نیاسر کاشان، طبعتی بکر در قلب کاشان

نیاسر کاشان همچون بهشتی می‌ماند که عرقیات گیاهی مانند گل محمدی و گلاب در آن تهیه می‌گردد و آن را می‌توان مراکز اصلی ساخت گل محمدی گلاب و عرقیات گیاهی کشور دانست. نیاسر دارای بافتی سنتی، تاریخی و یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان بوده و از محله‌های مختلفی مانند محله بالا، محله پایین، محله بازار و محله یخچال تشکیل شده است. در هر محله، بناهای تاریخی و مذهبی متعددی وجود دارد. کوچه‌های نیاسر باریک و پرپیچ و خم هستند و خانه‌های آن از خشت و گل ساخته شده‌اند. معماری نیاسر تحت تأثیر معماری دوره‌های مختلف تاریخی قرار گرفته است. در این شهر می‌توان نمونه‌های بارزی از معماری دوره‌های پیش از اسلام، ساسانی، اسلامی و قاجار را مشاهده کرد.

آدرس نیاسر کاشان

استان اصفهان، شهرستان کاشان، نیاسر

نیاسر کاشان کجاست؟

نیاسر در اصل مرکز بخش نیاسر بوده که از جمله توابع شهرستان کاشان و استان اصفهان به‌حساب می‌آید. این شهر، در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال غربی کاشان واقع شده است. نیاسر کاشان در دامنه کوه‌های کرکس قرار گرفته و چشمه پرآب اسکندریه و قنات‌های بسیاری در آن محدوده دیده می‌شود.

نیاسر کاشان

نحوه دسترسی به نیاسر کاشان

درصورتی‌که از تهران از مسیر اتوبان به سمت نیاسر کاشان حرکت کنید، باید ۲۴۰ کیلومتر را بپیمایید. همچنین فاصله میان شهرستان اصفهان تا نیاسر، ۲۶۰ کیلومتر تخمین زده شده است. شما می‌توانید با اتومبیل شخصی یا تورهای کاشان به نیاسر سفر کنید. درصورتی‌که قصد دارید با خودروی شخصی سفری به نیاسر کاشان داشته باشید، باید از سمت اتوبان تهران_کاشان_اصفهان بروید. نیاسر کاشان در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری شمال غرب کاشان قرار گرفته است. همچنین شما می‌توانید تور نیاسر کاشان را خریداری کنید و به این شهر سفر نمایید.

تاریخچه نیاسر کاشان

نیاسر از دوران باستان تا به امروز، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این منطقه در دوره‌های پیشین تاریخی نیز مسکونی بوده است. در دوران هخامنشیان، نیاسر به عنوان یکی از شهرهای مهم در مسیر جاده ابریشم شناخته می‌شد. در دوره ساسانیان، این شهر به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع، به عنوان ییلاق پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از اسلام، نیاسر به یکی از مراکز مهم مذهبی و فرهنگی تبدیل شد. در دوره صفویه، این شهر رونق و آبادانی زیادی یافت و بسیاری از بناهای تاریخی مانند آتشکده، مدرسه علمیه و امامزاده سلطان احمد در این دوره ساخته شدند.

شغل مردم نیاسر کاشان

در شهر نیاسر کارگاه‌های وسیع گلاب‌گیری دیده می‌شود که در آن‌ها عرقیات متنوعی همچون عرق نعنا، عرق کاسنی، عرق شاطره و… تولید می‌گردد و اغلب مردم این شهر نیز در همین حیطه فعالیت داشته و به کسب درآمد و امرارمعاش مشغول هستند.

بهترین زمان برای سفر به نیاسر کاشان

درصورتی‌که در فصل تابستان مایلید به شهری با آب‌وهوای مطبوع سفر کنید، نیاسر کاشان گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؛ اگرچه که نیاسر در میانه‌های کویر مرکزی قرار گرفته است؛ اما در فصل تابستان، دارای آب‌وهوای خوشایندی است. کمپینگ و اقامت چندروزه در این شهر می‌تواند تجربیات جالبی به همراه داشته باشد. البته اغلب افراد باهدف شرکت در مراسم گلاب‌گیری به این شهر سفر می‌کنند؛ ازاین‌رو، بهترین زمان برای سفر به کاشان را می‌توان فصل بهار دانست.

اگر در فصل بهار، به نیاسر سفر کنید، با چشمه و آبشاری خروشان مواجه می‌شوید. همچنین در صورت سفر در اواسط اردیبهشت به این شهر، علاوه بر شرکت در مراسم گلاب‌گیری کاشان، می‌توانید از آب‌وهوای فوق‌العاده نیاسر لذت ببرید. بااین‌وجود، درصورتی‌که نتوانستید در اواسط اردیبهشت سفری به نیاسر داشته باشید، جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که مراسم گلاب‌گیری تا اواخر خرداد ادامه خواهد داشت.

جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان

جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان

زمانی که به نیاسر کاشان می‌روید، اولین چیزی که با آن مواجهه می‌شوید را می‌توان طبیعت سرسبز آن دانست. مکان‌های باصفای بسیاری در این شهر وجود داشته که گشتن در آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. جاهای دیدنی کاشان تنها محدود به طبیعت نبوده و شما می‌توانید بقایایی از سلسله‌های فرمانروایی باستانی همچون ساسانی و اشکانی را مشاهده کنید. از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی نیاسر می‌توان به آبشار، چهارطاقی، عمارت و باغ تالار کوشک، چشمه اسکندریه، حمام و آسیاب آبی، آتشکده نیاسر کاشان و… اشاره کرد.

چهارطاقی

چهارطاقی اشاره به یک بنای چهارگوشه داشته که از آن، تحت عنوان چهارقاپو یا چهار دروازه یاد می‌شود. این بنای چهارگوشه به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. چهارطاق تنها اشاره به بخشی از آتشکده بزرگی داشته که ساخت آن به فرمان اردشیر بابکان صورت‌گرفته است. ساخت این بنای باستانی به شیوه‌ای صورت‌گرفته که اگر نگاهی به آن بیندازید، امکان تشخیص طلوع تا غروب خورشید برای شما وجود خواهد داشت؛ ازاین‌رو، به گفته باستان‌شناسان، از چهارطاق می‌توان به‌عنوان یک تقویم نجومی استفاده کرد. نام این سازه باستانی در سال ۱۳۱۷ در لیست آثار ملی ایران جای گرفت.

عمارت و باغ تالار کوشک

این عمارت مجلل، از جمله جاذبه‌های دیدنی باشکوه این شهر به شمار می‌رود که به زمان صفویه بازمی‌گردد. شاهزادگان این خاندان اقدام به ساخت آن در بین باغی کردند که یادگاری از زمان ساسانیان به‌حساب می‌آید و تحت عنوان تفرجگاه مورداستفاده قرار می‌گرفت. شما می‌توانید از امکانات رفاهی این عمارت همچون صندلی، آب‌خوری و سالن غذاخوری نیز استفاده کنید تا خاطرات ایام قدیم برای افراد تداعی گردد و افراد بتوانند برای مدت زمانی همچون شاهزادگان صفویه زندگی کنند.

چشمه اسکندریه

اگرچه که از نظر اغلب افراد، این منطقه آبادانی خود را مدیون آبشار است؛ اما سرچشمه مهم نیاسر را می‌توان چشمه اسکندریه دانست‌. جوشش این چشمه در محدوده چهارطاقی از قلب زمین بوده و پس از آن، به سمت آبشار، زمین‌های کشاورزی و دشت‌ها حرکت می‌کند تا موجب رونق و آبادانی زندگی شهروندان شود‌.

حمام و آسیاب آبی

در زمان صفویه، شاهد ساخت سیزده آسیاب آبی در طول چشمه اسکندریه بودیم. رونق زندگی و کشاورزی در گرو این چشمه بود. بااین‌وجود، امروزه فقط یکی از آسیاب‌ها تحت بازسازی و مرمت قرار گرفته و عموم افراد می‌توانند از آن بازدید کنند؛ اگر این آسیاب را امتداد دهید، با گرمابه‌ای مواجه خواهید شد که مرتبط با دوران صفوی است و تأمین آن، به کمک آب آسیاب صورت می‌گیرد.

غار رئیس

شاید در نگاه اول، تصور شما بر آن باشد که با غاری طبیعی مواجه شده‌اید؛ اما این‌گونه نخواهد بود. غار رئیس از جمله جاذبه‌های گردشگری بوده که به دست بشر ساخته شده است. بر اساس گفته باستان‌شناسان، قدمت این غار با دوران زندگی پارت‌ها در این مکان ارتباط دارد‌. آغاز حفاری این غار از آن زمان بوده و در زمان‌های تاریخی باگذشت زمان شاهد عریض‌تر و طویل‌تر شدن آن بودیم. چشم‌های بسیار عمق‌دار این غار را می‌توان نکته حیرت‌انگیز آن دانست. این مسئله که بشر چگونه قادر به حفر چاه‌هایی با چنین عمقی تنها با استفاده از ابزارهای ابتدایی بوده، هنوز برای باستان‌شناسان جای پرسش دارد. عمق عمیق‌ترین چاهی که در این غار وجود دارد، به ده متر می‌رسد.

آبشار نیاسر

حتماً نام آبشار نیاسر کاشان تاکنون به گوش شما خورده است. در اصل، زمانی که صحبت از شهر نیاسر به میان می‌آید، همه ناخودآگاه به آبشار نیاسر فکر می‌کنند. منشأ این آبشار، چشمه‌ای تحت عنوان تالار اسکندریه بوده و این چشمه، پس از اینکه از سنگ‌های آهکی و رسوبی آن محدوده عبور کرد، به‌ طرف دشت‌های این محدوده حرکت کرده و به محله نو می‌رسد. اگر نگاهی به محدوده این آبشار بیندازید، با گیاهان دارویی بسیاری همچون پر سیاوش، علف شوره و خیار بوته مار در اطراف درختان بید شیرین، توت، عرعر و انگور مواجه خواهید شد.

آبشار نیاسر

سوغات نیاسر کاشان

شباهت بسیاری میان سوغات کاشان با نیاسر دیده می‌شود. از جمله مهم‌ترین سوغات این شهر می‌توان به عرقیات گیاهی، شیرینی حاجی بادومی، فرش و گلیم و دیگر صنایع‌دستی اشاره کرد.

  • عرقیات گیاهی: نیاسر و کاشان به عرقیات گیاهی معروف خود شناخته می‌شوند. این عرقیات شامل گلاب، عرق نعنا، کاسنی و شاطره می‌شود.
  • شیرینی حاجی بادومی: اگرچه که کاشانی‌ها ابداع‌کننده اصلی شیرینی حاجی بادوم به‌حساب می‌آیند؛ اما امکان یافتن این شیرینی در نیاسر نیز وجود دارد.
  • فرش و گلیم: صنایع‌دستی مردم محلی این منطقه همچون فرش و گلیم به شهرتی جهانی رسیده است؛ بنابراین، در سفرتان به آبشار خروشان این شهر، می‌‌توانید این سوغات را تهیه کنید.
  • دیگر صنایع‌دستی: مردم محلی این منطقه، به یک‌سری صنایع‌دستی همچون شعربافی، سفالگری، کاشی‌سازی و گیوه‌بافی نیز مشغول هستند.

بهترین رستوران های نیاسر کاشان

شما در شهر نیاسر با رستوران‌های سنتی یا باغ‌های سرسبز بسیاری مواجه می‌شوید. فضای صمیمی و راحتی در رستوران‌های آن حاکم بوده و شما در منوهای آن، می‌‌توانید انواع غذاهای محلی را مشاهده کنید. در حین میل‌کردن غذاهای این شهر، رایحه خوشایند گلاب نیز در فضا می‌پیچد. درصورتی‌که مایل هستید به رستورانی شیک با غذاهای اصیل ایرانی بروید، رستوران سادات نیاسر، رستوران میلاد نیاسر و رستوران زمزم نیاسر گزینه ایده‌آلی برای صرف غذا در رستوران نیاسر کاشان به نظر می‌رسند.

درصورتی‌که علاقه‌مند هستید در یک فضای سنتی روی تخت غذای خود را نوش جان کنید، می‌‌توانید به سراغ سفره‌خانه خاطره سبز نیاسر و باغ‌رستوران باباعلی نیاسر بروید‌. از جمله غذاهای محلی نیاسر می‌‌توان به کوکوی گردو، ترحلوا، آش شیر، کاچی، شیربرنج، کوفته‌نخودچی (شفته)، قیمرزه (کله‌گنجشکی)، کوفته‌برنجی، حلیم جو، حلیم‌ترشی، حلیم گندم، سیب‌زمینی تنوری، آبگوشت لوبیا، آبگوشت نخود، پلوخورشت نخود اسفناج، خورشت لوبیاسفید و پلو شوید، آبگوشت عدس و بادمجان و آش تخمه اشاره کرد.

دیدنی های نزدیک به نیاسر کاشان

پس از گشت‌وگذار و سرزدن به دیدنی‌های نیاسر کاشان، می‌‌توانید به سراغ جاذبه‌های اطراف آن بروید که بسیار هستند. از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های محدوده شهر کاشان می‌‌توان به فین کاشان، مسجد و مدرسه آقابزرگ، حمام سلطان امیراحمد، خانه‌های تاریخی و بازار قدیمی کاشان و… اشاره کرد. همچنین در محدوده نیاسر سازه‌هایی مهم همچون موزه عروسک و اسباب‌بازی، تپه سیلک، مسجد جامع کاشان و شهرهای جالب قمصر، آران و بیدگل و حتی روستای ابیانه وجود داشته که شما با بازدید از آن‌ها می‌توانید خاطرات متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

  • فین کاشان: هنگامی که صحبت از گل و گلاب به میان می‌آید، تمامی افراد از حمام و باغ فین کاشان سخن می‌گویند. بر اساس باور باستان‌شناسان، ساخت فین کاشان به دست یکی از پادشاهان ایرانی تحت عنوان جمشید صورت‌گرفته است. امروزه فین کاشان در لیست میراث یونسکو جای گرفته و اصلی‌ترین قسمت این حمام را می‌توان مکانی دانست که امیرکبیر به قتل رسیده است.
  • مسجد و مدرسه آقابزرگ: این مدرسه باستانی دارای معماری منحصربه‌فرد بوده و طراحی آن به‌گونه‌ای انجام شده که در زمان تابستان، از نسیم هوای خنک لذت می‌برید.
  • حمام سلطان امیراحمد: این حمام نیز در حد حمام فین کاشان بوده و گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای در این مجموعه توانسته توجه عکاسان بزرگ را به خود جلب کند.
  • خانه‌های تاریخی: در ادامه شما خانه‌ های تاریخی کاشان را مشاهده می‌کنید که قدمت برخی از آن‌ها به همچون خانه طباطبایی‌ های کاشان به دویست سال می‌رسد. از دیگر این مراکز می‌توان به خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه عامری‌ها اشاره کرد. هریک از این خانه‌های تاریخی دارای معماری حیرت‌انگیزی هستند.
  • بازار قدیمی کاشان: ساخت بازار قدیمی کاشان با زمان صفویه ارتباط دارد. در سال ۱۳۵۵ شاهد به ثبت رسیدن اسم این بازار و تیمچه‌های شناخته‌شده آن همچون امین‌الدوله، بخشی و صباغ بودیم.
دیدنی های نزدیک به نیاسر

اقامت در شهر نیاسر کاشان

در نیاسر، اقامتگاه‌های بسیاری دیده می‌شود که شما می‌توانید در طول سفرتان به این شهر در آن‌ها اقامت داشته باشید. شناخته‌شده‌ترین هتل‌ های کاشان در نیاسر را می‌توان هتل سبز نیاسر دانست. این هتل در دل ‌خوش آب‌وهواترین منطقه نیاسر قرار گرفته است و شما می‌توانید در این هتل از امکانات خوبی برخوردار شوید. نمونه‌های دیگر هتل نیاسر کاشان و اقامتگاه نیاسر کاشان عبارتند از:

نام هتلآدرس
هتل سبز نیاسر کاشانکاشان، نیاسر، بعد از میدان گل‌ها، هتل سبز نیاسر
اقامتگاه بوم‌گردی عمو حسین کاشاناستان اصفهان، کاشان، نیاسر، نیاسر، بلوار خلیج‌فارس، 300 متر مانده به میدان گل‌ها، سمت چپ
بوم‌گردی سرای مهرآفرین مرق کاشاناستان اصفهان، کاشان، نیاسر، روستای مرق
اقامتگاه میهن کاشاننیاسر، بلوار خلیج‌فارس، بلوار خلیج‌فارس
هتل پاچنار کاشاننیاسر، میدان میراث‌فرهنگی، خیابان امام خمینی

رزرو هتل های کاشان از های هتل

جهت رزرو هتل های کاشان، می توانید از طریق وب سایت های هتل اقدام نمایید. این وب سایت نه تنها پشتیبانی 24 ساعته در اختیار مهمانان خود قرار داده است، بلکه تخفیفات ویژه در مناسبت های خاص را هم در اختیار کاربران و مهمانان خود قرار می دهد.

سؤالات متداول

نیاسر کاشان کجاست؟

شهر نیاسر در واقع مرکز بخش نیاسر و از توابع شهر کاشان و استان اصفهان است..

نیاسر چقدر با کاشان فاصله دارد؟

تنها ۲۴ کیلومتر میان نیاسر با کاشان فاصله وجود دارد و محل قرارگیری این شهر، در شمال غربی کاشان است.

جاذبه‌های دیدنی نیاسر کدام‌اند؟

جاذبه‌های دیدنی این شهر شامل آبشار نیاسر، چهارطاقی، عمارت و باغ تالار کوچک، چشمه اسکندریه و… می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران های نزدیک حرم امام رضا کدام اند؟

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
حجم زیاد زائران و گردشگرانی که سالانه به مشهد سفر می‌کنند باعث شده در نزدیکی حرم امام رضا (ع) علاوه […]
بهترین رستوران های نزدیک حرم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس