معرفی آب انبار وکیل شیراز

آب انبار وکیل شیراز جزو مکان‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود که گویای شرایط زندگی در دوران زندیه است. از این موزه آب شیراز به‌عنوان عمیق‌ترین موزه ایران یاد می‌شود که شگفتی‌های بسیاری را در خود جای داده و با تزیینات آجری فوق‌العاده خود، زیبایی‌های معماری‌های دوران زندیه را نمایان می‌کند.

اگر به تاریخ و هنر و همچنین معماری سنتی علاقه‌مند هستید، خالی از لطف نیست که در کنار دیگر جاهای دیدنی شیراز به بازدید از این مکان تاریخی نیز بپردازید. ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با این جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد شیراز بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم.

آب انبار وکیل شیراز

آب انبار وکیل شیراز کجاست؟

این مکان تاریخی در شیراز، خیابان طالقانی و شرق ارگ کریم خان قرار دارد. همچنین تا چند سال پیش مدرسه شاهپور نیز نزدیک به این آب انبار قرار داشت که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. اگر بخواهیم موقعیت آن را از لحاظ جغرافیایی بررسی کنیم، باید گفت که این آب انبار در نزدیکی حرم مطهر حضرت شاهچراغ، چهار راه مشیر و بازار وکیل جنوبی قرار دارد.

  • آدرس آب انبار وکیل شیراز:  شیراز، ارگ کریم خان، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

مسیرهای دسترسی به آب انبار وکیل شیراز

  • دسترسی به آب انبار وکیل شیراز با مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان، ایستگاه مترو زندیه ورودی جنوبی است که حمل و نقل شما را به این آب انبار زیبا آسان‌تر می‌کند. شما با حدود یک کیلومتر پیاده‌روی می‌توانید از این ایستگاه مترو به آب انبار وکیل شیراز برسید.
  • دسترسی به آب انبار وکیل شیراز با اتوبوس: فاصله بین ایستگاه اتوبوس شهرداری و این آب انبار تنها ۸۰۰ متر است؛ بنابراین شما می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی به‌راحتی به این مکان تاریخی برسید.
  • دسترسی به آب انبار وکیل شیراز با ماشین شخصی: در هر هتلی که اقامت دارید، می‌توانید از مسیری مناسب خودتان را به خیابان لطفعلی خان زند برسانید و سپس وارد خیابان طالقانی شوید؛ در این خیابان می‌توانید به آب انبار وکیل شیراز دسترسی داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از آب انبار وکیل شیراز

به پیشنهاد ما بهترین زمان بازدید از آب انبار وکیل فصول بهار و تابستان محسوب می‌شود. این مجموعه آب انبار برای خنک کردن آب در فصول گرم سال ساخته شده است؛ بنابراین شما می‌توانید در این فصول چگونگی کارکرد آب انبار را مشاهده کنید. البته زیبایی‌های شیراز در فصل بهار و تابستان نیز دو چندان می‌شود و شما می‌توانید سفری عالی به این شهر پر از زیبایی را تجربه کنید.

شما می‌توانید پس از خرید بلیط به مدت ۱ تا ۲ ساعت از موزه آب انبار وکیل شیراز دیدن کنید. این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۲ ظهر و همچنین از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱ باز است و شما می‌توانید در این ساعات با مراجعه به موزه از تاریخی‌ترین گالری ایران دیدن کنید.

  • ساعت بازدید: ساعت ۹ صبح تا ۲ ظهر | ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱
  • مدت زمان مورد نیاز بازدید : ۱ تا ۲ ساعت

قدمت آب انبار وکیل شیراز

آب انبار وکیل شیراز مانند دیگر آب انبارها برای تامین آب مورد نیاز مردم در گذشته و به خصوص در دوران زندیه ساخته شده است. طبق متون تاریخی، قدمت ساخت این آب انبار به سال ۱۱۸۰ هجری قمری باز می‌گردد، یعنی در همان زمانی که مسجد وکیل شیراز نیز ساخته شده است.

آب جمع شده درون این آب انبار با نمک‌پاشی و تصفیه در اختیار مردم قرار می‌گرفته و این روند تا سال ۱۳۳۱ ادامه داشت تا اینکه اردیبهشت ماه این سال لوله کشی آب به خانه‌ها انجام شد. در نهایت کم کم آب انبار وکیل کارایی خود را از دست داد و به مکانی تاریخی و دیدنی تبدیل شد.

قدمت آب انبار وکیل شیراز

معماری آب انبار وکیل شیراز

برای ورود به این آب انباره بزرگ باید از ۲۷ پله سنگی پایین بروید. سپس از دریچه‌ای که به تازگی برای عبور عموم ساخته شده است، وارد آب انبار شوید. در گذشته کسی نمی‌توانست به آب انبارها وارد شود، اما حال که به یک بنای تاریخی تبدیل شده‌اند، می‌توان به راحتی از عمیق‌ترین نقطه این بنا به عظمت و زیبایی آن چشم دوخت.

در ارتفاع ۶۰ متری کانال‌هایی با طول یک متر در عرض نیم متر دیده می‌شوند. این کانال‌ها وظیفه هدایت آب چشمه، قنات و آب باران را به درون آب انبار بر عهده داشته‌اند. جنس این کانال‌ها از سنگ و آهک‌های آب‌بند به نام ساروج است.

از دیگر شگفتی‌های این نگارخانه وکیل شیراز می‌توان به ته‌نشین کردن گل و لای آب اشاره کرد که در گذشته به صورت ابتدایی آب را تصفیه می‌کرده است. در نهایت آبی که درون منبع جمع شده گاهی با روش‌های ساده‌ای همچون نمک زدن گندزدایی می‌شد و برای مصرف عموم در دسترس قرار می‌گرفت.

نحوه ساخت آب انبار وکیل شیراز

آب انبارها بخشی از تمدن و هنر معماری کهن ایران زمین هستند که برای جلوگیری از آلودگی آب و تبخیر آن انبارهای سرپوشیده‌ای را می‌ساختند. ساخت آب انبار ابتدا با ایجاد مخزنی استوانه‌ای شکل در عمق زمین شروع می‌شود و گاهی عمق این استوانه تا ۲۰ متر نیز پیش می‌رود. دیواره‌های این استوانه از آجرهای مخصوص و همچنین ساروج شکل گرفته که مانع هدر رفتن آب از مخازن می‌شوند.

پس از اجرای مخازن استوانه‌ای قسمت گنبدی شکل آب انبار ساخته می‌شود. این قسمت ساخته می‌شود تا بتواند از بخار شدن آب و نفوذ آلودگی به درون آن جلوگیری کند و در ادامه از سایر ترفندهای معماری مانند بادگیر نیز کمک می‌گیرند تا بتوانند آب را خنک نگه دارند.

نحوه ساخت آب انبار

بخش های مختلف آب انبار وکیل شیراز

آب انبارها با توجه به نوع خود دارای بخش‌های مختلف مشترکی هستند که در معماری اکثر آن ها دیده می‌شود.

  • تنوره یا خزینه: خزینه محل اصلی انبار کردن آب است که معمولاً به شکل دایره و یا چهارگوش ساخته می‌شود. خزینه اصلی‌ترین عنصر آب انبار است که گنبد آب انبار در بالای آن قرار می‌گیرد.
  • پاشیر: پاشیر به خزینه متصل بوده و محل قرارگیری شیر برنجی بزرگی است. افراد برای برداشت آب پس از عبور از راه پله به پاشیر می‌رسند. در اغلب آب انبارها و در محل پاشیر سکویی برای نشستن، هواکش و محلی برای هرز آب وجود دارد.
  • سردر: سردر قسمت ورودی آب انبار و راه پله عمیق آن است. این قسمت از آب انبار نمای کلی از آن به ما می‌دهد و معمولاً با کاشی سنتی، آجر و مقرنس کاری تزیین شده است. سردر محل قرارگیری کتیبه‌ای محسوب می‌شود که نام سازنده آب انبار روی آن حک شده است.
  • بادگیر: تعداد بادگیرهای آب انبارها معمولاً بین ۱ تا ۶ بادگیر است. بادگیرها علاوه بر تزئین آب انبار در تهویه فضا و خنک کردن آب نیز نقش دارند و گردش هوای مطلوبی را در آب انبار ایجاد می‌کنند.

انواع آب انبار وکیل شیراز

آب انبارها بر اساس فاکتورهای بسیاری با یکدیگر متمایز هستند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • طرز ساخت مخازن و نوع پوشش دهی آن ها
  • نوع دسترسی به مخزن و فضاهای ارتباط دهنده
  • نحوه آبرسانی به مخازن
  • نوع معماری و تزئینات به کار رفته در آن
  • عناصر به کار گرفته شده برای تصفیه آب

در گذشته هر نوع آب انبار به نوع خاصی ذخیره و تصفیه آب را انجام داده است. بر اساس این وجه تمایزها، آب انبارها انواع متنوعی دارند که می توان انواع آن را چنین دسته بندی کرد:

  • خصوصی
  • عمومی
  • روستایی
  • قلعه ای یا کاروان سرایی
  • بین راهی
  • کوهستانی
  • بیابانی

هتل های اطراف موزه آب انبار وکیل شیراز

آب انبار شیراز در خیابان پر تردد لطفعلی خان قرار دارد. در این خیابان و اطراف موزه آب هتل‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید برای اقامت خود آن‌ها را رزرو کنید. با کمک راهنمای زیر می‌توانید انتخاب مطلوبی در بین هتل‌ های شیراز اطراف موزه آب داشته باشید.

هتل چهار ستاره آریو برزن شیراز

  • آدرس هتل: شیراز، خیابان رودکی
  • فاصله تا موزه: ۱.۳ کیلومتر
  • امکانات: گشت نیمروزی، تاکسی سرویس، کافی شاپ، صبحانه، تلویزیون و تلفن داخل اتاق

هتل سه ستاره تالار شیراز

  • آدرس هتل: شیراز، خیابان فردوسی، حد فاصل خیابان رودکی و خیابان سعدی
  • فاصله تا موزه: ۱.۲ کیلومتر
  • امکانات: پارکینگ، لاندری، اتاق چمدان، خودپرداز، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی در لابی

هتل چهار ستاره کریم خان شیراز

  • آدرس هتل: شیراز، خیابان رودکی
  • فاصله تا موزه: ۱.۵ کیلومتر
  • امکانات: چای خانه سنتی، خدمات بیدار باش، پارکینگ، سیستم تهویه مطبوع، لاندری، پذیرش ۲۴ساعته

هتل سه ستاره پارسه شیراز

  • آدرس هتل: شیراز، خیابان زند، پشت ارگ کریم‌خان، خیابان بیست و دو بهمن
  • فاصله تا موزه: ۱.۵ کیلومتر
  • امکانات: لابی و پذیرش ۲۴ ساعته، ترانسفر رفت با هزینه، پارکینگ، تاکسی سرویس، سالن بیلیارد

طبق نظرات، مهمانان شهر شیراز در این هتل‌ها اقامت خوبی را تجربه کرده و قیمت مناسب هتل‌ها از نکات مثبتی بوده که به وفور در بین نظرات بیان شده است.

هتل های اطراف موزه آب

رزرو هتل از های هتل

یکی از دغدغه‌های مهم گردشگران برای مسافرت به یک شهر، رزرو بهترین هتل با قیمت مناسب است. اگر شما نیز می‌خواهید از جاذبه‌های شهر شیراز نظیر آب انبار وکیل شیراز دیدن کنید، می‌توانید اقامتگاه مناسبی را از سایت ” های هتل ” رزرو کنید.

هتل‌هایی که در نزدیک این مکان تاریخی در بالا معرفی شد، تعدا بسیار اندکی از هتل‌هایی است که شما می‌توانید در آنها اقامت کنید. با مراجعه به سایت های هتل می‌توانید آمار کاملی از هتل‌ها در اختیار داشته باشید و گزینه‌ای ایده‌آل برای سفر خود را رزرو نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی می‌توانم به بازدید از آب انبار شیراز بروم؟

شما می‌توانید هر روز از ۸ صبح تا ۸ شب به این مکان مراجعه کنید.

آیا در گذشته افراد می‌توانستند وارد آب انبار شیراز شوند؟

خیر. به دلیل رعاایت نکات بهداشتی کسی حق ورود به آب انبار را نداشت.

آب انبار شیراز عمیق است؟

بله. برای ورود به این آب انبار باید از ۲۷ پله سنگی پایین بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین اقامتگاه‌ های شیراز

یکشنبه 15 مهر 1403
شیراز یکی از شهرهای دیدنی و پرجاذبه ایران است که سالانه گردشگران بسیاری زیادی را از سراسر کشور به سوی […]
بهترین اقامتگاه‌ های شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس