باغ نارنجستان قوام شیراز + آدرس و ساعت بازدید

باغ نارنجستان قوام شیراز یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و از مشهور ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. باغ نارنجستان به دلیل وجود درختان متعدد نارنج به این اسم، نام گذاری شده است. این باغ بسیار زیبا و معروف از بناهای باقی مانده از دوره سلطنت قاجار هست که در حال حاضر زیر نظر دانشگاه شیراز اداره می‌شود.

در ادامه با بررسی اطلاعاتی نظیر: تاریخچه باغ، بررسی بخش‌های مختلف عمارت، روش‌های دسترسی، آدرس و مواردی از این دست همراه شما هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آدرس باغ نارنجستان قوام شیراز

آدرس باغ نارنجستان قوام شیراز: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، قبل از خیابان زینبیه(نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید از باغ قوام نارنجستان شیراز

برای بازدید از این باغ همه روزه به جز ایام شهادت و سوگواری و تعطیلات رسمی از ساعت 8 صبح تا 21 شب می‌توانید مراجعه کنید.

تاریخچه باغ نارنجستان قوام شیراز

تاریخچه باغ نارنجستان قوام شیراز

در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، در سال‌های 1275 تا 1267 خورشیدی مجموعه قوام با فرمان علی محمد خان قوام ساخته شد. این باغ در جایگاه دارالحکومه یا به عبارتی محل انجام امورات سیاسی، نظامی و جلسات با نمایندگان دولت‌های خارجی در زمان حکومت مورد استفاده بوده است.

باغ نارنجستان قوام شیراز در سال 1345 خورشیدی به دانشگاه شهر شیراز واگذار شد و سپس در طی سال‌های 1348 تا 1358 زیر نظر موسسه آسیایی با مدیریت پرفسور آرتور اپهام پوپ یکی از ایرانشناسان مشهور قرار گرفته بود. در این دهه موسسه آسیایی با همراهی هنرمندان ایرانی بناهای نارنجستان را مورد ترمیم و بازسازی قرار دادند و تغییرات زیادی را در آن ایجاد کردند.

در زمان انقلاب اسلامی ایوان شرقی باغ دچار آتش سوزی شد و آتش سوزی به گونه‌ای بود که به هیچ وجه قابلیت مرمت را نداشت. در سال‌های پس از انقلاب و زمان جنگ تحمیلی برخی از خانواده‌های جنگ‌زده در باغ سکونت داشتند و اسکان آن‌ها باعث آسیب رساندن به برخی از قسمت‌های باغ شد.

معماری باغ نارنجستان شیراز

به طور کلی شاید بتوان گفت باغ نارنجستان از دو قسمت ساخته شده است، موزه نارنجستان (قسمت بیرونی) و خانه زینت الملوک (بخش اندرونی) که توسط یک تونل به یکدیگر متصل هستند. مساحت کلی باغ 3500 متر مربع است و سازه‌های آن در دو ضلع شمالی و جنوبی با زیر بنایی حدود به 940 متر مربع ساخته شده‌اند. باغ نارنجستان قوام شیراز بخش‌‌های مختلفی دارد. موارد زیر بخش‌های متفاوت باغ هستند:

  • ورودی باغ

جذابیت‌های باغ نارنجستان از ورودی شروع می‌شود. ورودی دیواره‌ای ساخته شده از آجر و ستبر به همراه در چوبی منبت کاری از جنس ساج هست. در دو طرف ورودی، ازاره سنگی حجاری شده با طرح دو سرباز قاجار که تفنگی در دست دارند، کنده کاری شده است. در بالای در کتیبه‌ای با جنس مرمر در رنگ صورتی طراحان قرار داده‌اند که روی آن تاریخ 1305 قمری به عنوان تاریخ احداث باغ با تعدادی از آیات قرآن حک شده است. در اطراف کتیبه تعدادی از اشعار آسوده شاعر شیرازی به چشم می‌آید. در قسمت ورودی فروشگاهی کوچک برای خرید سوغاتی وجود دارد.

  • حیاط اصلی

بخش اصلی باغ نارنجستان همین حیاط اصلی می‌شود. ما بین عمارت شمالی و جنوبی فضای بزرگی وجود دارد که با نرده‌های آهنی حصار کشی شده است. دو طرف این باغ از ورودی تا سازه‌ها، درختان نارنج سر به فلکه کشیده‌ای به همراه گل‌های رنگارنگی وجود دارد. هر سوی حیاط باغ نارنجستان قوام شیراز زیبایی طبیعی ویژه‌ای دارد. هنگامی که از تمامی زیبایی‌های حیاط لذت بردید مسیر رسیدن به حوض مستطیلی را طی کنید در انتهای این مسیر درست روبه روی حوض ایوان مشهور نارنجستان وجود دارد. انعکاس عمارت باشکوه قوام در حوض افتاده و همین تصویر، زیبایی باغ را چند برابر کرده است.

  • تالار اصلی خانه

بنای اصلی باغ با ایوان بزرگ و دو ستون مرمری طبق معماری‌های دوران زندیه ساخته و طراحی شده است. سازه اصلی یک ساختمان دو طبقه با زیرزمین و ایوان هست. این بنا 20 اتاق دارد که کلیه اتاق‌ها جز قسمت شرقی به گونه‌ای به یکدیگر راه دارند. زیرزمین سازه‌ای اصلی در جایگاه اسلحه خانه، انبار حبوبات، عرقیجات و برنج در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

  • ایوان عمارت

ایوان دو ستون از جنس سنگ مرمر با سر ستون‌های مقرنس کاری شده دارد. ایوان باغ نارنجستان قوام شیراز دارای معماری فوق العاده‌ای است.

  • اتاق‌ها

دو سمت ایوان پلکان‌هایی با فاصله دو متری از کف زمین وجود دارد، این پلکان‌ها شما را به داخل عمارت و بهار خواب می‌برد. بهار خواب بخشی باز و مسطح هست و به صورت کامل به باغ نارنجستان مشرف است. اتاق رنگ‌ها و آینه‌ها اتاق اصلی عمارت محسوب می‌شود که در مجاور ایوان واقع شده است. در طبقه بالا 4 اتاق وجود دارد که تنها دو تا از اتاق‌ها به سمت ایوان اشراف دارند.  

  • موزه اشیای عتیقه

با توجه به سال‌هایی که باغ در اختیار موسسه آسیایی بود، اشیا و وسایل آرتور پوپ در عمارت به نمایش گذاشته شده است. در موزه کتابخانه‌ای متشکل از تمامی کتاب‌های پرفسور پوپ وجود دارد که توسط خود پرفسور به دانشگاه شیراز اهدا شده است.

  • خانه عرقی‌ها

در ناحیه شرقی عمارت، خانه عرقی‌ها وجود دارد که در گذشته با نام عمارت مکتب خانه به همگان معرفی می‌شد. در طی سال‌های زیادی خانواده‌هایی در این مکان سکونت داشتند و در آنجا به عرق‌گیری می‌پرداختند و این موضوع دلیل تغییر نام خانه شد. توجه داشته باشید که در حال حاضر امکان بازدید از این بخش وجود ندارد؛ زیرا آسیب‌های زیادی دیده و همچنان مورد بازسازی قرار نگرفته است.

  • حمام گچینه

حمام گچینه از حمام‌های قدیمی شیراز هست که توسط یک تونل به باغ نارنجستان قوام متصل شده است. امکان بازدید از این حمام در حال حاضر وجود ندارد.

  • ساختمان بخش جنوبی

ساختمان‌های واقع شده در ضلع جنوبی باغ دو راهرو دارند و با نام دیوان خانه نیز شناخته می‌شوند. دو سمت راهروها دو ایوان با چهار ستون و دو نیم ستون چوبی وجود دارد. دو طرف بنای جنوبی 6 اتاق است.

  • زیرزمین‌ها

زیرزمین‌های مختلفی در عمارت وجود دارد. زیر زمین سمت شمال و جنوب باغ کاملا با یکدیگر قرینه هستند. از حیاط اصلی 4 ورودی به زیر زمین است؛ البته اکنون دو مورد از ورودی‌ها بسته می‌باشد.  

  • خانه زینتی ملک

خانه زینتی ملک در بخش غربی باغ است و در زمان آتش سوزی انقلاب و سکونت‌های خانواده‌های جنگ‌زده آسیب‌های بسیار زیادی دیده است.

  • جزئیات تزئینات باغ

تمامی بخش‌های باغ از حیاط اصلی گرفته تا زیرزمین‌ها دارای جزئیات فراوانی هستند. هر ناحیه از این باغ معماری هنرمندانه و بسیار جذابی دارد. بیشتر معماری‌های این باغ دارای داستان تاریخی و با ارزشی است.

بخش های مختلف باغ نارنجستان شیراز

مسیر دسترسی به باغ نارنجستان قوام شیراز

مسیرهای مختلفی برای رسیدن به باغ نارنجستان وجود دارد، شما بر اساس این که به کدام وسیله نقلیه دسترسی دارید می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه خود را به باغ برسانید. در ادامه به بررسی مسیر اتوبوس و مترو باغ نارنجستان می‌پردازیم.

  • مسیر دسترسی با اتوبوس

ایستگاه ولی عصر در فاصله 1 کیلومتری از باغ نارنجستان قوام شیراز واقع شده است و شما می‌توانید با چند دقیقه پیاده روی به باغ برسید. 

  • مسیر دسترس با مترو

سوار خط مترو شوید که در ایستگاه ولی عصر توقف می‌کند سپس فاصله یک کیلومتری ایستگاه مترو تا باغ را پیاده طی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک باغ نارنجستان شیراز

در نزدیکی باغ نارنجستان قوام شیراز جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که پس از بازدید از این باغ می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. این موارد عبارت اند از:

هتل های اطراف باغ نارنجستان قوام شیراز

در این بخش از بلاگ هتل های اطراف نارنجستان قوام را در ختیار شما قرار داده ایم، برخی از این موارد ذکر شده در لیست هتل های 4 ستاره و برخی دیگر هتل های 5 ستاره شیراز و از بهترین هتل های شیراز می باشند که با خیال آسوده می توانید اقدام به رزرو کنید.

این هتل های عبارت اند از:

نام هتلآدرس هتل ها
هتل ارگ شیراز شیراز، خیابان تختی، بالاتر از چهار راه راهنمایی
هتل زندیه شیراز شیراز، خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان
هتل پارک شیراز شیراز، چهارراه زند، خیابان سعدی
هتل پارسه شیرازخیابان زند، پشت ارگ کریم‌خان
هتل هما شیرازمیدان گاز، خيابان مشكين فام
هتل بین الحرمین شیرازشیراز، میدان آستانه، خیابان بین‌الحرمین

هزینه بلیط و ساعت بازدید از باغ نارنجستان شیراز

هزینه بازدید از باغ نارنجستان برای گردشگران ایرانی ما بین 3 تا 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 40 تا 50 هزار تومان است.

بهترین فصل برای بازدید از باغ نارنجستان قوام شیراز

بهترین فصل برای بازدید از باغ نارنجستان قوام، بهار است. در بهار باغ بسیار سرسبز هست و زیبایی درختان نارنج لذتی بی‌نظیر را به شما می‌دهد. بوی نارنج و زیبایی معماری اصیل ایرانی ساعات خوشی را برای شما خواهد ساخت. 

سوالات متداول

از چه ساعتی امکان بازدید باغ نارنجستان وجود دارد؟

از ساعت 8 تا 21 امکان بازدید از باغ نارنجستان قوام وجود دارد.

آدرس باغ نارنجستان قوام شیراز کجا است؟

شهر شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، قبل از خیابان زینبیه

بازدید از باغ نارنجستان هزینه در بر دارد؟

بله، هزینه بازدید از باغ نارنجستان برای ایرانیان و گردشگران خارجی متفاوت است.

آیا امکان بازدید از تمامی بخش‌های باغ نارنجستان وجود دارد؟

خیر، تعدادی از قسمت‌های باغ به دلیل آسیبات فراوان و مرمت نشدن امکان بازدید ندارند.

بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام شیراز در چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام شیراز در فصل بهار می باشد، که می توانید از عطر بهار نارنج در این باغ لذت کامل ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

باغ عفیف آباد شیراز + آدرس و تاریخچه باغ

سه‌شنبه 19 دی 1402
باغ عفیف آباد شیراز یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است که از نظر تاریخی و زیبایی معماری ارزش بسیار بالایی […]
باغ عفیف آباد شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس