مهمانسرای حرم امام رضا و روش دریافت غذا

مهمانسرای حرم امام رضا روزانه با ده‌ها هزار پرس غذا میزبان زائران است‌. در این مهمان‌سرا غذاهای لذیذی در هر سه وعده‌ غذایی آماده شده و به زائران ارائه می‌شود. بنا بر اعتقادات مذهبی شیعیان، این غذای متبرک سعادتی برای یک زائر است که تنها نصیب زائران خاص و پاک‌دل می‌شود. در زمان گذشته تقسیم غذا به‌صورت تصادفی صورت می‌گرفت و در مکان‌هایی چون ایستگاه راه‌آهن‌، فرودگاه مشهد یا هتل نزدیک حرم مشهد به برخی زائران غذای متبرک داده می‌شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و سهولت انجام ارتباطات این امکان فراهم شده تا با دو روش بتوانید غذای خود را رزرو کنید و با دریافت دعوت‌نامه‌ای از مهمان‌سرا به محل آن مراجعه کرده و غذای نذری خود را دریافت نمایید.

آدرس مهمانسرای امام رضا

  • مهمانسرای امام رضا (ع) شامل دو بخش خواهد بود که شما می‌توانید برای دریافت غذای حضرتی وارد این دو بخش شوید. برای ورود به مهمانسرای شماره یک باید از سمت بست شیخ نواب صفوی وارد مهمانسرای حضرت شوید.
  • برای ورود به بخش دوم مهمان‌سرا نیز می‌بایست از ورودی شماره دو غرب صحن غدیر وارد مهمان‌سرا شده و غذای متبرک خود را دریافت کنید.
مهمانسرای امام رضا

مهمانسرای امام رضا و قوانین آن

مهمانسرای امام رضا محلی برای تحقق آرزوهای زائران است. بسیاری از زائران در جهت دعاکردن و یا به نیت شفا به دنبال دریافت غذای متبرک حضرت از این مهمان‌سرا هستند. دو مهمان‌سرا در حرم مطهر بنا شده است که زائران می‌توانند پس از رزرو غذا و دریافت فیش یا دعوت‌نامه به این دو مهمان‌سرا مراجعه کنند و غذای متبرک را دریافت نمایند. در این مجموعه امکان سرو غذا به‌صورت خانوادگی نیز امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید غذای خود را به‌صورت بیرون‌بر تحویل بگیرید و در محل بیرون یا هتل خود آن را میل نمایید.

برای دریافت این غذای متبرک می‌بایست به قوانین مهمانسرای امام رضا توجه داشته باشید تا بتوانید بدون دردسر و اتلاف وقت غذای خود را دریافت کنید. یکی از قوانین خاص این مجموعه این است که برای هر کد ملی تنها یک پرس غذا ارائه می‌شود و برای دریافت غذای دوباره باید 2 الی 3 سال صبر کنید.

منوی غذا مهمانسرای امام رضا

تمامی اطلاعات مربوط به نوع غذا، ساعت یا محل سرو آن روی برگه فیش ثبت می‌شود؛ ازاین‌رو شما هنگام دریافت برگه فیش می‌توانید در مورد غذا اطلاعاتی را به دست آورید. به‌طورکلی برنامه خاصی برای منوی غذایی مهمانسرای امام رضا وجود ندارد؛ اما از لیست غذاهای لذیذ آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چلو قرمه‌سبزی
  • چلو قیمه
  • قیمه‌بادمجان
  • استانبولی با گوشت
آشپزخانه مهمانسرای حرم امام رضا (ع)

رزرو اینترنتی غذای مهمانسرا حرم امام رضا

هرساله بسیاری از زائران به شوق خوردن غذای متبرک حرم مطهر راهی این شهر می‌شوند. شما با دو روش می‌توانید اقدام به دریافت غذای متبرک مهمانسرای امام رضا نمایید که در ادامه مطالب به طریقه رزرو غذا با این دو روش خواهیم پرداخت.

ثبت نام غذای امام رضا با کد ملی

یکی از آسان‌ترین روش‌‌ها برای دریافت غذا از طریق کد ملی است. برای این کار می‌بایست اپلیکیشن رضوان را در موبایل خود نصب‌کرده و آن را اجرا کنید. در این نرم‌افزار تمامی مراحل و روش دریافت غذا به‌صورت کامل ذکر شده است. پس از اجرای برنامه رضوان، در بخش اطلاعات شخصی، کادر مربوطه را پر کنید و اطلاعات خود را از قبیل کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره همراه و… را بادقت در کادر مربوطه درج نمایید. پس از دریافت کد اختصاصی می‌توانید وارد اپلیکیشن شده و در بخش مربوط به غذای مهمانسرای امام رضا ثبت‌نام کنید.

برای دریافت غذای حضرت باید کد ملی و شماره همراه خود را ثبت کنید و تاریخ موردنظر خود را برای دریافت غذا وارد نمایید. البته توجه داشته باشید که دریافت غذای حضرت بستگی به ظرفیت خواهد داشت و ممکن است در روز انتخابی قادر به دریافت غذا نباشید؛ ازاین‌رو باید در روز دیگری شانس خود را امتحان کنید. درصورتی‌که غذا به شما تعلق بگیرد پیامکی برایتان که حاوی دعوت‌نامه برای دریافت غذا است، ارسال خواهد شد.

شماره پیامک دریافت غذای حرم امام رضا

اگر به برنامه رضوان دسترسی نداشتید؛ می‌توانید به‌راحتی از طریق ارسال پیامک غذای حضرتی را دریافت کنید. روش این کار بدین صورت است که باید عدد 3 را به شماره 8800 که سامانه پیامکی مهمانسرای امام رضا است، ارسال کنید. پس از ارسال این شماره با پیامکی حاوی مطلب (شما در فهرست انتظار سامانه قرار گرفته‌اید) مواجه خواهید شد.

زمانی که قرعه‌کشی بین شماره‌های ارسالی انجام شود و شما برنده شوید، پیامکی به عنوان دعوت‌نامه برای‌تان ارسال خواهد شد. با دیدن پیامک (شما به مهمانسرای امام رضا دعوت شدید) می‌توانید به بخش نعیم رضوان یعنی اتاق 107 در حرم رفته و فیش غذای خود را تحویل بگیرید.

محل آماده‌سازی غذاهای متبرک

هتل های نزدیک حرم امام رضا در مشهد

در فواصل مختلف حرم مطهر امام رضا (ع) هتل‌های بسیاری با امتیازهای مختلف بنا شده‌اند که در جدول زیر می‌توانید با برخی از بهترین هتل‌ های مشهد آشنا شوید، و در نهایت جهت رزرو آنلاین هتل اقدام کنید:

اسم هتلآدرس هتلفاصله تا حرم مطهر
هتل اترک مشهدمشهد، میدان بیت‌المقدس، فلکه آب، جنب بازار رضا2.4 کیلومتر، 20 دقیقه پیاده‌روی
هتل اطلس مشهدمشهد، میدان بیت‌المقدس1.2 کیلومتر، 10 الی 15 دقیقه پیاده‌روی
هتل رز درویشی مشهدمشهد، بین خیابان امام رضا 2 و 31.4 کیلومتر، 23 دقیقه پیاده‌روی باتوجه به مسیر
هتل جواد مشهدمشهد، خیابان امام رضا، نبش امام رضا سوم2.3 کیلومتر، 20 دقیقه پیاده‌روی
هتل فردوس مشهدمشهد، خیابان امام رضا، نبش امام رضا 81.6 کیلومتر، 15 دقیقه پیاده‌روی
هتل خیام مشهدمشهد، خیابان شیرازی، نبش شیرازی 202.2 کیلومتر، 16 دقیقه پیاده‌روی
هتل مدینه‌الرضا مشهدمشهد، خیابان شیرازی، نبش شارستان1.6 کیلومتر، 10 دقیقه پیاده‌روی
هتل قصر الضیافه مشهدمشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن هدایت1 کیلومتر، 8 دقیقه پیاده‌روی

سؤالات متداول

در مهمانسرای امام رضا با چه روش‌هایی می‌توان غذای متبرک دریافت کرد؟

زائران می‌توانند از دو روش کد ملی و پیامک برای دریافت غذا از مهمانسرای امام رضا استفاده کنند. برای روش کد ملی باید اپلیکیشن رضوان را نصب‌کرده و در بخش مربوطه اقدام به ثبت سفارش نمایید. برای پیامک نیز باید عدد 3 را به سامانه پیامکی 8800 ارسال نمایید تا در قرعه‌کشی غذای این مهمان‌سرا نام شما ثبت شود.

در مهمانسرای امام رضا سرو غذا در چه بازه زمانی صورت می‌گیرد؟

در دعوت‌نامه‌ای که دریافت خواهید کرد تمامی اطلاعات در مورد نوع غذا و بازه زمانی برای دریافت آن درج شده است. وعده ناهار بین ساعت 13:00 الی 14:00 ظهر سرو می‌شود.

امکان دارد که غذای حضرتی را پس از دریافت از مهمان‌سرا خارج کرد و در محیط بیرون میل نمود؟

بله، زائران می‌توانند در صورت تمایل غذای خود را به همراه خود ببرند و در محیط بیرون میل نمایند.

برای دریافت غذا باید فرد ثبت‌نام کننده در مهمان‌سرا امام رضا (ع) حضور یابد؟

خیر، حضور فرد ثبت‌نام کننده در محل الزامی نیست. درصورتی‌که اعضای خانواده دعوت‌نامه یا فیش غذا را به همراه داشته باشند می‌توانند غذای آن فرد را تحویل بگیرند.

منوی غذایی مهمانسرای امام رضا (ع) به چه صورت است؟

از غذاهای محبوب در لیست منوی غذایی مهمان‌سرا می‌توان به چلو قیمه، چلو قرمه‌سبزی و قیمه‌بادمجان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقامتی لوکس، با امکانات هتل بین المللی قصر مشهد

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
هتل بین المللی قصر به عنوان هتل نزدیک حرم مشهد، که به دلیل ارائه امکاناتی بی‌نظیر توانسته امتیاز 5 ستاره […]
امکانات هتل بین المللی قصر مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس