دشت ارژن شیراز کجاست؟

شهر شیراز یکی از مقاصد گردشگری زیبا و پرطرفدار است که هر ساله گردشگران بسیاری به آنجا سفر می‌کنند. این شهر بزرگ و زیبا، جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است و مکان‌های دیدنی زیبایی در اطراف آن وجود دارد. یکی از این مکان‌های دیدنی شیراز، دشت ارژن شیراز است که در حد فاصل شهر شیراز و کازرون قرار گرفته است.

چادرهای عشایری، آبشار چرونیز، بازارچه‌های محلی، دریاچه جذاب ارژن و… از جمله مکان‌های دیدنی اطراف دشت ارژن شیراز هستند که  بازدید کردن از آن‌ها روح شما را نوازش می‌کند. لازم به ذکر است که روستای ارژن نیز در نزدیکی دشت ارژن واقع شده است.

شما با بازدید از این روستا و خانه‌های کاه‌گلی آن به یاد روزهای قدیم می‌افتید و خاطرات خوشی برای شما تداعی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید دشت ارژن شیراز کجاست، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیش از پیش با آن آشنا سازیم.

دشت ارژن شیراز کجاست

آدرس دشت ارژن شیراز کجاست ؟

این دشت در حوالی شهر شیراز و همسایگی شهر کازرون قرار دارد. همچنین این دشت در جوار کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌رود.

  • آدرس دشت ارژن: استان فارس، شهرستان شیراز، بخش ارژن

مسیر های دسترسی به دشت ارژن شیراز

شما می‌توانید از دو طریق اتوبوس و خودروی شخصی به این دشت بروید. اگر می‌خواهید با خودروی خود به این دشت سفر کنید، می‌بایست از سمت پلیس راه شیراز – کازرون ، خود را به این دشت برسانید. پس از گذر از روستای خیرآباد و حسین آباد، از منطقه خان زنیان باید عبور کنید.

توجه داشته باشید که نباید به سمت چهل چشمه بروید. بلکه می‌بایست مسیر جنوب غرب را ادامه داده تا به دشت ارژن برسید. فاصله این دشت تا شهر شیراز حدود 73 کیلومتر ( 1 ساعت و 10 دقیقه با خودرو) است و همچنین کازرون در 70 کیلومتری آن واقع شده است.

بازدید از دشت ارژن شیراز

بازدید از دشت ارژن شیراز، سبب تازه‌تر شدن روحیات شما می‌شود. از این رو می‌توانید در روزهای تعطیل هفته را با خانواده یا دوستان و آشنایان خود، به این دشت رفته و پیک‌نیک خوبی را تجربه کنید.

  •  قیمت بلیط دشت ارژن شیراز: برای بازدید از این دشت، نیازی به تهیه بلیط یا پرداخت مبلغی ندارید و کاملا رایگان است.
  • ساعت بازدید از دشت ارژن شیراز: همچنین بازدید از این دشت برای عموم افراد در تمامی ساعات روز آزاد است.

بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز

بازدید از دشت ارژن در تمام فصول سال امکان پذیر است. اما زیبایی‌هایی که این دشت در فصل بهار و تابستان دارد، چندین برابر زیبایی‌هایی است که در فصل زمستان و پاییز از خود نمایان می‌کند. زیرا در فصل بهار و تابستان، به دلیل معتدل بودن هوا شما می‌توانید لذت کافی را از طبیعت بکر و زیبای این دشت ببرید. در فصل تابستان با اینکه هوا گرم است اما خنکی هوا از سمت دریاچه که به سمت شما می‌آید، شما را مجذوب این طبیعت زیبا می‌کند.

 البته کمی هم از زیبایی‌های این دشت در فصل زمستان بگوییم بد نیست! در فصل پاییز و زمستان، شما می‌توانید حیوانات وحشی را در این دشت دیدن کنید. در زمستان به دلیل سرمای هوا، آبشار ارژن یخ می‌زند و همین امر سبب ایجاد چشم اندازی زیبا و دیدنی می‌شود.

فاصله دشت ارژن تا شیراز چقدر است؟

پیش‌تر به این موضوع که دشت ارژن شیراز کجاست پرداختیم . اینک اگر می‌خواهید بدانید که دشت ارژن تا شهر شیراز چقدر فاصله دارد، باید بگوییم که این دشت تا شهر شیراز حدود 73 کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله این دشت تا کازرون حدود 70 کیلومتر است.

تاریخچه دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز، اقامتگاه برای شکار شاهان هخامنشی بوده است. این دشت را می‌توان در نقش‌هایی از آهو، شیر، گوزن و کتیبه‌های تخت جمشید یافت. این دشت را ارجن یا ارزن نیز می‌نامند. این دشت در چندین سال گذشته، بخشی از شهر کازرون بوده است اما در حال حاضر به عنوان بخشی از شهر شیراز شناخته می‌شود.

همچنین در متن‌های ادبیات کلاسیک فارسی، از این دشت به عنوان یکی از مکان‌های زیبا و پربرکت کشور ایران یاد شده است. در دوران ساسانی نیز این دشت یکی از مناطق مهم برای انجام امور نظامی و سیاسی بوده است. اما متاسفانه امروزه به دلیل شکار بی رویه و بی توجهی به طبیعت این دشت، سبب شده تا هیچ اثری از شیر ارژن در این محوطه نباشد.

تاریخچه دشت ارژن شیراز

مکان ‌های دیدنی دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز دارای مکان‌های دیدنی بسیاری است که شما می‌توانید هنگام بازدید از این دشت، از مکان‌های دیگر آن نیز دیدن کنید. در اینجا تصمیم داریم به معرفی این مکان‌ها بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آبشار چرونیز

این آبشار از صخره کوه‌های بلند سرازیر می‌شود و سبب ایجاد چشم اندازی زیبا و خاطره انگیز می‌شود. این آبشار از کوهمره سرچشمه می‌گیرد که این کوه در امتداد رود دالکی است و ارتفاع آن به 15 متر می‌رسد. از آنجایی که در فصل زمستان، آب این آبشار یخ می‌زند، به همین دلیل این آبشار را با نام آبشار یخی نیز می‌شناسند. در اطراف این آبشار، جنگل‌های زیبای بلوط وجود دارد. به گونه‌ای که مکانی مناسب برای کمپینگ و پیاده روی است.

دریاچه ارژن

در اطراف دشت ارژن شیراز، دریاچه ای وسیع با مساحت 2 هزار هکتار وجود دارد و به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه استان فارس شناخته می‌شود. زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و بومی همچون اردک، قو، کبک، مرغابی و… در این دریاچه است. همسایگی این دریاچه با کوه‌ها، گل‌های شقایق، درختان بلند، بوته‌های زالزالک و… چشم اندازی زیبا و به یاد ماندنی ایجاد می‌کند. به گونه‌ای که با دیدن از این دریاچه، فضایی رویایی برای شما خلق می‌شود.

بازارچه محلی

بازارچه‌های محلی در هر منطقه، طرفداران خاص خود را دارند. شما می‌توانید با بازدید از بازارچه‌های محلی دشت ارژن، مواد خوراکی خوشمزه، لبنیات تازه، ترشیجات و… را تهیه و خریداری کنید.

چادرهای عشایری

اگر دوست دارید که از چادرهای عشایری بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم در زمان ییلاق عشایر به دشت ارژن شیراز بروید. علاوه بر این، در کنار چادرهای عشایری شاهد دام‌هایی هستید که در این دشت پهناور در حال چرا هستند. همین منظره، خود به تنهایی سبب ایجاد چشم اندازی جذاب و زیبا خواهد شد.

باغ تفریحی دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز دارای چندین باغ رستوران‌های تفریحی است که با ارائه انواع غذاهای محلی تازه و خوش‌مزه، سبب می‌شود تجربه‌های جدیدی از آشپزی محلی کسب کنید. این باغ رستوران‌ها معمولا در فضای باز طبیعت قرار گرفته‌اند. از این رو غذا خوردن و سپری کردن وقت در این مکان‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر می‌خواهید مدتی از شلوغی‌های شهر و آلودگی هوا به دور باشید، ما به شما این منطقه خوش آب و هوا را پیشنهاد می‌کنیم.

آبشار دشت ارژن شیراز

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، آبشار دشت ارژن شیراز در 40 کیلومتری جاده شیراز به کازرون قرار دارد. این آبشار و پوشش گیاهی و جانوری این طبیعت زیبا، مکانی دنج و خلوت برای سپری کردن وقت در روزهای پایانی هفته به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان است. اگر به آبشار و طبیعت علاقه‌مند هستید، حتما از آبشار دشت ارژن دیدن کنید.

آبشار دشت ارژن شیراز

سوغات دشت ارژن شیراز

پیش‌تر ذکر شد که دشت ارژن شیراز کجاست. اینک می‌خواهیم بدانیم این دشت چه سوغاتی‌هایی دارد. سوغاتی این دشت با کیفیت و گوناگون است و شما می‌توانید هنگام سفر به این مکان، از این سوغات برای عزیزان خود خریداری کنید. این سوغاتی‌ها عبارتند از : عسل، عرقیات گیاهی، سوغات خوراکی، صنایع دستی همچون سبد بافی، گلیم بافی، قالی بافی، گیاهان دارویی، سبزیجات، میوه و…

مکان‌های دیدنی اطراف دشت ارژن شیراز

شهر بیشاپور

قدمت این شهر به دوران ساسانی باز می‌گردد و در 65 کیلومتری دشت ارژن واقع شده است. نقوش روی سنگ‌ها و سنگ نوشته‌ها، اطلاعات زیادی از تاریخ گذشته این مکان بیان می‌کند.

  • آدرس: استان فارس، شهرستان کازرون، بخش مرکزی
  • فاصله تا دشت ارژن: 60 کیلومتر
شهر بیشاپور

دشت برم

این دشت در مسیر جدید جاده کازرون به شیراز واقع شده است. جنگل‌های بلوط فراوانی در این دشت وجود دارد که زیبایی آن را چندین برابر کرده است. به گونه‌ای که این منطقه را به عنوان بزرگ‌ترین دشت بلوط ایران می‌شناسند.

  • آدرس: استان فارس، شهرستان کازرون، شرق شهر کازرون
  • فاصله دشت بزم تا دشت ارژن شیراز: 40 کیلومتر

دریاچه پریشان

این دریاچه در حصار کوه‌ها واقع شده و یکی از مکان‌های زیبا و دل انگیز اطراف دشت ارژن محسوب می‌شود. اگر به دنبال مکانی سرسبز و طبیعتی بکر هستید، ما به شما سفر به این دریاچه را پیشنهاد می‌کنیم.

  • آدرس: استان فارس، شهرستان کازرون، بخش جره و بالاده
  • فاصله تا دشت ارژن شیراز: 60 کیلومتر
دریاچه پریشان

هتل‌ های نزدیک دشت ارژن شیراز

تفریح و گردش در طبیعت، می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. البته به شرطی که پیش از مسافرت اقامتگاهی مناسب برای خود انتخاب کرده باشید. حالا که متوجه شدید دشت ارژن شیراز کجاست، در ادامه می‌خواهیم به بررسی هتل‌های شیراز نزدیک به دشت ارژن بپردازیم. از این رو اگر قصد مسافرت به این دشت را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید هتل مناسب خود را رزرو کنید.

هتل چمران شیراز

  • آدرس: شهر شیراز، بلوار شهید چمران
  • شروع قیمت از: 3,800,000 تومان
  • فاصله تا دشت ارژن شیراز: 64 کیلومتر

هتل پارس شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان زند
  • شروع قیمت از: 1,229,000تومان
  • فاصله تا دشت ارژن شیراز: 60 کیلومتر

هتل ساسان شیراز

  • آدرس: شیراز-خیابان کریم خان زند -خیابان انوری
  • شروع قیمت از : 368,500 تومان
  • فاصله تا دشت ارژن شیراز: 65 کیلومتر

هتل الیزه شیراز

  • آدرس: شیراز-معالی آباد -کوی پزشکان
  • شروع قیمت از: 2,143,000 تومان
  • فاصله تا دشت ارژن شیراز: 62 کیلومتر
هتل‌های نزدیک دشت ارژن شیراز

رزرو هتل از های هتل

اگر قصد مسافرت به شهر تاریخی شیراز را دارید، حتما از دشت ارژن شیراز دیدن کنید. اگر به دنبال آدرس این دشت هستید، در این مقاله به خوبی توضیح دادیم که دشت ارژن شیراز کجاست. همچنین در صورتی که می‌خواهید به این دشت سفر کنید، حتما پیش از سفر به دنبال انتخاب یک اقامتگاه مناسب برای خود باشید.

برای این‌کار ما به شما های هتل را معرفی می‌کنیم. از طریق این سایت شما می‌توانید هتل مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید. همچنین از طریق های هتل می‌توانید تور مسافرتی نیز رزرو کرده و بیمه مسافرتی داشته باشید. برای این‌کار کافیست به سایت های هتل بروید و از خدمات خوب آن بهره مند شوید.

سوالات متداول

هزینه بازدید از دشت ارژن چقدر است؟

با اینکه برای استفاده از باغ و رستوران‌های این دشت باید هزینه پرداخت کنید، اما بازدید از دشت ارژن برای عموم افراد کاملا رایگان است.

فاصله کازرون تا دشت ارژن چقدر است؟

فاصله کازرون تا دشت ارژن حدود 20 دقیقه است.

 دشت ارژن شیراز کجاست و چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟

برای این‌کار می‌توانید از مسیر شیراز به کازرون استفاده کنید. با این‌کار، پس از طی مسافتی به حدود 60 کیلومتر، به دشت ارژن خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی پارک ملی بختگان شیراز

چهارشنبه 25 مهر 1403
وقتی نام شیراز به زبان می‌آید، همه ما بناهای تاریخی و باستانی زیبا و ارزشمند بسیار زیادی همچون دروازه قرآن، […]
پارک ملی بختگان شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس