باغ دلگشا شیراز + آدرس و ساعت بازدید

باغ دلگشا شیراز در محله سعدیه جنوبی و در نزدیکی خیابان نارنجستان این شهر قرار گرفته است. قدمت باغ دلگشا به پیش از دوران ساسانیان بازمی‌گردد که این باغ در دوران حکومت تیمور گورکانی به اوج آبادانی خود رسید. وسعت باغ دلگشا به 6 هکتار می‌رسد و در سال 1381 در بین آثار ملی ایران ثبت شد. عمارتی با قدمت تاریخی در باغ دلگشا قرار دارد که دورتادور عمارت می‌توانید اشعاری با خط نستعلیق از شوریده شیرازی را مشاهده نمایید. در بخش شمالی باغ دلگشا، درختان تنومندی چون درخت نارنج، کاج، سرو و نخل قرار دارند.

آدرس باغ دلگشا شیراز

  • آدرس: ایران، استان فارس، شهر شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت‌تنان، خیابان نارنجستان(نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید از باغ دلگشا شیراز

شما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8:00 صبح الی 23:00 شب می‌توانید به بازدید از باغ دلگشا شیراز بپردازید. در این باغ یک موزه قرار دارد که برای بازدید از موزه باغ دلگشا نیز باید در ساعات 9:00 صبح الی 21:00 شب به آن‌جا مراجعه کنید.

محوطه باغ دلگشا شیراز

هزینه ورودی به باغ دلگشا شیراز

هزینه بلیط ورودی باغ دلگشا برای گردشگران ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 50000 تومان است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه اندکی به بازدید از باغ و بخش‌های مختلف آن چون موزه باغ دلگشا بپردازید. توجه داشته باشید که بعد از تهیه بلیط شما یک الی دو ساعت زمان برای بازدید از باغ دلگشا شیراز خواهید داشت.

تاریخچه باغ دلگشا شیراز

تاریخچه باغ دلگشا شیراز در دوران صفویان، قاجاریان و ساسانیان خلاصه می‌شود. در زمان حکومت نادرشاه، این باغ آسیب‌های بسیاری دید اما با آغاز دوران حکومت کریم‌خان زند این باغ مجددا به دوران شکوه و عظمت خود بازگشت. بعد از گذشت چندین سال، شخصی به نام ابراهیم اعتمادالدوله اقدام به مرمت‌سازی این باغ نمود و با بازسازی باغ دلگشا، این باغ را احیا کرد.

در زمان حکومت میرزا علی‌اکبر قوام الملک، حمامی در ضلع شرقی باغ بنا شد که کاشی‌کاری بسیار زیبایی در آن ایجاد گردید. دوران اوج آبادانی باغ دلگشا شیراز به دوران حکومت تیمور کورگانی بازمی‌گردد که تیمورخان پس از مشاهده ابهت این باغ، دستور ساخت باغی مشابه را در سمرقند داد.

معماری باغ دلگشا شیراز

در روبه‌روی عمارت باغ دلگشا شیراز حوض بزرگ و زیبایی خودنمایی می‌کند. اطراف باغ از دیوارهایی با ارتفاع بلند محصور گشته که شما در فصول بهار و تابستان شاهد تنوع گیاهی گسترده‌ای چون درخت نارنج، سرو، نخل و کاج در بخش شمالی باغ خواهید بود. سقف عمارت موجود، ترکیبی از جنس چوب با گچ‌بری‌های زیبایی است که به همراه آینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌ها، به زیبایی عمارت باغ دلگشا افزوده‌اند.

عمارت در سه طبقه ساخته شده و دارای دو درب ورودی است؛ همچنین ایوان بزرگی در طبقه میانی عمارت قرار دارد که چشم‌اندازی روبه استخر را ارائه می‌دهد. بر روی دیوارهای گچی عمارت می‌توانید اشعاری از شاعر قرن 13، شوریده شیرازی را مشاهده کنید که با خط نستعلیق نوشته شده‌اند.

موزه باغ دلگشا شیراز

در عمارت باغ دلگشا شیراز موزه‌ای قرار دارد که در این موزه کلکسیونی از آثار تاریخی و اشیای بسیار قدیمی نگهداری می‌شود. در موزه این باغ می‌توانید انواع آثار و اشیای قدیمی چون سکه‌، لباس، نقشه، نوشته، دوچرخه، ابزار جنگی، تمبر، رادیو قدیمی، کبریت و… را مشاهده کنید. ناگفته نماند که بیش از 50 عدد رادیو قدیمی در بخش کلکسیون رادیوهای قدیمی موزه نگهداری می‌شود.

باغ رستوران دلگشا شیراز

باغ رستوران دلگشا شیراز با فضای جذاب و دیزاین سنتی، مکان خوبی برای استراحت و صرف وعده‌های غذایی ناهار و شام به‌حساب می‌آید. این باغ رستوران حدود 200 نفر ظرفیت دارد که شما می‌توانید برای صرف غذا، به انتخاب خود در فضای بسته یا فضای باز رستوران بنشینید. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی چون انواع کباب و پلو، انواع دسر و نوشیدنی، انواع سالاد و پیش‌غذا سرو می‌شود.

  • آدرس: استان تهران، سولقان، امام‌زاده داوود، جاده کشار علیا
  • ساعت فعالیت: روزهای شنبه تا جمعه از ساعات 12:00 قبل از ظهر الی 23:00 شب

جاهای دیدنی نزدیک باغ دلگشا شیراز

در نزدیکی باغ دلگشا شیراز، جاهای دیدنی متعددی قرار دارند که شما می‌توانید بعد از اتمام بازدید خود از این باغ، به بازدید از امکان دیدنی نزدیک بپردازید. در جدول زیر می‌توانید با چند مورد از جاهای دیدنی شیراز نزدیک باغ دلگشا شیراز آشنا شوید:

نام مکان دیدنیآدرسفاصله تا باغ دلگشا شیراز
آرامگاه سعدی شیرازشیراز، 4 کیلومتری شمال شرقی شیراز، انتهای بلوار بوستان، در نزدیکی باغ دلگشا1.3 کیلومتر
آرامگاه حافظ شیرازشیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظه، روبه‌روی ورزشگاه حافظیه2.8 کیلومتر
دروازه قرآن شیرازشیراز، ورودی شیراز از سمت مرودشت3 کیلومتر
مسجد نصیرالملک شیرازشیراز، خیابان لطف‌علی‌خان زند، محله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک4.5 کیلومتر
چاه مرتاض علی شیرازشیراز، خیابان هفت تنان هفدهم، خیابان هفت تنان 96.2 کیلومتر
باغ ارم شیرازشیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه دانشگاه شیراز6.7 کیلومتر
آرامگاه سعدی شیراز

هتل های نزدیک باغ دلگشا شیراز

در فواصل مختلف باغ دلگشا شیراز، هتل‌های بسیاری با امتیازهای مختلف قرار دارند. در جدول زیر می‌توانید با هتل های شیراز در نزدیکی باغ دلگشا آشنا شوید:

نام هتلآدرس هتلفاصله تا باغ دلگشا شیراز
هتل جهان‌گردی شیرازشیراز، کلبه سعدی، ابتدای بلوار نصر، مجتمع جهان‌گردی شیراز2.7 کیلومتر، 5 دقیقه با خودرو، 19 دقیقه پیاده‌روی
هتل پرسپولیس شیرازشیراز، حدفاصل چهارراه حافظ به میدان قائم (اطلسی)4.2 کیلومتر، 7 دقیقه با خودرو، 36 دقیقه پیاده‌روی
هتل پارک شیرازشیراز، چهارراه زند، خیابان سعدی4.8 کیلومتر، 9 دقیقه با خودرو، 55 دقیقه پیاده‌روی
هتل رویال شیرازشیراز، خیابان قرآن، بالاتر از میدان ابولکلام، نبش کوچه 153.3 کیلومتر، 5 دقیقه با خودرو، 35 دقیقه پیاده‌روی
هتل بزرگ شیرازشیراز، دروازه قرآن4 کیلومتر، 7 دقیقه با خودرو، 37 دقیقه پیاده‌روی
هتل آپارتمان رز ریحان شیرازشیراز، چهارراه ادبیات، بلوار گلستان، جنب فروشگاه دی تو دی1.5 کیلومتر، 3 دقیقه با خودرو، 16 دقیقه پیاده‌روی

آدرس باغ دلگشا شیراز کجاست؟

شهر شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت‌تنان، خیابان نارنجستان

مکان های دیدنی اطراف باغ دلگشا چه بنا هایی هستند؟

آرامگاه سعدیه شیرا، باغ ارم شیراز، آرامگاه حافظ شیراز، دروازه قرآن شیراز و…

بهترین هتل های نزدیک به باغ دلگشا شیراز کدام اند؟

هتل پرسپولیس شیراز، هتل بزرگ شیراز، هتل رویال شیراز و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مکان های تاریخی شیراز + آدرس و ساعت بازدید

یکشنبه 20 اسفند 1402
در میان جاذبه‌های گردشگری موجود در شیراز، مکان‌های تاریخی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. قدمت مکان های تاریخی شیراز بسیار […]
مکان های تاریخی شیراز؛ قدمت و شکوه ایران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس