باغ ارم شیراز زیبایی اصیل + آدرس و ساعت بازدید

باغ ارم از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز است که ما در ادامه به معرفی مواردی نظیر: تاریخچه این بنا، معماری، قیمت بلیط باغ ارم شیراز و بهترین هتل های شیراز اطرف باغ ارم پرداخته ایم. اگر برنامه دارید که به تازگی از این جای دیدنی شیراز دیدن کنید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم در استان فارس، شیراز، منطقه یک، خیابان ارم واقع شده است، برای رسیدن به این منطقه در ادامه با انواع وسایل نقلیه راهنمایی‌های کاملی را در اختیار شما گذشته‌ایم:

روش رسیدن به باغ ارم شیراز با مترو

برای رسیدن به باغ ارم شیراز با مترو، می‌توانید از ایستگاه مترو نمازی استفاده کنید. پس از پیاده شدن از مترو، با ۱۰ دقیقه پیاده روی از طریق میدان دانشجو و میدان ارم به باغ ارم خواهید رسید.

روش رسیدن به باغ ارم شیراز با اتوبوس

برای رفتن به باغ ارم شیراز می‌توانید از دو خط اتوبوس‌رانی بلوار نارنجستان – میدان نمازی و میدان کلبه – میدان ارم استفاده کنید.

آدرس باغ ارم شیراز

استان فارس، شیراز، منطقه یک، خیابان ارم، باغ ارم (نمایش روی نقشه)

ساعت فعالیت باغ ارم شیراز

بازدید از باغ ارم همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰ امکان‌پذیر است.

باغ ارم شیراز، زیبایی اصیل در استان فارس

تاریخچه باغ ارم شیراز

تاریخ دقیق ساخت باغ ارم شیراز مشخص نیست، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این باغ در قرن دهم و یازدهم هجری قمری وجود داشته است. در سفرنامه‌های جهانگردانی که در آن زمان به ایران سفر کرده‌اند، از این باغ نام برده شده است. باغ ارم در دوران سلجوقیان، آل اینجو و صفویه نیز وجود داشته و مورد توجه قرار گرفته است. در دوره صفویه، این باغ به‌عنوان یکی از باغ‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در اواخر دوره زندیه، باغ ارم به‌مدت ۷۵ سال در اختیار سران ایل قشقایی بود. در این دوره، عمارت اصلی باغ ارم توسط اولین ایلخان قشقایی و پسرش محمد قلی خان ساخته شد.

در دوره قاجاریه، باغ ارم به‌دست حاج نصیرالملک شیرازی خریداری شد. وی عمارت جدیدی در این باغ ساخت که تا به امروز پابرجا مانده است. در دوره پهلوی، باغ ارم به‌دست خاندان قوامی شیراز رسید. این باغ در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز از نظر معماری، یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است. این باغ با نظم و ترتیب خاصی طراحی شده است و در آن از عناصر سنتی معماری ایرانی مانند آب‌راه‌ها، حوض‌ها، درختان و گل‌ها به‌خوبی استفاده شده است.

حوض اصلی باغ ارم شیراز

حوض اصلی باغ ارم شیراز یکی از زیباترین قسمت‌های این باغ است. این حوض مستطیل‌شکل است و با آب‌نماهای زیبا تزیین شده است. در هر گوشه این حوض، نخل فونیکس باشکوهی قرار دارد.

عمارت اصلی باغ ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم شیراز در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول این عمارت دارای سالن‌های پذیرایی و اتاق‌های خواب است و طبقه دوم آن دارای اتاق‌های حمام و سرویس بهداشتی است. این عمارت دارای تزیینات زیبا و ارزشمندی است. در ورودی این عمارت، سردری زیبا قرار دارد که با کاشی‌کاری و گچ‌بری تزیین شده است.

بخش های باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عمارت باغ ارم

عمارت باغ ارم در بالاترین نقطه باغ قرار دارد. این عمارت سه طبقه با دو ستون بلند و طاق‌های دایره‌ای، یکی از زیباترین بناهای باغ ارم است. ستون‌های عمارت از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند. نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها، حجاری و کاشی‌کاری‌های عمارت، آن را به یکی از شاخص‌ترین بناهای دوران قاجار تبدیل کرده‌اند. این عمارت نیز مانند سایر عمارت‌های قجری، از سبک معماری دوران زند و صفوی بهره برده است.

طبقه زیرین عمارت

طبقه زیرین عمارت، همان سرداب است که برای فرار از گرمای تابستان ساخته شده بود. نهر آبی که در باغ جاری است، از میان این سرداب می‌گذرد و فضایی خنک و دلپذیر ایجاد می‌کند. کف و دیوارهای سرداب با کاشی‌های رنگی تزئین شده‌اند. در پیشانی عمارت، یک تابلو و دو طاق دایره‌ای قرار دارد که سه هلال متصل به هم را تشکیل می‌دهند. این هلال‌ها صحنه‌هایی از شاهنامه و نبرد شاهان قاجار را به تصویر کشیده‌اند.

پنجره‌های آهنی عمارت

از دیگر قسمت‌های شاخص عمارت، پنجره‌های آهنی آن است. سه پنجره مشبک آهنی در طبقه اول، در پای ایوان بزرگ قرار دارند. این پنجره‌ها مربوط به ورودی سرداب هستند و قدمت آن‌ها به زمان ساخت عمارت برمی‌گردد. بیشتر درهای چوبی باغ ارم از چوب ساج ساخته شده‌اند. این درها با گذشت سال‌ها همچنان سالم و زیبا هستند.

در مجموع، عمارت باغ ارم از نظر نقاشی‌های رنگ روغن، درهای چوبی نفیس، پنجره‌های آهنی مشبک، ازاره سنگی بنا، مقرنس‌ها و گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های نما، پیشانی عمارت و ستون‌های سنگی آن، یکی از نمونه‌های مهم هنری دوره قاجار است.

هتل های نزدیک باغ ارم شیراز

در این بخش لیستی از هتل های نزدیک باغ ارم شیراز را به همراه آدرس برای شما جمع آوری کرده‌ایم:

هتل های نزدیک باغ ارم شیراز

قیمت بلیط باغ ارم شیراز چقدر است؟

برای مسافران ایرانی‌ ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی، ۵۰ هزار تومان است.

سوالات متداول

ساعت بازدید از باغ ارم شیراز چگونه است؟

ساعت فعالیت باغ ارم شیراز از 8 صبح الی 20:30 شب نیز می باشد.

آدرس باغ ارم شیراز کجاست؟

خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیک مجموعه‌ دانشگاه شیراز

باغ ارم شیراز توسط چه شخصی بنا شده است؟

هنوز دقیقا مشخص نیست که باغ ارم شیراز توسط چه شخصی اولین بار بنا شده است، قدمت باغ ارم حداقل به قرن دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

قدمت باغ ارم شیراز چقدر است؟

باغ ارم شیراز در قرن دهم و یازدهم هجری قمری بنا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عمارت شاپوری شیراز + آدرس و ساعت بازدید

یکشنبه 10 دی 1402
شیراز، شهری جادویی و سرشار از زیبایی است که در هر فصلی از سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد. در […]
عمارت شاپوری شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس