آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز + آدرس و ساعت بازدید

خواجوی کرمانی یکی از شاعران نامی و بلندآوازه ایرانی است که آثار او شما را متحیر می‌سازد. آرامگاه خواجوی کرمانی با معماری زیبا و فضایی سرسبز و منحصربه‌فرد می‌تواند اوغات فراغتی عالی برای شما ایجاد نماید. جاذبه‌های دیدنی و گردشگری دیگری نیز در نزدیکی آرامگاه وجود دارد که می‌توان به دروازه قرآن، حافظیه، باغ جهان نما و… اشاره داشت. در صورت تمایل به اقامت در نزدیکی آرامگاه می‌توانید در هتل‌های موجود که در فاصله کمی با آن قرار دارند اقامت داشته باشید.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر

ساعت بازدید آرامگاه خواجوی کرمانی

برای بازدید و دل سپردن به زیبایی‌های آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز باید از ساعت 8 صبح الی 12 شب این مکان را مقصد بازدید و گردش خود قرار دهید.

آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز

خواجوی کرمانی کیست؟

یکی از نوابغ عالم ادبیات ایران، خواجوی کرمانی بوده که در سال 679 هجری قمری در کرمان به دنیا آمد. این شاعر نامی در زمان تحصیل، علاوه‌بر مطالعه به سفر نیز می‌پرداخت و مکان‌های بسیاری نظیر شام، عراق، حجاز و… را مقصد خود قرار داده بود. خواجوی کرمانی برای مدتی در بغداد زندگی کرد و پس از گذشت مدتی به ایران و شیراز سفر کرد. ارتباط دوستانه و صمیمی بین خواجوی کرمانی و افراد نامی نظیر سلمان ساوجی، عماد فقیه کرمانی، شیخ امین الدین بلیانی و عبید زاکانی سبب شد تا بتواند از آنها چیزهای بسیاری بیاموزد. این شاعر خوش‌نام در سال 756 در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت و در سال 1315 هجری قمری آرامگاه او ایجاد گردید.

معماری آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

معماری آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز چشمگیر و منحصربه‌فرد است و به‌گونه‌ای طراحی شده که در زمان حضور در این مکان، آرامشی وصف‌نشدنی را تجربه می‌کنید. در قسمت بالایی و پایینی آرامگاه دو ستون ایجاد شده که بر روی آنها سقفی وجود ندارد. گوری خودنمایی می‌کند که سطح آن به صورت منحنی ایجاد شده و بر روی آن تنها آیه‌ای از سوره الرحمن وجود دارد و متنی مبتنی بر وجود خواجوی کرمانی بر روی آن دیده نمی‌شود. سه غار در نزدیکی آرامگاه وجود دارد که گفته می‌شود در زمان‌های قدیم مریدان و عالمان بسیاری در غار مذکور به عبادت و رازونیاز با خداوند مشغول بودند.

معماری مقبره خواجوی کرمانی شیراز

بخش‌ های مختلف آرامگاه خواجوی کرمانی

قسمت‌های مختلفی در آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز وجود دارد که می‌توانید به هر یک از این بخش‌ها سر بزنید و این آرامگاه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به تمامی بخش‌های مذکور اشاره می‌کنیم.

  • در بخش شمالی، فرهنگسرای خواجوی خودنمایی می‌کند که دو غزل از این شاعر خوش‌نام با خط نستعلیق بر روی دیوار آن نوشته شده و زیبایی این محیط را چندبرابر کرده است.
  • در نزدیکی آرامگاه غار وجود دارد که یکی برای عبادت خواجوی کرمانی و مریدان او بود و غار دیگر در دهانه آن طاقی کجاوه‌ای وجود دارد که آرامگاه خواجه عماد الدین محمود در آن قرار گرفته است. در کنار این غار می‌توانید نقش برجسته رستم و شیر را شاهد باشید. همچنین طرحی ناتمام از فتحعلی شاه قاجار نیز در کنار غار ایجاد شده است.
  • در کنار آرامگاه، بوستان سرسبز و زیبایی وجود دارد که می‌توانید برای استراحت و گردش به این مکان مراجعه کنید.

آثار خواجوی کرمانی شیراز

به قدری آثار خواجوی کرمانی شیراز زیاد و باکیفیت و دل‌نواز است که نمی‌تواند از تاثیر مثبت و مستقیم این شاعر بزرگ بر ایران و فرهنگ ایرانیان چشم‌پوشی کرد. با عمیق‌تر شدن در اشعار خواجوی کرمانی و حافظ شیرازی می‌توان به ارتباطی معنوی و نزدیک بین این دو شخصیت مهم پی برد. مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار خواجوی کرمانی مناظره نی و بوریا، مثنوی سام نامه، دیوان اشعار، رساله البادیه، سبع المثانی و خمسه خواجو به‌حساب می‌آیند که خمسه خواجو خود شامل گل و نوروز، الانوار، گوهر نامه، همای و کمال نامه و همایون می‌شود.

چرا خواجوی کرمانی در شیراز است؟

پس از سفرهای بسیار و زندگی در کشورها و شهرهای خارجی، خواجوی کرمانی تصمیم گرفت که شهر شیراز را برای زندگی در ایران انتخاب کند. این شاعر بزرگ با سعدی و حافظ نیز ارتباط صمیمی و عمیقی داشت و سبب شد تا در این شهر زندگی کند. دلیل قرارگیری آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز، زندگی کردن و فوت این شاعر در شیراز است.

مسیر دسترسی به آرامگاه خواجوی کرمانی

برای رسیدن به آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. اتوبوس و اتومبیل شخصی بهترین وسایل نقلیه در دسترس هستند. اگر بخواهید با اتومبیل شخصی راهی آرامگاه شوید باید به شمال شیراز بروید. این مکان در دامنه کوه صبوی و در ابتدای جاده شیراز-اصفهان، در تنگه الله اکبر قرار دارد. در واقع برای دسترسی ساده‌تر باید به دروازه قرآن برسید و مسیر خود را ادامه دهید. اگر تمایل داشته باشید تا با اتوبوس راهی آرامگاه شوید، باید سوار بر اتوبوس شوید و در ایستگاه میدان ابوالکلام پیاده شوید. این ایستگاه، نزدیک‌ترین ایستگاه به آرامگاه خواجوی کرمانی است.

اشعار خواجوی کرمانی

آثار و اشعار خواجوی کرمانی زیبایی و انسجام خاصی دارند و در زمان شنیدن این آثار، روح شما به پرواز در خواهد آمد. در ادامه به چند بیت از آثار خواجوی کرمانی اشاره می‌کنیم:

تا کی ندهی داد من ای داد ز دستت

رحم آر که خون در دلم افتاد ز دستت

تا دور شدی از برم ای طرفه بغداد

شد دامن من دجله بغداد ز دستت

از دست تو فردا بروم داد بخواهم

تا چند کشم محنت و بیداد ز دستت

بی شکر شیرین تو در درگه خسرو

بر سینه زنم سنگ چو فرهاد ز دستت

جاهای دیدنی نزدیک آرامگاه خواجوی کرمانی

پس از گشت‌وگذار در آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز، می‌توانید به جاهای دیدنی شیراز و نزدیک این مکان بروید که عبارتند از:

نام جاذبه های دیدنیفاصله تا آرامگاهآدرس
دروازه قرآن شیراز۲۸ مترشیراز، بلوار امام رضا(ع)، بین نعمت‌الله صادقی و میدان قرآن
باغ موزه هفت تنان شیراز۱ کیلومترشیراز، انتهای بلوار هفت تنان، قسمت شمال آرامگاه حافظیه، روبروی چهل مقام، باغ هفت تنان
شهربازی لونا پارک شیراز۱.۱ کیلومترشیراز، بلوار آیت الله ربانی
پارک کوهپایه شیراز۱.۲ کیلومترشیراز ، دروازه قرآن ، به طرف هفت تنان
آرامگاه حافظیه شیراز ۱.۳ کیلومترشیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه
بوستان کوهستانی نور شیراز۱.۴ کیلومترشیراز، سعدیه شمالی، خیابان امام رضا (دروازه قرآن)
باغ جهان نما شیراز۱.۵ کیلومترشمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

هتل های نزدیک آرامگاه خواجوی کرمانی

در صورت تمایل به اقامت‌ در هتل های شیراز در نزدیکی آرامگاه می‌توانید یکی از بهترین هتل‌های موجود را انتخاب کنید. در ادامه به بهترین هتل‌های نزدیک آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز اشاره می‌کنیم.

نام هتلفاصله تا آرامگاهآدرس
هتل بزرگ شیراز۲۳۰ مترشیراز، دروازه قرآن
هتل رویال شیراز۹۰۰ مترشیراز، خیابان قرآن، بالاتر از میدان ابوالکلام، نبش کوچه ۱۵
هتل پارک سعدی شیراز۱.۳ کیلومترشيراز، چهارراه حافظيه، خيابان حافظ، مقابل باغ جهان نما
هتل پرسپولیس شیراز۲ کیلومترشيراز، حد فاصل چهارراه حافظ به ميدان قائم (اطلسی)
هتل هما شیراز۲.۹ کیلومترشيراز، میدان گاز، خيابان مشكين فام، جنب پارک آزادی
هتل کریم خان شیراز۳ کیلومترشیراز، خیابان رودکی

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟

شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر

ساعت بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی چگونه است؟

ساعت 8 صبح الی 12 شب

مکان های گردشگری نزدیک آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز کجاست؟

باغ جهان نما شیراز، آرامگاه حافظ شیراز، دروازه قرآن شیراز و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی امکانات رفاهی هتل بزرگ شیراز + آدرس

یکشنبه 20 اسفند 1402
هتل بزرگ‌ شیراز از بهترین هتل های پنج ستاره شیراز به‌حساب می‌آید که در سال 1392 بنا شد. این هتل […]
امکانات رفاهی هتل بزرگ شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس