معرفی کامل نقش رجب شیراز

شیراز یکی از زیباترین شهرهای تاریخی و توریستی کشور است که قدمت بسیار زیادی دارد. همه ما شیراز را به عنوان پایتخت هخامنشیان می‌شناسیم که بزرگ‌ترین اثر هنری این زمان یعنی تخت جمشید، در قلب آن همانند نگینی می‌درخشد. اگرچه شیراز به خاطر آب و هوای عالی و طبیعت بکرش شهرت زیادی دارد؛ اما جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی در این شهر همانند نقش رجب شیراز توانسته‌اند توجه مسافران و به ویژه علاقمندان به تاریخ را جلب کنند.

 آثار بسیار زیادی از زمان هخامنشیان تا زمان پهلوی همچون نقش رجب، در نقاط مختلف شیراز خودنمایی می‌کنند. قطعاً شما هم می‌خواهید در رابطه با نقش رجب شیراز که یکی از باشکوه‌ترین آثار فرهنگی زمان ساسانیان است اطلاعات بیشتری کسب کنید. با ما همراه شوید تا در رابطه با نقش رجب و تاریخچه آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

نقش رجب شیراز

نقش رجب شیراز کجاست؟

یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شیراز نقش رجب است که در ۱۳ کیلومتری شمال شهر مروشت قرار دارد. این منطقه تا شمال تخت جمشید ۹/۴ کیلومتر فاصله داشته و در سمت راست جاده شاهی است. در واقع این کتیبه در شکاف کوه رحمت قرار گرفته که در زمان ساسانی مسیر تخت جمشید به شهر استخر بود.

 نقش رجب قدمت بسیار زیادی دارد و حوادث تلخ و شیرین پادشاه سلسله ساسانیان را روایت می‌کند که قبل از زمان اشکانیان بوده‌اند. در این کتیبه‌ها شاهد آثار تاریخی بسیار فراوانی هستیم که شامل اولین و دومین تاجگذاری پادشاهان ساسانی و برخی از بقایای مهم آن دوران است.

  • آدرس: ۱۳ کیلومتری شهر مرودشت، ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید، سمت راست جاده شاهی، نقش رجب شیراز

ساعت بازدید نقش رجب شیراز

یکی از مهمترین نکاتی که برای بازدید از نقش رجب شیراز باید به آن توجه داشت، ساعت بازدید از این مکان است. معمولا در نیمه‌های اول سال ساعت بازدید نقش رجب ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر و در نیمه دوم سال ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر خواهد بود.  قیمت بلیط

  • قیمت بلیط این مجموعه برای تمامی گردشگران داخلی ۴۰۰۰ و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان است.

نحوه دسترسی نقش رجب شیراز

دسترسی به نقش رجب اصلاً سخت نیست و شما باید از شهر شیراز مسافت کوتاهی را از شهر شیراز خارج شوید. این مکان در ۶۶ کیلومتری شیراز قرار دارد و با ماشین تقریباً ۵۲ دقیقه است.  از آنجایی که ماشین گذری در این مسیر به سختی پیدا می‌شود، پس بهتر است با خودرو شخصی یا تاکسی به نقش رجب بروید.

  • با تاکسی

دسترسی به نقش رجب با تاکسی از طریق اتوبان دلگشا_بلوار هفتنان و خیابان شیراز صورت می‌گیرد. در واقع باید از مرکز شهر به سمت اتوبان شیراز_مرودشت حرکت کنید و کمی پس از مسیر اتوبان و قبل از پل خان به بزرگراه مروشت سعادت آباد می‌رسید. باید ۲۰ کیلومتر در این مسیر حرکت کنید و در نتیجه از خروجی سمت راست به جاده مرودشت_ ساروئی بروید. از این مسیر تا نقش رجب تقریباً یک کیلومتر فاصله پیش رو دارید.

  • خودرو شخصی

تمامی مسافرانی که با خودرو شخصی به شیراز سفر کرده‌اند و قصد بازدید از نقش رجب دارند، باید وارد جاده مرودشت_ساروئی شوند.

نقش رجب شیراز کجاست

بهترین زمان بازدید از نقش رجب شیراز

اگرچه شیراز در هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما زیبایی شیراز در بهار و به ویژه ماه اردیبهشت توصیف ناشدنی است. بسیاری از گردشگران فصل بهار شیراز را به بهشت توصیف می‌کنند؛ چرا که ترکیب طبیعت و آثار تاریخی، زیبایی بی‌نظیری را به تصویر می‌کشد. اگر شما هم علاقمند به بازدید از نقش رجب شیراز هستید، می‌توانید فصل بهار، فصل بهار نارنج را انتخاب کنید که با عطر و بوی بهار نارنج در کوچه پس کوچه‌های این شهر، لذت سفر را برای شما دوچندان می‌شود.

علت نامگذاری نقش رجب شیراز

بدون شک برای تمامی علاقمندان به تاریخ هنر جالب است تا با دلیل نامگذاری نقش رجب آشنا شوند. بیشتر آثار تاریخی را به نام صاحبان و سازندگان آن مکان نامگذاری کرده‌اند. دلیل نامگذاری نقش رجب شیراز نیز برگرفته از نام صاحب آن یعنی رجب است. البته در سال ۱۱۷۶ جهانگرد دانمارکی که به این منطقه سفر کرده بود، نقش رجب کنونی را با نام سنگ نبشته نقش رجب یاد کرد. همچنین در دوره قاجار شخصی به نام فرصت الدوله شیرازی در کتاب خود به نام آثارالاعجم در رابطه با این مکان که آن را با نام نقش قهرمانان یاد کرده، اطلاعاتی ارائه داده است.

فاصله نقش رجب تا شیراز

این مکان زیبا در فاصله 66 کیلومتری شیراز قرار گرفته و گردشگران مسافتی 52 دقیقه‌ای را برای دیدن نقش رجب شیراز باید طی کنند. در مسیر رفتن به این مکان تاریخی مناظر طبیعی زیادی وجود دارد و هر گردشگری از گذر از آن مناطق لذت می‌برد.

جاهای دیدنی نزدیک نقش رجب شیراز

شیراز شهری پر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که بازید از تمامی این جاذبه‌های دیدنی شیراز لذت سفر را برای شما بیشتر می‌کند. برخی از جاذبه‌های این شهر نماد شکوه و قدرت ایران باستان هستند و چه بسا اینکه قدمت بسیار طولانی برخی از آنها توانسته توجه بسیاری از دانشمندان برجسته را به خود جلب کند. شما افرادی که قصد بازدید از نقش رجب شیراز دارید، بد نیست با آثار ارزشمند نزدیک به این محوطه نیز آشنا شوید.

تخت جمشید

  • فاصله تا نقش رجب: ۳ کیلومتر: ۸ دقیقه
  • آدرس: استان فارس_مرودشت_۱۱ کیلومتری شمال شرق مرودشت-۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز
تخت جمشید شیراز

نقش رستم

  • فاصله تا نقش رجب: ۳ کیلومتر: ۸ دقیقه
  • آدرس: استان فارس_شهرستان مرودشت_روستای زنگی آباد
نقش رستم شیراز

شهر باستانی استخر(تخت طاووس)

  • فاصله تا نقش رجب: ۳ کیلومتر: ۴ دقیقه
  • آدرس: استان فارس_مرودشت_بخش سیدان_خیابان اصفهان و شیراز
شهر باستانی استخر(تخت طاووس)

هتل های نزدیک نقش رجب شیراز

رزرو هتل یکی از دغدغه‌های مهم تمامی مسافران یا گردشگران است، به ویژه برای گردشگرانی که قصد دارند چندین روز در شیراز اقامت داشته باشند. امروزه از طریق سایت‌های اینترنتی و به صورت آنلاین، انتخاب بهترین هتل با موقعیت عالی، دسترسی راحت و امکانات ویژه کار راحتی است. اگرچه تمامی هتل‌ های شیراز ویژگی‌های منحصر به فردی دارند؛ اما برای بازدید از نقش رجب شیراز باید بهترین هتل‌ها را با دسترسی راحت‌تر و کوتاه‌تر انتخاب کرد.

هتل پرسپولیس آپادانا شیراز

  • شروع قیمت: برای هر نفر ۱.۳۰۱.۰۰۰ تومان
  • آدرس: شیراز_حد فاصل چهارراه حافظ با میدان قائم

مجتمع جهانگردی تخت جمشید مرودشت

  • آدرس: شیراز_مرودشت_کیلومتر ۲ جاده اختصاصی تخت جمشید
  • شروع قیمت: ۷۷۷.۰۰۰ تومان
هتل های نزدیک نقش رجب شیراز

رزرو هتل از های هتل

شیراز پایتخت تاریخ و تمدن کشور است که آثار تاریخی بسیار زیادی را در قلب خود جای داده است. زیبایی‌های این شهر باعث جذب علاقمندان و گردشگران بسیار زیادی می‌شود. برای تماشای تک تک جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و به طور کلی گردشگری این شهر باید ساعت‌ها و روزها زمان گذاشت. قطعاً برای تجربه سفری لذت بخش باید در یک اقامتگاه مناسب با امکانات رفاهی مناسبی نیز اقامت داشته باشید.

 قطعاً نزدیک بودن اقامتگاه به جاذبه‌های منحصر به فرد شیراز و دسترسی راحت آن برای شما عزیزان اهمیت دارد. از این رو توصیه می‌شود اگر به دنبال بهترین اقامتگاه‌های شیراز با دسترسی راحت و امکانات رفاهی مناسب هستید، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

فاصله نقش رجب تا تخت جمشید چقدر است؟

نقش رجب در ۱۳ کیلومتری مرودشت و در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید به سمت جاده شاهی قرار دارد.

در نقش رجب چه آثاری وجود دارد؟

در نقشه رجب ۴ کتیبه وجود دارد که سه کتیبه آنها به نام‌های مجلس اول، مجلس دوم و مجلس سوم هستند. این کتیبه‌ها متعلق به پادشاهان ساسانی از زمان تاجگذاری اردشیر بابکان تا شاپور و درباریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کوه دارآباد تهران

چهارشنبه 18 مهر 1403
تهران مکان‌های دیدنی جذابی برای گردشگران دارد که همه روزه افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از این […]
کوه دارآباد تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس