مجتمع فرهنگی موزه ‌ای سردار آسمانی تهران کجاست؟

مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی که پیش‌تر با نام موزه دفینه خوانده می‌شد، شامل ۳ قسمت متنوع و جذاب است. موزه سردار آسمانی در شهر تهران، میدان ونک و در خیابان ولی‌عصر آن قرار دارد. این موزه از سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده است و با سه موزه هنر جهانی و اسلامی، گوهر و آرایه‌های تاریخی و پول فعالیت خود را پس از تعطیلی مجدد آغاز نمود. در این مجتمع فرهنگی که واقع در تهران است آثار ارزشمند برجای مانده از دوره‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. در واقع با مراجعه به این مکان می‌توانید هم‌زمان آثار ۳ موزه مختلف را مشاهده نمایید.

موزه پول در مجتمع فرهنگی موزه ‌ای سردار آسمانی

دسترسی به مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی تهران

برای رفتن به مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی تهران می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس و بی‌آرتی استفاده کنید:

  • مترو: برای استفاده از نزدیک ترین مترو به مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی تهران باید در ایستگاه میرداماد از قطار پیاده شده و مابقی مسیر تا نبش کوچه دفینه را با استفاده از تاکسی‌های ولیعصر طی کنید.
  • تاکسی: برای دسترسی به این موزه در هرکجای تهران ه باشید، می‌توانید سوار تاکسی شوید. با استفاده از تاکسی‌های ونک به میرداماد نیز می‌توانید به نبش کوچه دفینه رفته و از این موزه دیدنی بازدید نمایید.
  • بی‌آرتی: برای استفاده از بی‌آرتی نیز باید در ایستگاه راه‌‌آهن به تجریش یا تجریش به راه‌‌آهن سوار اتوبوس شده و در ایستگاه میرداماد پیاده شوید. سپس با طی کردن مسیری حدوداً ۵۰۰ متری، به موزه دفینه خواهید رسید.

آدرس و ساعت بازدید از مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی تهران

آدرس و ساعت بازدید از مجتمع فرهنگی موزه سردار آسمانی یا همان موزه پول و دفینه به شرح زیر است:

  • آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ولی‌عصر(عج)-بلوار میرداماد، نبش کوچه دفینه
  • ساعت بازدید: همه روز جز شنبه‌ها از ساعات 9:00 صبح الی 16:00 ظهر

معرفی موزه دفینه تهران

در گذشته نام مجموعه فرهنگی موزه ای سردار آسمانی تهران، موزه دفینه بوده که پس از یک دوره تعطیلی فعالیت خود را مجدداً آغاز نمود. این مجموعه در سال ۱۳۹۶ از کنار هم قرار گرفتن موزه خودرو، موزه پول و موزه زمان با نام مجتمع فرهنگی_موزه ای تهران با عنوان موزه پول و موزه دفینه مشغول به فعالیت بوده تا این‌که در سال ۱۳۹۹ دو موزه گوهر و هنر اسلامی نیز به آن پیوستند. هم‌اکنون می‌توانید با مراجعه به این مجموعه از موزه هنر اسلامی و هنر جهان، موزه گوهر و آرایه‌های تاریخی و موزه پول ایران بازدید نمایید.

موزه دفینه به‌عنوان اولین موزه تخصصی و دائمی اسکناس و سکه در ایران شناخته می‌شود. اگر به آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌شود که از قسمت گوهر و آرایه‌های تاریخی نیز دیدن کنید. معماری بنای موزه و همچنین فضای آن بسیار هماهنگ و چشم‌نواز است. از دیگر ویژگی‌های برتر این مجموعه می‌توان به امکان دسترسی آسان و حضور راهنمایان ماهر اشاره کرد. همچنین این مجموعه در ۱ خرداد سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسیده و عضو دوچرخه‌سواران کلاب سبز است.

نمایی از فضای داخل مجموعه فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی

معماری موزه مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی تهران

جالب است بدانید که از یک قطعه قالب‌ریزی شده برای نمای ساختمان این موزه استفاده شده و طرح متفاوت و منحصربه‌‌فردی دارد که تماشای آن برای بازدیدکنندگان خالی از لطف نخواهد بود. داخل مجموعه توسط نور طبیعی‌ که از پنجره‌های بیضی شکل به داخل تابیده می‌شود، روشن می‌گردد. معماری بی‌نظیر نمای این مجموعه با همکاری شاگردان فرانک لوید که از معماران مشهور اهل آمریکا بوده، طرح‌ریزی شده است. فضای داخلی این مجتمع نیز بر اساس فلسفه اهمیت زندگی و احترام به طبیعت چیده شد.

بخش های مختلف مجموعه فرهنگی موزه ای سردار آسمانی

مجموعه فرهنگی سردار آسمانی از سه بخش موزه گوهر، موزه هنر جهان و موزه پول ایران تشکیل شده است که شما می‌توانید به صورت جداگانه زمانی را برای بازدید از هر بخش مجموعه اختصاص دهید. موزه پول از پربازدیدترین بخش‌های این مجموعه بوده که بسیاری از افراد تاکنون چندین‌بار به بازدید از آن پرداختند تا پول‌ها و اسکناس‌هایی مربوط به سلسله‌های مختلف را در آن‌جا تماشا کنند. در ادامه مطالب به ویژگی‌های هر موزه و آثاری که در آن نگهداری می‌شوند، خواهیم پرداخت.

موزه هنر جهان

مجتمع فرهنگی موزه ‌ای سردار آسمانی تهران از چندین موزه تشکیل شده است که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به موزه هنر جهان اشاره کرد. در این موزه شما می‌توانید هنر جهان را از منظر زیبایی‌شناسی مشاهده کنید و زبان و ابزارهایی که در طول دوره زندگی انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. در واقع شما در بخش‌های مختلف موزه هنر جهان آثار مختلف در برهه زمانی متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. این موزه حدود 1400 مترمربع است که 700 مترمربع به فضای نیم‌طبقه آن اختصاص داده شده است. در موزه هنر جهان بیش از 400 اثر هنری نگهداری می‌شود که برخی از آن‌ها مربوط به هزاره چهارم الی بیستم قبل از میلادی هستند.

موزه پول ایران

موزه پول نخستین موزه‌ای بود که در زمان احداث مجموعه فرهنگی سردار آسمانی در درون آن بنا شد. در این موزه به صورت تخصصی انواع اسکناس‌ها و پول‌های قدیمی نگهداری می‌شود. از برخی سکه‌های معروف موزه پول می‌توان به سکه‌های ساتراپ‌ها، سکه‌های هخامنشی، پارتیان و سلوکیان اشاره کرد. بر روی هر اسکناس می‌توانید خط و طرحی متفاوت را مشاهده کنید که بسیار جالب هستند. در این موزه انواع پول و اسکناس‌های مربوط به دوره پهلوی و ساسانیان نیز قابل مشاهده هستند.

موزه گوهر و آرایه های تاریخی

موزه گوهر در طبقه منفی یک این مجموعه فرهنگی قرار گرفته است که بیش از 1100 مترمربع وسعت دارد. در این موزه می‌توانید آثاری از آرایه، جواهرات قدیمی، تندیس، کتیبه، عاج و جنگ‌افزارها را مشاهده کنید. زیورآلات در موزه گوهر در دو بخش تاریخی و باستانی نگهداری می‌شوند که در بخش اشیای تاریخی نیز می‌توانید ابزارهای جنگی با قدمت بالا را مشاهده کنید. بدون‌ شک تماشای وسایل آرایشی و جواهراتی که بانوان دوران قدیم از آن استفاده می‌کردند برای خانم‌ها بسیار جذاب خواهد بود.

مکان های دیدنی نزدیک به مجموعه فرهنگی سردار آسمانی

در فواصل مختلف مجموعه فرهنگی سردار آسمانی اماکن دیدنی بسیاری وجود دارند که در ادامه مطالب به معرفی این مکان‌های دیدنی و گردشگری خواهیم پرداخت.

بوستان آب و آتش

پارک آب و آتش امکانات رفاهی خوبی دارد و در نزدیکی بسیاری دیگر از اماکن دیدنی چون پل طبیعت، مجموعه فرهنگی سردار آسمانی و بوستان‌های نادر و نوروز قرار گرفته است. برای دسترسی به این بوستان می‌توانید از ایستگاه شهید حقانی استفاده کنید و دیگر مسیر را سوار تاکسی‌های شهری شوید. در پارک آب و آتش تهران می‌توانید ساعاتی را به پیاده‌روی بپردازید یا از امکانات آن چون سینما، رستوران، فودکورت، آمفی‌تئاتر و باشگاه ورزشی استفاده کنید.

  • آدرس: تهران، خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه کودک
  • فاصله تا موزه دفینه: 1.5 کیلومتر، 8 دقیقه با خودرو، 17 دقیقه پیاده
  • ساعت بازدید: همه روز 24 ساعته

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس که از قدیمی ترین باغ موزه های تهران است، در اراضی عباس‌آباد که برای دسترسی به آن باید از متروی خط یک تهران کهریزک_تجریش استفاده کنید تا به یکی از ایستگاه‌های مترو همت برسید. باغ موزه مقدس در سال 1383 بنا شد که البته طرح تاسیس آن در سال 1385 تصویب شده بود. این باغ دارای بخش‌های مختلفی چون تالار پروانه، تالار آستانه، تالار حیرت و واقعیت، تالار آرامش، تالار شهادت، تالار سرانجام، تالار پیروزی و تالار دفاع است.

  • آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو
  • فاصله تا موزه دفینه: 3.3 کیلومتر، 30 دقیقه پیاده، 13 دقیقه با خودرو
  • ساعت بازدید: همه روز از ساعت 10 صبح

بازار تجریش

اگر شما هم به خرید کردن علاقه زیادی دارید، بهتر است به بازدید از بازار تجریش تهران بپردازید که در ضلع جنوب غربی میدانی به همین نام بنا شده است. این بازار به صورت سرپوشیده بوده که از طرفی به میدان تجریش تهران و از سمت دیگر به میدان قدس و مترو تجریش منتهی می‌گردد. بیش از 400 مغازه در درون این بازار فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید در بازار تجریش انواع محصولاتی چون پوشاک، ادویه، ترشی و خوراکی، ظروف مسی، خشک‌بار و… را با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. تاکسی‌های بسیاری در میدان قدس و میدان تجریش تردد می‌کنند که شما با آن‌ها می‌توانید به تمامی نقاط شهر دسترسی داشته باشید.

  • آدرس: تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه بی‌آرتی میدان تجریش
  • فاصله تا موزه دفینه: 8.8 کیلومتر، 40 دقیقه پیاده، 36 دقیقه با خودرو
  • ساعت بازدید: همه روز از ساعت 9 صبح الی 22 شب

هتل های نزدیک به مجتمع فرهنگی سردار آسمانی تهران

هتل‌های بسیاری با امتیازهای مختلفی در نزدیکی مجموعه فرهنگی سردار آسمانی قرار دارند که در جدول زیر می‌توانید با انواع هتل‌های نزدیک موزه دفینه آشنا شوید:

نام هتلآدرس هتلفاصله تا موزه دفینه
هتل پاریز تهرانتهران، جردن، بین میرداماد و ظفر1.4 کیلومتر
هتل هما تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید خدامی1.4 کیلومتر
هتل آپارتمان طوبی تهرانتهران، بلوار آفرقی و خیابان ناصری1.5 کیلومتر
هتل آپارتمان ونک تهرانتهران، میدان ونک، برزیل شرقی1.5 کیلومتر
هتل آپارتمان ستیا تهرانتهران، بلوار میرداماد، خیابان نوربخش، کوچه ده متری3.9 کیلومتر
هتل آپارتمان گلشهر تهرانتهران، خیابان آفریقا، بلوار گلشهر3.3 کیلومتر
هتل آپارتمان تاوریژ تهرانتهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز جنوبی3.5 کیلومتر
نمای منحصربه‌فرد مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی

سوالات متداول

مجموعه فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی در کجا قرار دارد؟

این مجموعه فرهنگی در تهران، بلوار میرداماد، نبش کوچه دفینه واقع شده است.

مجموعه فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی با چه نام دیگری شناخته می‌شود؟

در گذشته این مجموعه فرهنگی با نام موزه پول و موزه دفینه شناخته می‌شد.

آیا مجموعه فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی به ثبت ملی رسیده است؟

بله؛ بنای این موزه در سال ۱۳۹۶ با شماره ۳۱۷۱۶ به ثبت ملی رسیده است.

مجموعه فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی دارای چه بخش‌هایی است؟

موزه هنر جهان، موزه گوهر و آرایه‌های تاریخی و موزه پول ایران، ۳ بخش این مجموعه فرهنگی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازار بزرگ تهران، یادگاری از دوران قاجار

دوشنبه 30 بهمن 1402
بازار بزرگ تهران از بازارهای فرهنگی و تاریخی کشور ایران محسوب می‌شود که یادگاری از دوران قاجار است و بناهای […]
بازار بزرگ تهران و طرح سنتی آن

ممکن است بپسندید

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس