حمام و باغ فین کاشان و راز های پنهان آن

با ورود به باغ فین کاشان و مشاهده قدمت آن احساس می‌کنید چندین قرن به گذشته سفر کرده‌اید. این باغ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی و معروفت ترین جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به ۵۰۰ سال می‌رسد. در این باغ اتفاقات تاریخی و مهم زیادی رخ داده که یکی از معروف‌ترین رویدادهای تاریخی آن قتل امیرکبیر در حمام باغ فین است. این باغ تاریخی با معماری باشکوه و حوض‌های دیدنی‌اش در سال ۱۳۱۴ به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسید. باغ فین کاشان در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شد.

آدرس باغ فین کاشان

استان اصفهان، بخش مرکزی شهر کاشان، خیابان امیرکبیر

ساعت کاری باغ فین کاشان

۸ صبح تا ۶ عصر (به جز ایام شهادت و تعطیلات رسمی)

قیمت بلیط باغ فین کاشان

برای گردشگران ایرانی 15000 تومان، برای اتباع خارجی 200000 تومان

باغ فین کاشان

دسترسی به باغ و حمام فین کاشان

اگر می‌خواهید با خودرو شخصی خود به باغ فین کاشان بروید می‌توانید از طریق میدان فین در کاشان به خیابان امیرکبیر برسید. توسط اتوبوس‌های خطی باغ فین هم می‌توانید به این مکان دیدنی دسترسی پیدا کنید.

  • خودروی شخصی: برای دسترسی به حمام و باغ فین کاشان با خودروی شخصی می‌توانید از اتوبان کاشان – قم به سمت کاشان حرکت کنید. در خروجی بلوار طالقانی خارج شوید و به سمت میدان فین بروید. باغ فین در سمت چپ میدان قرار دارد.
  • اتوبوس: برای رفتن به باغ فین با اتوبوس، می‌توانید از خط اتوبوس شماره 10 استفاده کنید. این خط از میدان آزادی کاشان شروع می‌شود و در میدان فین به پایان می‌رسد.
  • مترو: در حال حاضر مترو در کاشان وجود ندارد.
  • تاکسی: می‌توانید از طریق تاکسی‌های مرکز شهر کاشان خود را به این مکان برسانید.

تاریخچه باغ فین کاشان

پادشاهان و حاکمان همواره به  باغ فین به دلیل چشمه‌ای که دارد، اهمیت می‌دادند. نمی‌توان به‌صورت قطعی درمورد قدمت باغ فین کاشان نظر داد؛ ولی گفته می‌شود ساخت آن به دوران اردشیر بابکان برمی‌گردد. در برخی منابع تاریخی نیز روایت شده که این باغ در دوران یعقوب لیث صفاری ساخته شده است. به عقیده برخی کارشناسان ساخت این باغ به زمان آل بویه و به عقیده برخی دیگر به زمان عصر ایلخانی برمی‌گردد.

معماری باغ فین کاشان

در معماری باغ فین کاشان از عناصر متنوعی استفاده شده است. آب یکی از مهم‌ترین عناصری دست که به‌صورت جوی، استخر جلوی کوشک و آب جوششی در حوض جوشان می‌توانید مشاهده کنید. درختان تنومند و سرسبز از دیگر عناصر این باغ هستند. در باغ فین ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ درخت چنار با قدمت بالا وجود دارد. گذرگاه‌ها نیز به موزه ملی کاشان، کتابخانه امیرکبیر و عمارت شترگلو در باغ منتهی می‌شوند.

سازنده باغ فین کاشان

توسعه شهر در دوره شاه‌عباس اول موردتوجه قرار گرفت و ساخت باغ فین کاشان آغاز شد. به گفته میراث‌فرهنگی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی طراح باغ فین است. این ریاضی‌دان باهوش صفوی حدود ۲۰۰ سال قبل پیش از پاسکال قانون اختلاف سطح را کشف کرده بود و از آن برای شیب طبیعی زمین در باغ فین استفاده می‌کرد؛ ولی برخی از کارشناسان معتقدند شیخ بهایی طراحی این باغ را انجام داده است.

وقایع تاریخی باغ فین

باغ فین ازآنجایی‌که قدمت بالایی دارد شاهد وقایع تاریخی مهمی بوده است‌.

  • یکی از این وقایع جشن شاه اسماعیل صفوی در آغاز حکومت است؛‌ این جشن و پایکوبی در آن زمان در باغ فین کاشان برگزار شده است.
  • قتل خضر نهاوندی از دیگر رویدادهای مهم است که در این باغ اتفاق افتاده است. خضر نهاوندی حاکم کاشان بود.
  • مرگ شاه صفوی نیز به دلیل مصرف زیاد مشروب در همین باغ اتفاق افتاد و تاج‌گذاری فرزند ۱۰ ساله‌اش هم در باغ فین برگزار شد.
  • ·         ولی قتل امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه از مهم‌ترین رویدادهای این باغ محسوب می‌شود‌‌. امیرکبیر فردی دلسوز برای جامعه و حکومت بود و برای ایران خدمات بسیاری انجام داده بود؛ ولی به دلیل توطئه‌ای، ناصرالدین‌شاه حکم قتل او را صادر می‌کند و این شخصیت معروف در حمام فین کاشان به قتل می‌رسد.
  • از دیگر رویدادهای مهم می‌توان به پناه‌گرفتن نایب حسین کاشانی و برخی از یارانش به مدت ۱۴ سال در باغ فین اشاره کرد. آن‌ها در طول این مدت، برخی از قسمت‌های باغ فین را تخریب کردند؛ ولی در نهایت حکم اعدامشان صادر شد.

علت نام‌گذاری باغ فین

باغ فین در منطقه فین واقع شده است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود؛ ولی برخی افراد درمورد معنی کلمه فین سؤال می‌کنند که در جواب باید گفت کلمه فین معرب به پین به معنی پایان در فارسی باستان است، چون این منطقه پایان شهر به شمار می‌آید. همچنین روایت شده است که فین اقتباسی از کلمه فینه است و فینه نام کلاهی است که مردم این منطقه از آن استفاده می‌کردند.

بخش های مختلف باغ فین کاشان

بخش های مختلف باغ فین کاشان

باغ فین کاشان دارای چایخانه‌ای دل‌انگیز برای بازدیدکنندگان است تا خستگی خود را از گشت‌و‌گذار در قسمت‌های مختلف این جاذبه در کنند.‌ این باغ دارای یک حوض زیبا است که برخی مردم معتقدند اگر سکه‌ای درون آن بیندازند، آرزویشان برآورده می‌شود‌؛ البته این کار نوعی تفریح است؛ ولی در مذهب زرتشت نیز این سکه را در آب انداختن برای محقق‌شدن آرزوها وجود دارد. حمام فین کاشان نیز همان مکان معروفی است که امیرکبیر را به قتل رسانده‌اند.

حوض جوشان باغ فین

حوض جوشان باغ فین از دیگر جاذبه‌هایی است که توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. در کف این حوض می‌توانید نقش و نگارهای شبیه قالی کاشان را مشاهده کنید. این حوض دارای ۱۶۹ حفره است که برخی برای فواره آب و برخی دیگر برای مکش آب ایجاد شده‌اند؛ به همین دلیل مقدار ورود و خروج آب از حفره‌ها برابر بوده و هیچ آبی سرریز نمی‌شود.

حوض دوازده فواره

حوض دوازده فواره ظاهری شبیه جوی آب داشته و دارای فواره‌های زیادی است. قدمت این حوض زیبا به دوران محمدشاه قاجار برمی‌گردد. این حوض پس از حوض جوشان قرار گرفته و آبی که به حوض قبلی فرو می‌رود به کمک تنبوشه‌های سفالی به این حوض می‌رسد. معماران از حوض‌ها و آب‌نماها در خانه‌های تاریخی برای القا حس آرامش در اثر دیدن آب و شنیدن صدای فواره‌ها استفاده می‌کردند.

کوشک صفوی

ساخت کوشک صفوی باغ فین کاشان به دوره شاه‌عباس اول برمی‌گردد‌. این بنا دوطبقه بوده و برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها و همچنین تفریح و تفرج ساخته شد. در دوره شاه صفی، بخش دیگری به نام عمارت کلاه‌فرنگی هم به آن افزوده شد؛ ولی امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود‌. کوشک را می‌توان به‌عنوان قصر کوچکی معرفی کرد که در محل تلاقی محورهای اصلی باغ ایجاد شده است. این کوشک به‌صورت چهارضلعی ساخته شده و دارای یک حوض بسیار جذاب در وسط آن است.

اگر از این کوشک بازدید کردید یادتان باشد به نقاشی‌های کم‌رنگی که اثر رضا مصور کاشی است در ورودی عمارت هم نگاهی بیندازید. همچنین در دو طرف عمارت می‌توانید جریان آب را مشاهده کنید. این آب‌ها به استخری در پایین‌دست و حوض دوازده فواره در بالادست منتهی می‌شوند. همچنین حوض سکه یا همان شترگلو نیز در این ناحیه واقع شده است. حفره‌ای که در عمق دو متری این حوض وجود دارد باعث می‌شود مردم فکر کنند چشمه‌ای در حوض جریان دارد. برخی افراد معتقدند با انداختن سکه داخل حفره به آرزوی خود می‌رسند.

کوشک قاجار باغ فین کاشان

دستور ساخت کوشک قاجار باغ فین کاشان را فتحعلی‌شاه در سال ۱۱۸۹ شمسی صادر کرد. به این کوشک صوفی فتحعلی‌شاهی یا شترگلوی فتحعلی‌شاهی نیز گفته می‌شود.‌ این کوشک دارای شاه‌نشین، چهارطاقی با حوض جوشان، حوض‌خانه و صفه چهارایوانی سرپوشیده است. در حیاط خلوت‌هایی که در شمال و جنوب کوشک واقع شده‌اند هم می‌توان اتاق‌هایی که دارای لوازم زندگی هستند را مشاهده کرد. در سقف کوشک نقاشی‌هایی کم‌رنگ به‌جامانده است که هنر صنیعه الملک غفاری بود. بعدها این نقاشی‌ها به دست استاد مطیفی ‌فرد بازسازی شدند. در بالای حوض نقاشی‌هایی دیده می‌شود که بزم‌های شاهانه، قصه‌های قرآنی، وقایع خود باغ و شکارگاه را نشان می‌دهند‌ در اطراف ایوان نیز می‌توان تصویر ۱۸ پسر فتحعلی‌شاه را مشاهده کرد.

حمام فین کاشان

شاید کمتر کسی باشد که کاشان را با حمام فین معروفش نشناسد. حمام فین مکان قتل امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین‌شاه است. در باغ فین کاشان، یک حمام سلطنتی و یک حمام کوچک وجود دارد. حمام سلطنتی دارای بخش‌های مختلفی مانند شاه‌نشین، اتاق‌های حجامت، خزینه، حوض آب گرم و آب سرد و حوض آب نیمه گرم است؛ ولی این حمام کوچک است که قتل امیرکبیر در آن رخ‌داده است.

حمام فین کاشان

اتاق شاه‌نشین

اتاق شاه‌نشین که به دستور محمدشاه قاجار ساخته شده، یکی دیگر از جاذبه‌های باغ فین کاشان است. از اتاق شاه‌نشین برای برگزاری مهمانی‌ها و نشست‌های زیادی در آن دوران استفاده می‌شد. این اتاق یک درب اصلی و چند درب جانبی دارد. درب اصلی مخصوص شاه و بزرگان بوده و درب‌های جانبی برای رفت‌وآمد خدمتکاران جهت خدمت به شاه ایجاد شده بود.

حیاط خلوت کریم‌خانی

حیاط خلوت کریم‌خانی از دیگر بخش‌های جالب این باغ است و به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است. این حیاط در جنوب غربی باغ واقع شده و دارای اتاق‌های پنج‌دری، اتاق‌های ساده و یک حیاط کوچک است. این حیاط توسط اتاق‌های تودرتو در هر دو طرف احاطه شده است.

برج و باروی باغ

برج و باروی از ویژگی‌های اصلی این باغ بوده و ظاهری بسیار باشکوه دارد. وجود این برج و باروی یکی از دلایل تمایز باغ فین از دیگر باغ‌های کاشان است.‌ در دوران صفوی باغ توسط چهار برج محصور شده بود؛ ولی پس از آن تغییراتی در این بخش ایجاد کردند‌. در زمان قاجار هم سه برج دیگر به این حصار افزوده شد.

عمارت سر در

عمارت سر در ابتدای ورود به باغ فین دیده می‌شود‌. قدمت این بنای دوطبقه به زمان صفوی برمی‌گردد و دارای تالاری است که بین بیرون و درون باغ را به هم متصل می‌کند‌. در طبقه اول عمارت سردر یک هشتی وجود دارد و بازدیدکنندگان در آنجا منتظر می‌مانند. سپس دالان ورودی و اتاق‌های جانبی وجود دارد. این عمارت در کنار تالارهای بزرگ خود ایوان‌های زیبایی به هر چهار طرف باغ دارد.

چشمه سلیمانیه

چشمه سلیمانیه که به آن چشمه فین هم می‌گویند آب جوی‌ها، استخرها و حوضه‌های باغ فین را تأمین می‌کند. این چشمه از صخره کوه دندانه که در غرب کاشان واقع شده است جریان می‌‌یابد‌. گفته می‌شود چشمه سلیمانیه ۷۰۰۰ سال عمر دارد و به دلیل برخی از مشخصاتش آن را معجزه‌ای از سوی حضرت سلیمان معرفی می‌کنند؛ البته هیچ دلیل موثقی برای اثبات این امر یافته نشده است. مقدار آب چشمه سلیمانیه تحت تأثیر بارندگی سالانه قرار نمی‌گیرد و همواره حدود ۳۶۹ لیتر در ثانیه است؛ آب این چشمه آشامیدنی نیست.

موزه ملی کاشان

ساخت موزه ملی کاشان در باغ فین به سال ۱۳۴۶ شمسی برمی‌گردد. ساختمان این موزه روی خرابه‌های بنای خلوت نظام‌الدوله ساخته شده است. این موزه مساحتی بیش از ۳۰۰ مترمربع را به خود اختصاص داده است و دارای چندین تالار بزرگ و کوچک و یک زیرزمین است. آثار این موزه در بخش‌های مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و صنایع‌دستی نگهداری می‌شوند‌ در بخش صنایع‌دستی ظروف سفالی قبل و بعد از اسلام و اشیا سرامیکی و پوشاک و کتاب را می‌توانید ببینید.

اسطبل

در نزدیکی موزه می‌توانید یک اسطبل را هم ببینید که فعلاً در هیچ منبع تاریخی‌ وجود آن اثبات نشده است؛ ولی در برخی مستندات مانند طرح ماکسیم سیرو در کتاب کاروان‌سراهای ایران و ساختمان‌های کوچک به این اسطبل اشاره شده است. قدمت این اسطبل را با خلوت نظام‌الدوله یکسان تخمین زده‌اند.

کتابخانه

در منابع تاریخی به کتابخانه (عمارت بادگیر) در ضلع شمالی باغ فین اشاره نشده است؛ ولی مطمئناً این بنا در دوران قاجار ساخته شده است. این کتابخانه از سال ۱۳۳۴ شمسی به‌عنوان کتابخانه عمومی امیرکبیر کاربرد دارد.

چشمه زنانه

چای‌خانه که درگذشته به آن چشمه زنانه می‌گفتند در نزدیکی کوشک قاجار واقع شده است. آب ورودی به باغ در چشمه زنانه سه قسمت شده و به حوض کوشک قاجار و حوض کوشک صفوی می‌رود‌. این جریان تأمین آب‌های مناطق مختلف با کمک تنبوشه‌های سفالی انجام می‌شود‌.

بهترین زمان بازدید از باغ فین کاشان

نیمه اول سال یعنی بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از کاشان و باغ فین کاشان محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که این باغ درختان زیادی دارد، در بهار و تابستان منظره‌ای سرسبز و دیدنی در این باغ ایجاد می‌شود‌. البته بازدید از این مکان در فصول سرد هنگامی که همه‌جا با برف سفیدپوش شده است هم لذت خاصی دارد‌. اگر می‌خواهید در اوقات خلوت از باغ دیدن کنید، توصیه می‌شود اواسط هفته را برای بازدید از باغ فین اختصاص دهید؛ زیرا آخر هفته‌ها این جاذبه دیدنی مملو از بازدیدکننده می‌شود.

  • شماره تماس باغ فین کاشان: ۰۳۱۵۵۳۰۲۰۷۰
بهترین زمان بازدید از باغ فین کاشان

جاهای دیدنی اطراف باغ فین

پس از بازدید از باغ فین می‌توانید به مکان‌های دیدنی‌ که در آن نزدیکی واقع شده‌اند هم سری بزنید. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

  • تپه سیلک: فاصله 5 کیلومتر- 6 دقیقه با خودرو
  • خانه طباطبایی‌ها: فاصله 9 کیلومتر – 11 دقیقه با خودرو
  • حمام سلطان امیراحمد: فاصله 11 کیلومتر، 16 دقیقه با خودرو

رستوران های نزدیک باغ فین کاشان

نزدیک باغ فین کاشان رستوران‌های متنوعی اعم از رستوران سنتی و مدرن وجود دارد. به‌عنوان‌مثال رستوران ملل یک رستوران شیک و مدرن ای میان رستوران های کاشان است. رستوران سنتی مظفری و سرای عامری‌ها نیز فضایی سنتی دارند. فاصله و نام رستوران‌های نزدیک به باغ فین عبارات‌اند از:

  • رستوران سنتی مظفری: فاصله ۱.۵ کیلومتر
  • رستوران سرای عامری‌ها: فاصله ۲.۵ کیلومتر
  • رستوران عمارت فخریه: فاصله ۳ کیلومتر
  • رستوران ملل: فاصله ۳.۵ کیلومتر

هتل های نزدیک باغ فین کاشان

برخی از بهترین هتل های کاشان نزدیک حمام و باغ فین کاشان عبارت اند از:

هتلآدرسفاصله
هتل نگارستان کاشانخیابان امیرکبیر، جنب باغ تاریخی فین کاشان1.32 کیلومتر، 3 دقیقه باخودرو
هتل امیر کبیر کاشانخیابان امیرکبیر، نرسیده به باغ فین1.40 کلومتر، 3 دقیقه با خودرو
هتل‌آپارتمان نایب کاشانخیابان امیرکبیر، میدان عامری، میدان شهدای اردهال، مجتمع سیلور2.80 کیلومتر، 3 دقیقه با خودرو
هتل خانه رز کاشانخیابان امیرکبیر، شهرک امیرالمؤمنین، جنب مسجد امام علی (ع)5.60 کیلومتر، 7 دقیقه با خودرو
هتل وندا کاشانبلوار امام رضا (ع)، جنب مجتمع تجاری کاشان مال6.16 کیلومتر، 10 دقیقه با خودرو

رزرو هتل های کاشان از های هتل

جهت رزرو هتل های مد نظرتان می توانید از طریق وب سایت های هتل اقدام نمایید. این وب سایت نه تنها پشتیبانی 24 ساعته با کارشناسان را در اختیار مهمانان خود قرار داده است، بلکه تخفیفات ویژه در مناسبت های خاص را هم به کاربران و مهمانان خود ارائه می کند.

سؤالات متداول

باغ فین کاشان کجاست؟

باغ فین کاشان در استان اصفهان، کاشان و خیابان امیرکبیر واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از حمام و باغ فین کاشان چه زمانی است؟

فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از باغ فین کاشان است.

سازنده باغ فین کاشان چه کسی است؟

بنا به اطلاعات سازمان میراث‌فرهنگی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی طراح باغ فین بوده است.

مهم‌ترین واقعه تاریخی باغ فین کاشان کدام است؟

به قتل رسیدن امیرکبیر، صدراعظم ایران در حمام فین در سال ۱۲۳۰ شمسی مهم‌ترین واقعه این باغ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مهمانسرای حرم امام رضا و روش دریافت غذا

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
مهمانسرای حرم امام رضا روزانه با ده‌ها هزار پرس غذا میزبان زائران است‌. در این مهمان‌سرا غذاهای لذیذی در هر […]
مهمانسرای حرم امام رضا (ع)

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس