کجاست

ساختمان تئاتر شهر در منطقه 11 تهران و در چهارراه ولیعصر، ضلع غربی پارک دانشجو بنا شده، به طوری که در مرکز شهر تهران قرار دارد. برای دسترسی به تئاتر شهر تهران می‌توانید از مترو، خودروی شخصی یا اتوبوس بی‌آرتی استفاده کنید. تئاتر شهر در خیابان ولیعصر قرار داشته و به‌دلیل قرارگیری در مرکز شهر، دسترسی به آن بسیار آسان است. شما می‌توانید از روش‌های زیر خود را به تئاتر شهر تهران برسانید:

  • دسترسی به تئاتر شهر تهران مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به تئاتر شهر در روبه‌روی ساختمان آن قرار دارد که این ایستگاه توانسته بسیاری از محله‌های شمال، شرق، غرب و جنوب تهران را پوشش دهد. شما می‌توانید از نقاط مختلف شهر سوار مترو شده و دقیقاً در محل ساختمان تئاتر شهر از قطار پیاده شوید.
  • اتوبوس بی‌آرتی: شما می‌توانید از نقاط مختلف شمال، غرب، شرق و جنوب تهران سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی شده و با خط چهارراه تهران‌پارس تا میدان آزادی به تئاتر شهر بروید.
  • خودروی شخصی: اگر قصد دارید تا با خودروی شخصی به تئاتر شهر بروید، می‌بایست خود را به چهارراه ولیعصر برسانید. بنای تئاتر شهر در ضلغ غربی پارک دانشجوی تهران قرار گرفته است. شما پس از رسیدن به چهارراه ولیعصر، باید مسیر خود را تا رسیدن به خیابان مظفر ادامه دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که تئاتر شهر در این خیابان قرار دارد و ممکن است جای پارکی برای نگهداری خودرو وجود نداشته نباشد؛ از این‌رو در طی مسیر خیابان مظفر اگر جای خالی برای پارک خودرو یافته‌اید، ماشین خود را پارک نمایید.

آدرس تئاتر شهر تهران روی نقشه

ایستگاه مترو تئاتر شهر تهران

آشنایی با تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر تهران کار خود را در 8 بهمن سال 1351 آغاز کرد و ارتفاع بنای ساختمان آن به 15 متر و مساحت آن حدوداً به 5.600 مترمربع می‌رسد. قبل از ساخت بنای مربوط به تئاتر شهر، ساختمان آن مهمانخانه‌ای برای اقامت مسافران بوده است. این مهمانخانه را با نام بلدیه می‌شناختند که در کنار آن کافه شهرداری با فضای بازی برای تفریح و گشت‌وگذار قرار داشت.

کافه شهرداری پاتوق خوبی برای بازیگران تئاتر، کارگردان‌ها یا نویسندگان تئاتر محسوب می‌شد که در دهه 1340 شمسی، گروه‌های نمایشی تئاتر گسترش یافته و آغاز به کار کردند. افزایش تعداد نمایش‌های تئاتر سبب گردید تا در کنار کافه شهرداری، مکانی به برگزاری تئاتر اختصاص داده شود. سرانجام در سال 1346 امکانات بسیاری به مکان تئاتر شهر افزوده شده بودند که شاگردان معروف معماری چون هوشنگ سیحون به بازسازی معماری تئاتر شهر پرداختند.

پس از پنج سال ساختمان مهمانخانه بازسازی گردید و به مکانی برای برگزاری تئاتر تبدیل گشت. سالن‌های چهارسوی تئاتر در مدتی کوتاه به فضای آن افزوده شده‌اند و امروزه تئاتر شهر دارای ساختمان بزرگی در میدان پارک دانشجو است. در سال‌های نخست آغاز به کار این مکان، فعالیت آن تحت نظارت سازمان جشن هنر شیراز بوده که پس از انقلاب 57، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار گردید.

سالن تئاتر شهر تهران

معماری ساختمان تئاتر شهر

طراحی معماری ساختمان تئاتر شهر تهران شما را به دوران پهلوی می‌برد. معماری بنای این مکان تاریخی تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است که در زمان گذشته توسط بیژن انصاری با نظارت سردار افخمی طراحی و اجرا شد. شکل بنا و نحوه معماری سقف و دیوارهای آن تلفیقی از معماری یونان و روم بوده که در اطراف ساختمان آن نیز ستون‌هایی قرار دارند. روی ستون‌های اطراف ساختمان تئاتر شهر نیز می‌توانید تزئینات زیبایی با کاشی‌کاری‌های مثلث و مربعی‌ شکل را مشاهده نمایید. در فضای درونی تئاتر شهر و روی دیوارهای آن، از کاشی‌های فیروزه‌ای استفاده شده که نمونه‌ای از هنر اصیل ایرانی به‌حساب می‌آیند.

کتابخانه تئاتر شهر

کتابخانه در طبقه چهارم ساختمان تئاتر شهر قرار دارد که منبع تحقیقی مناسبی برای دانشجویان در رشته‌های مختلف است. در کتابخانه تئاتر شهر بیش از 25 جلد کتاب نگهداری می‌شوند که شما می‌توانید در زمان بازدید از این مکان به کتابخانه آن نیز سری بزنید و در آن‌جا به مطالعه بپردازید. این کتابخانه در سال 1366 افتتاح گردیده و در آن زمان تنها چندین اسناد نمایشی و کتاب قدیمی در آن نگهداری می‌شدند؛ اما به مرور زمان به تعداد کتاب‌های آن افزوده شده است.

معماری زیبای تئاتر شهر تهران

هتل های نزدیک تئاتر شهر تهران

در جدول زیر می‌توانید با هتل‌ های تهران نزدیک به تئاتر شهر آشنا شوید و در هنگام سفر به این منطقه یکی از آن‌ها را برای اقامت خود برگزیند:

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل تا تئاتر شهر
هتل جهان تهرانخیابان ولیعصر1.7 کیلومتر
هتل البرز تهرانخیابان انقلاب، وصال شیرازی700 متر
هتل انقلاب تهرانخیابان طالقانی، حد فاصل حافظ و ولیعصر2.2 کیلومتر
هتل آتانا تهرانخیابان ولیعصر ، خیابان طالقانی غربی1.3 کیلومتر
هتل آپارتمان پارس تهرانخیابان انقلاب1.1 کیلومتر
هتل پارادیس تهرانخیابان انقلاب، نرسیده به چهارراه ولیعصر300 متر
هتل آپارتمان رازی تهرانخیابان انقلاب، ضلع شرقی پارک دانشجو1.6 کیلومتر
ورودی هتل انقلاب تهران

سوالات متداول

تئاتر شهر تهران در کجا قرار دارد؟

تئاتر شهر در چهارراه ولیعصر و در منطقه 11 شهرداری تهران قرار دارد که به خیابان فرحزاد نزدیک است. بنای آن به‌صورت 4 طبقه بوده که در بخش شمال غربی پارک دانشجوی تهران قرار گرفته است.

تئاتر شهر چند سالن دارد؟

از سالن‌های موجود در تئاتر شهر می‌توان به سالن‌های چهارسو، سالن نمایش، تالار سایه، کارگاه نمایش و تالار قشقایی اشاره کرد.

آیا تئاتر شهر تهران دارای کتابخانه است؟

کتاب‌انه تخصصی تئاتر شهر در طبقه چهارم این بنا قرار دارد که در آن انواع کتاب‌های قدیمی، جدید و اسناد نگهداری می‌شوند. اگر دانشجو هستید، می‌توانید از کتاب‌های مجموعه برای کار تحقیقی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حرم شاه عبدالعظیم حسنی

چهارشنبه 2 اسفند 1402
حرم شاه عبدالعظیم حسنی از اماکن مذهبی و زیارتی شهر ری است که مردم این شهر و شهرهای اطراف در […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس