همه چیز درباره شهر بهار نارنج با راهنمای سفر شیراز

کمتر پیش می‌آید که شهری همه‌ پتانسیل‌های جذب گردشگر شامل آب و هوای معتدل، آثار تاریخی و جاهای دیدنی، طبیعت بکر، رستوران‌‌ها، هتل‌ها و حتی وسایل حمل و نقل عمومی را داشته باشد. شیراز، شهر رازها با داشتن پتانسیل‌های تاریخی، مذهبی، پزشکی و طبیعی دلیلی برای سفر نکردن را باقی نمی‌گذارد. این شهر از حیث اقوام نیز بسیار متنوع است و همه‌ آن‌ها مردمی خونگرم و مهمان‌دوست هستند. امروزه شیراز از لحاظ پزشکی و پژوهش‌‌های درمانی نیز قد علم کرده و از نظر داشتن مراکز درمانی با پزشکان متبحر بسیار غنی است. بهترین زمان سفر تفریحی به شیراز فصل بهار و اواخر تابستان درنظر گرفته می‌شود؛ اما شما در هر فصل می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

شیراز، شهر علم و ادب

شهر شیراز، مرکزی‌ترین شهر استان فارس با قدمتی مربوط به دوران ایلامیان و دوران قبل از میلاد مسیح است. طبیعت کوهستانی بسیار زیبای شیراز با عطر خوش نارنجستان‌ها و باغ‌های آن نشان‌دهنده علاقه بسیار زیاد پادشاهان ایرانی به این خطه است. مردم شیراز از قوم‌های قشقایی، ترک و اقوام عرب زبان هستند که لهجه شیرینی شیرازی در گویش ‌آن‌ها شنیده می‌شود. به‌دلیل بافت کوهستانی این شهر و مهندسی منحصر‌به‌فرد این شهر روگذر و زیرگذرهای زیادی در این شهر برای رفت و آمد وجود دارد.

آب و هوای شیراز چگونه است؟

ارتفاع ۱۴۸۶ از سطح دریا در شیراز باعث شده که این شهر دارای آب و هوایی سرد داشته باشد. همچنین وجود کوه‌‌های رشته‌کوه زاگرش که مانند کمربندی دور این شهر حلقه‌ زده‌اند، باعث به دام افتادن ابرها در این شهر و بارش باران در شیراز می‌شود. جالب است بدانید که این کوه‌ها در گذشته نقش حفاظت از این شهر را داشته‌اند. آب و هوای معتدل این شهر بستر مناسبی را برای رشد انواع درختان مرکبات، زیتون، خرما و انار فراهم کره است. شاید آب و هوای شیراز را بتوان معتدل‌ترین آب و هوای ایران دانست و به‌همین دلیل در این شهر نباید انتظار زمستان‌های با سرمای سوزناک یا تابستان‌‌های بسیار گرم را داشت.  

بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز، شهری چهار فصل است که در همه‌ی فصل‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارد. هرچند که به ‌نظر بسیاری از افراد فصل بهار و ماه اردیبهشت به‌دلیل هوای خوب و شکوفا شدن درختان نارنج، بهترین زمان سفر به شیراز است؛ اما زیبایی‌های شیراز به همین‌ فصل ختم نمی‌شود.

 تابستان شیراز زمان بارور شدن درختان لیمو و خرماست و درجه حرارت در روزهای آن معمولا به 40 درجه بالاتر نمی‌رسد. پاییز هفت‌رنگ شیراز نیز برای علاقه‌مندان به تماشای برگ‌های زرد و نارنجی، خش‌خش برگ‌ها و غرش ابرها توصیه می‌شود. در زمستان نیز شیراز رخت سفید به تن می‌کند و جایی مناسب برای تفریحات زمستانی مانند اسکی و سورتمه‌سواری است. هتل و تورها در فصل تابستان، پاییز و زمستان نیز از فصل بهار قیمت کمتری دارند.

چگونه به شیراز برویم؟

شیراز شهری است که رسیدن به‌ آن از طریق همه‌ راه‌های زمینی و هوایی ممکن است. خوشبختانه کلان‌شهر شیراز دارای پایانه‌های مختلف هواپیما، قطار و اتوبوس است و شما از هر نقطه ایران می‌توانید بلیط خود را به مقصد شیراز، بگیرید. اگر برای سفر به شیراز دغدغه‌ی کمبود بودجه سفر را دارید، بهتر است سفر با تور به شیراز را انتخاب کنید. در این صورت به‌ میزان زیادی از هزینه‌های سفر شما کاسته خواهد شد.

فضای خارجی باغ ارم با عمارت و حوض آب

جاهای دیدنی شیراز

شیراز شهری با قدمت دیرینه است و عجیب نیست که به وفور مکان‌های دیدنی در آن دیده شود. علاوه‌بر مکان‌های تاریخی در این شهر، آرامگاه‌های شاعرهای بزرگ ایران نظیرآرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی و خواجوی کرمانی حال و هوای شیراز را مملو از موسم شعر و ادبیات پارسی می‌کند. همچنین بقع متبرکی هم نظیر امامزاده سید محمد و حرم شاهچراغ وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی شیراز می‌پردازیم.

باغ ارم شیراز

باغ ارم، بزرگ‌ترین باغ تاریخی شیراز است که تاسیس آن را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند. این باغ دارای مساحت 110380000 متر است و در سال 1353 در لیست فهرست آثار ملی ثبت شد. بنای اصلی باغ ارم یک کاخ مجلل است که جانی خان قشقایی آن را ساخته است. باغ ارم شیراز دارای انواع درختان نارنج، کاج و نارون است که در میان گل‌ها و فضای سبز آن خودنمایی می‌کنند. حوضی بزرگ به وسعت بیش از 300 متر در روبروی کاخ سلطنتی این باغ وجود دارد که از حیث زیبایی‌های بصری بسیار غنی است. کاشی‌کاری‌های معرق و نقاشی‌های این عمارت باعث تحیر بسیاری از افراد به‌خصوص توریست‌ها می‌شود.

  • آدرس: منطقه 1-خیابان ارم-نرسیده به مجموعه دانشگاه شیراز
  • ساعت کاری: 8 تا 20:30

آرامگاه حافظ شیراز

این بنا که مدفن لسان‌الغیب ادبیات فارسی محسوب می‌شود، نمونه تمام عیار معماری ایرانی است. بنای این آرامگاه از 8 ستون تشکیل شده که نشان‌دهنده طول عمر حافظ است و به عدد 80 اشاره دارد. در سقف این بنا کاشی‌کاری‌های معرق حیرت‌انگیز وجود دارد که در هنگام شب با نورپردازی‌های شب زیبایی آن‌ها دوچندان می‌شود. در این مکان ادبی، جشن‌های سالانه هنر شیراز با حضور نوازندگان برگزار می‌شود و فضای آن را فرح‌بخش می‌کنند. قیمت بازدید از حافظیه برای اتباع خارجی 50 هزار تومان و برای ایرانیان 5 هزار تومان در سال 1402 است. 

  • آدرس: منطقه 3-خیابان حافظیه.
  • ساعت کاری: 8 تا 21

ارگ کریم‌ خان شیراز

این مکان، محل سکونت کریم خان زند در دوره زندیه است. بنای ارگ کریم خان شیراز از بهترین مصالح ساخته شده است و استحکام و ماندگاری آن هنوز به قوت خود پایدار است. در داخل این بنا بخش‌‌هایی مانند ایوان‌ها، آبنما‌، نقاشی‌ها، حمام‌ها و بخش نظامی وجود دارد. برج‌هایی بسیاری در این قلعه وجود دارد که بیش از 14 متر ارتفاع دارند. این بنای تاریخی در مرکز شهر شیراز واقع است و از نظر موقعیت مکانی به حرم مطهر شاه‌چراغ، بازار وکیل و موزه پارس نزدیک است.

  • آدرس: خیابان کریم خان زند، میدان شهدا و ابتدای خیابان هجرت
  • ساعت بازدید:  8 تا 21
نمای بیرونی ارگ کریم خان زند

مراکز خرید شیراز

شیراز جدای از اینکه شهری تاریخی است، دارای مراکز خرید لوکس و سنتی است. این اماکن روزبه‌روز در حال پیشرفت و توسعه هستند و باعث افزایش جذب گردشگر به این شهر و رونق اقتصادی آن می‌شوند. از جمله مراکز خرید شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز را می‌توان هم جاذبه تاریخی دانست و هم مرکز خرید! این مکان به دستور کریم خان زند و با هدف تمرکز بازاریان شیراز در یک مکان در سال ۱۱۷۲ قمری ساخته شد. در گذشته به بازار وکیل، بازار مسگرها یا بزازان به‌دلیل کسب و کارشان گفته می‌شد. درحالی که امروز تنوع اصناف در این بازار بسیار زیاد است. غرفه‌های عطاری، پارچه فروشی، لوازم خواب و لباس فروشی عمده غرفه‌های این مکان را به خود اختصاص می‌دهند. قیمت اجناس در این بازار بسیار مناسب است و بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های متنوع شیراز محسوب می‌شود. در نزدیکی این مکان، مسجد و حمام وکیل وجود دارد. این مکان در مرکز شهر قرار گرفته و بسیار سهل الوصول است.

  • آدرس: خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری
  • ساعت کاری:  7:15 تا 22:15
  • مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز

با وجود دور بودن از مرکز اصلی شهر شیراز، این مرکز خرید توانسته‌ است به‌عنوان سومین مرکز خرید برتر ایران شناخته شود. نمای بیرونی این مجتمع با الهام از ستون‌های تخت جمشید بنا شده است. قسمت درونی این مجتمع نیز دارای معماری تلفیقی باستانی و مدرن است. شهربازی ایران‌لند، هتل مجتمع خلیج فارس، فودکورت بزرگ، پارکینگ بسیار بزرگ، پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب از مکان‌‌های دیدنی آن محسوب می‌شوند. البته فروشگاه‌‌های این مرکز خرید دارای انواع لوازم برقی، لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک و اغذیه هستند.

  • آدرس: بزرگراه دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا
  • ساعت کاری:  10 تا 23
  • مرکز خرید آفتاب شیراز

این مرکز خرید که دارای 8 طبقه با بیش از 200 فروشگاه است در جنوب شیراز واقع است. در این مرکز خرید مسقف قیمت کالاها بسیار مناسب است. مجتمع آفتاب در مجاورت ایستگاه مترو قرار دارد و بسیار سهل الوصول است. آرایشگاه و آتلیه تخصصی کودک، فروشگاه‌های مختلف، آسانسور، رستوران و سیستم تهویه مناسب وجود دارد. این مرکز خرید آفتاب به بام سبز شیراز، پارک کوهستانی دراک و باغ ارم فاصله نزدیکی دارد.

  • آدرس: منطقه ۶، بلوار شریعتی، خیابان خلبانان، نبش رهبرماه
  • ساعت کاری:  07136354370

بهترین رستوران‌های شیراز

خوشبختانه به موازات پیشرفت شهر شیراز، رستوران‌های سنتی با غذاهای اصیل ایرانی نیز گسترش پیدا کردند و خوراک‌های با کیفیتی را به مشتریان عرضه می‌کنند. از جمله بهترین رستوران‌های شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رستوران کته ماس شیراز

این رستوران از مواد اولیه تازه و باکیفیت برای طبخ انواع خوراک‌های سنتی استفاده می‌کند. محیط این رستوران کاملا سنتی است و در سقف آن کاشی‌کاری‌های معرق با لوسترهای سنتی دیده می‌شود. خت‌هایی چوبی با حوض آبی بسیار زیبا فضای این رستوران را بسیار نوستالژی کرده است. سرو غذا نیز در این رستوران با ظروف سنتی انجام می‌شود. از ویژگی‌های بارز این رستوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منوی وجتبل برای گیاه‌خواران
  • موسیقی زنده سنتی
  • امکان مشاهده بازی‌های ورزشی
  • آدرس: سه راه نمازی، طبقه زیرین هتل سعید
  • شماره تماس:  0713231818
  • ساعت کاری: 8 تا 23
  • رستوران سنتی شرزه شیراز

این رستوران که در نزدیکی مجموعه تاریخی وکیل قرار گرفته،‌ دارای فضایی تلفیقی مدرن و سنتی است. میز و صندلی‌های چوبی و ظروف زیبای چینی منقش از موارد دوست‌داشتنی این رستوران محسوب می‌شوند. در این رستوران کلیه خوراک، پلو، چلو و چاشنی‌های اصیل شیرازی برای مشتریان سرو می‌شود. اجرای موسیقی سنتی در این سفره خانه یکی از ویژگی‌های مثبت آن به ‌شمار می‌رود.

  • آدرس: خیابان طالقانی، خیابان مسجد وکیل، مجموعه وکیل، زیرگذر زند
  • شماره تماس:  07132241963
  • ساعت کاری: 11 تا 22:45
  • رستوران شاندیز شیراز

این رستوران از حیث قرار گرفتن در بام شیراز، منحصربه فرد است. در نمای بیرون این رستوران که با میز و صندلی‌هایی برای صرف غذا وجود دارد، نمایی زیبا از دروازه قرآن و درختان سر به فلک کشیده کاج به‌ خوبی دیده می‌شود. آلاچیق‌های این رستوران دارای گلدان‌هایی سبز هستند که محیط آن را دلپذیر می‌کنند. یکی از خوراک‌های موردعلاقه بسیاری از مهمانان شاندیز، ششلیک است که به‌ بهترین شکل کباب می‌شود.

  • آدرس: دروازه قرآن، لونا پارک، بام شیراز، رستوران شاندیز شیراز
  • شماره تماس:  07132274749
  • ساعت کاری: 12 تا 1:30

سوغات شیراز چیست؟

غنی بودن شیراز از لحاظ هنرهای دستی باعث شده که این شهر سوغاتی‌های بسیار متنوعی داشته باشد. اگرچه سوغاتی‌های خوراکی شیراز بسیار بیشترند؛ اما اگر مایلید که اشیاء ماندگار را برای عزیزانتان سوغاتی ببرید، بهتر است از نمونه‌های آثار هنری این شهر استفاده کنید. در جدول زیر انواع سوغاتی‌های شیراز را دسته‌بندی را کرده‌ایم.

سوغاتی‌های خوراکی شیرازسوغاتی‌های غیر خوراکی شیراز
کلوچه شیرازیمعرق کاری
آبغورهگلیم بافی
لیمو ترشخاتم کاری
مسقطیمنبت کاری
بادام سوختهنقره کاری
حلوا شیرازیمینا کاری
عرقیاتظروف سفال
نمونه‌‌هایی از سوغاتی‌های شیراز

هزینه سفر به شیراز

هزینه سفر به شیراز به ‌میزان زیادی تابع نحوه سفر به آن است. همچنین این موضوع که شما از چه مکانی قرار است به شهر شیراز سفر کنید، اهمیت زیادی دارد. بهترین راه کاهش هزینه‌های سفر به شیراز را می‌توان به موارد زیر اختصاص داد:

  • انتخاب فصل کم ترافیک برای سفر به شیراز(تابستان، پاییز و زمستان)
  • انتخاب هتل ارزان
  • خرید از بازارهایی با قیمت مناسب
  • انتخاب راه زمینی به‌جای راه هوایی برای سفر
  • استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شیراز مانند اتوبوس و مترو

راهنمای سفر به شیراز با ماشین شخصی

این روش از حیث دیدن شهرهای مسیر و چیدن برنامه سفر مطابق با میل خود بسیار مناسب است. هرچند ممکن است در سفر به شیراز با ماشین شخصی دچار خستگی شوید؛ زیرا اکثر جاده‌های رسیدن به شیراز، کوهستانی و صعب‌العبورند. بهتر است برای کاهش خستگی سفر به شیراز از گزینه‌های دیگر استفاده کنید.

راهنمای سفر به شیراز با هواپیما

سفر به شیراز با هواپیما سریع‌ترین راه ممکن برای رسیدن به مقصد موردنظرتان است. اگر تایم برای شما حرف اول را می‌زند، پیشنهاد می‌کنیم سفر به شیراز با هواپیما را انتخاب کنید. خوشبختانه فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به کلیه مراکز استان‌ها مانند اهواز، تهران، بندرعباس، بوشهر، کرمان و… سرویس‌هایی را ارائه می‌دهد. از معایت سفر با هواپیما می‌توان به گران‌تر بودن بلیط آن اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی در شیراز

شیراز از نظر وسایل حمل و نقل عمومی مجموعه‌ای کامل است. مترو، اتوبوس، تاکسی، ون و اسنپ در این شهر فعال هستند و شما از هر طریقی می‌توانید به نقطه دلخواه خود دسترسی پیدا کنید. استفاده از اتوبوس‌های شهرداری شیراز و مترو از ارزان‌ترین راه‌های عبور و مرور در این شهر هستند. پایانه مسافربری نمازی یکی از جامع‌ترین پایانه‌‌های شهری شیراز است که به همه نقاط آن سرویس‌هایی را با شماره‌های مختلف ارائه می‌دهد.

هتل‌ های شیراز

تراکم مسافران و گردشگران در این شهر، وجود هتل‌های متنوع را ضروری می‌کند. شیراز از نظر داشتن هتل‌ها نیز کامل است. هتل‌هایی با امتیاز مختلف در سطح شهر پراکنده‌اند که بسته به هدف خود از سفر به این مکان می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. می‌توانید برای سیو کردن هزینه سفر خود از هتل‌ های 3 ستاره شیراز و هتل های 4 ستاره شیراز که در زیر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم، استفاده کنید.

برخی از بهترین هتل های شیراز به شرح زیر می باشند:

نام و امتیاز هتلآدرس امکانات و تجهیزات
هتل بزرگ شیراز شیراز، دروازه قرآنتلویزیون، استخر، سوئیت، رستوران، اینترنت، سرویس فرنگی، پارکینگ، ترنسفر فرودگاهی(رفت و برگشت)، نمازخانه، لابی، ماهواره، کافی شاپ، اینترنت در لابی، تلفن در اتاق، سونا و جکوزی، بیلیارد، سالن ورزشی
هتل هما شیرازمیدان گاز، خيابان مشكين فام تلویزیون، استخر، رستوران، اینترنت، پارکینگ، نمازخانه، لابی، فروشگاه و غرفه، کافی شاپ، اینترنت در لابی، تلفن در اتاق
هتل پرسپولیس شیرازحد فاصل چهارراه حافظ به ميدان قائم (اطلسی) حمام، کمد لباس، روم سرویس، تلفن در اتاق، لوازم بهداشتی، اینترنت در اتاق، سیستم اعلام حریق، مینی بار با هزینه، صندوق امانات داخل اتاق
هتل آریوبرزن شیراز شيراز، خيابان زند، خيابان رودكیتلویزیون، سوئیت، رستوران، اینترنت، سرویس فرنگی، پارکینگ، ترنسفر فرودگاهی(رفت و برگشت)
نمازخانه، لابی، اینترنت در لابی، تلفن در اتاق، بیلیارد
هتل وکیل شیرازخیابان لطفعلی خان زند، بین چهار راه مشیر و پیروزی ،کوچه 59 رستوران، کافی‌شاپ، نمازخانه، آسانسور، اینترنت نامحدود
هتل ستارگان شیراز شیراز، تقاطع خیابان آزادی و ارمتلویزیون، رستوران، اینترنت، سرویس فرنگی، پارکینگ، نمازخانه، لابی، کافی شاپ، اینترنت در لابی، تلفن در اتاق
هتل ارگ شیراز خیابان تختی (شهناز سابق)، روبروی مسجد توکل خدمات تور، کافی‌شاپ، آسانسور، نمارخانه، پارکینگ۷، ویلچر، سیستم اطفای حریق

بهترین پارک های شیراز

  • پارک ملت شیراز
  • پارک لاله شیراز
  • پارک ایرانی شیراز
  • پارک گلستان شیراز
  • پارک پرواز شیراز
  • پارک سعدی شیراز
  • پارک آزادی شیراز
  • پارک خلدین شیراز
  • و….

سوالات متداول

کی به شیراز برویم؟

بهترین زمان سفر به شیراز از نظر آب و هوا بهار و تابستان است. البته قیمت هتل‌ و تور در پاییز و زمستان کمتر است.

ارزان‌ترین راه سفر به شیراز چیست؟

سفر با تور یا اتوبوس

جاهای دیدنی شیراز چه مکان‌هایی هستند؟

باغ ارم، حافظیه، سعدیه، مسجد نصیرالملک و….

بهترین هتل‌های سه ستاره و چهار ستاره شیراز چه هتل‌هایی هستند؟

هتل رودکی، ارگ و وکیل از مجهزترین هتل‌‌های این شهر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آرامگاه حافظ شیراز + آدرس و ساعت بازدید + تاریخچه

چهارشنبه 11 بهمن 1402
آرامگاه حافظیه شیراز، مقبره پیامبر عشق و شاعر محبوب ایرانیان لسان الغیب شیرازی است. هر کسی از کودک گرفته تا […]
آرامگاه حافظیه شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس