آرامگاه حافظ شیراز + آدرس و ساعت بازدید + تاریخچه

آرامگاه حافظیه شیراز، مقبره پیامبر عشق و شاعر محبوب ایرانیان لسان الغیب شیرازی است. هر کسی از کودک گرفته تا سالمند از خواندن اشعار زیبا و پر‌معنای این شاعر بزرگ لذت می‌برد. حافظ جزء جدانشدنی هر جشن و مراسم ایرانی از نوروز گرفته تا شب یلدا است. همه ساله در 20 مهرماه و روز ملی حافظ، مردم ایران از شهرهای اطراف به حافظیه آمده و به این شاعر گرانقدر ادای احترام می‌کنند. در ادامه درباره تاریخچه حافظیه، معماری آرامگاه، جذابه های تاریخی اطراف آرامگاه و هتل های شیراز نزدیک حافظیه نیز مطالعه خواهید کرد، تا پایان این بلاگ همراه ما باشید.

ساعت بازدید از حافظیه شیراز:  8 صبح تا 10 شب است و برای تهیه بلیط فقط تا ساعت 6:30 عصر فرصت دارید. 

آدرس: شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه (نقشه آرامگاه حافظ شیراز)

بهترین زمان بازدید از حافظیه فصل بهار است

تاریخچه آرامگاه حافظ شیراز

خواجه شمس الدین محمد ملقب به حافظ شیرازی معروف‌ترین شاعر فارسی زبان در قرن چهاردهم است. کلام استادانه این شاعر بزرگ با مفاهیم عرفانی در آمیخته است و همواره تحسین خوانندگان را بر می‌انگیزد. حافظ شیرازی در سال 726 هجری قمری در شیراز متولد شد و در سن 65 سالگی چشم از جهان فرو بست.

طرح اولیه آرامگاه حافظ به سال 856 هجری قمری و 65 سال پس از مرگ این شاعر والا‌مقام برمی‌گردد. در این زمان یک بنای کوچک گنبدی شکل به همراه یک حوض بزرگ در کنار قبر او ساخته شد. بعد از آن این بقعه یک‌بار در عهد صفویه به دستور شاه عباس و سال‌ها بعد به دستور نادرشاه افشار مرمت شد.

در قرن هجدهم کریم خان زند دستور داد تا در وسط باغ تالار بسازند. بنابراین، مقبره کنونی حافظ با سنگ قبر مرمری برجای مانده از دوران کریم خان است. سرانجام پس از چندین نوسازی در طول تاریخ، بنای فعلی در سال 1935 توسط معمار و باستان شناس فرانسوی، آندره گدار طراحی شد. حافظیه نه تنها زیارتگاهی برای علاقه‌مندان به ادبیات و دوستداران حافظ است، بلکه دروازه‌ای برای کشف فرهنگ و تاریخ غنی شهر شیراز است.

معرفی آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ معروف به حافظیه در شمال شیراز و در یک باغ دوست‌داشتنی با فضایی سرشار از آرامش به نام گلگشت مصلی واقع شده است. مساحت باغ مصلی در حدود 2 هکتار است و شامل دو صحن شمالی و جنوبی می‌شود.

 زمانی‌که از صحن جنوبی وارد این مقبره می‌شوید، باغ زیبای نارنج و نهر‌های آب توجه شما را به خود جلب می‌کند. سنگ قبر حافظ در صحن شمالی باغ مصلی قرار دارد که با دو غزل از این شاعر معروف و خط نستعلیق مزین شده است. در ضلع غربی آرامگاه آب انباری از دوران زندیه، سرداب خاندان قوام و چندین قبر از هنرمندان برجسته شیراز وجود دارد.

 ضلع شمالی باغ دارای یک کتابخانه است و در  قسمت شمال غربی چایخانه‌ای دنج با فضای سنتی واقع شده است. وجود حوض‌های مستطیل شکل، درختان پرتقال، نهرها و گلزارها در میان باغ مصلی، محیط دلپذیری را برای بازدید‌کنندگان از این جاذبه گردشگری فراهم ساخته است. بنابراین، گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند از گشت‌و‌گذار در این مجموعه زیبا و معنوی لذت برده و اوقات خوشی را سپری کنند.

معماری آرامگاه حافظ شیراز و نمادهای پنهان در طراحی آن

نمادهای معنوی زیادی در طراحی حافظیه وجود دارد که نشان دهنده مراحل تعالی معنوی است. اولین نماد مخفی ماندن مقبره از دنیای بیرون است که نشان از زندانی بودن افکار عرفانی حافظ در دنیای مدرن دارد. صحن جنوبی حافظیه نماد عالم مادی است که باید از آن گذر کرده و به آسمان نزدیک شوید. صحن شمالی این بنا نماد عالم آخرت است و دارای هشت ستون سنگی است که در اسلام از آن به‌عنوان هشت در بهشت یاد می‌کنند.

قبر حافظ در ارتفاع یک متری از زمین قرار دارد و با پنج پله مدور از زمین فاصله گرفته است. گنبد بالای قبر حافظ در شب به خوبی روشن می‌شود و نقطه کانونی جذابی را فراهم می‌کند. این گنبد مسی بر روی هشت ستون به ارتفاع 10 متر طراحی شده است.

قسمت بیرونی این گنبد نمادی از آسمان و کلاه درویشی است و قسمت داخلی آن با کاشی‌های زیبا به رنگ‌های نمادین مزین شده است. رنگ آبی فیروزه‌ای (نماد بهشت)، قرمز (نماد شراب ابدی)، سیاه و سفید (نماد شب و روز) و قهوه‌ای تیره (نماد خاک) است.

 همان‌طور که گفتیم طراح آرامگاه حافظ، معمار فرانسوی آندره گدار است. این معمار در دوران رضاشاه به مدت 32 سال ریاست سازمان باستان‌شناسی ایران را برعهده داشت و خدمات بزرگی به هنر و فرهنگ ایران کرد. در سال 1938 به دستور رضاشاه، آرامگاه حافظ بازسازی شده و در صحن جنوبی آن باغ زیبای نارنج و حوض‌های مستطیل شکل ساخته شد.

چه زمانی برای بازدید از حافظیه بهتر است؟

برای ساختن بهشت رویایی خود کافی است که فصل بهار در خیابان‌های شیراز قدم بزنید و از عطر شکوفه پرتقال لذت ببرید. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه حافظیه شیراز فصل بهار است. اما، توصیه می‌کنیم که تعطیلات نوروزی را برای سفر به شیراز انتخاب نکنید؛ زیرا در این زمان حجم زیادی از مسافران روانه شیراز می‌شود.  

معماری آرامگاه حافظیه شیراز پر از رمز و راز است

حافظیه شیراز کجاست؟

اگر می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی به آرامگاه حافظیه شیراز بروید، از مسیرهای زیر استفاده کنید.

مسیر دسترسی به حافظیه با مترو: با استفاده از مترو خود را به ایستگاه مترو زندیه برسانید. سپس سوار اتوبوس بلوار شهید دستغیب – نارنجستان شده و در ایستگاه حافظیه پیاده شوید.

 مسیر دسترسی به حافظیه با اتوبوس: برای رسیدن به ایستگاه حافظیه با اتوبوس می‌توانید از خطوط زیر استفاده کنید:

  • شهید دستغیب – بلوار نارنجستان
  • میدان گلستان- پایانه نمازی

یا در خطوط زیر سوار اتوبوس شوید و در چهارراه حافظیه پیاده شوید:

  • میدان کلبه – میدان ارم
  • پایانه ولیعصر – رکن آباد

جاذبه های نزدیک به آرامگاه حافظیه شیراز

آرامگاه حافظیه شیراز درست در قلب شهر شیراز واقع شده است و در اطراف آن جاذبه‌های بسیار زیادی برای بازدید وجود دارد. مثلا با کمی پیاده‌روی می‌توانید باغ خیره‌کننده جهان نما را پیدا کنید که مکانی عالی برای پیک‌نیک و استراحت است. طراحی زیبا و فضای آرامش‌بخش این باغ، آن را به مقصدی محبوب برای مردم محلی و گردشگران تبدیل کرده است.

یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی شیراز، مسجد نصیرالملک است که در چند کیلومتری حافظیه قرار دارد. علاوه‌بر این می‌توانید از مکان‌های فرهنگی و تاریخی دیگری مانند ارگ کریم خان، مسجد وکیل، بازار وکیل و دروازه قرآن دیدن کنید.

نام جاذبه گردشگریآدرس
باغ جهان‌نما شیرازشیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه
ارگ کریم خان شیرازشیراز، شمال شرق میدان شهدا
مسجد وکیل شیرازشیراز، خیابان آیت‌الله طالقانی، غرب بازار وکیل
مسجد نصیرالملک شیرازشیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان
بازار وکیل شیرازشیراز، خیابان زند
دروازه قرآن شیرازشیراز، خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز
آرامگاه سعدی شیرازشیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا
باغ ارم شیرازشیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

هتل های نزدیک آرامگاه حافظیه شیراز

در لیست زیر برخی از هتل های نزدیک حافظیه شیراز را به همراه آدرس شرح داده ایم:

سوالات متداول

1. آرامگاه حافظ شیرازی در کدام شهر است؟

آرامگاه حافظ معروف به حافظیه در شمال شهر شیراز قرار دارد.

2. ساعات بازدید از آرامگاه حافظ شیرازی چگونه است؟

علاقه مندان می توانند همه روزه در شش ماه اول سال از ساعت 7:30 صبح تا 22 و در شش ماه دوم سال از ساعت 8:00 صبح تا 21:30 از آرامگاه حافظ بازدید داشته باشند.

3. هتل های نزدیک به حافظیه شیراز چه نام دارند؟

هتل رویال شیراز، هتل ارگ شیراز، هتل پارسه شیراز و هتل پارک سعدی شیراز از هتل‌های نزدیک حافظیه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی بوتیک هتل های شیراز + آدرس و امکانات

شنبه 14 بهمن 1402
بوتیک هتل‌های شیراز به خوبی معماری و فرهنگ ایرانیان را به گردشگران نشان می‌دهند. این بوتیک هتل‌ها به‌دلیل فضای سنتی […]
botik-hotel

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس