پارک چهل بازه مشهد؛ تفریح در دل طبیعت

پارک چهل بازه مشهد یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های ایران است که در سال 1398 به بهره‌برداری رسیده است. این پارک با وسعت 115 هکتار، دارای فضای سبز، دریاچه‌ها، رودخانه، زمین‌های ورزشی، تالار شهر، رصدخانه و امکانات رفاهی متنوع است. پارک چهل بازه مشهد نه تنها یک مکان تفریحی و گردشگری برای شهروندان و مسافران است، بلکه یک پروژه ملی در زمینه حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نیز به شمار می‌رود. در این مقاله از مجله های ‌هتل به بررسی تاریخچه، امکانات و جاذبه‌های این پارک خواهیم پرداخت.

هتل مشهد

آدرس پارک چهل بازه مشهد

پارک چهل بازه مشهد در بلوار امام علی از شمال، میدان قائم از شرق، بزرگراه وکیل آباد و بلوار ‏معلم از جنوب و بلوار نمایشگاه از غرب به این پارک راه دارند. چهل بازه در منطقه ۱۱، خیابان نمایشگاه قرار دارد.

چگونه به پارک چهل بازه مشهد برویم؟

در این بخش به بررسی انواع روش‌های دسترسی به پارک چهل بازه مشهد با استفاده از خودرو شخصی، مترو و اتوبوس خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

استفاده از خودرو شخصی

یکی از ایده‌آل‌ترین حالت‌ها برای رسیدن به پارک چهل بازه مشهد استفاده از وسیله شخصی است. با استفاده از نرم ‌افزارهای مسیریاب بهینه‌ترین مسیر را می‌توانید برای رسیدن به پارک چهل بازه مشهد طی کنید.

استفاده از اتوبوس

با استفاده از اتوبوس نیز می‌توانید خود را به پارک چهل بازه مشهد برسانید. خودتان را به خط 42 برسانید و بعد از رسیدن به ایستگاه فارغ التحصیلان پیاده شوید.

استفاده از مترو

اگر قصد دارید با استفاده از مترو به دیدن پارک چهل بازه مشهد بروید، صرفا نیاز است تا سوار خط یک مترو شوید و در ایستگاه نمایشگاه پیاده شده و با پیمودن مسیری کوتاه به مقصد برسید.

تاریخچه پارک چهل بازه مشهد

پارک چهل بازه مشهد در سال ۱۳۹۰ با هدف افزایش فضای سبز و ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری برای شهروندان و زائران شروع به ساخت شد. این پارک در حاشیه کال چهل بازه که بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه کشف رود است، واقع شده است. طراحی پارک بر اساس جریان فصلی آب رودخانه چهل بازه صورت گرفته و گردش آب در پارک سبب دیدنی‌تر شدن پارک می‌شود.

پارک چهل بازه مشهد

امکانات تفریحی و فرهنگی پارک

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم پارک چهل بازه مشهد دارای امکانات تفریحی و فرهنگی متنوع و جذابی است که می‌توانید در کنار خانواده خودتان لحظات خوشی را در آنجا سپری کنید. در ادامه تعدادی از این امکانات تفریحی و فرهنگی موجود در این پارک را به شما معرفی می‌کنیم.

دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بخش‌های این پارک است که در قلب آن قرار دارد. مساحت این دریاچه حدود ۱۰ هکتار است و عمق آن بین ۱ تا ۳ متر است. در این دریاچه می‌توانید از تفریحات آبی مختلفی لذت ببرید. به طور مثال شما می‌توانید با استفاده از قایق در آب آرام دریاچه قایق سواری کنید. این قایق‌ها با ظرفیت‌های مختلف و قیمت‌های مناسب در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات و لباس‌های مناسب، به همراه یک قایق موتوری، اسکی روی آب را در دریاچه مصنوعی پارک چهل بازه مشهد تجربه کنید.

در کنار دریاچه نیز مجسمه‌هایی زیبا و آب‌نما‌های رنگین وجود دارد که باعث شده فضای پارک زیباتر و شاداب‌تر به نظر برسد. شما می‌توانید در این مناظر زیبا، عکس‌های خاطره‌انگیزی همراه خانواده‌تان بگیرید.

زمینهای ورزشی

اگر علاقه‌مند به ورزش هستید، می‌توانید از زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال و تنیس پارک چهل بازه مشهد استفاده کنید. این زمین‌ها با استاندارد‌های بین‌المللی ساخته شده‌اند و دارای نورپردازی مناسب و صندلی‌هایی برای تماشاگران هستند.

پیست دوچرخه سواری و پیاده روی

اگر دوست دارید در محیط سبز و آرام پارک قدم بزنید و یا دوچرخه سواری کنید، می‌توانید از پیست دوچرخه سواری و پیادە روی پارک استفاده کنید. این پیست با طول ۱۰ کیلومتر در سطح پارک وجود دارد و دارای تابلو‌های مسیریابی و فضای استراحت هستند.

رصدخانه

رصدخانه یکی از امکانات فرهنگی و علمی پارک است که برای علاقه‌مندان به نجوم و فضا ساخته شده است. در این رصدخانه می‌توانید با تلسکوپ آسمان شب را مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید از نمایشگاه‌های مختلف موجود در داخل رصدخانه دیدن کنید و درباره مفاهیم و پدیده‌های نجومی و زمین‌شناسی بیشتر بدانید. این رصدخانه یک سالن سینمای سه بعدی هم دارد که شما می‌توانید با دیدن فیلم‌های سه بعدی در رصدخانه، به گشت و ‌گذار در فضا و کهکشان‌ها بپردازید.

پارک چهل بازه مشهد

زمین بازی کودکان

اگر با کودکان خود به پارک آمده باشید، ممکن است کودکان شما پس از گشت و ‌گذار در پارک خسته شده باشند و دلشان بخواهد کمی در پارک بازی کنند. در پارک چهل بازه مشهد یک زمین بازی مناسب مخصوص کودکان وجود دارد. این زمین بازی دارای وسایل بازی متنوع و ایمن برای سنین مختلف است.

رستوران و کافی شاپ

پس از اینکه سری به همه جای پارک چهل بازه مشهد زدید ممکن است گرسنه باشید یا بخواهید نوشیدنی گرم یا خنکی همراه خانواده خود بنوشید. در پارک چهل بازه مشهد چند رستوران و کافی‌شاپ هم وجود دارد که می‌توانید در آنجا از غذا‌های محلی مشهد و نوشیدنی‌های متنوع گرم و سرد لذت ببرید.

نحوه دسترسی به پارک چهل بازه مشهد

پارک چهل بازه مشهد در شمال شرق شهر و در حاشیه جادە معلم قرار دارد. برای رسیدن به پارک می‌توانید از خط ۱ مترو استفادە کنید و در ایستگاە نمایشگاە بین‌المللی پیادە شوید. سپس با عبور از جادە معلم به سمت شمال به پارک خواهید رسید. همچنین می‌توانید از خط اتوبوس استفادە کنید کە در سطح شهر فعالیت دارد و در نزدیکی پارک توقف می‌کند. علاوە بر این، می‌توانید با تاکسی یا خودروی شخصی به پارک بروید. پارک دارای پارکینگ زیرزمینی و روباز نیز است کە ظرفیت مناسبی دارد.

پارک چهل بازه مشهد

مکان‌های دیدنی نزدیک به پارک چهل بازه مشهد

شاید بخواهید بعد از اینکه از پارک چهل بازه مشهد بازدید کردید، به مکان‌های دیدنی دیگر در شهر مشهد هم سر بزنید. در نزدیکی این پارک نیز جاذبه‌های دیدنی دیگری وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

باغ گل‌ها

باغ گل‌های مشهد یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی شهر مشهد است. این باغ دارای ۹ بخش مختلف است که در هر کدام از بخش‌ها انواع گل‌ها و گیاهان به نمایش گذاشته شده است. برخی از بخش‌های باغ گل‌های مشهد عبارت‌اند از باغ گل رز، باغ صخره‌ای، باغ گل داوودی، باغ گل لاله و… که هر کدام از باغ‌ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند. در این باغ همچنین فروشگاه، آمفی تئاتر، زمین بازی کودکان، گلخانه آموزشی و استخر نیلوفر آبی نیز وجود دارد.

نمایشگاه بین‌المللی مشهد

این نمایشگاه یکی از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد است که دارای سالن‌ها و غرفه‌های مختلف برای نمایش محصولات و خدمات صنعتی، بازرگانی، فرهنگی و هنری است. در این نمایشگاه می‌توانید آخرین دستاورد‌ها و نوآوری‌های علم و فناوری را ببینید و کالا‌های مدنظر خودتان را خریداری کنید.

رود پارک

رود پارک مشهد یکی از پارک‌های زیبا و جدید مشهد است که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده است. این پارک در کنار رودخانه کشف رود قرار دارد و دارای فضای سبز، آب نما، زمین بازی، رستوران و کافی‌شاپ است. در این پارک می‌توانید با خانواده و دوستان خود گشت و ‌گذار کنید و از فضای دل‌انگیز پارک لذت ببرید.

پارک چهل بازه مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد یک پارک زیبا و جذاب است که در آن می‌توانید بنا‌های تاریخی و فرهنگی ایران را در ابعاد کوچک و به صورت مینیاتوری ببینید. این پارک در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد و دارای ۵۸ نماد از شهر‌های مختلف کشور است. این پارک دارای نماد‌هایی مانند تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو و غیره است.

هتل‌های نزدیک به پارک چهل بازه مشهد

اگر قصد اقامت در نزدیکی پارک چهل بازه مشهد و اماکن گردشگری نزدیک به آن را دارید ما به شما برخی از هتل‌هایی که در فاصله کمی از این پارک قرار دارند را معرفی می‌کنیم.

هتل پنج ستاره پارس مشهد

این هتل لوکس و مجلل در بلوار وکیل آباد واقع شده است و دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مانند استخر، سونا، جکوزی، رستوران، کافی شاپ، سالن کنفرانس و تئاتر است. فاصله این هتل تا پارک چهل بازه حدود ۱۰ دقیقه با خودرو است.

هتل چهار ستاره میثاق مشهد

این هتل در خیابان امام رضا (ع) و نزدیک به حرم مطهر رضوی قرار دارد. این هتل دارای اتاق‌های مدرن و تمیز با خدمات عالی است. امکانات این هتل شامل استخر، سونا، جکوزی، رستوران، کافی شاپ، سالن کنفرانس و پذیرش ۲۴ ساعته است. فاصله این هتل تا پارک چهل بازه حدود ۲۰ دقیقه با خودرو است.

پارک چهل بازه مشهد

هتل سه ستاره آبان مشهد

این هتل در خیابان آبکوه و نزدیک به حرم مطهر رضوی واقع شده است. این هتل دارای اتاق‌های شیک و راحت با قیمت مناسب است. امکانات این هتل شامل رستوران، کافی شاپ، آسانسور، پذیرش ۲۴ ساعته و خدمات نگهداری از کودک است. فاصله این هتل تا پارک چهل بازه حدود ۲۵ دقیقه با خودرو است. برای رزرو هتل در مشهد می‌توانید به سایت رزرو هتل های ‌هتل مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله با پارک ملی چهل بازه مشهد، یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های ایران آشنا شدیم. این پارک دارای امکانات تفریحی، رفاهی و فرهنگی متنوع و جذابی است که می‌تواند هر گردشگر و زائری را سرگرم کند. در این پارک می‌توانید قایق سواری کنید، ورزش کنید، دوچرخه سواری کنید، ستارگان را رصد کنید و تفریحات مختلف دیگر را تجربه کنید. همچنین در نزدیکی پارک چهل بازه مشهد جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. پس اگر قصد سفر به شهر مقدس مشهد را دارید و یا هتل مشهد رزرو کرده‌اید، فراموش نکنید که پارک چهل بازه را در لیست جاذبه‌های گردشگری که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

باشگاه سوارکاری ارشاد مشهد تفریحی خاص و به یاد ماندنی

سه‌شنبه 17 مرداد 1402
باشگاه سوارکاری ارشاد مشهد یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مراکز تفریحی و ورزشی در شهر مشهد است که علاقه‌مندان به […]
باشگاه سوارکاری ارشاد مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس