کاخ موزه محمد رضا شاه در ملک آباد مشهد

در سفر به شهر مشهد علاوه بر زیارت و گردش، می‌توانید سری هم به تاریخ گذشته کشور بزنید و یادی از آنچه در کشور گذشت کنید. کاخ موزه محمد رضا شاه یکی از مناطق تاریخی طبیعی مشهد است، که نکات بسیاری در رابطه با آن وجود دارد و لازم است که آن‌ها را بدانید. ما در ادامه این مطلب از مجله خبری سایت های هتل به معرفی موزه محمدرضا شاه و اینکه بازدید از آن به چه صورت است، خواهیم پرداختیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی در ادامه همراه ما باشید.

هتل مشهد

معرفی و آشنایی با کاخ موزه محمد رضا شاه

موزه محمد رضا شاه از زمان پهلوی به یادگار مانده است. این موزه در باغ ملک آباد که یکی از باغ‌های معروف مشهد است قرار دارد. در سال 1315 پس از اینکه روستای ملک آباد تصرف شد، ساخت این باغ صورت گرفت. رضا شاه بعد از اینکه باغ را تصرف کرد، درون آن شروع به ساخت کاخی با لوازم فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی کرد.

شرکت دوانسن فرانسوی مسئولیت دکوراسیون این باغ را بر عهده داشت. مساحت کاخ در حدود 1387 هزار مترمربع است و در ضلع جنوبی باغ واقع شده. برخی از مردم بر این باورند که خاندان پهلوی برای اینکه در زمان سفر به مشهد، مکانی برای استراحت داشته باشند این باغ و کاخ را ساختند. در سال 1359 و پس از انقلاب اسلامی این باغ به موزه محمد رضا شاه تغییر کاربری داد. دولت پس از تصرف کاخ و باغ، قسمتی از اموال آن را به سایر موزه‌های کشور فرستاد و بخشی را به خزانه دولت ارسال کرد تا صرف امورات مملکت شود.

کاخ موزه محمد رضا شاه

وجود نقاشی‌های نفیس، تابلو فرش‌های بینظیر، فرش‌های دست بافت ارزشمند و ظروف قدیمی فوق‌العاده جذاب این باغ را به کاخ موزه محمد رضا شاه تبدیل کرد. در حال حاضر به هیچ وجه امکان بازدید عموم مردم از این باغ وجود ندارد و به همین دلایل هیچ کسی نمی‌داند اموال موجود در کاخ موزه رضا شاه چه چیز‌هایی هستند. هیچ لیست کاملی از این اموال در دست نیست.

باغ ملک آباد

مساحت باغ ملک آباد در حدود 283 هزار مترمربع است، این مساحت سبب شده تا این باغ به یکی از بزرگترین باغات میوه در شهر مشهد تبدیل شود. پس از انقلاب اسلامی و تصرف باغ توسط دولت، اداره این باغ به آستان مقدس رضوی سپرده شد. تمامی هزینه‌های فروش میوه‌های این باغ برای آستان قدس رضوی است و در امور مربوط به آن هزینه می‌شود.

آبیاری تمام گیاهان و درختان باغ ملک آباد توسط چاه‌های حفر شده در باغ و قنات‌ها صورت می‌گیرد. درختان سیب، توت و گلابی بیشترین درختان موجود در این باغ هستند. در سالیان گذشته و بروز برخی از حوادث بخشی از درختان باغ از بین رفتند. اگر به رزرو هتل در آن نزدیکی پرداخته باشید می‌توانید درختان بلند و تنومند این باغ را از دور نظاره‌گر باشید.

کاخ موزه محمد رضا شاه

بازدید از کاخ موزه محمد رضا شاه

همانطور که گفتیم بازدید از کاخ موزه محمد رضا شاه برای عموم جایز نیست، امیدواریم در آینده و تغییر شرایط کشور بازدید از این باغ برای همگان آزاد شود. اما اگر بسیار کنجکاو هستید و علاقه دارید حتی از پشت نرده نگاهی به این باغ و کاخ درون آن داشته باشید. کافی است از هر نقطه شهر مشهد به خود را به قطار شهری برسانید و به سمت ایستگاه وکیل آباد راهی شوید. هنگامی که به ایستگاه خیام رسیدید، پیاده شوید و در بلوار شهید منتظری از پشت نرده‌های باغ، از آن دیدن فرمایید.

بلوار شهید منتظری

این بلوار در منطقه 9 مشهد قرار دارد و مسیر عبوری از محله‌های احمد آباد و نوفل لوشاتو دارد. بلوار منتظری از بلوار‌های مهم و اصلی شهر مشهد است. بلوار محمد منتظری دارای معابر مهمی همچون میدان جمهوری، بلوار ملک آباد، بلوار فلسطین، بلوار بعثت و بلوار احمد آباد هست. از فست فود‌های مهم در این بلوار می‌توان به ساندویچ نوشین، پیتزا گلبرگ، پیتزا ونک، کنتاکی بزرگمهر و پیتزا میدان جمهوری اشاره کرد. در نزدیکی این بلوار مناطق گردشگری بسیاری وجود دارد، که می‌توانید به آن‌های سری بزنید. یا در صورت رزرو تور گردشگری در مشهد، همره با تور به تفریح بپردازید.

سخن پایانی

اکثر افراد جامعه مشهد را فقط به عنوان یک شهر زیارتی می‌شناسند و در هنگام سفر به این شهر فقط به زیارت و بازار گردی می‌پردازند؛ غافل از اینکه این شهر سرشار از مناطق تاریخی و گردشگری است. کاخ موزه محمد رضا شاه یکی از مناطق تاریخی شهر مشهد است که مربوطه به دوره پهلوی در ایران هست. معماری این باغ بسیار فوق‌العاده و جذاب است ولی متأسفانه بازدید برای عموم امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید در سفر به مشهد از سایر مناطق تاریخی مشهد که در سایت‌های هتل از آن‌ها سخن گفته‌ایم دیدن فرمایید. اگر در سال‌های دور موفق به بازدید از این باغ شدید، مشاهدات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی جامع ابرده مشهد

چهارشنبه 8 شهریور 1402
شهر مشهد برای همه سلایق مناسب مسافرت است. در این شهر هر جاذبه گردشگری که فکر کنید وجود دارد. شما […]
ابرده مشهد - چالوس مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس