موزه آبگینه تهران عمارتی با تاریخ ایران

اگر شما هم هنگام سفر علاقه مند به بازدید از خانه های قدیمی یا اشیاء که مربوط به گذشتگان است بروید و با فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا بشوید، پیشنهاد می کنیم حتما از موزه آبگینه تهران دیدن کنید. در این موزه مجموعه ای از آثار سفالی و شیشه ای قدیمی نگهداری می شود. این آثار در عمارت قوام السطنه نگهداری می شوند که امروزه آن را به نام موزه آبگینه می شناسند.

موزه آبگینه تهران

تاریخچه عمارت

عمارت آبگینه بدون در نظر گرفتن گنیجنه ای که درون خود از آن نگهداری می کند، خودش به تنهایی یکی از زیبا ترین عمارت های تهران به شمار می رود که گردشگران خارجی و ایرانی را مجذوب خود کرده است. این عمارت تا سال 1330 خانه قوام السطنه بود و بعد از آن تا 7 سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت، سپس در اختیار سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در نهایت در سال 1355 با تغییراتی که مهندسان ایرانی و اتریشی در آن انجام دادند و معماری آن را به نوعی به عصر سلجوقیان تغییر دادند.

این ساختمان اگر چه تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است، اما درون آن هنر معماران ایرانی به چشم می خورد. در سال 1368 در طبقه دوم بخش هایی اضافه شده که حال و هوای مذهبی انقلابی دارد. از ویژگی های آن ویترین ها و ایده های داخل ساختمان است که طراحان اتریشی انجام دادند و الهام گرفته شده از ستون های تخت جمشید، کاخ تچر، کعبه زرتشت هستند که در نقش رستم طراحی شده اند.

تاریخچه موزه آبگینه

بخش های مختلف موزه

آثاری که در موزه نگهداری می شوند از مهم ترین گنجینه هایی هستند که در پایتخت نظیرشان وجود ندارد. در ادامه بخش های مختلف موزه را معرفی می کنیم:

تالار صدف

این تالار آثاری شیشه ای قرون میانه اسلامی و همچنین آثار ظروف سفالی سده سوم و چهارم شهر نیشابور را نگه داری می کند. دلیل نامگذاری این بخش از موزه به نام تالار صدف شکل و شمایل آن است که تشابهی به صدف دارد.

تالار صدف موزه آبگینه تهران

تالار زرین

در این تالار ظروف زرین فام که با خط نسخ تزئین شده اند و مربوط به دوره سلجوقیان هستند نگهداری می شوند. به همین دلیل نام آن را تالار زرین گذاشتند.

تالار زرین موزه آبگینه تهران

تالار لاجورد

این تالار در خود آثاری دارد که رنگ لعاب آن ها شبیه رنگ فیروزه و مربوط به سده های هفتم و هشتم دوره ایلخانی است. به همین دلیل این بخش را تالار لاجوردی نامگذاری کرده اند. در این تالار هر چه از دوره ایلخانی میگذریم و به دوره صفویان نزدیک می شویم، ظروف مصرفی و پر کاربرد بیشتر می شود. مانند گلاب پاش و صراحی در دوران قاجار بر روی آثار نقاشی های شخصیت شاهنامه را می بینیم.

تالار لاجورد موزه آبگینه تهران

بخش های دیگر

موزه بخش های دیگری دارد از جمله زیر زمین که مربوط به امور اداری است، دبیرخانه و ریاست در طبقه بالا قرار دارند، کتاب خانه که دارای 4000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی و مربوط به باستان شناسی، تاریخ و هنر است و در بخش ضلع شرقی قرار دارد. بخش جنوبی عمارت در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد.

هتل های نزدیک موزه آبگینه

موزه آبگینه در خیابان سی تیر قرار دارد و همه ی تهرانی ها این خیابان را با نام خیابان خاطره ها یاد می کنند.

  • هتل آرمان تهران: این هتل دو ستاره است و شما بعد از 8 دقیقه پیاده روی و گذشت از خیابان جمهوری و سعدی به آن می رسید.
  • هتل جمهوری تهران: این هتل سه ستاره است و در نزدیکی هتل آرمان است و یک فاصله 9 دقیقه ای با موزه دارد و باید از خیابان فردوسی و جمهوری گذر کنید.
  • هتل فردوسی تهران: این هتل یک هتل 4 ستاره است که در نزدیکی هتل جمهوری است و 9 دقیقه تا موزه فاصله دارد.
  • هتل بابا طاهر تهران: در راسته خیابان جمهوری است و فاصله 9 دقیقه ای و کمی تا موزه آبگینه دارد.

شما می توانید برای دیدن بقیه هتل های نزدیک موزه آبگینه به سایت های هتل مراجعه کنید و آنها را با هم مقایسه و رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استرس و هیجان در اتاق فرارهای تهران

دوشنبه 29 آبان 1402
اتاق فرار، مکانی هیجان انگیز برای کسانی است که دوست دارند ترس را تجربه کنند. این اتاق ها به گونه […]
ترسناک ترین اتاق فرارهای تهران به همراه سناریوهای ترسناک

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس