خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر تهران از محبوب‌ترین فود استریت‌های پایتخت محسوب می‌شود که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. این خیابان قبل از انقلاب اسلامی، خیابان قوام السلطنه نام داشت؛ اما در واقعه قیام سی تیر که در سال 1331 رخ داد، نام این خیابان سی تیر نام گرفت. در این خیابان سنگ‌فرش، انواع کافه، رستوران، جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری قرار دارد. بهترین راه استفاده برای گشت‌وگذار در خیابان سی تیر تهران، استفاده از وسیله نقلیه عمومی است.

خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر تهران کجاست؟

خیابان سی تیر که در منطقه 12 شهر تهران قرار دارد، از شلوغ‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت محسوب می‌شود. اگر قصد دارید برای سرو یک وعده‌ غذایی لذیذ به این خیابان مراجعه کنید، بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

  • دسترسی به خیابان سی تیر با مترو: خیابان سی تیر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، به همین دلیل بهتر است از مترو برای مقصد خود استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به خیابان سی تیر شامل ایستگاه متروی حسن آباد و امام خمینی هستند.
  • دسترسی به خیابان سی تیر تهران با اتوبوس: اگر قصد دارید با اتوبوس به این مکان سفر کنید، می‌توانید به ایستگاه خیابان امام خمینی مراجعه کنید.
  • دسترسی به خیابان سی تیر تهران با خودروی شخصی: به‌طور کلی ورود وسیله شخصی به خیابان سی تیر مجاز نیست، بنابراین اگر با وسیله شخصی به خیابان سی تیر مراجعه کردید، باید وسیله خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنید و مابقی مسیر را پیاده روید.

خیابان سی تیر تهران در نقشه

درباره خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر از گذشته تا به امروز شاهد رویدادهای تاریخی بسیاری بوده است. این خیابان تاریخی در طول قدمت خود چندین بار نام آن تغییر پیدا کرده است. در اوایل قدمت این خیابان به‌دلیل اینکه در این خیابان یک مریض خانه وجود داشت، مردم نام او را خیابان مریض خانه گذاشتند. بعد از چندین سال نام این خیابان به قوام السلطنه تغیر یافت؛ زیرا خانه و دفتر کار قوام سلطنه در این خیابان قرار داشت.

بعد از انقلاب سال 1357 نام این خیابان به‌دلیل بزرگداشت شهدای قیام سی تیر 1331 به خیابان سی تیر تغییر یافت. برخی از بومیان این منطقه آن را به عنوان خیابان ادیان می‌شناسند؛ زیرا در این خیابان شما شاهد کلیسای پتروس مقدس، آتشکده زرتشتی آدریان و کنیسه حییم هستید.

جاذبه‌های گردشگری خیابان سی تیر

جاذبه های گردشگری خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر از بخش جنوبی از خیابان امام خمینی شروع می‌شود و تا بخش شمالی در تقاطع خیابان میرزا کوچک‌خان و خیابان جمهوری ادامه دارد. درازای این خیابان حدود 1 کیلومتر است. در این خیابان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

کلیسای آنجیلی

این کلیسا یادگاری از دوران قاجار است که در سال 1270 به عنوان مکان عبادت پیروان دین مسیحیت، توسط مبلغان مذهبی پروتستان افتتاح شد. معماری این کلیسا براساس سبک ایرانی و اروپایی است و جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

کنیسه حییم

در زمان گذشته به محل عبادت یهودیان، حییم می‌گفتند. عبادتگاه‌های یهودیان قبل از خیابان سی تیر در محله‌ای به نام عودلاجان ساخته می‌شد. حییم، اولین عبادتگاه یهودیان خارج از محله عودلاج است که در سال 1292 در خیابان سی تیر بنا شد. سبک معماری کنیسه حییم براساس سبک دوره قاجار است.

آتشکده زرتشتی آدریان

اولین و تنها معبد آتش زرتشتیان که در تهران خیابان سی تیر قرار دارد؛ مربوط به آتشکده آدریان است که قدمت آن به سال 1293 شمسی می‌رسد. این آتشکده در باغی به مساحت 1300 متر مربع ساخته شده است و ظاهری مستطیل شکل دارد. مساحت این آتشکده حدود 206 متر و در مرکز باغ قرار دارد. بنای آتشکده از 6 ستون و سرستون و 4 سرگاوه با سنگ‌های مرمرین تشکیل شده است.

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان یا موزه ملی اولین موزه رسمی ایران محسوب می‌شود. در موزه ملی بیش از 300 هزار اشیاء ارزشمند از دوره‌های مختلف نگهداری می‌شود. آثار تاریخی در این موزه در دو بخش موزه باستان شناسی و هنر اسلامی و موزه ایران باستان قرار می‌گیرند.

موزه آبگینه

موزه آبگینه در یکی از خانه‌های تاریخی تهران به نام قوام الدوله قرار دارد. در دوره پهلوی دوم این ساختمان خریداری شد و به عنوان موزه تغییر کاربری داد. در معماری این موزه از تلفیق معماری اروپایی و معماری ایران باستان استفاده شده است. برای تزئین این موزه از هنرهای گچبری، منبت‌کاری و آینه‌کاری استفاده کرده‌اند. موزه آبگینه از 5 تالار تشکیل شده است که در هر قسمت آن آثار تاریخی مختلفی از دوره‌های مختلف نگهداری می‌شود.

موزه علوم و فناوری

یکی دیگر از موزه‌های معروف که در خیابان سی تیر قرار دارد، مربوط به موزه علوم و فناوری است که در ساختمان قدیم کتابخانه ملی ایران قرار دارد. اولین گالری این موزه در سال 1389 افتتاح شد و در سال 1391 بخش‌های دیگر این موزه شروع به کار کردند. در این موزه آثار تاریخی دانشمندان ایرانی نگهداری می‌شوند.

نمای زیبا از خیابان سنگ‌فرش سی تیر

رستوران های خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر پاتاق بسیار خوبی برای رستوران و کافه‌های متعدد است. اکثر کافه و رستوران‌های این منطقه درون دکه‌های کوچک یا فولکس واگن فعالیت دارند. در بالای تمام رستوران و دکه‌های غذای خیابان سی تیر منوی کامل غذاهای غرفه به نمایش گذاشته می‌شود و با مشاهده منوی هرکدام از رستوران‌ها می‌توانید یکی از آن‌ها را برای سرو غذای خود انتخاب کنید.

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کافه‌هایی که در خیابان سی تیر فعالیت دارند، می‌توان به کافه گل رضاییه اشاره کرد که بیش از 90 سال قدمت دارد. این کافه تاریخی از گذشته تا به امروز پاتوق بسیار از هنرمندان و شاعران بوده است. کافه گل رضاییه در قسمت بالایی موزه آبگینه قرار دارد. از دیگر کافه‌های معروف رستوران سی تیر می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کافه رستوران ریرا
  • رستوران ترمه
  • رستوران شاطر عباس
  • رستوران عادل
  • رستوران بهاران
  • کافه رستوران مس مس

هتل های خیابان سی تیر تهران

از هتل‌ های تهران ارزان و مجهز خیابان سی تیر می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

نام هتلفاصله تا خیابان سی تیر تهرانآدرس هتل
هتل گلستان تهران2.4 کیلومتر (7 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان حافظ، نرسیده به میدان حسن آباد، پلاک ۱۴
هتل بزرگ فردوسی تهران650 متر (2 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان فردوسی، خیابان شهید تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۳
هتل امیرکبیر تهران1.7 کیلومتر (6 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان ناصرخسرو، بعد از مدرسه دارالفنون، پلاک ۲۲۰
هتل شهریار تهران1.6 کیلومتر (5 دقیقه با خودرو)تهران، میدان امام خمینی، خیابان سعدی جنوبی جدید، بلوک ۸ غربی، پلاک ۲۴
هتل زیبا تهران1.7 کیلومتر (6 دقیقه با خودرو)تهران، ابتدای خیابان سعدی جنوبی، شماره ۱۱
هتل سهند تهران1.6 کیلومتر (5 دقیقه با خودرو)تهران، میدان امام خمینی، خیابان سعدی جنوبی جدید، بلوک ۸ شرقی، طبقه چهارم
نمای از کافه و رستوران‌های خیابان سی تیر

سوالات متداول

معروف‌ترین کافه خیابان سی تیر تهران کجاست؟

کافه گل رضاییه با بیش از 90 سال قدمت

معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری خیابان سی تیر کجاست؟

موزه ملی ایران با بیش از 300 هزار آثار تاریخی از دوره‌های مختلف

دلیل معروف بودن خیابان سی تیر چیست؟

خیابان سی تیر اولین و معروف‌ترین استریت فود پایتخت به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پارک ساحلی هلر قشم

پنج‌شنبه 3 اسفند 1402
پارک ساحلی هلر قشم از منطقه‌ ای به نام روستای زیبای هلر، که در آن قرار دارد، اسم خود را […]
پار هلر یک پارک ساحلی در قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس