مکان های تاریخی شیراز + آدرس و ساعت بازدید

در میان جاذبه‌های گردشگری موجود در شیراز، مکان‌های تاریخی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. قدمت مکان های تاریخی شیراز بسیار زیاد بوده و برخی از آنها به دوران هخامنشیان نیز بازمی‌گردند. این مکان‌های تاریخی می‌توانند هوش، ذکاوت، ابتکار و اصالت ایرانیان را به نمایش بگذارند. تخت جمشید، پاسارگاد، ارگ کریم خان، باغ ارم، حمام وکیل، آرامگاه سعدیه و حافظیه، دروازه قرآن، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام و… از انواع مکان‌های تاریخی به‌شمار می‌آیند. وسعت برخی از این مکان‌ها بسیار است و برای ورود به برخی از این جاذبه‌های تاریخی نظیر تخت جمشید باید ورودی بپردازید.

لیست مکان های تاریخی شیراز

در شهر بی‌نظیر شیراز می‌توانید مکان‌های تاریخی بسیاری را شاهد باشید که یکی از دیگری منحصربه‌فردتر و خاص‌تر است. برخی از جاهای دیدنی شیراز عبارتند از:

نام مکان های تاریخیآدرس
ارگ کریم خان شیرازشیراز، شمال شرق میدان شهدا
آرامگاه حافظیه شیرازشیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات
آرامگاه سعدی شیرازشیراز، بلوار بوستان
حمام وکیل شیرازشیراز، خیابان طالقانی
باغ نارنجستان قوام شیرازشیراز، خیابان لطفعلی خان زند
باغ ارم شیرازشیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز
پارسارگاد شیرازاستان فارس، شهرستان پاسارگاد
تخت جمشید شیرازاستان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تخت جمشید
باغ جهان نما شیرازشیراز، خیابان حافظ، خیابان نفت
دروازه قرآن شیرازشیراز، بزرگراه شیراز-مرودشت، ورودی شهر شیراز
خانه زینت الملک شیرازشیراز، خیابان لطفعلی‌خان‌ زند، جنب نارنجستان قوام
مسجد وکیل شیرازشیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل
عمارت شاپوری شیرازشیراز، بلوار کریم خان زند، خیابان انوری
باغ عفیف آباد شیرازشیراز، انتهای خیابان عفیف آباد
آرامگاه خواجوی کرمانی شیرازشیراز، تنگ الله اکبر

ارگ کریم خان شیراز

حیرت‌آورترین جاذبه تاریخی شیراز ارگ کریم خان به‌حساب می‌آید. این بنای منحصربه‌فرد و خارق‌العاده در حدود 257 سال پیش ایجاد شد و معماری خاصی را به نمایش می‌گذارد. در چهارگوشه ارگ کریم خان، چهار برج استوانه‌ای می‌بینید که این برج‌ها در زمان زندیه به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. هر یک از برج‌های این شاهکار تاریخی 12 متر ارتفاع دارند و در برج شمال شرقی آن مخزن آب وجود دارد. معماری انتخاب شده برای ارگ کریم خان شیراز به شکل مربع است و زیبایی بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

  • آدرس: شیراز، شمال شرق میدان شهدا
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 21:00
  • هتل‌های نزدیک به ارگ کریم خان: هتل پارسه شیراز، هتل حافظ شیراز، هتل زندیه شیراز

آرامگاه حافظیه شیراز

شاعر و غزل‌سرای بزرگ ایرانی، خواجه شمسُ‌الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ معروف به حافظ شیرازی، در آرامگاه حافظیه آرمیده است. در آرامگاه حافظیه شیراز معماری بی‌نظیری را می‌بینید که این معماری به دوران هخامنشیان و زندیه بازمی‌گردد. در این آرامگاه از سنگ مرمر استفاده شده که بر روی آنها، اشعار حافظ کنده‌کاری شده‌اند. مساحت آرامگاه 2 هکتار اعلام شده که طاقی هشت ضلعی در آنجا خودنمایی می‌کند.

حافظیه شیراز

آرامگاه سعدی شیراز

اگر به دنبال یکی از آرامش‌بخش‌ترین مکان های تاریخی شیراز هستید که جانی تازه کنید و تجدید قوا نمایید، بهترین مکان آرامگاه سعدی به‌حساب می‌آید. در آرامگاه سعدی شیراز که شاعر بزرگ ایرانی، مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی، شاعر قرن هفتم هجری در آن آرمیده است می‌توانید ترکیبی از سنت و مدرنیته را شاهد باشید. وجود حوضی بزرگ، فضایی سرسبز و آرامگاه سعدی در این مکان باعث شده تا مقصدی عالی برای دوست‌داران ادبیات و اشعار باشد.

  • آدرس: شیراز، بلوار بوستان
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 21:30
  • هتل‌های نزدیک به آرامگاه سعدی: هتل جهانگردی شیراز، هتل آناهیتا شیراز، هتل پارک سعدی شیراز، هتل رویال شیراز

حمام وکیل شیراز

یکی از طراحی‌های خاص و بی‌نظیر ایرانی را می‌توانید در حمام وکیل شاهد باشید. در حمام وکیل شیراز گرمای موجود به بیرون از حمام نمی‌رود و برعکس، سرمای بیرون به درون حمام نفوذ نمی‌کند. رخت‌کن یا سربینه آن ساختاری هشت ضلعی دارد که نور موردنیاز به داخل حمام را تامین می‌کند. این بنا یادگاری از دوران زندیه است و گذشته‌های دور را روایت می‌کند.

باغ نارنجستان قوام شیراز

به قدری مکان های تاریخی شیراز جذاب و شگفت‌انگیز هستند که احساسی خاص را در شما ایجاد می‌کنند. باغ نارنجستان قوام شیراز یکی از همین آثار و مکان‌های تاریخی است که در دوران ناصرالدین شاه ایجاد شد و صلابت و اقتدار شهر را بالا برد. وسعت این بنا 3500 متر مربع در نظر گرفته شده است. در معماری آن از شیشه‌کاری، آینه‌کاری، گچ‌کاری و سنگ تراشی استفاده شده تا جلوه بی‌نظیری ایجاد شود. برای ورود به باغ نارنجستان قوام باید بلیط تهیه کنید.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 20:00
  • هتل‌های نزدیک به باغ نارنجستان قوام: اقامتگاه سنتی ترنجستان شیراز، اقامتگاه بوم گردی لوتوس شیراز، اقامتگاه سنتی ماه منیر شیراز، مهمانپذیر حیدری شیراز

باغ ارم شیراز

در میان مکان های تاریخی شیراز بدون شک نباید فضای آرامش‌بخش و قدمت بالای باغ ارم شیراز را فراموش کرد. درختان مرکبات و سروهای سربه‌فلک کشیده شده این باغ را تزئین کرده‌اند و محیطی وصف‌نشدنی را ایجاد نموده‌اند. در طول تاریخ، پادشاهان بسیاری در این باغ به خوش‌گذرانی می‌پرداختند و مالکان بسیاری این باغ را در اختیار داشته‌اند. در باغ عمارتی سه طبقه وجود دارد و موزه سنگ و موزه گوهر دریای نور از بخش‌های باغ ارم شیراز هستند.

باغ ارم شیراز

باغ جهان نما شیراز

نمای آجری باغ جهان نما در کنار درختان و سرسبزی مسحورکننده آن باعث شده تا بتوانید اوقات خوشی را سپری کنید. در باغ، عمارتی مجلل و لوکس خودنمایی می‌کند که در دو طبقه ایجاد شده و بنایی هشت ضلعی است. هوای دل‌انگیز حاکم بر باغ برای شب‌های تابستان معجزه می‌کند و می‌توانید در کنار خانواده و عزیزان خود قدم بزنید و از باغ جهان نما لذت ببرید.

  • آدرس: شیراز، خیابان حافظ، خیابان نفت
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 21:00
  • هتل‌های نزدیک به باغ جهان نما: هتل ستارگان شیراز، هتل تالار شیراز، هتل حافظ شیراز، هتل هما شیراز

تخت جمشید شیراز

یکی از باشکوه‌ترین مکان های تاریخی شیراز و حتی ایران که آوازه بسیار دارد و نشان از شکوه و عظمت ایرانیان است، تخت‌ جمشید شیراز به‌حساب می‌آید. در واقع این بنا اولین پایتخت ایران و مقر پادشاهی هخامنشی بوده و مربوط به 2500 سال پیش می‌شود. وسعت تخت جمشید 125 هزار مترمربع است و داریوش اول که سومین پادشاه هخامنشیان بود، دستور ساخت این مجموعه را داد. در ادامه، دیگر پادشاهان روند ساخت تخت جمشید را پیش گرفتند تا به پایان برسد. توجه داشته باشید که برای ورود به تخت جمشید نیاز به پرداخت مبلغی به عنوان ورودی است.

  • آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تخت جمشید
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 18:30
  • هتل‌های نزدیک به تخت جمشید: مجتمع جهانگردی تخت جمشید مرودشت، هتل بزرگ شیراز، هتل رویال شیراز، هتل پارک سعدی شیراز
تخت جمشید شیراز

پارسارگاد شیراز

پادشاه عدل‌گستر، کوروش کبیر، در دشتی زیبا و خاص آرامیده است که به این مکان و آرامگاه او پاسارگاد می‌گویند. این مکان منحصربه‌فرد تایید کننده تمدن ایرانی، هوش و ذکاوت، فرهنگ و ادب این مرزوبوم به‌حساب می‌آید. بدون شک یکی از زیباترین مکان های تاریخی شیراز، پاساردگاد به‌شمار می‌آید. بخش‌های دیگر پاسارگاد شیراز شامل کاخ دروازه، کاروانسرای مظفری، آب‌نمای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت و… هستند.

  • آدرس: استان فارس، شهرستان پاسارگاد
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 17:30
  • هتل‌های نزدیک به پارسارگاد: مجتمع جهانگردی تخت جمشید مرودشت، هتل بزرگ شیراز، هتل رویال شیراز، هتل اطلس شیراز

دروازه قرآن شیراز

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی موجود در شیراز به دروازه قرآن تعلق دارد. در خروجی شهر شیراز که به سمت مرودشت می‌روید این بنا را می‌بینید که یکی از امیران آل‌بویه یعنی عضدالدوله دیلمی دستور ساخت آن را داد. این فرد دستور داد تا بالای دروازه قرآنی قرار داده شود تا مردم در زمان عزیمت از شهر و شروع سفر در امان بمانند. رضاخان در سال 1328 دستور ایجاد دروازه‌ای جدید را داد و باعث شده تا مکانی برای گردشگران باشد.

دروازه قران شیراز

خانه زینت الملک شیراز

خانه زینت الملک که به سال 1290 تعلق دارد، یکی دیگر از مکان های تاریخی شیراز به‌شمار می‌آید. مالک این بنا زینت الملک بود و ساخت آن در سال 1302 به پایان رسید. در میان حیاط حوضی مستطیل شکل ایجاد شده و وجود تالار شاه‌نشین، محیطی مجلل را ایجاد کرده است. بدون‌شک مجسمه‌های موجود در خانه نظر شما را به خود جلب می‌کنند که پرندگان، گل‌ها و… را شامل می‌شوند.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان‌ زند، جنب نارنجستان قوام
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 19:00
  • هتل‌های نزدیک به خانه زینت الملک: هتل آپارتمان آستانه شیراز، اقامتگاه سنتی سیمرغ شیراز، هتل وکیل شیراز، هتل زندیه شیراز

مسجد وکیل شیراز

یکی از مکان های تاریخی شیراز که آوازه‌ای بسیار دارد و گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده، مسجد وکیل به‌شمار می‌آید. این مسجد نمایانگر تاریخ و دوران زندیه در ایران است و رنگ‌ولعاب آن شما را سرمست می‌نماید. آینه‌کاری‌ها، سقف گنبدی، کاشی‌کاری و منبت‌کاری موجود در مسجد توانسته جذابیت آن را دوبرابر نماید و زیبایی بی‌حدومرزی را ایجاد کنند. عکاسی در مسجد وکیل یکی از عمده‌ترین اقدامات گردشگران است که رنگی بودن آن باعث می‌شود تا عکس‌هایی خاص را به ثبت برسانید.

  • آدرس: شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل
  • ساعت فعالیت: 09:00 صبح تا 20:00
  • هتل‌های نزدیک به مسجد وکیل: هتل آپارتمان پارمیس شیراز، مهمانپذیر سعید شیراز، هتل پارسه شیراز، هتل سنتی وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

عمارت شاپوری شیراز

بر عمارت شاپوری، معماری اروپایی-ایرانی حاکم است و جذابیت بسیار این مجموعه شما را متحیر می‌سازد. وسعت عمارت شاپوری شیراز 4635 مترمربع در نظر گرفته شده و وجود حوضی بزرگ در میان آن، فضا را دل‌نواز و خاص کرده است. این ملک شخصی بوده و به تاجری بزرگ تعلق داشته که نام او نیز عمارت نهاده شده است.

  • آدرس: شیراز، بلوار کریم خان زند، خیابان انوری
  • ساعت فعالیت: 08:00 صبح تا 23:00
  • هتل‌های نزدیک به عمارت شاپوری: هتل پارس شیراز، هتل پارسیان شیراز، هتل کریم خان شیراز، هتل ساسان شیراز، هتل کوثر شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یکی از مکان‌های تاریخی موجود در شیراز است که در اختیار ارتش قرار دارد؛ اما شرایط برای بازدید آن وجود دارد. آب‌وهوای باغ عفیف آباد شیراز بسیار مطلوب است و همین موضوع باعث شده تا در گذشته، پادشاهان راهی این باغ شوند و به تفریح و استراحت بپردازند. کاخی سلطنتی و لوکس در باغ وجود دارد و وجود درختان شاداب در کنار گل‌های رنگارنگ فضایی خاص را ایجاد کرده است.

باغ عفیف آباد شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

خواجوی کرمانی یکی از شاعران پرآوازه و خوش‌نام ایرانی است که در آرامگاه خود آرمیده و مکانی بی‌نظیر و تاریخی را برای گردشگران ایجاد کرده است. این آرامگاه در سال 1315 و دقیقا مشرف به دروازه قرآن شیراز ایجاد شد. در نزدیکی آرامگاه 3 غار خودنمایی می‌کند که در زمان‌های قدیم، مکانی برای ریاضت کشیدن زاهدان و شیخ‌ها بوده که برای مدتی نیز خواجوی کرمانی در این غار به عبادت پرداخته است.

  • آدرس: شیراز، تنگ الله اکبر
  • ساعت فعالیت: 8:00 صبح تا 00:00
  • هتل‌های نزدیک: هتل بزرگ شیراز، هتل رویال شیراز، هتل اطلس شیراز، هتل پرسپولیس شیراز، هتل پارک سعدی شیراز

سوالات متداول

قدیمی‌ترین مکان تاریخی شیراز کدام است؟

بدون شک تخت جمشید که قدمتی 2500 ساله دارد، قدیمی‌ترین مکان تاریخی این شهر به‌حساب می‌آید.

اغلب مکان های تاریخی شیراز در کجا قرار دارند؟

اغلب مکان‌های تاریخی این شهر در نزدیکی دروازه قرآن شیراز قرار دارند.

باغ های تاریخی شیراز کدامند؟

باغ نارنجستان، باغ عفیف آباد، باغ جهان نما و باغ ارم از باغ های تاریخی شیراز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز + آدرس و ساعت بازدید

یکشنبه 20 اسفند 1402
خواجوی کرمانی یکی از شاعران نامی و بلندآوازه ایرانی است که آثار او شما را متحیر می‌سازد. آرامگاه خواجوی کرمانی […]
آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس