موزه آیینه و روشنایی یزد + آدرس و ساعت بازدید

موزه آیینه و روشنایی یزد از مشهور ترین موزه‌های یزد است که تاریخچه آن به دوران پهلوی باز می‌گردد. بنای موزه در آن زمان متعلق به فردی برجسته بود که بعد از انقلاب مالکیت ساختمان به بسیج اهدا گشت. موزه آیینه و روشنایی در سال 1378 ساخته شد؛ اما تاکنون چندبار مورد بازسازی قرار گرفت. فضای درون موزه دارای آینه‌کاری‌های بسیار زیبایی است که انعکاس نور باعث زیباتر دیده شدن موزه می‌شوند. معماری موزه آیینه و روشنایی یزد ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است و در موزه انواع آثار ملی و تاریخی چون رواق‌های عتیق و نور، اسلحه‌های مختلف، اشیاء دوران قاجار، تمبرهای صدساله، پیه‌سوز‌های قدیمی و کتب قدیمی نگهداری می‌شود.

آدرس موزه آیینه و روشنایی یزد

  • آدرس: یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفتم تیر، مرکز فرهنگی موزه آیینه و روشنایی

ساعت بازدید از موزه آیینه و روشنایی یزد

  • ساعت بازدید: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 صبح الی 20:30 شب
تصاویر مختلفی از بخش‌ های مختلف موزه آیینه و روشنایی یزد

مسیر دسترسی با حمل ونقل عمومی در موزه آیینه و روشنایی یزد

برای دسترسی به موزه آیینه با اتوبوس باید به ایستگاه پارک هفتم تیر بروید و در آن‌جا سوار اتوبوس شده و خود را به موزه نور و روشنایی برسانید. همچنین برای بازدید از موزه می‌توانید سوار تاکسی‌های شهری شوید و در ایستگاه تاکسی شهدا شده و مسیر میدان شهدا تا موزه را پیاده‌روی نمایید.

البته برای دسترسی آسان می‌توانید در خیابان آیت‌الله کاشانی شهر یزد سوار تاکسی شوید و در ورودی موزه پیاده شوید. اگر با خودرو شخصی خود به این شهر سفر کردید باید در ابتدا به میدان شهدای محراب بروید و از آن‌جا راهی خیابان آیت‌الله کاشانی شوید و در پارک تیر در ورودی موزه توقف نمایید.

تاریخچه موزه آیینه و روشنایی یزد

بنا بر نظر مورخان، این موزه متعلق به دوران پهلوی است که در زمان گذشته از مهمان‌سراهای خصوصی فردی برجسته در شهر یزد بود. بعد از انقلاب، مالکیت این مهمان‌سرا از عهده مالک آن خارج شد و به مالکیت سازمان بسیج مصتضعفین درآمد. این مهمان‌سرا در سال 1378 بازسازی شده و به موزه فرهنگی و تاریخی این شهر تبدیل شد. امروزه به‌دلیل معماری و دکوراسیون نورانی، باشکوه و منحصربه‌فرد موزه، نام آن را موزه قصر آیینه و روشنایی نهادند. نام موزه آیینه و روشنایی یک سال بعد از تاسیس درون فهرست آثار ملی کشور گنجانده شد.

معماری موزه آیینه و روشنایی یزد

معماری این موزه در واقع ترکیبی از معماری اروپایی و سنتی ایرانی است که زیبایی‌های این ترکیب را می‌توانید در بخش‌های اتاق خواب، نشیمن بهاری، حوض و شاه‌نشین مشاهده کنید. موزه آیینه و روشنایی شهر یزد معماری باشکوهی دارد و شما در هنگام بازدید از این موزه، سفر شورانگیز خود را از باغ سرسبز ورودی آن آغاز خواهید کرد. در هنگام ورود به درون موزه، می‌توان موزه را به قصری روشن در مساحت 8000 مترمربع تشبیه کرد که حیاط فراخی دارد و در بخش مرکزی آن استخری بزرگ قرار داده شده است. حوض‌خانه از زیباترین بخش‌های موزه آیینه است که نمای آن سنگ‌کاری زیبایی دارد.

روی تمامی سقف‌ها و دیوارهای فضای درون موزه، آینه‌کاری جذابی انجام شده که باعث منعکس شدن نور و روشنایی چراغ‌های بزرگ آویزان از سقف شده و فضای درون موزه را بسیار زیبا می‌کند. تماشای ترکیب پنجره‌های مشبک با طیف رنگی‌های متنوع با درب‌های چوبی با گچ‌بری‌های پیچیده روی سقف و دیوار خالی از لطف نیست. در هنگام بازدید از موزه آیینه و روشنایی یزد حتما زمان زیادی را برای تماشای سنگ‌کاری‌های روی حوض صرف کنید. روی دیوارها و سقف می‌توانید متون و شعرهایی با خطاطی جذابی را مشاهده کنید و عکس‌های بسیار زیبایی را در آن‌جا به ثبت برسانید.

نمایی از معماری حوض خانه موزه آیینه و روشنایی یزد

آثار موجود در موزه آیینه و روشنایی یزد

در موزه آیینه و روشنایی یزد می‌توانید انواع آثارهای زیبای تاریخی و فرهنگی را مشاهده کنید که جنبه‌های بصری و معنوی دارند. ناگفته نماند که در بخش‌های مختلف موزه انواع آثاری چون رواق نور، رواق مشکات، رواق خمسه، رواق افرنگ، رواقع منظر، رواق مخمل، رواق آبگون، رواق نور و رواق عتیق قرار داده شده‌اند. علاوه‌بر نگهداری انواع آثار تاریخی چون کتب‌های قدیمی، انواع اسلحه‌ها، چراغ‌های پیه‌سوزهای دوره ساسانیان، تمبرهای صدساله، اشیاء برنز، سکه‌های قاجاری، در این موزه در روزهای تعیین شده، فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی برگزار می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک موزه قصر آیینه و روشنایی یزد

برخی از جاهای دیدنی یزد، که در اطراف موزه آیینه و روشنایی نیز قرار دارد به شرح زیر می باشد:

  • پارک هفتم تیر: 450 متر
  • میدان امیرچخماق یزد: 5 کیلومتر
  • میدان مارکار یزد: 4.6 کیلومتر
  • موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکر: 4.5 کیلومتر
  • آتشکده یزد: 2.7 کیلومتر
  • گنجینه سنگ یزد: 100 متر
  • موزه خودرو یزد: 150 متر

هتل های نزدیک موزه آیینه و روشنایی یزد

برخی از هتل های یزد که در نزدیکی موزه قصر آیینه و روشنایی نیز بنا شده است به شرح زیر می باشد:

نام هتلامتیاز هتلفاصله آن تا موزه آیینه و روشنایی
هتل داد یزد****4.9 کیلومتر
هتل باغ مشیرالممالک یزد****4.8 کیلومتر
هتل سنتی مظفر یزد***5.1 کیلومتر
هتل ارگ جدید یزد****7.5 کیلومتر
هتل جهانگردی یزد***2.7 کیلومتر
هتل پارسیان صفائیه یزد*****3.1 کیلومتر
هتل سنتی رویای قدیم یزد***7.2 کیلومتر
اقامتگاه بوم‌گردی خانه سه نیک یزد*3.7 کیلومتر
نمایی از هتل داد یزد در نزدیکی موزه آیینه و روشنایی

سوالات متداول

ساعت بازدید از موزه قصر آیینه و روشنایی یزد به چه صورت است؟

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 صبح الی 20:30 شب

چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه آیینه و روشنایی یزد بنا شده‌اند؟

هتل‌ داد یزد، رز، هتل ارگ جدید یزد، هتل جهانگردی یزد، هتل صفائیه یزد و هتل باغ مشیرالممالک یزد و…

آدرس موزه آیینه و روشنایی در کجاست؟

آدرس خیابان آیت‌الله کاشانی و روبه‌روی پارک هفتم تیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راهنمای کویر های یزد + آدرس و فاصله تا یزد

دوشنبه 30 بهمن 1402
چه کسی ثابت کرده که زیبایی و شکوه تنها در سرسبزی دیده می‌شود؟ گاهی این حس زیبا و خارق‌العاده در […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس