کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

موزه آبگینه تهران عمارتی با تاریخ ایران

موزه آبگینه و سفالینه‌های تهران، یکی از جاهای دیدنی ارزشمند فرهنگی و تاریخی ایران، در قلب پایتخت، تهران قرار دارد. این موزه با نمایشگاه ‌های منحصربه فردی که دارد، بازدیدکنندگان را به سفری در دل تاریخ و هنر ایران می ‌برد. بنای این موزه که خود شاهکاری از معماری قاجاری است، با زیبایی که دارد توانسته است آثار هنری را در محیطی مناسب و زیبا به نمایش بگذارد. هر شیء در این موزه، داستانی از گذشته‌ های دور را روایت می‌ کند و نشان ‌دهنده ‌ی هنر و ذوق هنرمندان ایرانی در طول قرن های مختلف است. در ادامه این مطلب، به بررسی کامل این موزه و ساعات بازدید از آن می پردازیم.

عکس موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه کجاست ؟

موزه آبگینه تهران در خیابان سی تیر این شهر که در منطقه 12 تهران است، قرار گرفته است که امکان دسترسی را با روش های مختلف نیز فراهم کرده است. همچنین قیمت بلیط موزه آبگینه برای مسافران داخلی 2500 تومان و برای مسافران خارجی نیز 15 هزار تومان می باشد.

مسیرهای دسترسی به موزه آبگینه تهران

همانطور که گفته شد، برای دسترسی به موزه سفال و آبگینه تهران، روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • دسترسی به موزه آبگینه با مترو: یکی از بهترین روش های دسترسی به موزه آبگینه به شمار می رود، چرا که ایستگاه های مترو فردوسی، امام خمینی، ایستگاه سعدی و ایستگاه مترو میدان حسن آباد در کمترین فاصله از این جای دیدنی قرار گرفته اند. بنابراین می توانید در هر نقطه از تهران هستید، در ایستگاه های معرفی شده از مترو خارج شده و در نهایت با 15 دقیقه پیاده روی، به موزه دسترسی پیدا کنید.
  • دسترسی به موزه آبگینه با اتوبوس: استفاده از اتوبوس برای رسیدن به موزه آبگینه تهران، یکی از روش های ارزان قیمت به شمار می رود. ایستگاه های اتوبوس سی تیر، حافظ، سخائی، جمهوری و عزیز خان در فاصله کمی از موزه آبگینه واقع شده اند که می توانید با سوار شدن در اتوبوس هایی که در این ایستگاه ها توقف دارند، خود را به موزه برسانید.
  • دسترسی به موزه آبگینه با خودرو شخصی: اگر قصد دارید با خودرو شخصی خود به موزه آبگینه بروید، در هر کجایی که قرار دارید، بایستی خود را به خیابان سی تیر برسانید.

بهترین زمان بازدید از موزه آبگینه تهران

یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از موزه آبگینه در تهران، اوایل بهار و یا اوایل پاییز می باشد. چرا که در این زمان، شهر تهران در بهترین شرایط آب و هوایی قرار دارد و می توانید به راحتی از فضای باز موجود در این موزه هم دیدن کنید. موزه آبگینه ساعات بازدید مختلفی در فصول سال دارد. به صورتی که در بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 19 و در پاییز و زمستان از ساعت 9 تا 16:30 می توانید به آن مراجعه کنید. لازم به ذکر است این موزه تاریخی در ایام شهادت و سوگواری تعطیل می باشد.

تاریخچه موزه آبگینه تهران

عمارت آبگینه بدون در نظر گرفتن گنیجنه ای که درون خود از آن نگهداری می کند، خودش به تنهایی یکی از زیبا ترین عمارت های تهران به شمار می رود که گردشگران خارجی و ایرانی را مجذوب خود کرده است. این عمارت تا سال ۱۳۳۰ خانه قوام السطنه بود و بعد از آن تا ۷ سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت، سپس در اختیار سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در نهایت در سال ۱۳۵۵ با تغییراتی که مهندسان ایرانی و اتریشی در آن انجام دادند و معماری آن را به نوعی به عصر سلجوقیان تغییر دادند.

این ساختمان اگر چه تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است، اما درون آن هنر معماران ایرانی به چشم می خورد. در سال ۱۳۶۸ در طبقه دوم بخش هایی اضافه شده که حال و هوای مذهبی انقلابی دارد. از ویژگی های آن ویترین ها و ایده های داخل ساختمان است که طراحان اتریشی انجام دادند و الهام گرفته شده از ستون های تخت جمشید، کاخ تچر، کعبه زرتشت هستند که در نقش رستم طراحی شده اند.

تاریخچه موزه آبگینه تهران

معماری داخلی موزه آبگینه تهران

همانطور که می دانید، موزه آبگینه تهران در دوران قوام السلطنه ساخته شده و امروزه در وسط باغی با متراژی حدود 7 هزار متر مربع قرار گرفته است. معماری عمارت قوام‌ السلطنه به صورت هشت‌ ضلعی طراحی شده و از سبک‌ های معماری ایرانی و باروک نیز در آن استفاده شده است. همچنین در نمای بیرونی بنا، از سبک معماری ایرانی استفاده شده، در حالی که طراحی داخلی موزه به سبک غربی انجام شده است. این ساختمان با استفاده از مصالحی مانند گچ، ملات گل، آهن و… ساخته شده که هر یک نقش مهمی در زیبایی و استحکام نمای عمارت ایفا می ‌کنند.

بخش‌های مختلف موزه آبگینه تهران

آثاری که در موزه نگهداری می شوند از مهم ترین گنجینه هایی هستند که در پایتخت نظیرشان وجود ندارد. در ادامه بخش های مختلف موزه را معرفی می کنیم:

تالار صدف

این تالار آثاری شیشه ای قرون میانه اسلامی و همچنین آثار ظروف سفالی سده سوم و چهارم شهر نیشابور را نگه داری می کند. دلیل نامگذاری این بخش از موزه به نام تالار صدف شکل و شمایل آن است که تشابهی به صدف دارد.

تالار صدف موزه آبگینه

تالار زرین

در این تالار ظروف زرین فام که با خط نسخ تزئین شده اند و مربوط به دوره سلجوقیان هستند نگهداری می شوند. به همین دلیل نام آن را تالار زرین گذاشتند.

تالار زرین موزه آبگینه تهران

تالار لاجورد

این تالار در خود آثاری دارد که رنگ لعاب آن ها شبیه رنگ فیروزه و مربوط به سده های هفتم و هشتم دوره ایلخانی است. به همین دلیل این بخش را تالار لاجوردی نامگذاری کرده اند. در این تالار هر چه از دوره ایلخانی میگذریم و به دوره صفویان نزدیک می شویم، ظروف مصرفی و پر کاربرد بیشتر می شود. مانند گلاب پاش و صراحی در دوران قاجار بر روی آثار نقاشی های شخصیت شاهنامه را می بینیم.

تالار لاجورد موزه آبگینه تهران

بخش های دیگر

موزه بخش های دیگری دارد از جمله زیر زمین که مربوط به امور اداری است، دبیرخانه و ریاست در طبقه بالا قرار دارند، کتاب خانه که دارای ۴۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی و مربوط به باستان شناسی، تاریخ و هنر است و در بخش ضلع شرقی قرار دارد. بخش جنوبی عمارت در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد.

امکانات رفاهی موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه، به عنوان یکی از موزه ‌های تهران، امکانات رفاهی متعددی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است تا تجربه ‌ای راحت و لذت ‌بخش داشته باشند. کتابخانه، گالری های موقت، دوره های آموزشی مختلف، فروشگاه و… برخی از این امکانات ارائه شده در این موزه به شمار می روند.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه آبگینه تهران

در نزدیکی موزه آبگینه تهران، جاهای دیدنی دیگری وجود دارد که می توانید پس از بازدید موزه آبگینه به آن ها مراجعه کرده و از آن ها هم دیدن کنید. از جمله این جاهای دیدنی می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • پردیس سینمایی چارسو: 350 متر ، 5 دقیقه پیاده روی
  • عمارت امین السلطان: 900 متر ، 12 دقیقه پیاده روی
  • خانه موزه استاد ابوالحسن صبا: 1.8 کیلومتر ، 9 دقیقه خودرو
  • موزه ملی ایران: 800 متر ، 10 دقیقه پیاده روی
  • پارک شهر: 1.2 کیلومتر ، 15 دقیقه با خودرو

هتل های نزدیک موزه آبگینه

هتل های زیادی در فاصله کمی از موزه آبگینه تهران قرار گرفته اند که در ادامه به بررسی برخی از نزدیک ترین آن ها می پردازیم:

  • هتل آرمان تهران: از جمله هتل های تهران که در فاصله 1.1 کیلومتری از این موزه تاریخی قرار گرفته است، می توان به هتل آرمان اشاره کرد که با اقامت در آن می توان در کمتر از 10 دقیقه به موزه رسید.
  • هتل جمهوری تهران: این هتل،از دیگر هتل هایی است که در فاصله کمی از موزه آبگینه قرار گرفته است.  از این رو، می توان به صورت پیاده، در کمتر از 10 دقیقه این مسیر 1.1 کیلومتری را طی کرد.
  • هتل فردوسی تهران: هتل فردوسی از هتل های ۴ ستاره تهران به شمار می رود که در 1 کیلومتری موزه آبگینه واقع شده است و تنها 11 دقیقه تا موزه فاصله دارد.
  • هتل بابا طاهر تهران: این هتل، در راسته خیابان جمهوری واقع شده و فاصله ۹ دقیقه ای و کمی تا موزه آبگینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استرس و هیجان در اتاق فرارهای تهران

دوشنبه 29 آبان 1402
اتاق فرار، مکانی هیجان انگیز برای کسانی است که دوست دارند ترس را تجربه کنند. این اتاق ها به گونه […]
ترسناک ترین اتاق فرارهای تهران به همراه سناریوهای ترسناک

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس