باغ عفیف آباد شیراز + آدرس و تاریخچه باغ

باغ عفیف آباد شیراز یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است که از نظر تاریخی و زیبایی معماری ارزش بسیار بالایی دارد. شاید بسیاری از شما باغ عفیف آباد را با نام باغ گلشن بشناسید؛ زیرا این باغ در گذشته با این نام در بین مردم شهرت داشته است. این باغ از اموال به جا مانده از دوره سلطنت پادشاهان صفوی هست. در ادامه قصد داریم که به بررسی تاریخچه باغ عفیف آباد، معماری آن، بخش‌های مختلف عمارت و سایر موارد مرتبط به باغ از جمله هتل‌ شیراز و مسیرهای دسترسی به آن بپردازیم.

آدرس باغ عفیف آباد شیراز

انتهای خیابان عفیف آباد(نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید باغ عفیف آباد شیراز

ساعت بازدید از باغ عفیف آباد شیراز در نیمه ابتدایی و انتهایی سال متفاوت است. در شش ماه ابتدایی سال از ساعت 8 تا 19 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 17 عصر می‌توانید به بازدید از باغ بپردازید.

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد مرتبط به دوران صفوی می‌شود که در آن زمان یکی از گردشگاه‌های اصلی پادشاهان و سران مملکت بوده است. یعقوب خان ذوالقدر یکی از حکمرانان فارس در زمان حکومت شاه عباس صفوی، قلعه‌ای در قسمتی از باغ ساخت اما پس از اتمام حکومت صفوی قلعه تخریب شده و باعث شد تا باغ سال ها رونق قبل خود را نداشته باشد. سپس در طی حکمرانی قاجاریه، علی خان قوام الملک باغ عفیف آباد شیراز را خریداری کرد و به بازسازی آن پرداخت.

بعد از مرگ علی خان قوام باغ به خواهرزاده بانی باغ عفیفه خانم رسید و بر اساس تحولاتی که در طی آن زمان در آن ایجاد شده این باغ با نام عفیف آباد به شهرت رسید. در طی حکومت پهلوی باغ در اختیار فرح پهلوی به عنوان هدیه قرار داشت تا اینکه در سال 1340 ارتش در یک مزایده باغ را خریداری می‌کند. عمارت دو طبقه ساخته شده در طی دوره علی قوام، اکنون توسط ارتش جمهوری اسلامی به دو موزه مجزا در دو طبقه تبدیل شده است. موزه نظامی باغ در سال 1370، موزه نظامی شماره 2 کشور شد. باغ عفیف آباد در شهر شیراز در سال 1351 به ثبت در فهرست آثار ملی رسید.

باغ عفیف آباد شیراز

معماری باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد معماری بینظیری دارد و همین معماری خارق العاده این باغ را به یکی از جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است. این باغ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر بخش نمایانگر هنر معماری بینظیر گذشتگان هست که در ادامه به معرفی تمامی بخش‌های باغ عفیف آباد شیراز می‌پردازیم.

کاخ سلطنتی

باغ عفیف آباد شیراز یکی از زیباترین باغ های ایرانی است که در آن کاخ سلطنتی باشکوهی نیز قرار دارد. این کاخ دو طبقه و دارای ۳۰ تالار و اتاق است که ترکیبی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه را در خود جای داده است.

در نگاه اول، چشم هر بیننده ای به ایوان بزرگ و دلباز کاخ سلطنتی می‌افتد که توسط ستون های بلند و سر به فلک کشیده احاطه شده است. تمام اتاق های طبقه دوم به این ایوان راه دارند. در فضای ایوان، صحنه تاج گذاری یکی از پادشاهان ساسانی به زیبایی کاشی کاری شده است.

در اصلی کاخ سلطنتی در نمای شمالی آن قرار دارد و از طریق چند پلکان سنگی به تالار اصلی منتهی می شود. سردر ورودی چهار ستون با سرستون هایی شبیه به سرستون های تخت جمشید دارد. در این بخش، سقف چوبی و نقاشی های رنگ روغن توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

نمای شرقی کاخ سلطنتی عفیف آباد شیراز ایوان سرتاسری و بسیار بزرگی است که بخش اصلی نمای بیرونی عمارت را تشکیل می دهد. دو طرف ساختمان نیز دو تراس بهارخواب با هشت ستون طراحی شده است.

قهوه خانه

در سمت راست، در ورودی باغ عفیف آباد شیراز بنای قهوه خانه سنتی به چشم می‌آید. معماری این بنا کاملا طبق معماری ایرانی است و در وسط حیاط آن یک حوض کوچک قرار دارد، 6 حجره داخل سالن قهوه خانه است و دیواره‌های حجره‌ها نقش‌هایی از داستان‌های مشهور فردوسی دارد. ستون میانی سالن درون حوض قرار گرفته است. متاسفانه با توجه به این موضوع که قهوه خانه در حال حاضر کاربری تجاری دارد، بخشی از زیبایی‌های آن از بین رفته است.

حمام سنتی

در بخش غربی ساختمان یک حمام دیدنی با ساختار سنتی ایرانی وجود دارد. این حمام سنتی دارای دو خزینه آب سرد و گرم است که آب گرم را با قرار دادن دیگ مسی در کف خزینه تهیه می‌کردند. مرمت و بازسازی دیوارهای حمام کاملا ابتدایی صورت گرفته و با نقش‌های برجسته داستان‌های معروف همچون فرهاد در کوه بیستون، دیدار مردم با خسرو پرویز، لحظه ورود یوسف پیامبر به مهمانی زنان مصری و… پوشانده شده است. این نوع مرمت و بازسازی بخش اعظم زیبایی حمام را از بین برده است. پشت بام حمام سنتی باغ عفیف آباد مناره و قبه دارد.

باغ ایرانی

باغ عفیف آباد در سال‌های ابتدایی ساخت یکی از نمونه‌های کامل هنر گل‌کاری ایرانی بود؛ اما متاسفانه در حال حاضر توجه خاصی به گل‌ها و درختان این باغ نمی‌شود و زیبایی طبیعی آن تا حد زیادی از بین رفته است؛ ولی همچنان وجود نخل‌های سر به فلک کشیده برایتان جذاب و چشم نواز خواهد بود. در حیاط باغ یک باغچه بزرگ طبق اصول کرت بندی شده و درختانی اعم از صنوبر، عرعر، بید، درختان میوه به ویژه انار و غیره در آن قرار دارند.

جاهای دیدنی نزدیک باغ عفیف آباد

برخی از جاهای دیدنی نزدیک باغ عفیف آباد عبارت اند از:

  • پیاده راه مصلی نژاد
  • پارک بعثت
  • مجتمع تجاری سپهر
  • کافه باغ عفیف آباد

موزه باغ عفیف آباد شیراز

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد دارای دو طبقه است که هر دو طبقه به موزه تبدیل شده. موزه نظامی و موزه عبرت دو موزه این کاخ هستند که عبارتند از:

موزه نظامی

طبقه اول کاخ زیباترین بخش باغ است که پنجره‌های چوبی نفیس با شیشه‌های رنگی دارد. در وسط تالار اصلی آبنمای بسیار زیبایی است. با تلاش ارتش در سال 1370 در همین طبقه موزه‌ نظامی دایر شد. در موزه نظامی ادوات جنگی بسیاری همچون شمشیر، تفنگ، زره، تپانچه و غیره از دوره‌های مختلف قرار داد. مهم‌ترین آثار موجود در این موزه مربوط به شاهان قاجار و پهلوی از جمله ناصر الدین شاه، فتحعلی شاه، رضا شاه، محمدرضا شاه و مظفرالدین شاه است.

موزه عبرت

طبقه دوم اتاق‌های تودرتو زیادی دارد. در مرکز طبقه دوم یک تالار بزرگ قرار گرفته است. نکته جذاب این طبقه از کاخ مربوط به دو بخاری از جنس سنگ مرمری می‌شود که در شمال و جنوب تالار قرار گرفته‌اند. این طبقه موزه نگهداری وسایل خاندان پهلوی است. از آثار جذاب این موزه باید به پیانو شخصی فرح پهلوی، وسایل مطالعه، فرش‌های گرانبها و اصیل و غیره اشاره کنیم.

هزینه ورودی باغ عفیف آباد شیراز

هزینه بازدید از باغ عفیف آباد برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

هتل های نزدیک باغ عفیف آباد شیراز

اگر قصد رزرو هتل در شیراز را دارید جدول زیر برخی از هتل‌های 4 ستاره شیراز و هتل های 5 ستاره شیراز را که در نزدیکی باغ عفیف آباد هستند را معرفی کرده ایم:

نام هتلآدرس هتل
هتل هما شیرازمیدان گاز، خيابان مشكين فام
هتل پارس  شیرازشیراز، خیابان کریم خان زند
هتل چمران شیرازشیراز، بلوار چمران
هتل ستارگان شیراز شیراز، تقاطع خیابان آزادی و ارم

باغ عفیف آباد شیراز کجاست؟

استان فارس، شهر شیراز، پایان خیابان عفیف آباد

مسیر دسترسی باغ عفیف آبادی شیراز

  • مسیر دسترسی با اتوبوس

برای استفاده از اتوبوس برای رفتن به باغ عفیف آباد شیراز باید سوار اتوبوس‌های خط بلوار استقلال شوید و سپس در ایستگاه زرهی پیاده شوید. از ایستگاه اتوبوس زرهی تا باغ باید چند دقیقه پیاده روی کنید.

  • مسیر دسترسی با مترو

در صورت استفاده از مترو باید خود را به ایستگاه آوینی برسانید و سپس با استفاده از تاکسی‌های موجود در خیابان عفیف آباد به انتهای خیابان بروید.

مسیر دسترسی به باغ عفیف آباد شیراز

سوالات متداول

زمان بازدید از باغ عفیف آباد شیراز چه ساعاتی است؟

در 6 ماه اول سال از ساعت 8 تا 19
در 6 ماه دوم سال از 8 تا 17

چند موزه در باغ عفیف آباد وجود دارد؟

دو موزه، موزه نظامی متشکل از ادوات جنگی و موزه عبرت تشکیل شده از وسایل باقی مانده از دوره پهلوی است.

آدرس باغ عفیف آباد شیراز کجاست؟

استان فارس، شهر شیراز، پایان خیابان عفیف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پاسارگاد شیراز + آدرس و فاصله تا شیراز و تخت جمشید

سه‌شنبه 19 دی 1402
پاسارگاد شیراز که به دستور کوروش کبیر ساخته شده، جز با عظمت‎‌ترین و با ارزش‌ترین بناهای تاریخی به جا مانده […]
پاسارگاد شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس